Vi skal have 700 millioner elbiler i 2040 for at nå vores klimamål
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Vi skal have 700 millioner elbiler i 2040 for at nå vores klimamål

Det globale energisystem står over for meget store forandringer de næste årtier, og det vil gøre vedvarende energi og naturgas til de fremherskende energikilder, når det gælder om at opfylde det voksende energibehov i verden.

Det fremgår af den seneste udgave af World Energy Outlook, hvor Det Internationale Energiagentur (IEA) hvert år analyserer udviklingen i en række energiscenarier frem mod 2040.

Læs også: Nu går det stærkt: Global energi-omstilling er på vej

Årets rapport kigger blandt andet detaljeret på konsekvenserne af de tilsagn, som verdens lande har giver i forbindelse med Paris-aftalen.

Analysen viser, at de fossile brændslers æra langtfra er ovre, men at landenes energipolitikker samt en generel omkostningsreduktion i hele energisektoren vil gøre det muligt både at fordoble anvendelsen af vedvarende energikilder frem mod 2040 og at øge energieffektiviteten markant.

Læs også: Flere lande tvinges til at slække på ambitionerne for vedvarende energi

Naturgas vil også spille en større og større rolle, mens andelen af ​​kul og olie falder tilbage.

Vi skal have 700 mio. elbiler i 2040, hvis 2 graders-målet skal holdes, siger IEA's adm. direktør, Fatih Birol.

Paris-aftalen slet ikke nok

»Vi ser, at naturgas, og ikke mindst vind og sol, i de næste 25 år vil overtage den hovedrolle i energiforsyningen, som kullet har haft de foregående 25 år,« siger IEA's administrerende direktør, Fatih Birol, i en pressemeddelelse i forbindelse med udgivelsen af World Energy Outlook 2016.

Læs også: Grønt rekordår: Vedvarende energi overhaler fossile brændsler

WEO 2016 kalder Paris-aftalen et stort skridt fremad i kampen mod global opvarmning, men ifølge rapportens analyser vil den kun kunne forsinke en forventet stigning i energirelaterede CO2-udledninger fra et gennemsnit på 650 millioner ton om året fra 2000 og fremad - til et gennemsnitlig stigning i CO2-udledningen på omkring 150 millioner ton om året i 2040.

Læs også: Klimaaftale er utilstrækkelig: CO2-udslip skal skæres med 25 procent mere

Det er langtfra nok til at undgå de værste konsekvenser af klimaændringerne, da det kun vil begrænse stigningen i de gennemsnitlige globale temperaturer til 2,7 grader celsius i 2100, konkluderer IEA og ligger her på linje med andre organisationer.

IEA's analyser viser konsekvensen af Paris-aftalen for den globale energiforsyning og for klimaet.

Hård vej til målet

Vejen til 2 graders-målet er hård, men målet kan nås, hvis landene prioriterer en politik, der fremmer de kulstoffattige teknologier og energieffektivitet på tværs af alle sektorer, hedder det i rapporten.

»Det vil for eksempel kræve, at der skal være mere end 700 millioner elbiler i 2040, som kan erstatte behovet for mere end 6 millioner tønder olie om dagen,« påpeger Fatih Birol:

Læs også: Kæmpe klimakrav til Danmark: Selv 1,6 millioner elbiler er for lidt

 
»De vedvarende energikilders store gevinster bliver stort set kun høstet i forbindelse med elproduktion. Nu skal vi også have anvendt de vedvarende energikilder i industrien og i bygge- samt transportsektoren, hvor potentialet er enormt,« siger han.

Kulforbruget stagnerer

Ifølge rapportens New Policy Scenario - som altså omfatter de udmeldte mål i Parisaftalens mål - vil kulforbruget stort set ikke vokse de næste 25 år, da efterspørgslen i Kina begynder at falde takket være landets bestræbelser på at bekæmpe luftforurening og at ændre på brændselssammensætningen i energisektoren.

Læs også: IEA råder investorer til at satse på aktier i grøn teknologi

Markedet for naturgas ændrer sig også, idet andelen af ​​LNG overhaler naturgas i rørledninger og vil udgøre mere end halvdelen af ​​den globale langdistancehandel med gas. I 2000 udgjorde LNG en fjerdedel af denne handel.

Læs også: Olieselskaber investerer milliarder i lavemissionsteknologi

Samtidig vil nye LNG-forsyninger fra Australien, USA og andre steder føre til mere konkurrenceprægede gasmarkeder og ændre kontraktbetingelser og prissætning.

Hvad angår oliemarkedet, forventer IEA et meget volatilt marked og peger på, at hvis også 2017 bliver et år med lavere investering i olieudvinding, vil det kunne skabe en betydelig risiko for knaphed på olieforsyningerne inden for få år.

Læs også: Energiagentur: Millioner dør hvert år af luftforurening fra energisektoren

Et faktaark med konklusioner fra den 682 sider lange rapport kan ses her.

Der bliv i 2015 solgt 68 millioner personbiler.
Heraf 1,5 millioner el+hybrid biler.
Salget af biler stiger med ca 3 % om året.
Jeg har formodet en gennemsnitlig livetid på 15 år. (Nøjagtigheden af dette tal gør ikke den store forskel)

Hvis vi skal nå 700 millioner el+hybrid biler i 2040, så svare det til at salget af elbiler skal stige 30 % hvert år indtil da.
Det vil også betyde at i 2039 vil elbiler udgøre 100 % af personbil salget.

  • 0
  • 0

Altså tilbage til at påtvinge alle store ekstraudgifter og så skide på konsekvenserne for alle dem der ikke har råd.
Jeg er så træt af CO2 fanatikernes stalinistiske tankegang.

  • 9
  • 27