Vestas må pille vinger af 21 nye vindmøller

Selvom 21 Vestas vindmøller i en vindmøllepark øst for Holstebro lige er blevet færdige og begyndt at producere strøm, er en stor kran nu ved at afmontere de 63 vinger én efter én.

Det skriver Dagbladet Holstebro-Struer.

Ifølge Gunnar Lisby Kjær, som er medejer af Hogager Vindmøllepark, skal vingerne ned, fordi nogle savtakkede metalplader på bagkanten af vingerne er monteret forkert på fabrikken i Italien.

De såkaldte hajtænder skal dæmpe støjen fra vingerne.

Læs også: Vestas om kollapset 400-ton-mølle: “Vi har aldrig oplevet noget lignende”

»Nogle af hajtænderne er faldet af, fordi der er kommet fugt ind under dem, og så har de løsnet sig i frostvejr,« forklarer Gunnar Lysby Kjær til avisen.

Det tager cirka halvanden time at afmontere en vinge - altså fire-fem timer at afmontere alle tre vinger på en mølle.

Læs også: Vestas om kollaps: Vi tror ikke, boltene var spændt godt nok

Når de tre vinger ligger ved siden af hinanden på jorden, så bliver der sat et stort telt hen over.

Derefter kan arbejdet gå i gang med at udskifte hajtænderne, idet temperaturen af hensyn til limen skal være omkring 20 grader.

Arbejdet gik i gang i sidste uge, og det kan tage to-tre måneder, før alle 21 møller er klar igen.

»Det er en kæmpeomkostning og et produktionstab, men vi har fået en fair aftale med Vestas, så de betaler både udgifterne og det beregnede tab,« siger Gunnar Lisby Kjær.

Læs også: Støbefejl fik spritny Vestas-vinge til at knække midt over

Gunnar Lisby Kjær ejer selv fem af møllerne gennem firmaet Lisby Wind Power, mens Skovgaard Invest ejer 15 møller.

Den sidste vindmølle er en andelsmølle til lokale investorer.

Vindmølleparken består af 2 MW Vestas-vindmøller med 100 meter rotordiameter. De 17 af de 21 vindmøller er optimeret til at kunne yde 2,2 MW i effekt.

Emner : Vindmøller
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Undskyld - men jeg kan ikke huske hvordan man skriver direkte til - i dette tilfælde til Sanne Wittrup - så jeg skriver det her. Længde er i meter og areal er i kvadratmeter, sidst jeg tjekkede ;o) Det er under billedet af illustrationen fra Vestas. Og hvorfor laver man vingerne i Italien? Mindes der var en Dansk bro, som fik støbt betonelementer i Spanien, som derefter gik i stykke, da de fik frost - kan dog ikke huske hvilken.

  • 5
  • 4

Undre mig for Vestas motto har været at vindmøllerne skal produceres i nærområdet og der ligger en Vestas vingefabrik i Lem tæt på Ringkøbing man vælger så at få vingerne produceret i Italien? ??

  • 6
  • 1

Selvfølgelig en monteringsfejl. Den egentlige ansvarlige er dog købers tilsynsførende - dvs formentlig Vestas. Bruger de ikke ab factory godkendelser?

  • 1
  • 2

Made in Italy er ikke noget kvalitetsstempel. Husker flere tilfælde hvor Made in Italy er det modsatte.

  • 8
  • 1

Sådan fungerer der private erhvervsliv. Det kan man vel ikke bebrejde dem. Det kan være et spørgsmål om pris eller kapacitet. Jeg undre mig bare over at man ikke producerede dem på Vestas vingefabrikken i Danmark da man kan spare mange penge på transporten

  • 4
  • 0

Mindes der var en Dansk bro, som fik støbt betonelementer i Spanien, som derefter gik i stykke, da de fik frost - kan dog ikke huske hvilken

- her noget om stål:

I 2011 vandt Pihl & Søn entreprisen, men hurtigt dukkede der problemer op. Fejl dukkede op i projekteringsmaterialet, og kommunen var meget skeptiske over for den spanske stålvirksomhed, som Pihl & Søn havde hyret til at levere broens skydedæk. Skepsissen viste sig velbegrundet, for målinger af brodækkene viste, at de ikke havde den form, de skulle have.

https://ing.dk/artikel/inderhavnsbroen-uds...

og om svejsninger:

Efter at de første nye broelementer ankom til Danmark i oktober 2012, viste en inspektion adskillige rodfejl i de polske svejsninger. Siden har det polske firma sammen med danske svejsere været i færd med at reparere svejsningerne på dansk jord

https://ing.dk/artikel/polsk-svejsefirma-f...

  • 2
  • 0

[quote =781834] Jeg undre mig bare over at man ikke producerede dem på Vestas vingefabrikken i Danmark da man kan spare mange penge på transporten [/quote]

Det er måske fordi transportsektoren - som så mange andre industrier - modtager styrtende med direkte eller direkte støtte fra skatteyderne.

  • 1
  • 3

Der er generelt dygtige folk og virksomheder over alt i verden. Men det kræver så bare, at man faktisk hyrer de gode virksomheder/medarbejdere. Og har struktureret, dokumenteret og har en kultur der gør at man kan 'interface' med en 'underleverandør', og endda måske en underleverandør i et andet land.

Det kan være svært, selv for store multinationale virksomheder at gøre... endda selv om det foregår internt i virksomheden.

Tro mig sådan en 'beancounter' der intet forstår af fagligheden bag produktionen af 'en dims' eller hvad det vil sige at være ekspert på området. Han/Hun vil råbe rigtig højt om DET SKAL VI hvis bare prisen er billig nok i regnearket.

Jeg husker selv en diskussion jeg havde med en 'beancounter' for en del år siden. Hvor mit argument var at ja.. men de havde ikke skillsne og erfaringen til at udføre arbejdet, i den udenlandske afdeling. Hans svar var så.. jamen så hyrer jeg bare to eller tre gange så mange... de er jo billige.....

// Jesper

  • 3
  • 0

Firmaer som Vestas prøver jo at planlægge deres produktion ud fra de inputs de får fra markedet.

Og så gætter jeg mig til at 63 vinger i Vestjylland ikke var nok til at man ville placere den type vinge forme i Danmark,

Formene er jo ikke noget man bare smide på lager og stiller op til lejligheden.

Så det er nok et stort puslespil at gætte sig til hvor der bliver bestilt hvilke type Møller i fremtiden. Og så skal dette jo derefter planlægges sammen med kapacitet og layouts på fabrikkerne også, så de 63 vinger rykker nok ikke alverden i denne sammenhæng.

Mvh J.S.

  • 9
  • 0

Det er jo efterhånden lidt en jungle at finde rundt i, men en stor del af Vestas aktiviteter ligger i dag i deres joint-venture med Mitsubishi Heavy Industries, i dag kendt som MHI-Vestas.

Vestas selv, har desuden store fabrikker flere steder i Europa, hvoraf deres vingefabrik i Italien er en af de større. dvs: man har ikke bare fundet en tilfældig italiensk leverandør, men udnytter blot sine egne fabrikker.

Som Rudbeck nævner ovenfor, er vingeformene ikke noget man har tilgængeligt alle steder, og de enkelte fabrikker er typisk specialiseret til specifikke typer vinger. fabrikken i Lem har nok bare ikke produktions-setuppet til at lave vingerne til V90 møllen der omtales her i artiklen.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten