»Vi finder nok ud af det«: Øplan er blot en 'vision'
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

»Vi finder nok ud af det«: Øplan er blot en 'vision'

Illustration: Urban Power for Hvidovre Kommune

Regeringen vil fordoble arealet på Avedøre Holme med en ny, ambitiøs vision for ni kunstige øer dedikeret til erhverv, kaldt Holmene. Holmene skal især huse industri, men en af øerne vil være dedikeret virksomheder med et grønt islæt. Denne grønne ø vil også huse Københavns nye rensningsanlæg, der skal afløse Lynetten.

I den forbindelse skal Lynettens energiforbrug vendes til et energioverskud, blev det fortalt på et pressemøde mandag om de ni øer.

»I DI smiler vi i dag helt op til ørerne. De nye borgere i København skal have nogle job, og udfordringen i den forbindelse er at skaffe nok grunde og arealer til nye private arbejdspladser. Det bidrager det her projekt til,« siger formand for Dansk Industri i København Poul Skadhede.

Øerne skal opføres i et samarbejde mellem Københavns og Hvidovre kommuner og med Pension Danmark som hovedinvestor. Men præcis hvordan ansvar og finansiering er fordelt, er endnu uklart.

Skarpe hjerner og flittige hænder

»Vi skal tænke stort og ambitiøst, hvis vi skal gøre København lidt mere attraktiv for virksomheder. Det her projekt vil være et potentielt kraftcenter for vækst og udvikling og give København bedre muligheder for at tiltrække skarpe hjerner og flittige hænder. Og det vil øge væksten, BNP og velstand i Danmark,« lyder det selvsikkert fra økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll-Bille (LA).

Deloitte har da også lavet en rapport, der vurderer, at visionen vil skabe 12.000 nye arbejdspladser. Derudover håber man, at planen vil skabe 15-30.000 afledte arbejdspladser inde i København.

Ingen transport- eller miljøvurdering

Den vågne læser vil måske blive forvirret over brugen af både vision og projekt. Den samme forvirring herskede på pressemødet, for selvom ministrene omtalte Holmene som et projekt, fastholdt Helle Adelborg (S), der er borgmester i Hvidovre Kommune, at der endnu er tale om en vision, ikke et projekt med faste, økonomiske og praktiske rammer.

»Vi finder nok ud af det,« lød det fra borgmesteren, efter at en bekymret journalist igen havde stillet spørgsmål til infrastrukturen, der skal fragte de mange nye arbejdere til og fra Holmene.

Flere af spørgsmålene under pressemødet gik netop på, hvorvidt man har sikret sig, at den i forvejen pressede københavnske infrastruktur ikke bryder sammen under de mange nye arbejdspladser. For ikke at tale om al den tunge trafik, tusindvis af industriarbejdspladser skaber.

Selv erkender regeringen, at der er et trængselsproblem, der skal løses, hvis udbygningen skal blive en succes.

»Det er klart, at der skal laves en trafikanalyse, og at hovedstaden har nogle trafikudfordringer de næste år. Regeringen arbejder også på en række trafikløsninger i forbindelse med den kommende finanslov, men det bliver ikke i dag, vi præsenterer dem,« siger erhvervsminister Rasmus Jarlov (K).

Udvidelse af Amagermotorvejen

Samtidig understreger Helle Adelborg, at man er ved at undersøge muligheden for at udvide Amagermotorvejen, der skal lede trafik til og fra det nye område, med et spor i hver retning. Det har dog i flere sammenhænge vist sig, at motorvejsudvidelser i sig selv ikke afhjælper trafikale problemer. Man flytter blot propper rundt, og flere veje giver flere biler.

Der er heller ikke lavet en VVM-redegørelse for visionen, der skal vise, om den kompromitterer miljøet. Men Cowi har lavet nogle indledende tekniske undersøgelser, som Ingeniøren endnu ikke har fået indblik i.

Skal skabe plads til industri i København

»Det her skal skabe bedre vilkår for støjende produktionsvirksomheder. Det er vigtigt, at de kan ligge tæt på hovedstaden, og tager man rundt i København, er det åbenlyst, at stadig flere erhvervsområder laves om til boligområder,« siger beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V).

Grundene skal sælges til virksomheder, og det er derfor svært at sige, hvem der vil købe dem og udgøre Holmenes nye beboere. Men det blev nævnt adskillige gange, at målet er industrivirksomheder, også udenlandske.

»Vi er nødt til at stoppe med at snakke København mod resten af Danmark. Der er tale om en nordeuropæisk konkurrence, vi her melder os ind i,« siger Poul Skadhede fra Dansk Industri.

17 km kystlinje

Jordopfyldningen starter i 2022, mens de første grunde forventes at sættes til salg i 2028. De sidste dele af projektet skal stå færdigt i 2040, og øerne vil skabe 17 kilometer ny kystlinje, hvor der efter planen skal anlægges en supercykelsti.

»Det her er et godt bud på, hvordan man kan skabe plads i hovedstaden. Det ligger tæt på motorveje, lufthavnen og S-tog,« siger Rasmus Jarlov. Ud over løfter om bedre infrastruktur med den kommende finanslov havde han ikke nogen konkrete forslag til, hvordan den i forvejen pressede Amagermotorvej og de fyldte S-tog skal klare presset fra de 12.000 arbejdspladser, man regner med at få skabt med visionen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

I en tid, hvor vi ved at vandet vil stige en meters penge og at vejret bliver mere ekstremt med flere storme med høj vandstand til følge, så virker det ikke som verdens mest geniale ide at anlægge flade øer.
Måske ville det være mere smart at placere nye arbejdspladser et sted, hvor boligerne er billige og hvor det er mangel på arbejdspladser.
I øvrigt har regeringen jo en plan om et Danmark i balance, og er i fuld gang med at flytte arbejdspladser ud af de dyre etagemeter i hovedstadsområdet.

  • 33
  • 5

videre...

P-HK - enig
Industrien vil sgutte betale for grønne inddæmmede areal, når man få billig industrijord overalt. Måske nogle rådgivere, der tjener godt ...

Er det ikke bare et spørgsmål om at få løst hovedpinen: Hvor skal Lynetten være, når man laver Lynetteholmen?

  • 26
  • 2

I en tid hvor der skal bruges jord til støjvolde og højvandssikring snart sagt overalt, forekommer det lidt luftigt hvor al denne jord og fyld skal komme fra - medmindre man suger på havets bund. Men der forstyrrer man med garanti en eller anden sjælden gople eller hummer, så det går nok heller ikke.

Og i øvrigt: Det ses ikke af projektet, at der påregnes nogle havnekajer, hvorfor alle disse 380 industrier slet ikke har brug for denne Øresundsnærhed, og så kan de jo lige så godt ligge på Lolland eller i Hedehusende.

  • 20
  • 1

3km2 nyt industriområde lige ud til østersøen, med 17 km kystlinje. Hvor megt af kystlinjen bliver kajanlæg ?? Det er ikke til at få øje på på de fine tegninger.
Det vil da være oplagt at industrivirksomhederne kan udskibe deres varer ad søvejen, når nu motorvejen sander til i trafik.

  • 8
  • 1

Det vil da være oplagt at industrivirksomhederne kan udskibe deres varer ad søvejen, når nu motorvejen sander til i trafik.


Industri? Kajanlæg?

Det kan der ikke være tale om. Formgivningen virker mere som var der plads til lystbådehavne og turistindustriens hotel, restauranter mm.
Områderne er fint aflukket fra resten af det kaotiske København med krminelle miljøer.
Vindmøllerne og den grønne Ø skal bare give det en strejf af miljøbevidsthed.

Desuden er der sikkert for grundt til godstransport.

