Vestas om ny modul-strategi: Vi har kigget efter lastbilindustrien
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Vestas om ny modul-strategi: Vi har kigget efter lastbilindustrien

Illustration: Vestas

Vestas-ledelsen havde en svær opgave på dagens pressemøde: At forklare hvorfor deres nye, modulopbyggede vindmølleplatform, EnVentus, er en stor nyhed og en milepæl for virksomheden – når den i virkeligheden ’bare’ består af kendte og velafprøvede komponenter.

Læs også: Vestas: Modulopbyggede vindmøller skal sikre billigere vindstrøm

CTO Anders Vedel forklarede ’det nye’ således på pressemødet:

CTO i Vestas præsenterer baggrunden for Vestas nye modulære platform, EnVentus, januar 2019. Illustration: Sanne Wittrup

»EnVentus er ikke bare en ny platform. Det er industrialisering i vindmøllebranchen, hvor vi via færre, men standardiserede nøglekomponenter i en modul-opbygning kan tilbyde lige præcis dén vindmøllestørrelse, som egner sig bedst til en bestemt kunde og det site, kunden har til rådighed – og som dermed kan give den billigst mulige pris pr. kWh vindmøllestrøm,« sagde han.

Han tilføjede, at en modultilgang også gør det nemmere at introducere nye komponenter og teknologier:

Læs også: Superledende generator skal gøre vindmøllerne lettere

»Før betød en ny komponent, at man efterfølgende skulle ændre mange andre ting i designet på hver enkelt model, men nu kan en ny komponent eller teknologi tilpasses mange modeller på én gang via standardiserede interfaces og dermed sikre en hurtigere og nemmere teknologisk opdatering af et design,« sagde han.

Inspiration fra entrepenørmaskiner og lastbiler

Ifølge Anders Vedel har Vestas ladet sig inspirere af, hvordan entrepenørmaskiner og lastbiler produceres, og Vestas har løbende gjort brug af eksperter indenfor industrialisering.

Præcis hvor mange forskellige modeller, den nye platform kunne byde på og hvor meget man regner med, at den nye tilgang kan reducere LCOE (levelized cost of energy), ville Anders Vedel ikke svare konkret på:

Læs også: Alle 49 havvindmøller på plads på Horns Rev 3

Skemaet her illustrerer, hvordan man kan kombinere de forskellige moduler i Vestas' nye modulopbyggede platform. Vær opmærksom på, at antallet af varianter i de viste modulfamilier ikke er retningsvisende, og at mulige krydskombinationer er et tilfældigt valg. Illustration: Vestas

»Man skal groft sig forestille sig, at vi har en slags skema med komponenter listet op i kolonner; nav, vinger, drivtog, converter osv – og så herfra sammensætter vi så hver gang den mest velegnede model for kunden,« forklarer han i den efterfølgende interview-session.

Læs også: Vestas runder milepæl: 100 gigawatt vindmøllekapacitet er nu installeret

I første omgang har Vestas lanceret en 5,6 MW model på den nye platform med to forskellige rotordiametre på henholdsvis 150 meter og 162 meter, der egner sig til forskellige vindforhold.

Ingeniørerne bestemte antallet

På spørgsmålet om hvor mange versioner, der skal være af hvert modul på den nye platform, forklarer platformschef Martin Skov, at det varierer meget efter hvilket modul, det handlede om:

Læs også: Vind-giganter vil sikre billigere vindkraft med ens tårne og fundamenter

»Vi startede med at spørge ingeniørerne, hvilken skalerbarhed der er brug for indenfor hvert deres modul, hvis vi skal kunne dække et spektrum af vindmøller fra x til y – og dermed også, hvor mange versioner, der vil være brug for. Nogle kom frem til, at to størrelser kunne dække behovet, mens andre mente, at seks til ti størrelser var det optimale,« siger Martin Skov og tilføjer, at ingeniørernes konklusion selvfølgelig blev valideret bagefter.

Platformen er udstyret med en to-trins medium speed gearkasse, en generator med permanente magneter og en full-scale converter. Illustration: Vestas

Det betød for eksempel, at der kun er tre converter-størrelser – dog med underfeatures - mens der er mange flere navstørrelser:

Egen variant af lastbillindustrien

»Navet er et godt eksempel på, hvor kompleks opgaven er. Ved et nav er omkostningen meget materiale-baseret og ikke ret meget baseret på bearbejdning. Derfor giver det mening at gå ind og lave flere navstørrelser, « siger chefen for modularity, Jens Demtröder.

Han forklarer videre, at selvom man som nævnt har søgt inspiration i lastbilindustrien, så var det ikke muligt uden videre bare at oversætte deres model til vindmølleindustrien:

Læs også: Vestas rejser usædvanlig ny multirotor-vindmølle

»Vores komponenter er større og vores styktal er meget, meget mindre end i lastbil-industrien, så vi skulle finde vores egen variant af modularisering, og det er faktisk lykkedes os indenfor alle elementer af vindmølle,« siger han.

Den modulære opbygning skal efterhånden anvendes på alle Vestas' vindmøllemodeller.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først