Elbiler, Tesla eller ej, er allerede nutid for mange af os.
Da BEV samtidig er blevet en åbenbaring for mange, ung som gammel, ikke bilinteresserede til bilteknik nørder, er det især nok derfor, at debatten kører helt af sporet til tider, når trægheden overfor de kendte vaner, skal overvindes af nye muligheder.
Politikerne er ikke endnu intresserede i at elbilerne tager over, de er nærmest snublet over hinanden i forsøg på at overbyde ønsket antal elbiler i 2030, men der er ikke foretaget noget der skulle beretige at selv et langt mindre antal skulle blive opnåeligt.
Tværtimod kan alle regne ud at når ICEV agifterne er blevet sat ned i 3 omgange under sidste regering, ville det ikke øge salget af de endnu, dyrere BEV.
Elbiler der kan køre mange kilometer bliver ikke tilgodeset ved fradrag for den sidste del af batterikapaciteten, selv om det især gælder om at få dem der kører mange kilometer over i BEV?
Man har også totalt tilside sat den potentielt kommende BEV gruppe der ikke har mulighed for egen ladeboks el.lign. dette sidst ved nemt at nøjes med EU skrav om tomrør til kommende ledningstræk til 1 ladestander pr 10 parkeringspladser, dette endda kun ved nyetablering/byggeri.
Før politikerne bliver enige om hvordan de samlede afgifter skal omrokeres, tør ingen undvære de ca40mia. fra registreringsafgifter og ca12mia. fra brændstofafgifter, og før får vi ikke en fornuftig overgangsplan.