Vi er slet ikke klar til førerløse biler
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Vi er slet ikke klar til førerløse biler

Illustration: VW

Teknologi og software til førerløse biler er muligvis allerede på plads, og om seks år vil de første modeller rulle ud på de danske veje. I 2037 vil selvkørende biler være kommercielt udbredte og et almindeligt syn i trafikken.

Det er nogle af konklusionerne i en ny rapport fra PA Consulting ved navn ‘How long is the road to driverless vehicles?’. Konsulenterne har spurgt 75 aktører inden for førerløse køretøjer, og de gør i rapporten status over, hvor tæt vi er på at have førerløse køretøjer i Norden.

Læs også: Indien siger nej til selvkørende biler

Illustration: MI Grafik

Men hvor det går med lynets hast at få teknologien ind i bilerne, så går det lidt mere trægt med at få de omkringliggende systemer til at bevæge sig med samme hast. For eksempel siger 75 procent af de adspurgte, at der er sket ingen eller meget lidt udvikling af de forretningsmodeller, der skal understøtte bilerne.

Hvem skal eje og have ansvar?

Det handler altså om simple spørgsmål som: Hvem skal eje bilerne? Hvordan betaler vi for transport? Hvordan bliver bilerne vedligeholdt?

På lignende vis sætter de adspurgte spørgsmålstegn ved en lang række barrierer som for eksempel lovgivning, hvordan vejene skal indrettes for at gøre plads til førerløse biler og naturligvis også, hvem der har ansvaret for mennesker og biler ved ulykker.

Læs også: Så gik der hul på den selvkørende bil

Derfor skal hele fødekæden tænkes igennem, forklarer Frank Madsen, der er seniorpartner i PA Consulting Group:

»Det er vigtigt, at diskussionen om førerløse køretøjer ikke kun kommer til at handle om teknologi. Vi skal tale meget mere om, hvordan hele økosystemet omkring bilerne skal fungere, så vi undgår kortsigtede løsninger i teknologier, der er forældede, den dag bilerne er klar,« siger han.

Læs også: Danske motorveje skal være klar til selvkørende biler

Det bliver understreget, at hele 92 procent af de adspurgte mener, at vi mangler en sammenhængende vision for infrastrukturen og mener (som et gennemsnit af svarene), at der vil gå 11 år, inden infrastruktur og vejmyndigheder er helt klar.

Danmark kan være foregangsland

Siden 1. juli i år har det været muligt at ansøge om test af førerløse biler i Danmark. Det har ført til en række projekter, som for eksempel bussen Olli, der skal køre på DTU's Lyngby Campus, og et forsøg med bybilskonceptet DriveNow, som regner med at være klar til det første forsøg inden for et halvt år.

Læs også: Myndigheder efter Tesla-ulykke: Stram op på autopilot-sikkerheden

Frank Madsen mener, at vi i Danmark og Norden har en oplagt chance for at blive foregangsland inden for førerløse køretøjer:

»Vi ser ind i en nær fremtid, hvor vi ikke længere ejer biler, men opfatter transport fra A til B som en service, vi køber hos en udbyder. De virksomheder, der forstår at finde deres plads i den fødekæde og for eksempel udbyder abonnementsordninger, vil blive fremtidens vindere inden for mobile services,« siger han.

Læs også: Fremtidens delebil er en se-lige-mig-bil

Rapporten stiller også det nærliggende spørgsmål: Hvorfor skulle vi forbrugere ønske at køre i førerløse biler? Men spørgsmålet bliver ikke besvaret. Det skyldes velsagtens, at forbrugerne ikke er blevet spurgt, eller fordi de adspurgte ikke ved det.

I stedet står der nogle vage formuleringen om, at vi som brugere vil bevæge os væk at se transport som spild af tid og i stedet tænke på det som en mulighed for at få andre ting fra hånden.

Interessant hvis det bliver de selvkørende biler, og ikke trafiksikkerheden for almindelige bilister, der bliver driveren for forbedringer af vejstriber, skiltning m.m. ikke mindst ved vejarbejder.

  • 7
  • 2

Har man overvejet, om energiforbruget med de nye systemer, som skal til for at køre førerløst, i det hele taget kan dækkes af fremtidens elbiler, eller vil systemerne dræne batteriet, så man igen mister fordelen ved de forbedrede rækkevidder?
For der er ingen tvivl om, at bygger man systemet på fossile brændsler, har man nok skudt sig selv i foden, allerede fra starten.

  • 4
  • 0

Har man overvejet, om energiforbruget med de nye systemer, som skal til for at køre førerløst, i det hele taget kan dækkes af fremtidens elbiler, eller vil systemerne dræne batteriet, så man igen mister fordelen ved de forbedrede rækkevidder?

Strømforbruget ligger primært i kørecomputeren, og det er noget der falder drastisk fra år til år, pga. konsekvent hurtigere og bedre chips.

Der sker en voldsom udvikling på dette område, så når selvkørende biler er en egentlig ting, tror jeg ikke man skal regne med at kørecomputeren brugere mere end 50-100W, og i årene efter det, så vil strømforbruget bare yderligere falde.

MobilEye satser selv på systemer, der bruger 10-15W.

  • 3
  • 0

De selvkørende bilers eneste to problemer er, at de ikke findes endnu som en varer der er tilgængelig og at hvis de gjorde, så er de ikke lovlige at bruge endnu.

Forretningsmodeller er et problem? Seriøst? Uber, google, Tesla har alle planer for hvorledes de kan tilbyde transport on demand. Det eneste de mangler at løse er de to ovenstående problemer.

Selv hvis vi ser borte fra de meget store selskaber, så vil det da kræve et minimum af fantasi for en vognmand at anskaffe sig en bil og begynde at kører taxikørsel uden chauffør.

Vedligeholdelse af biler? En mekaniker kan vel sagtens servicere en selvkørende bil. Selvdiagnosticerings værktøjer fortæller ham vel hvad han skal udskifte.

Forsikring? Hvorfor kommer den altid op som et problem? Når en bil er selvkørende, så er det bilselskabets ansvar at den overholder færdselsloven ellers får den jo ikke lov til at være selvkørende. Selv hvis bilselskabet ikke vil have ansvaret, så er jeg sikker på at der er en masse forsikringsselskaber der gerne vil forsikrer den... præmien afhænger af dens sandsynlighed for at pådrage skade på sige selv eller andre, som allerede nu er lavere, hvis man skal tro Tesla.

  • 10
  • 4

Nu havde jeg lige glædet mig til at høre hvordan adskillige "driver" på dette marked IKKE kommer til at presse lovgivere og til dels udviklere til at vi får selvkørende biler. Det kom ikke rigtigt frem. Der nævnes en rapport, men ikke hvorfor. Fornemmer måske et bestillingsarbejde?! Bare for at nævne nogle enklete driver til dette marked: børn der skal transporteres uden voksne, ældre, svagtgående, sælgere, pendlere. Der er sikkert mange flere.

  • 2
  • 0

"Vi ser ind i en nær fremtid, hvor vi ikke længere ejer biler, men opfatter transport fra A til B som en service, vi køber hos en udbyder" udtaler Frank Madsen fra PA Consulting Group.

Og hvem er så PA Consulting Group? Kort fortalt tilhører de sværmen af varmluftkonsulenter hvis egentlig produkt er new speak og røverlatin.

Det er ikke et spørgsmål om en forretningsmodel. Det er et spørgsmål elementær menneskelig adfærd, som helt og aldeles er fraværende i de modeller jeg er blevet præsenteret for. Hvor argumentationen er særlig svag, trækkes kortet Danmark som foregangsland.

Jo tak - det har vi set rigelige eksempler på. Den seneste Kapellfejl med bycyklen i København er stadig i frisk erindring.

Elbiler? - Ja.
Selvkørende biler? - Måske.
Selvkørende elbiler som delebiler i varmluftkonsulenternes utopi? - Glem det.

  • 10
  • 0

Jeg har da hele tiden regnet med at bilfabrikanterne selv vil have del af den indtjening som TaaS (transport as a service) vil indbringe, hvorfor nøjes med at bygge og sælge bilerne. Antallet af privatejede biler vil falde så der skal hentes nogen penge andre steder fra ellers bliver firmaet et af dem der skrumper ind til kun at lave el-cykler.

Det undre mig ikke at forbrugeren ikke har den fjerneste ide om hvad der vil ramme dem. Hvad skal man også lige mene om en teknologisk udvikling der gør den teknologi man personligt har investeret en ret betydeligt mænge penge i, så håbløs forældet på meget kort tid.

Bring it on.

  • 0
  • 0

"Selvkørende elbiler som delebiler i varmluftkonsulenternes utopi? - Glem det".

De findes allerede idag, de hedder bare taxi, skolebusser, handicaptransporter etc. Når de ikke længere kræver en chauffør, så bliver de billigere at kører i pr. km end din egen bil, af den simple årsag at de kan have en meget højere belægningsgrad. Når de skal kører meget, så bliver el endnu mere attraktivt (at man skal tage en Tesla taxi ud for at oplade en time pr. 400 kørt km, betyder ikke så meget... så længe den selv kan finde ud af det).

Hvis du idag kunne få en taxi til at kører dig rundt og at det samtidig var billigere pr. kørt km end din nuværende bil vil du så ikke gør det? Utrolig mange mennesker benyttede sig af Uber og de var kun marginalt billigere end taxier.

Jeg medgiver at folk der kører hverdag i forbindelse med arbejde, gerne vil have deres egen bil, således at de kan indrette den til kontor, kørende værksted etc. Og at det i nogle tilfælde ikke er praktisk på el.

Men at tro at der ikke kommer et ret stort marked for selvkørende elbiler on demand i de større byer i Danmark... der er jeg frisk på et vædemål :)

  • 3
  • 3

Forretningsmodeller er et problem? Seriøst?


Påstanden ser ud til at bygge på den præmis, at en ny teknologi kun kan blive en succes, hvis der på forhånd foreligger en forretningsmodel for at udbyde teknologien kommercielt på dele-/lejebasis.

Men stort set alle de teknologier, vi kender i dag, ville jo aldrig være blevet til noget på den præmis.

Tænk bare, hvis nogen i sin tid havde sagt til hr. Daimler eller hr. Ford: "Bilen bliver aldrig til noget, for ingen har endnu præsenteret en forretningsmodel for biludlejning!". Eller til hr. Jobs: "Den der iPad bliver aldrig til noget, for ingen har endnu præsenteret en forretningsmodel for udlejning!"

Hvis teknologien, lovgivningen og forsikringsmulighederne er på plads, og økonomien hænger sammen, og brugerne ønsker at købe produktet, skal det nok blive en succes. Og er der derudover basis for at bruge teknologien på udlejningsbasis, så skal forretningsmodellerne herfor nok komme.

Personligt har jeg altid troet, at lovgivningen ville være den største hindring. Men nu er diverse ministre jo ved at falde over hinanden for at lovliggøre selvkørende biler, selvsejlende skibe m.m. Der er også forsikringsselskaber i udlandet, der er begyndt at tilbyde forsikringer til selvkørende biler.

Så det bliver nok teknologien, vi kommer til at vente på. Ikke forretningsmodeller, ikke lovgivning og ikke forsikringer.

  • 5
  • 0

Det undre mig ikke at forbrugeren ikke har den fjerneste ide om hvad der vil ramme dem.

Det vil komme lige pludselig. Du kunne sige det samme dagen før den første iPhone blev præsenteret.

For mig kan det kun gå for langsomt. Jeg kører allerede niveau 2, og for pokker hvor er det dog lækkert at jeg kan slappe af i morgen-kø-kørslen i stedet for at sidde og stirre koncentreret på den forankørendes kofanger i en time på vej til arbejde. Men jeg ser frem til den dag hvor jeg kan bruge tiden til noget andet fornuftigt, for jeg skal stadig aktivere "dødmandsknappen" hvert 10 sekund.

Mine unger er nu 10 år. Jeg kan da godt forestille mig at de ikke behøver at tage et kørekort når de bliver voksne. det vil også hjælpe på forsikringspræmien.

  • 6
  • 1

For mig kan det kun gå for langsomt. Jeg kører allerede niveau 2, og for pokker hvor er det dog lækkert at jeg kan slappe af i morgen-kø-kørslen i stedet for at sidde og stirre koncentreret på den forankørendes kofanger i en time på vej til arbejde. Men jeg ser frem til den dag hvor jeg kan bruge tiden til noget andet fornuftigt, for jeg skal stadig aktivere "dødmandsknappen" hvert 10 sekund.

I dette forum findes der ikke mange der finder glæden ved at eje bil over leverpostejsniveauet.

I mine ører lyder Steen Christensens bemærkninger ligeså 'rimelige og sandsynlige' som hvis lystbådsejeren siger "Jeg glæder mig til at den bliver selvsejlende, så jeg ikke skal kede mig bag roret, når nu jeg bare skal transporteres fra den ene havn og til den næste".

  • 6
  • 7

I dette forum findes der ikke mange der finder glæden ved at eje bil over leverpostejsniveauet.

I mine ører lyder Steen Christensens bemærkninger ligeså 'rimelige og sandsynlige' som hvis lystbådsejeren siger "Jeg glæder mig til at den bliver selvsejlende, så jeg ikke skal kede mig bag roret, når nu jeg bare skal transporteres fra den ene havn og til den næste".

Jeg er ikke helt med på hvad du mener med lejerpostejsniveau? Jeg læste for nyligt at min bil i Danmark vil blive klassificeret i "Premium Bil Segmentet". Det lyder ikke rigtigt af leverpostej.

Din anden bemærkning er da sikkert korrekt for en gruppe af lystautomobilejere der kører for sjov. Jeg hører ikke til i den gruppe. Jeg er transportbilejer. Jeg kører knap 40000 km om året, og jeg kan faktisk ikke huske hvornår jeg senest har kørt en tur i min bil - bare for at køre en tur.

Hvis jeg var ejer af en lystbåd ville jeg da nok have fornøjelse af at styre min båd rundt på vandet. Jeg har tidligere haft stor fornøjelse af at styre rundt i et lystsvævefly, hvilket jeg ikke har kaldt transport. Jeg elsker at flyve, men jeg synes at lufttransport er et af de kedeligste tidsspilder der findes. Ligesom jeg da nok også kunne finde fornøjelse ved at drøne rundt in en lystbil - på en dertil indrettet bane. Det har dog ikke noget at gøre ude på almindelig vej iblandt løstgående børn og hunde. For den almindelige kørsel kan det kun gå for langsomt med at få reduceret ulykkerne ved at fjerne føreren.

  • 8
  • 1

I dette forum findes der ikke mange der finder glæden ved at eje bil over leverpostejsniveauet.


Jeg kører i en bil til en lille million. Hvor meget dyrere skulle den have været for at være hævet op over leverpostejsniveauet?

Vi har skam masser af glæde ud af vores biler. Men glæde ved manuelt at skulle fremføre dem i den kedsommelige hverdagstrafik, der findes derude? Det skal man vist leve et liv på leverpostejsniveauet for at værdsætte.

  • 8
  • 0

I dette forum findes der ikke mange der finder glæden ved at eje bil over leverpostejsniveauet.

Jeg elsker min vintage premium bil. Jeg elsker at køre rundt på må og få i Europa i den.
At bruge den til pendling formål var en meget nedslående oplevelse. Jeg oplevede at miste glæden ved at køre den. Jeg har absolut ingen glæde ved at skulle bruge energi på at styre bilen i en allerede fastlagt rute, med allerede fastlagte hændelser som er fuldstændigt ens dag ud dag ind.

På el-cyklen kan jeg koncentrere mig om helt andre ting, modsat i bilen som er det samme spørgsmål hver eneste dag hvorfor? og hvordan kommer jeg væk? på cyklen kan jeg vælge mange nye veje hverdag men vigtigst af alt det bliver igen en god oplevelse at køre i bilen.(uden for myldretid og uden for byen).

Jeg er en af dem der skal bruge den nye teknologi og vælge mellem lige præcis den type bil jeg nu har lyst til at blive transporteret i.
De penge jeg kommer til at spare vil blive brugt på en endnu mere fantastisk el-cykel.

  • 5
  • 0

I dette forum findes der ikke mange der finder glæden ved at eje bil over leverpostejsniveauet.

Jeg kan kun tilslutte mig de øvrige debattørers kommentarer til denne bemærkning.

Tidligere har jeg anført, at de selvkørende biler netop vil have fokus på daglig, triviel transport.
Hvis man vil køre bil for sin fornøjelses skyld, så kører man sgu ikke i myldretiden.
Og lastbilchaufføren der kører tomater hertil fra Spanien, sidder nok heller ikke bag rattet for sin fornøjelses skyld.

Vi er i omegnen af en halv til en hel million danskere, som spilder mellem en og fire timer om dagen på at styre en metalklods gennem trafikken, for at kunne passe vores arbejde. Jeg har til dato ikke hørt en eneste, som synes det er lykken at bruge sin kostbare tid på den måde.

Når man nu skal sidde i en bil i sådan et tidsrum, så vil det være skønt hvis man i det mindste kan lave noget imens. Om det så er at læse en bog, avisen, spille violin eller hvad man nu kan finde på...!

  • 6
  • 0

En række indlæg med trist læsning. At – transportere sig fra hjem til arbejde, spilde tiden og kede sig ihjel imens. Det står i kontrast til mange andres forhold til transport, og jeg vil da gerne give et indblik i disse, som i en sideløbendede tråd -

https://ing.dk/artikel/digital-sladrehank-...

omtaler ”bilmærker, der har et design, der ansporer til en aktiv kørestil’ ”

Enkelte af ovenstående ejer ellers angiveligt dyre og premium biler, som ikke ansporer dem til en aktiv kørestil, nej nærmere en mere passiv ditto. Det forklarer denne for mig distancerede holdning som jeg synes at have mødt her på ing.dk ”Hvorfor køber folk dog ikke en Tesla hellere i dag end i morgen, den koster trods alt kun en lille million!”. Hey . . . . !

Der kan gå dage imellem at jeg ser biler til over en halv million, og jeg selv har en til under en tiendedel af det, men jeg nyder alligevel at køre i den selv til og især fra arbejdet. Til gengæld har jeg valgt at bosætte mig således at jeg ikke bruger bilkøer.

Jeg kan desuden underholde med mine oplevelser fra sidste uge da fruen og jeg holdt en uges ferie i Toscana efter devicen; Når sommeren ikke vil komme til os må vi komme til sommeren.
Vi elsker Italien og udover naturligvis at besøge Pisa, Firenze, Lucca, Vinci etc. så glædede jeg mig til at køre i den italienske trafik. Den er lige efter mit hoved, og vi gemmer endda på minderne via en GoPro kamera i forruden.
Den italienske bilpark ville nok skræmme mange af jer væk, da dieselbiler procentvis er mere udbredte her. Der er endda procentvis flere bilejere i Italien. Dog har de også elbiler og jeg så da også en enkelt Tesla, en Zoe og nogle små elektriske kommunale skraldevogne, plus en håndfuld hybridbiler.

En enkelt af jeg finder lufttransport som noget af det kedeligste der findes. Jo-tak, det har jeg observeret. Det er disse passagerer som trækker skærmen ned for vinduet og vandrer hvileløst rundt i gangene, så desserne må kante sig rundt. Fly flyver jo over store områder med uden storbyer, og det er jo da også skræmmende, - tsk-tsk. Næh flyrejser sætter ophold i storbyer på standby i op til timer. (Kan ironien spores?)
Jeg selv nyder at se landskaberne og meget andet sejle forbi ruderne, men sådan er vi jo forskellige.

  • 3
  • 5

omtaler ”bilmærker, der har et design, der ansporer til en aktiv kørestil’ ”


Det er da flot. Bevar du blot dine drømme om en aktiv kørestil, mens du sidder klemt inde mellem bilen foran dig og bilen bagved dig i den daglige leverpostejskø på vej til eller fra arbejde.

At du bruger et eksempel fra Toscana til at modbevise vores påstande viser jo egentlig meget fint, at du ikke har fattet forskellen på drømmekøreturene og de daglige, kedelige ture til og fra arbejde. For du arbejder vel ikke i Toscana.

  • 6
  • 1

Vi er i omegnen af en halv til en hel million danskere, som spilder mellem en og fire timer om dagen på at styre en metalklods gennem trafikken, for at kunne passe vores arbejde. Jeg har til dato ikke hørt en eneste, som synes det er lykken at bruge sin kostbare tid på den måde.

Når man nu skal sidde i en bil i sådan et tidsrum, så vil det være skønt hvis man i det mindste kan lave noget imens. Om det så er at læse en bog, avisen, spille violin eller hvad man nu kan finde på...!

Hvis man er så ulykkelig i sin transport form, hvorfor søger man så ikke noget bedre ? hvorfor skal man absolut arbejde et sted hvor det kræver 1 time i bil at komme til ? Min svoger har bosat sig i en provinsby med tog station og tager toget på arbejde hver dag, det tager ham ca. 1 time frem og tilbage og han kan sidde og arbejde i toget mens han drikker morgen kaffe. Regional togene er noget mere behagelige end kreaturvognene i metroen / s-tog´s netværket og så kan man gå på toilet (tvivler på fremtidens selvkørende biler indeholder toiletter eller mulighed for at stå op og strække benene)

  • 1
  • 0

Hvis man er så ulykkelig i sin transport form, hvorfor søger man så ikke noget bedre ?

