»Vi kan skrive på folks gravsten, at de døde på grund af signalprogrammets forsinkelser«

Plus2. april 2019 kl. 11:145
»Vi kan skrive på folks gravsten, at de døde på grund af signalprogrammets forsinkelser«
Illustration: Ingeniøren.
De sidste 14 af landets far­lige jernbaneoverkørsler bliver først sikret om flere år, fordi arbejdet må vente på den svært forsinkede udskiftning af landets togsignaler.
Artiklen er ældre end 30 dage

Transport DSB’s tidligere sikkerhedschef:

stm@ing.dk

Tilbage i 2009 vedtog et bredt flertal i Folketinget at afskaffe alle de såkaldte ikke sikrede jernbaneoverkørsler, der år efter år kræver menneskeliv på de danske statsbaner. I alt 471 millioner kroner blev afsat til arbejdet, og politikerne fastsatte en deadline i 2018. I dag mangler 51 overkørsler stadig at blive sikret eller nedlagt.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
5 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
5
2. april 2019 kl. 23:21

Som jeg lige læser det, så er det fordi trafikken fra de 8 skal ledes hen til de 6 som sikres. Så spørger du sikkert, hvorfor så ikke gøre det nu, men det ændrer sikkert ikke på faren om man bruger den ene eller den anden usikrede overkørsel.

4
2. april 2019 kl. 20:32

Hvordan kan nedlæggelsen af 8 af de 14 overkørsler være påvirket af signalprogrammet?

3
2. april 2019 kl. 14:53

Så det er kun 6 overkørsler der faktisk skal sikres. Pris 3-4 mio. Kr. pr stk. med det gamle signal system. Samlet 24 mio Kr.

2
2. april 2019 kl. 13:14

Det er da til at kaste op over...... Vi er ALLE interesserede i at optimere det offentliges pengeforbrug - hviket betyder vi ikke smider penge i midlertidige løsninger når vi nu VED det er kortsigtet.

Budskabet er da fint nok - men prioriteringen er lige så indlysende rigtig.

Sensationsmageri af værste skuffe... :-(

1
2. april 2019 kl. 12:21

Naturligvis er det ikke en langsom udrulning af signalprogrammets skyld at folk stille sig i vejen for et tog.