Vi er slet ikke klar til førerløse biler
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Vi er slet ikke klar til førerløse biler

Foto: VW

Teknologi og software til førerløse biler er muligvis allerede på plads, og om seks år vil de første modeller rulle ud på de danske veje. I 2037 vil selvkørende biler være kommercielt udbredte og et almindeligt syn i trafikken.

Det er nogle af konklusionerne i en ny rapport fra PA Consulting ved navn ‘How long is the road to driverless vehicles?’. Konsulenterne har spurgt 75 aktører inden for førerløse køretøjer, og de gør i rapporten status over, hvor tæt vi er på at have førerløse køretøjer i Norden.

Læs også: Indien siger nej til selvkørende biler

Foto: MI Grafik

Men hvor det går med lynets hast at få teknologien ind i bilerne, så går det lidt mere trægt med at få de omkringliggende systemer til at bevæge sig med samme hast. For eksempel siger 75 procent af de adspurgte, at der er sket ingen eller meget lidt udvikling af de forretningsmodeller, der skal understøtte bilerne.

Hvem skal eje og have ansvar?

Det handler altså om simple spørgsmål som: Hvem skal eje bilerne? Hvordan betaler vi for transport? Hvordan bliver bilerne vedligeholdt?

På lignende vis sætter de adspurgte spørgsmålstegn ved en lang række barrierer som for eksempel lovgivning, hvordan vejene skal indrettes for at gøre plads til førerløse biler og naturligvis også, hvem der har ansvaret for mennesker og biler ved ulykker.

Læs også: Så gik der hul på den selvkørende bil

Derfor skal hele fødekæden tænkes igennem, forklarer Frank Madsen, der er seniorpartner i PA Consulting Group:

»Det er vigtigt, at diskussionen om førerløse køretøjer ikke kun kommer til at handle om teknologi. Vi skal tale meget mere om, hvordan hele økosystemet omkring bilerne skal fungere, så vi undgår kortsigtede løsninger i teknologier, der er forældede, den dag bilerne er klar,« siger han.

Læs også: Danske motorveje skal være klar til selvkørende biler

Det bliver understreget, at hele 92 procent af de adspurgte mener, at vi mangler en sammenhængende vision for infrastrukturen og mener (som et gennemsnit af svarene), at der vil gå 11 år, inden infrastruktur og vejmyndigheder er helt klar.

Danmark kan være foregangsland

Siden 1. juli i år har det været muligt at ansøge om test af førerløse biler i Danmark. Det har ført til en række projekter, som for eksempel bussen Olli, der skal køre på DTU's Lyngby Campus, og et forsøg med bybilskonceptet DriveNow, som regner med at være klar til det første forsøg inden for et halvt år.

Læs også: Myndigheder efter Tesla-ulykke: Stram op på autopilot-sikkerheden

Frank Madsen mener, at vi i Danmark og Norden har en oplagt chance for at blive foregangsland inden for førerløse køretøjer:

»Vi ser ind i en nær fremtid, hvor vi ikke længere ejer biler, men opfatter transport fra A til B som en service, vi køber hos en udbyder. De virksomheder, der forstår at finde deres plads i den fødekæde og for eksempel udbyder abonnementsordninger, vil blive fremtidens vindere inden for mobile services,« siger han.

Læs også: Fremtidens delebil er en se-lige-mig-bil

Rapporten stiller også det nærliggende spørgsmål: Hvorfor skulle vi forbrugere ønske at køre i førerløse biler? Men spørgsmålet bliver ikke besvaret. Det skyldes velsagtens, at forbrugerne ikke er blevet spurgt, eller fordi de adspurgte ikke ved det.

I stedet står der nogle vage formuleringen om, at vi som brugere vil bevæge os væk at se transport som spild af tid og i stedet tænke på det som en mulighed for at få andre ting fra hånden.

Interessant hvis det bliver de selvkørende biler, og ikke trafiksikkerheden for almindelige bilister, der bliver driveren for forbedringer af vejstriber, skiltning m.m. ikke mindst ved vejarbejder.

  • 7
  • 2

Har man overvejet, om energiforbruget med de nye systemer, som skal til for at køre førerløst, i det hele taget kan dækkes af fremtidens elbiler, eller vil systemerne dræne batteriet, så man igen mister fordelen ved de forbedrede rækkevidder?
For der er ingen tvivl om, at bygger man systemet på fossile brændsler, har man nok skudt sig selv i foden, allerede fra starten.

  • 4
  • 0