En privat helikopter er for dyr. Med tog og bus ville min tur tage det dobbelte.

hvorfor skal man absolut arbejde et sted hvor det kræver 1 time i bil at komme til ?

For eksempel fordi alle jobbene i mit nærområde allerede er snuppet af folk der ikke gider sidde i en bilkø...
Måske kan jeg lide mit arbejde?
Måske har jeg ikke lyst til at skifte job?
Måske kan jeg slet ikke finde et job i mit nærområde?
Måske kan jeg ikke flytte til en provinsby, fordi mine børn har venner og går i skole i nærområdet, eller fordi min kone har et job i nærområdet?

Enhverbeskrivelse af en løsning på et problem som starter med 'Man kan da bare...' er som regel ikke nogen løsning.

Min svoger har bosat sig i en provinsby med tog station og tager toget på arbejde hver dag, det tager ham ca. 1 time frem og tilbage og han kan sidde og arbejde i toget mens han drikker morgen kaffe. Regional togene er noget mere behagelige end kreaturvognene i metroen / s-tog´s netværket og så kan man gå på toilet (tvivler på fremtidens selvkørende biler indeholder toiletter eller mulighed for at stå op og strække benene)

Godt for din svoger. Det kan være vi alle sammen skulle flytte til den provinsby? Men mon så din svoger så stadigvæk ville have plads til at sidde og strække benene med en kop kaffe mens han arbejder?

  • 1
  • 0

Til gengæld har jeg valgt at bosætte mig således at jeg ikke bruger bilkøer.

Det er jo også fint nok, det er heller ikke dig jeg skriver om.
Nu kan vi ikke allesammen selv bestemme hvor vi vil bosætte os, og det er heller ikke altid til at bestemme hvor vi vil arbejde.
Det er dem jeg taler om. Og de holder hver dag på Helsingørmotorveje og motorring 3 og alle andre ind- og udfaldsveje.

Og jeg er sikker på, at ingen af dem gør det for sjov.

  • 0
  • 0

Godt for din svoger. Det kan være vi alle sammen skulle flytte til den provinsby? Men mon så din svoger så stadigvæk ville have plads til at sidde og strække benene med en kop kaffe mens han arbejder?

Synes bare man skulle overveje hvor man vælger at bosætte sig så man ikke låser sig fast i muligheder og er tvunget til at sidde i en bil for at komme på arbejde. Men der er jo mange som ser ned på offentlig transport og ikke ser den som et alternativ til bilen hvilket er ærgerligt men selvfølgelig godt for dem der så vælger at benytte sig af den og nyder godt af den gode plads ;)

Og så er der selvfølgelig regeringen som ønsker at sådan nogle som min svoger skal ud på vejen i sin egen bil så vi andre kan holde endnu mere i kø.

  • 0
  • 1

Synes bare man skulle overveje hvor man vælger at bosætte sig så man ikke låser sig fast i muligheder og er tvunget til at sidde i en bil for at komme på arbejde.

Det kan man jo (måske) også med det første job. Men hvad så når den virksomhed lukker, flytter eller du skal skifte afdeling.... skal man så flytte med? Hvad med ens børn der har skole og venner, skal man så rive dem op? Hvad hvis ens partner allerede har arbejde der hvor man bor, så er det jo lidt svært at klarer det uden at én af parterne pendler? Hvad hvis man er ret glad for det hus, som man måske har brugt det meste af et halvt årti på at bygge?

Det er jo et helt utopisk scenarie det du opstiller, for langt størstedelen af danskerne. Mobilitet er et vigtigt parameter for et samfund og selvkørende biler kommer til at gør en stor forskel.

Heldigvis er det fuldstændig ligegyldigt om du køber mine argumenter (eller de efterhånden ret mange andre gode argumenter fremsat af ovenstående brugere), for de selvkørende biler kommer, det er sikkert. Spørgsmålet er blot om det er 2, 5 eller 10 år før vi opnår niveau 5 autonomi. Når det sker, så vil der kun blive produceret ganske få ikke-selvkørende biler... måske til købere som dig* :)

*Og det har jeg det fint med. Det er jo netop dejligt at dem der gerne vil bruge de selvkørende kan gør det og dem der godt selv vil kører, kan gør det... omend vise motorveje på sigt nok bliver forbeholdt de selvkørende.

  • 0
  • 0

Det kan man jo (måske) også med det første job. Men hvad så når den virksomhed lukker, flytter eller du skal skifte afdeling.... skal man så flytte med? Hvad med ens børn der har skole og venner, skal man så rive dem op? Hvad hvis ens partner allerede har arbejde der hvor man bor, så er det jo lidt svært at klarer det uden at én af parterne pendler? Hvad hvis man er ret glad for det hus, som man måske har brugt det meste af et halvt årti på at bygge?

Det er jo netop det jeg skriver. Når man vælger at bosætte sig et sted så skal man også overveje muligheden for hvor nemt det er at komme frem og tilbage mellem nuværende men også fremtidig arbejdsplads i andre vækstområder. Altså hvis man vælger at bosætte sig udenfor en storby og skal vælge mellem by A, B og C hvor kun by B har en station. Så synes jeg da man skal vælge by B hvis man har så meget imod at holde i bilkø så man har et alternativ. Når engang de selvkørende biler bliver rullet ud ja så ændre situationen sig og det bliver mere populært at være tæt på en motorvej. Men jeg kan ikke se hvorfor man de næste 10-15-20 år skal sidde og være sur på vej til og fra arbejdet mens man venter på selvkørende biler istedet for at gøre noget ved det ? Men sådan er vi jo så forskellige.

  • 0
  • 0

Hvad hvis man er specialist og der kun findes 3 steder i dk man kan arbejde, men de ligger alle 3 forskellige steder? Hvad hvis man er håndværker, kørende sælger, hjemmehjælper eller vikar? Du må give mig ret i, at det er et fåtal af danskere der ikke på et tidspunkt i deres liv får brug for at pendle. Man kan ikke forudsige sit liv 40 år frem. Og medmindre du er i en af de 5 største byer i Danmark, så er offentlig transport en joke... det er de forresten selv i københavn, medmindre at du skal fra en station til en anden station på samme linje! Jeg kunne cykle hurtigere til DTU end jeg kunne tage det offentlige og det var 16km!!!

Men jeg kan ikke se hvorfor man de næste 10-15-20 år skal sidde og være sur på vej til og fra arbejdet mens man venter på selvkørende biler istedet for at gøre noget ved det ?

10-20 år? Allerede nu kan biler i det dyre segment selv navigerer i køkørsel (Mercedes, Tesla, Volvo etc).

https://arstechnica.com/cars/2017/10/repor...

Jeg medgiver at ovenstående artikel er optimistisk, men at tro at det tidligst er om 10+ år at de selvkørende biler begynder at have indvirkning på den måde vi transportere os på, det tvivler jeg stærkt på!

  • 1
  • 1

Jeg vil gerne have min egen bil, som er ren og lugter af det den skal lugte af.
- Den skal være der når jeg skal bruge den, uden at skulle bestilles, skal indeholde et passende antal personlige ejendele, og den skal holde med anhængeren spændt for, når jeg klipper hæk, flytter jord eller på anden måde foretager mig noget som også kunne kaldes en ’service’.
Bilen må hjertens gerne være førerløs.

Jeg har desuden en carport (gisp!), - men den kunne jeg naturligvis leje ud vha. min deleøkonomi app.

  • 2
  • 0

Bevar du blot dine drømme om en aktiv kørestil, mens du sidder klemt inde mellem bilen foran dig og bilen bagved dig i den daglige leverpostejskø på vej til eller fra arbejde.

som jo så beviser at du end ikke læser de indlæg, som du kommenterer:
[mig selv]; "Til gengæld har jeg valgt at bosætte mig således at jeg ikke bruger bilkøer."

Hvilket illustrerer værdier af likes og unlikes :-)

Jeg skriver at jeg IKKE kører i bilkøer, og straks ved en anden debattør bedre om min hverdag og erklærer at jeg altså KØRER i leverpostejskøer!! Jeg skal ikke komme og påstå noget andet.
Det er jo nærmest komisk :-)

  • 2
  • 0

Hvad med ens børn der har skole og venner, skal man så rive dem op? Hvad hvis ens partner allerede har arbejde der hvor man bor, så er det jo lidt svært at klarer det uden at én af parterne pendler? Hvad hvis man er ret glad for det hus, som man måske har brugt det meste af et halvt årti på at bygge?

Dette 'skærkscenarie' du beskriver finder faktisk sted mange gange hver dag. Vi har selv prøvet at flytte cirka 100 kilometer da jeg skiftede job uden at verden gik under af den grund. Fruen min sagde sit job op og fik et nyt i byen vi flyttede til. Børn er hurtige til at tilpasse sig, og desuden foregår meget af deres sociale liv (desværre) på nettet.

  • 0
  • 0

Dette 'skærkscenarie' du beskriver finder faktisk sted mange gange hver dag. Vi har selv prøvet at flytte cirka 100 kilometer da jeg skiftede job uden at verden gik under af den grund. Fruen min sagde sit job op og fik et nyt i byen vi flyttede til. Børn er hurtige til at tilpasse sig, og desuden foregår meget af deres sociale liv (desværre) på nettet.

Men hvad nu hvis det ikke var 100 km, men kun 20-35 km... havde du så også flyttet?

Min pointe er, at mange ikke har den mulighed, som du beskriver eller at det ikke kan betale sig. Hvis de havde, var der jo ikke så mange der pendlede i dagens Danmark? Jeg har aldrig hørt nogle glæde sig over at de fik længere på arbejde.

  • 1
  • 0

Men der er jo mange som ser ned på offentlig transport og ikke ser den som et alternativ til bilen...

Og med god grund.

hvilket er ærgerligt men selvfølgelig godt for dem der så vælger at benytte sig af den og nyder godt af den gode plads ;)

Jeg var for et par år siden tvunget til at tage toget ind til København i et halvt år. Jeg har sjældent set mage til mareridt af forsinkede og aflyste tog, pissekolde perroner og overfyldte tog hver vej!
Det er muligt der er 'god plads' i togene ude på landet, men nu skal vi ikke ud på landet, vi skal på arbejde.

De dér reklamer med folk som sidder i toget med deres bærbare på skødet og en kop kaffe på bordet, og som vinker til stakkels Ole i sin bil som de passerer i fuld fart giver mig lyst til at melde reklamebureauet til politiet. Der burde være grænser for hvad man kan komme af sted med som reklamefirma.

Og så er der selvfølgelig regeringen som ønsker at sådan nogle som min svoger skal ud på vejen i sin egen bil så vi andre kan holde endnu mere i kø.

Her er vi så til gengæld enige. Men det er jo statens fordømte afgitssystem som sparker dem i røven igen.
Og det er så en helt anden diskussion, som ikke kommer førerløse biler ved.

  • 0
  • 0

Har til tider tænkt over disse problemstillinger når et stort slagteri eller vindmøllefabrik lukker en afdeling i en ende af landet og flytter til den anden ende. Det giver pudsigt nok ikke den store ballade. Men måske har de fyrede ikke kone og børn (?)

Folk får jo lov til at beholde deres arbejde, de skal bare flytte med, eller køre længere: Ingen ballade.
Det gider mange af dem ikke, så de begynder at søge et andet arbejde: Ingen ballade.

TIlbage er dem som hverken kan det ene eller det andet. Den håndfuld er der ingen overskrifter i og loven er jo overholdt, så igen: Ingen ballade.

  • 0
  • 0

Eller denne tråd? Ifølge hjulet ovenfor så er Tesla med AP1 da et sted mellem 3 og 4? Det også selv om den nu er udstyret med en art antidødemandsrat på efterhånd, som kræver førerens opmærksomhed, også der hvor det ikke er nødvendigt. Denne feature blev så netop indført pga at lovgivningen ikke var fulgt med endnu.
Vågn lige op derude, AP er her! Det er bl.a. folk som dem bag rapporten, som ikke kan komprehere samfundsbetydningen af dette faktum, og derfor staller. Lad os nu bare anvende teknologien, fordi den er her, så kommer forståelsen med brugen, og forhåbentlig har vi politikere som så tilpasser loven til virkeligheden (selvom ofte ser det ud til, de prøver at ændre virkeligheden med lovene i stedet, re burkaforbuddet (ha!!))
Forsikringsspørgsmålet? Tænkte dem, der opfandt elevatoren, bilen og toget, for ikke at tale om flyet, først og fremmest på: Uh, denne automatisering er farlig, hvad siger forsikringen til det? Nej vel....
Min eller "vores alles" bil? Lad os nu bare få lov, på individuel eller forretningsmæssig måde, at købe "vores" bil i fred og så bruge dem; som vi lyster. Frihed!
PS: I den version af førerløs "bil", der er på billedet til artiklen, så ser det da ud til, at der er plads til stående og siddende øvelser, som fx at gå på wc?! Min pointe værende: Hvorfor skal bilerne se "futuristiske" ud? De er jo iblandt os nu, og "ligner" almindelige biler.

  • 3
  • 0