  • 2
  • 3
  • nu har jeg ikke hørt at man vil fortsætte med at grave metro i de næste 20 år - for at skaffe jord til disse 9 øer. Men OK, jeg har det da fint med at udvide Hvidovre på Sjælland, nu da Folketinget ikke VIL kystsikre Jyllands vestkyst, men lader havet tage landet til Dansk Naturfredningsforenings perverse jubel. Det er jo fint i tråd med den centraliseringstanke der fortsat er den afgørende styringsparameter.
  • 3
  • 8

Visionært, for en borgerlig regering, ville være, at hele konstruktionen af øerne med infrastruktur und alles, ville blive 100% CO2-neutralt.

  • 4
  • 1

På dr.dk siger Vordingborgs borgmester:

" - Her fra Vordingborg er der en time i bil til lufthavnen, og en time ned til erhvervshavnen, som vi er ved at udvide for milliarder, så den kan tage de store skibe."

Hvad er det for en havn han taler om? og som er ved at blive udvidet?

  • 0
  • 0

Med denne plan beder man da om trafikalt kaos, dyrere lønninger/ produktionsomkostninger og forurening hvor den gør mest ondt, sammenlignet med et steder som Borup , Havdrup , Køge eller Ringsted , som hver især har pladsen, gode togforbindelser med Kbh såvel som øvrige DK. Så i stedetfor at bebygge den fredede Amager Fælled ydeligere med boliger, byder sig vel oplagt disse Avedøre Øer sig til?

  • 8
  • 1

aha . Den kunne jeg ikke gætte. Jeg ledte efter en havn en time fra Vordingborg. - og en stor en. 8-) . Den lille smule kaj i Masnedssund var ikke lige min første indskydelse til en udvidelse for milliarder . Hvis de har flere milliarder til en havn kan de vel også smide nogle få millioner efter et industriområde tæt på motorvejen og jernbanen.

  • 2
  • 0

Hvis Hvidovre kommune selv kan betale for det, og dem der bor der synes det er værd at kaste penge efter så er det vel ok. Men hvis resten af Danmark skal betale for det så er det ikke længere ok.
Og hvad betyder tæt på hovedstaden? Og hvorfor skal det lægge tæt på hovedstaden.
En ting er kilometer mæssigt tæt på hovedstaden, en helt anden ting er transport tid mæssigt tæt på hovedstaden, de to ting er ikke nødvendigvis det samme.
Jeg tænker der er erhversjord som er klar, det ligger fra Kolding i syd til Randers i Nord, og det er jo relativt tæt på hovedstaden.

  • 3
  • 3

Gllem denne dødssejler!

Se på kortet, se på infrastrukturen og undgå endnu mere myldretidstrafik i samme retning. Der er gode områder på SJÆLLAND mellen eksisterende infrastruktur.

Eller Lolland, med bil og tog både mod TYSKLAND OG mod KØBENHAVN.

Mon bygherrerne på de nye holme vil betale 20-40-60 milliarder til ny bane og motorvej ? De eksisterende er fuldt belagt - i den grad.
hvem skulle ellers BETALE ? KOMMUNEN ? STATEN ? Nej, vel ?

  • 7
  • 2

Endnu et megaprojekt til mange mia. Men vi har åbenbart ikke problemer med klimaet i Danmark siden vi nærmest dagligt får åbenbaret nye kæmpestore ekstremt ressourcekrævende og dyre mastodont byggeprojekter. Femern, Kattegatbro, Ø-projekt, supersygehuse, motorveje i kilometervis osv osv.

  • 5
  • 6

For mig er det uforståeligt at man flytter statslige arbejdspladser ud og samtidig opretter mange nye i et område, der i forvejen er belastet af for meget trafik. Derudover er jeg enig i at det vil blive en katastrofe rent infrastrukturmæssigt. I forvejen er indfaldsvejene overbelastede, og når der så kommer så mange flere biler på, går det helt galt.

Ideen er måske god nok, men placeringen i hovedstadsområdet giver ingen mening.

  • 12
  • 0

Spørgsmålet er om industrien vil ligge på disse øer, eller om det bare er lokalpolitikerne der har fået en fiks ide og drømmer om det?

For alt andet lige, så er arbejdskraften væsentligt dyrere i hovedstadsområdet, og det har betydning for konkurrencen og omkostningerne ved denne placering, samtidigt med dette, så vil det ikke være særligt smart trafikalt, eller set ud fra et logistisk landsdækkende vinkel. Der skal ikke meget fantasi til, før man kan forestille sig store og lange køer der hver dag vil koste virksomhederne dyrt.

Her ville Trekantsområdet, som eksempel, nok være mere smart for så meget ny industri og nye arbejdspladser, da der her er nemmere adgange til hele Danmark, samt til Tyskland/Europa, og ja, Danmark er faktisk allerede landfast med Europa, med direkte motorvej, togbane og det hele, det kommer nok bag på nogle, men sådan er det. :)

  • 8
  • 1

Jeg er enig i, at infrastrukturen - veje - på nye holme sikkert indkalkuleres i anlægsprisen.
Det jeg peger på er "baglandet" - dvs. kapacitet på de vej- og jernbanetraceer som findes OG som helt sikkert skal udbygges. Der vist ingen kendte eksempler på, at et nyt anlæg pålægges afgifter til dækning af anlæg i baglandet straks eller senere.

Det minder lidt om andre, store, projekter så it-datacentre og Viking Link, hvor der er store følgeomkostninger/gener (penge eller befolkningen skal "tåle" ekstra anlæg).

Og tænk lige på en analogi: mon det ville være smart at tillade en ny regional lufthavn (tænk her på BILLUND) uden at medregne en jernbane og en motorvej ?
I Billunds tilfælde kommer disse behov i milliardklassen "snigende" bagefter og var ikke en del af den oprindelige plan og financieringsmodel.

  • 2
  • 0

Logikken ar svær at få øje på:
Lynetten ligger på nordsiden af Amager. Hvis alt det spildevand, som nu ledes derop, skal ledes sydpå, vil det da give nogle gevaldige problemer - og udgifter.
Formålet er formentlig af skabe muligheder for endnu flere boliger i Københavns nordlige ende, men det bliver jo netop ikke boliger, som de ansatte i virksomhederne på det nye område kan betale. Så de estimerede arbejdspladser skal altdå besættes med folk, som skal hentes ind fra Sydsjælland og øerne.
Altså vil det være mere hensigtsmæssigt at lægge arbejds-pladserne, hvor de beskæftigede har råd til at bo. Der vil så blive sparet rigtig meget CO2 på den daglige persontransport.
Det som produceres skal jo også fragtes - og formentlig skal en hel del eksporteres sydpå via den nye Femernforbindelse, så hvorfor placere produktionen, hvor den kræver mest transport.
Så en placering centralt på Sjælland eller måske endnu bedre centralt for øerne øst for Storebælt ville da være langt mere hensigtsmæssigt i forhold til stort set alle parametre af betydning. Det vil oven i købet få langt større effekt på Udkantsdanmark end samtlige statslige udflytninger af arbejdspladser har tilsammen og dermed gavne landet som helhed betragteligt.
Og så er der lige den lille krølle på den forelagte plan, at den vil kræve nedlæggelse af AV-Miljø, som er det eneste kontrollerede affaldsdeponi i Københavnsområdet. Hvad skal erstatte det? At få placeret en ny kontrolleret losseplads er en yderst vanskelig proces - og er det en forudsætning for de nye øer, kan vi vist godt skubbe realiseringen af dem meget langt ud i fremtiden.

  • 4
  • 1

Jeg vil nu gerne lige høre socialdemokraterne affærdige forslaget som valgflæsk, før jeg hopper på den påstand. Det er meget tænkeligt at regeringen har tænkt de skulle skabe lidt positive vibrationer i centrum af København, men det forhindrer jo ikke at ideen faktisk kan få bred politisk opbakning.
Hvidovres borgmester er vist den der er bedst til at holde benene på jorden i denne sag. Det er en grovskitse og skal behandles som sådan.

  • 2
  • 1

»Det her er et godt bud på, hvordan man kan skabe plads i hovedstaden. Det ligger tæt på motorveje, lufthavnen og S-tog,«

Ja tæt på motorvej (som er godt fyldt) og måske på lufthavnen, hvis man altså kører bil. Lufthavnen er ikke tæt på, hvis man skal med det offentlige. Og da heller ikke tæt på S-tog. Der er godt 1,5 km i luftlinje til S-tog stationerne Friheden og Avedøre.

Det er svært at tage seriøst, når der ikke engang er en "vision" for, hvordan de 12.000 mennesker skal kunne komme miljømæssigt korrekt til deres arbejdsplads på de såkaldte grønne holme.

"Der kommer en god løsning i morgen..."

  • 6
  • 2

Hmmm!
I skrivende stund er der her 25 kommentarer til Holmene. 24 er negative og 1 positiv. Og så er det regeringen som bliver beskyldt for ikke at have visioner (?).

Hvis et ingeniørprojekt skal modtages negativt af ingeniører, så tror da pokker en regering ikke har lyst til at have visioner.

Det er efterhånden velkendt her på Ingeniøren. Kommentarerne er overværende negative overfor Lynetteholmen, Femernforbindelsen, Kattegatbroen og så videre.

I må meget undskylde, men hvis man dømmer ud fra kommentarerne, får det ingeniører til at fremstå gammelmandssure og regeringen fremstår som de visionære.


Jeg aner ikke om Holmene er en god ide. Jeg tænker der ikke kan findes investorer til projektet hvis det ikke er, og så er den ikke længere. Rigtigt mange kommentarer virker derimod bedrevidende, men på et ikke-eksisterende grundlag. Useriøst.

  • 7
  • 2

Det kan godt virke sådan som du beskriver det.
Men ser du på hvert projekt for sig, så tror jeg du kan fordele kommentarerne i meningsfulde grupper, som afspejler en reel holdning.
For eksempel Kattegat bro:
- imod (tror på kollektiv trafik og eksisterende infrastruktur)
- for bil-bro (tror på bilernes fleksibilitet, BRT fleksibilitet, acceptabel pris)
- for kombi-bro (tror på skinnetrafik, prisen ikke for høj)

Det er vel fair at argumentere for sin relle holdning, og ikke bare være uargumenteret ja-siger. Er man for eet af disse alternativer, så argumenteres båd med pro og kontra argumenter (som må omfatte de udelukkede alternativer).

Og de andre sager:
- jeg er FOR Lynette-projektet FORDI det financierer den nødvendige klimasikring af storbyen København OG kan medfinanciere sin infrastruktur
- jeg er IMOD Avedøre-projektet FORDI det vil kræve en stor en udvidelse af af en i forvejen overbelastet infrastruktur OG der er mulige alternativer.

P.S.: Det kunne være informativt at lave en afstemningsundersøgelse for hvert af disse diskuterede projekter, hvor der stemmes om reelle alternativer.

  • 3
  • 0

I en tid, hvor vi ved at vandet vil stige en meters penge og at vejret bliver mere ekstremt med flere storme med høj vandstand til følge,


Digerne blev lige en meter højere!

så virker det ikke som verdens mest geniale ide at anlægge flade øer.

Vi kunne jo inddæmme Svanegrunden i stedet og bygge faste forbindelser til den. Voilà, Kattegatforbindelse og forbindelse til Fyn. Ny rigs-midte. Location, location, location.

Måske ville det være mere smart at placere nye arbejdspladser et sted, hvor boligerne er billige og hvor det er mangel på arbejdspladser.

Nemlig.

I øvrigt har regeringen jo en plan om et Danmark i balance, og er i fuld gang med at flytte arbejdspladser ud af de dyre etagemeter i hovedstadsområdet.

Som sagt. Og jeg ved godt jeg har foreslået det før.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten