Vi tester: Er Citroën Ami løsningen på nærtransport?

Illustration: Bjørn Godske

14 dage før Covid-19 lukkede landet ned i marts 2020, var Ingeniøren inviteret til Paris for at overvære præsentationen af en helt ny bil fra Citroën. Eller, bil er måske så meget sagt, for der er tale om et køretøj, som er svært at placere i nogen kategori.

Nu er den kommet til Danmark, og i sidste uge var der prøvekørsler for journalister på de københavnske veje - Ingeniøren var selvfølgelig med, og selve køreoplevelsen vender vi tilbage til.

Inden da var den danske importør, K.W. Bruun Automotive, der tidligere hed Interdan, optimistiske:

»Den dag i dag ville vi kunne skrive slutseddel på omkring 500 styk, hvis bilen altså kunne leveres. Det ville primært være delebilsordninger, som stod først i køen. I Norge ville det gå endnu bedre, for her ville importøren være klar med en ordre på 6.000 styk, hvis Citroën altså kunne levere,« siger Jacob Stausholm, der er ansvarlig for den nye franske bil Ami, hos importøren K.W. Bruun Automotive.

Ud over delebiler, tror Jacob Stausholm, at Ami på en hel række områder ville kunne erstatte eksisterende transportløsninger. Det skyldes først og fremmest en bedre TCO (Total Cost of Ownership):

»Det gælder for eksempel hjemmehjælpere, hvoraf mange i dag køre almindelige biler eller elcykler. Det kan også være udbringning af mad til ældre, erstatninger for taxa i byer og til intern transport på store virksomheder. Alle de steder, hvor vi har regnet på omkostningerne, har det vist sig at være en god ide med Ami,« siger Jonas Stausholm

Sidst, men ikke mindst tror man hos K.W. Bruun Automotive, at Ami kan blive en del af en større flåde af delebiler i de større byer, som i dag primært er præget af mindre elektriske biler som Fiat 500e, Mini-e, BMW i3 og Renault Zoe.

Læs også: PODCAST: Ny fransk mikro-elbil. Tagrender forurener regnvand

Citroën har også stillet i udsigt, at der kommer en varebilsversion af modellen, hvor det ene sæde er taget ud og erstattet af et opbevaringsrum. Her er det tanken, at Ami kan fungere som “last-mile-delivery”.

Simpel konstruktion som en 2CV

For hvad er det Citorën vil med køretøjet, som er blevet døbt Ami? Hvis nogen kan huske det, så er det samme navn, der blev brugt fra 1961 til 1978 for modellerne Ami 6 og 8, der kom efter 2CV’eren.

Grunden til at vi nævner de biler er, at Citroën ser på den nye Ami med samme briller som de oprindelige modeller: En simpel konstruktion som ikke skal køre ret langt. Historien om 2CV var noget med en fransk bonde, som både skulle kunne køre i marken med en halmballe eller et får i bagagerummet og til kirke om søndagen med høj hat.

Læs også: Fransk mikrobil skal konkurrere med løbehjul

Der er hverken plads til får eller høj hat i en Ami, men måske kan den noget andet. Det tror Citroën i hvert fald på.

Hvis man synes, at Citroën Ami ser ens ud forfra og bagfra, så skyldes det, at Citroën har forsøgt at begrænse antallet af dele og derfor genbruger de samme elementer. Derfor er der også kun fremstillet en type dør, som bruges i begge sider. Illustration: Bjørn Godske
Der er ingen instrumentering i Citroën Ami. Men man kan montere sin egen mobiltelefon og bruge den som navigation. Den kan også oplades via et USB-stik. Illustration: Bjørn Godske

Lad os lige få de tekniske detaljer på plads: Ami er 2,41 meter lang og indrettet til to personer. Motoren er på 6 kW og den må højst køre 45 km/t, da den skal indregistreres som en ATV, hvilket også betyder, at man skal have gyldigt kørekort. Men den danske importør, K.W. Bruun Automotive, der også står for Peugeot, Mitsubishi, Opel og DS, har få bekræftet, at man ikke behøver at have hjelm på, hvilket ellers blev indført for ATV’er for nylig. Batteriet er på 5,5 kWh, og det giver en rækkevidde på 70 km. Den skal oplades via et almindeligt 230 volt-stik, og det tager tre timer at fylde batteriet helt op via en ledning, der trækkes ud af bilen ligesom på en støvsuger. Der vil også komme en adapter, så den kan oplade ved offentlige ladestandere.

Alting er skrabet - også køreoplevelsen.

At sætte sig ind i en Ami er en meget anderledes oplevelse end traditionelle biler. Alting er meget skrabet. Der er nærmest ikke noget instrumentbræt eller andre indikatorer, men du kan montere din telefon i en holder, hvis du har brug for navigation. Der er sådan set heller ikke brug for et speedometer, da det med 45 km/t er næsten umuligt at overskride hastighedsgrænserne.

Læs også: Ny mini-elbil kommer ikke til Danmark foreløbig

Der er tre knapper til at skifte mellem R, D og N nede til venstre for førersædet. Der er ikke noget bakspejl og sidespejlene er ikke meget bevendt. Til gengæld er der et ualmindeligt godt udsyn skråt bagud, hvis man lige drejer sig lidt. Halvdelen af taget er af glas og tak for det, for forruden er kun til at se lige ned på vejen foran. Hvis man holder stille ved et stopsignal, så er det kun gennem ruden i taget, at man kan se hvornår det skrifter til grønt.

Sæderne er ukomfortable, affjedring eksisterer nærmest ikke, og der er kun minimal lydisolering, så køreoplevelsen er ikke i nærheden af, hvad vi normalt forventer af en bil (hvilket det jo heller ikke er). En tur hen over københavnske brosten var ikke en god oplevelse.

For at gøre produktionen billig, er der foretaget en masse valg, så antallet af komponenter er så få så mulige. For eksempel er dørene ens, hvilket betyder, at de åbner modsat i hver side. Det er ikke i sig selv noget stort problem, men det ser da lidt sjovt ud. Indvendige dørhåndtag er også blevet erstattet af stropper.

Prisen for en Ami til private forventes at blive 80.000 kroner i Danmark. I Tyskland skal Ami sælges under Opel-brandet, og her ligger prisen på cirka 60.000 kroner (7.990 Euro). Salget til private er startet i Sydeuropa, men Citroën vil gerne have installeret et varmeaggregat til batteriet, før den sendes til det kolde Norden. Derfor kommer vi nok først til at se Ami i butikkerne i slutningen af 2022.

Hvem skal køre Ami?

Nu kommer så det gode spørgsmål: Hvem er Ami tænkt til? Nogen vil sikkert kunne huske et tilsvarende forsøg på et mikrokøretøj fra Renault kaldet Twizy, som stadig kan ses visse steder i Sydeuropa, men i Norden blev det aldrig en succes.

Så sandsynligheden for at danske private bilister skifter familiebilen ud med en Ami, er svær at bedømme. Der kan selvfølgelig være dem, som bor i byen og som alene bruger bilen her, som kunne være fristet.

Med hensyn til parkering, så er Ami at regne for en bil, så den må ikke holde sidelæns og der må ikke holde to på en afmærket parkeringsplads. Det er altså nærmest kun ved kantstensparkering, hvor bilerne holder efter hinanden, at der cirka vil være plads til to Ami’er for hver almindelig bil.

Vil den så sælge til en pris på 80.000 kroner? Når værdien af en Ami skal vurderes, så handler det altså om mere end kørekomfort og rækkevidde. For hvad er alternativet? Mange hjemmehjælpere kører i dag på elcykler eller ladcykler, og her kan prisen nemt ryge op på 40.000 kroner, og når det regner skal der bruges penge på taxaer.

Små benzinbiler er der heller ikke mange af i den prisklasse i takt med, at mikrobilsegmentet er på vej ud. Alternativet er her benzinbiler til omkring 130.000 kroner eller måske de nye elektriske Dacia Spring, der også koster 125.000 kroner.

Så måske der er plads til et køretøj som Ami i Danmark.

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

En af de store fordele ved el(lad)cykel frem for bil i byerne er parkering: Du kan parkere cykler stort set hvor som helst, men det kan være svært at finde parkeringspladser i nærheden af sin destination. Når Ami skal bruge parkeringspladser til biler (og betale for dem!) er det ikke noget godt alternativ til elcykler. Bevares, den er en smule hurtigere, og man sidder i tørvejr (men næppe med opvarming, givet at der er sparet på udstyr).

Så er en billig elbil (f.eks. den nævnte Dacia) nok et bedre alternativ for dem, der ikke vil køre på elcykel. Bevares, den er ca. 50% dyrere, men man kan køre meget hurtigere, der er mere plads, og rækkevidden er længere. Men hvis Ami kommer ned på ca. 60.000kr, så vil det være et rimeligt alternativ til en "rigtig" elbil. Men noget godt alternativ til en elcykel bliver det ikke så længe parkeringsproblemet ikke er løst.

  • 19
  • 1

På trods af gode intentioner, er der så ikke gået livsstils-jeg-er-vegansk-hipster design i den? Design der vel at mærke ødelægger økonomien. 80000 er da helt hen i hampen for sådan en telefonbox på hjul.

Se den her - det er en Kinesisk bil der er tro imod 2CV konceptet, og 100% gennemført: https://insideevs.com/news/448514/video-wo...

Elbil til $900 ! ( ex batterier) - og der kører masser af dem rundt i Kina.

Ovenstående er muligvis nok for billig, men Ami'en burde koste 25-30000 ikke 80000. I samme åndedrag, så giver 25000 for en elcykel heller ikke mening når man kan købe en elbil for 130 lange,

Vi skal have masser af "biler" der minder om Ami'en i spil, for at rydde op i byerne. Det nytter bare ikke noget de er så dyre.

  • 27
  • 4

for en - groft sagt - elcykel med tag.

Jeg har svært ved at se, at private skulle finde den attraktiv, da man stadig skal betale for parkering (og finde en ledig plads), samtidig med, at rækkevidden er meget lille og det samme med hastigheden.

Idéen med en mikrobil er sådan set god nok, men med den pris, skal den skal have fordelen for en bil for storbyfolket - altså at den også kan bruges til en tur til familien på landet. Og så er 70 km ikke meget, samtidig med, at man spærrer for den resterende biltrafik med sølle 45 km/t på landevejen.

Ja selv i byen er 45 km/t for lidt - den vil mere være en hindring for trafikken end en hjælp.

Nej kom igen med en moderne version af den legendariske 2CV. El-bil med fx max hastighed på en 90 km/t og en rækkevidde på en 150 km, så kan den bruges både i byen og til en tur "på landet".

Ami er nok en god idé til fx hjemmehjælp og budfirmaer - ikke til private. Men lovgivningsmæssigt, så snorksover politikerne med en tåbelig regel om hastigheder på 45 km/t, så både EU-knallerter, scootere og nu Ami spærrer for trafikken. Få den op på 50 km/t, så de i det mindste kan følge med bytrafikken.

  • 21
  • 2

Helt enig, prisen er jo helt ude i skoven (hvor dimsen så nok ville komme til at sidde fast i mudderet).

Og så er det en trafikal misforståelse at lave et køretøj som ikke kan følge med trafikken, fordi der i EU desværre er en konsensus om at 45km/h er åh-så-smart.

Det er ikke smart, for hvis man med dimsen ligger og blokerer den almindelige trafik vil det være en gene for omgivelserne, og en overmåde stressende oplevelse for dem der sidder inde i den.

Så hellere lave en bil der reelt kan bruges i bytrafik, og som fordrer rigtig kørekort, eller måske en helt ny kategori af kørekort, hvor eksempelvis motorvej er et no-go.

En anden ting er, hvad jeg mener det virkelig kunne batte ville være en elmotorcykel light (den elektriske motorcykels svar på en 125CC'er) som bilister skulle kunne omskoles til, uden at skulle tage et fuldt MC kort.

Men ikke flere goggomobiler, tak.

  • 10
  • 5

Elbil til $900 ! ( ex batterier) - og der kører masser af dem rundt i Kina.

Ovenstående er muligvis nok for billig, men Ami'en burde koste 25-30000 ikke 80000. I samme åndedrag, så giver 25000 for en elcykel heller ikke mening når man kan købe en elbil for 130 lange,

Samme Sandy Munro forklarede i en anden video, at udfordringen med små biler, er at de koster næste det samme at producere som store, så små biler har en tendens til at blive noget billigt bras, for at få prisen til at matche størrelsen.

  • 7
  • 0

Og så er det en trafikal misforståelse at lave et køretøj som ikke kan følge med trafikken, fordi der i EU desværre er en konsensus om at 45km/h er åh-så-smar

Måske er der noget jeg har misforstået, men troede at 45 km/h var et Dansk fænomen (Noget med at nedgradere små "motorcykler" til 45 km/h fordi de bliver ubetalelige hvis de beskattes som rigtige motorcykler)

Det er ikke smart, for hvis man med dimsen ligger og blokerer den almindelige trafik vil det være en gene for omgivelserne, og en overmåde stressende oplevelse for dem der sidder inde i den

Enig! Hermed en opfordring til at skrotte 45 km/t reglen (hvis den er et dansk fænomen)

Samme Sandy Munro forklarede i en anden video, at udfordringen med små biler, er at de koster næste det samme at producere som store

Derfor skal vi netop have en overgang fra biler til noget hybrid-noget til nærtransport som f.eks. Ellerten. Hrmmm, har altid grint lidt af Ellerten, men måske var den genial og bare for langt forud for sin tid? Med de rigtige batterier ligner den en ret god løsning på mange af 2021's transportudfordringer

  • 4
  • 3

Måske er der noget jeg har misforstået, men troede at 45 km/h var et Dansk fænomen

Ami'en er hører under EU klasse L6e:

https://en.wikipedia.org/wiki/Quadricycle_...

Og knallert 45 er også en EU konstruktion: Mopeds (L1e-B).

Men herudover så er der også en lang række andre kategorier i EU, det er bare at gå i gang:

https://ec.europa.eu/growth/sectors/automo...

Her en Pixi version, godt nok fra den gang englænderne var med i det gode selskab:

https://www.zemo.org.uk/assets/presentatio...

Når det så er sagt, så er der også muligheden for at benytte mellemkategorien L7e-C som er en minibil med under 15kw og maks 90km/h.

I øvrigt er det vel ikke helt korrekt når artiklen skriver Ami'en skal indregistreres som en ATW, da de har en klasse for sig selv, og også godt kan have højere hastighed end 45km/h, det er så bare en anden klasse.

  • 7
  • 0

Så vi skal fylde vejene og p-pladserne op med endnu mere crap? En forvokset scooter som ikke engang kan holde den hastighed bilerne kører med, men optager ladepladser og parkeringspladser på linje med en rigtig bil??? Den er ubrugelig den dag du vil køre udenfor bygrænsen. Og i øvrigt, med bus, metro, s-tog, bycykler, goMore og taxa - hvad skal en københavner/århusianer med sådan en el-skraldespand?

Det burde være ulovligt at spilde klodens ressourcer så talentløst.

  • 6
  • 1

Der er ikke meget test i den artikel. Det er mest markedsføringsstrategiske overvejelser og en analyse af om det er en bil eller hvad.

I UK skulle køretøjet ikke importeres af Citroën, men efter mange klager fra potentielle kunder, får de (skøre briter) den alligevel. Et billand hvor den trehjulede Morgan genintroduceres med en Ford Eco-motor. Begge oplysninger fra ugebladet AutoExpress.

  • 4
  • 0

Tro mod 2CV? NOPE!

2CV var nelt reelt Off Road: store hjul, højbene

Demografien har ændret sig en del de sidste 100 år. Ham der for 100 år siden henslæbte sit liv på landet (og skulle køre æg til markedet) henslæber nu sit liv på et kontor og pendler fra forstaden. Ny trædemølle, samme gamle princip. Jeg vil hævde at Ami'en er ækvivalenten til den gamle 2CV.

Det er et spgsm om semantik, så vi kan jo selv vælge om vi vil være enige eller ej 😁

  • 4
  • 1

Det problem er der ved at blive taget hånd om:

Hvad ikke alle kan køre, skal ingen køre, som hende overborgmesteren med 5000 kr/måned lejlighederne aldrig har sagt.

45 km/h AM klassen skulle bare droppes og ændres til 60 km/h, og EU skulle gennemtvinge at alle medlemslandene SKULLE tillade dem fra 15 år mod behørigt kørekort, ligesom A1 SKULLE tillades fra 16 år, som i flertallet af EU landene, uden at det medfører at halvdelen af drengene bliver kvæstet eller dræbt inden de bliver 18 år. Men Danmark følger kun EU når det gælder om at sætte grænser for danskernes friheder, det går aldrig den anden vej. Måske lige bortset fra pestilensen quads, eller snarer netop.

  • 8
  • 8

Jeg vil hævde at Ami'en er ækvivalenten til den gamle 2CV.

Mester havde fået den tossede tanke, at der skulle anskaffes to 2CV til firma bilparken, hvilket ikke rigtig faldt i god jord, hverken hos svende eller lærlinge.

Den ene faldt mig i lod at skulle køre rundt i og det blev så kun til to uger, så blev den vædret af en Ford Taunus på en øde landevej og den blev total vrag. Kan lige så tydeligt huske, at ikke engang forlygtere var knust på Ford´en, da den bakkede sig løs af vraget. Heldigvis var det to velproportionerede stærke herrer der førte Ford´en og de fik vristet mig løs og de betænkte sig ikke, da de smed mig ind på bagsædet, selv om jeg blødte en hel del, hele vejen til skadestuen.

Selv om det er 40 + år siden, så har jeg ikke sat mine ben ind i en Citroën sidenhen og jeg frabeder mig at skulle prøve en Citroën Ami, der i mine øjne mest vil minde om en alu øldåse i et trafikuheld og at den med sine 45 km/t ikke følger trop med anden trafik, gør ikke skepsisen mindre.

P.S. En af lærlingene tog den anden 2CV ned i byen i weekenden og skulle blære sig foran pigebørnene med at gøre håndbremsesving på isglatte vejen, til hans ulykke var håndbremsen på forhjulene og bilen kørte ligeud ind i en betongmur og bilen blev vrag. Alle uden mester var tilfreds med udfaldet og det gjorde det ikke værre, at der nu også var en lærling der kunne bruges som skydeskive for nogle venskabelige drillerier. :-)

  • 7
  • 0

Som indehaver af 4 stk. 2CV og en Ami 8 Weekend i perioden 1966 - 1992 så er jeg en smule skuffet over genbrugen af navnet Ami og den unøjagtige beskrivelse af 2CV i artiklens begyndelse. Min Ami 8 Weekend kunne komfortabelt transportere 4 voksne over hullede landeveje med en ydelse på 18 km/l. På grund af de store smalle hjul og forhjultrækket var fremkomsten på snedækkede landeveje helt i top, selvom det kneb lidt med varmeapparatets ydelse. I bagagerummet var plads til en sammenklappet barnevogn.

Jeg skal ikke fragte flere barnevogne, så jeg tror ikke, at jeg kan fristes af den nye Ami.

  • 11
  • 0

Mester havde fået den tossede tanke, at der skulle anskaffes to 2CV til firma bilparken, hvilket ikke rigtig faldt i god jord, hverken hos svende eller lærlinge.

Er tidligere medlem af en Citroënklub, hvor en del kørte 2CV og afarter med samme platform. Rigtig charmerende og sjove biler men bare for langsom for mig. Under mit medlemskab havde jeg en Visa GTi og en XM 3.0 Prestige - avec tout.

Kører man i 2CV er den passive sikkerhed ikke en faktor der fylder, men det gør det vel heller ikke for dagens cyklister, løbehjul m.m.

B.t.w. - sådan en gennemrestaureret 2CV koster nemt det samme som denne nye "Ami". Har faktisk set en 2CV annonceret til 120KKr.

  • 2
  • 6

Og pladsen generelt i storbyer.

Disse elektriske mikrobiler kommer til at blive meget populære. Bil kørsel i storbyer er særdeles ueffektivt. Den eneste forbedring man kan gøre er at gøre bilen mindre og billigere. Jo mindre man er, des smartere er man.

Jeg er spændt på hvad 5000$ bilerne kommer til at koste i europa. Så mangler man da bare lige en 2kwh stikdåse i fortorvet. https://youtu.be/W88Peh3DUF0

Selvfølgelig kommer der mere biltrængsel, og smerten for de store biler vil tage til. Men sådan er det.

  • 1
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten