Vi sammenligner: Her er elcykel-loven i seks europæiske lande
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Vi sammenligner: Her er elcykel-loven i seks europæiske lande

Illustration: Marcel Conrad, BigStock

Ingeniøren har sat fokus på elcykler og speed pedelecs i denne uge. Nu er det blevet tid til at kigge på, hvad de andre europæiske lande tillader og forbyder på området.

Spørgsmålet er derfor, om de danske myndigheder kan høste inspiration fra f.eks. Belgien og Holland og tillade speed pedelecen på dedikerede stier – eller på cykelstierne ude af byen, når de indenfor kort tid vil opdatere de danske krav.

Læs også: Super-elcykel skal køre 45 km/t på danske cykelstier

Svært at sammenligne

Pernille Ehlers, specialkonsulent hos Rådet for Sikker Trafik, mener ikke, at det er så let at sammenligne på tværs af landene.

»I Holland har de nogle særlige stier, skiltet til både cykel og knallert – og det er dér, de må køre. Det har vi jo ikke i Danmark,« siger hun.

Derfor er hun ikke overbevist om, at vi bare kan kopiere løsningen, hvis resten af infrastrukturen ikke er sammenlignelig.

»Problemet er jo, at de ikke rigtig passer ind, fordi de kører for stærkt til cykelstien og for langsomt til kørebanen. Der er også mange andre aspekter i det.« siger hun.

Nedenfor ses en tabel med seks forskellige landes love for speed pedelecen. Artiklen fortsætter under tabellen.

Regler for speed pedelecsSchweizTysklandBelgienFrankrigHollandDanmark
HjelmStyrthjelmStyrthjelmStyrthjelm eller egnet cykelhjelmStyrthjelmCykelhjelmStyrthjelm
ForsikringskravGul nummerplade og vignettePåkrævetPåkrævetPåkrævetPåkrævetKræver forsikring, indregistrering og nummerplade
Kræver kørekortJa, kategori M fra 14 årMinimum klasse AMKnallertkørekortMinimum knallertkørekortMinimum knallertkørekortStort knallert-kørekort
Tilladt på cykelstiJaIkke tilladtKun ude af byer og på dedikerede stierIkke tilladtKun ude af byerne og på dedikerede stierIkke tilladt
AlderskravFra 14 årFra 16 årFra 16 årFra 16 årFra 16 årSom stor knallert (18 år)
MotorOp til 45 km/t og 500 wattOp til 45 km/t og 500 wattOp til 45 km/t og 500 wattOp til 45 km/t og 500 wattOp til 45 km/t og 500 wattOp til 45 km/t og 500 watt
CykelanhængerTilladt for op til to børnForbudtForbudtForbudtForbudtForbudt
BarnesædeMax belastning 17 kgMax belastning 17 kgForbudtForbudtForbudtForbudt

Rådet for Sikker Trafik opfordrer derfor i sit høringssvar til at nedsætte en gruppe eksperter til at finde ud af, hvad speed pedelecens rolle skal være i det danske trafikbillede.

»Vi synes, der bør tages en diskussion i Danmark. Lad os sætte os sammen og finde ud af, hvordan det kan gøres i Danmark, så det ikke går ud over trafiksikkerheden,« forklarer Pernille Ehlers.

Skal snart opdateres

Det er værd at bemærke, at skemaets oplysninger muligvis snart bliver forældede, da der er ændringer på vej fra de danske myndigheder.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen arbejder på at lempe kravene til speed pedelecen i Danmark, men deres oprindelige forslag om at tillade dem på de danske cykelstier mødte hård modstand.

Læs også: Speed pedelec-forsøgsordning udskudt: »Det var jo noget bras«

Der er endnu ikke fastlagt en dato på, hvornår den danske speed pedelec-forsøgsordning vil træde i kraft.

Illustration: MI Grafik / Lasse Gorm Jensen

Mere enige om elcykler

Mens det er lidt forskelligt, hvordan de europæiske lande har implementeret speed pedelecen, er der mere enighed om, hvor elcyklen, der er begrænset til 25 km/t, hører til.

Det er stort set kun Schweiz, der skiller sig ud, da de kræver, at føreren er minimum 14 år gammel.

Regler for elcyklerSchweizTysklandBelgienFrankrigHollandDanmark
HjelmCykelhjelmIntet kravIntet kravIntet kravIntet kravIntet krav
ForsikringskravIntet kravIntet kravIntet kravIntet kravIntet kravIntet krav
Kræver kørekortJa, hvis du er 14-16 årNejNejNejNejNej
Tilladt på cykelstiJaJaJaJaJaJa
AlderskravFra 14 årIngenIngenIngenIngenIngen
MotorOp til 25 km/t og 250 wattOp til 25 km/t og 250 wattOp til 25 km/t og 250 wattOp til 25 km/t og 250 wattOp til 25 km/t og 250 wattOp til 25 km/t og 250 watt
CykelanhængerTilladt for op til to børnTilladt for op til to børnTilladt for op til to børnTilladt for op til to børnTilladt for op til to børnTilladt for op til to børn
BarnesædeMax belastning 17 kgMax belastning 17 kgMax belastning 17 kgMax belastning 17 kgMax belastning 17 kgMax belastning 17 kg
Illustration: MI Grafik / Lasse Gorm Jensen
Emner : El-cykler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

hånden på hjertet så tror jeg at hvis man skifter 2 ud med 3 og laver cykelhjelm lovpligtigt så dækker man 90% af behovet uden at tilsidesætte sikkerheden på cykelstierne. så lad 45 speedpel. få deres egen kategori til fremtidens "måske " lukkede cykelvogne på vejbanen osv. ...alm elcykel skal Op til 35 km/t og 350 watt

  • 3
  • 1

Eller hvad med 32? Det svarer til de 20 MPH som elcykler må køre, i bl.a. USA. Så skal producenterne ikke til at lave endnu en version/model...

  • 2
  • 0

Efter egne erfaringer med 5000 km på speed pedelec ville jeg mene:

Cykelhjelm - JA
Forsikring - NEJ
Tilladt på cykelsti - JA
Kørekort - NEJ
Alderskrav - 16 år
Motor - 350 watt / (½ hastighed af hvad bilerne må køre - dog mindst svarende til alm. EL-cykel)
Cykelanhænger - NEJ (Christiania-cykel = NEJ)
Barnesæde - JA

  • 2
  • 1

Det er utroligt og ulideligt at høre færdselsstyrelsen: " at vi er bare så specielle her".
Hvorfor vil offentlige danskere ikke lære af andre?
Der bor altså kun ca 5,7 mio personer her ca. lidt mindre end de 30 største byer i Indien.

  • 1
  • 0

Grunden til at jeg skriver er netop på grund af dette...
Bor i Århus og cyklerne er meget hurtige og og viser ikke hensyn til sig selv eller andre .. Jeg er er selv på 30 scooter og oplevede en cyklist, uden hjelm, komme slemt til skade i et forsøg på at overhale mig... men det så det...

Vil sige en fartgrænse på ca. De 30 og så samme krav til hjelm, bremser, forsikring som en 30 scooter, altså hvis de skal køre på cykelstien med os andre

  • 0
  • 1

Anvendelse af hjelm tror jeg fortsat skal være frivillig. Det er lidt som med tobak. De kloge træffer kloge valg, men der skal være frihed til at prioritere anderledes.

Hvorfor skal fællesskabet betale for at lappe dig sammen igen og pleje dig resten af livet, fordi du ikke gad hjelm og nu har fået hjerneskade? Selvfølgelig skal vi kræve cykelhjelm nu hvor chancen er der ved åbning for en ny type cykel.

Enig i at styrthjelm ikke fungerer på en cykel hvis det er meningen at man skal motionere.

  • 0
  • 1

Hehe:b mente heller ikke knallerthjelm på cykel, men det vil se sjovt ud xD men hvis man skal køre 30+ burde det være et krav ligesom motorcykel og knallert.

Men tænker hvis man skal køre 35+ vil det måske gøre det lidt sværere for biler at holde øje med de hurtige cykler i højresving? Hvis de så kørte på vejen som en 45 knallert vil det være bedre?

  • 0
  • 0

Det virker til, at Nederlandene har ramt en god balance for at blive i fagsproget.

Enig. Kørekort, forsikring, cykel-hjelm og trafik-separering. Man kommer ikke uden om at det kræver noget ny infrastruktur hvis en betydende del af trafikken skal flyttes fra bil til EL45. Det kunne være i form af bredere, opdelte cykelstier på udvalgte pendler-strækninger: En hurtig bane for hastigheder over - eksempelvis - 30 km/h og en langsom til øvrige.
Noget må der gøres: Pendling i bil i det omfang, det finder sted til/fra København og andre større byer, er ikke holdbart på sigt.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten