Vestas-boss: Teknologi-koks med nye møller er 'meget utilfredsstillende'
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Vestas-boss: Teknologi-koks med nye møller er 'meget utilfredsstillende'

'Meget utilfredsstillende' kalder Vestas' koncernchef, Ditlev Engel, uden tøven de massive indkøringsproblemer ved produktionen af koncernens nye vindmølle, V112, i 4. kvartal sidste år, Problemer, som kostede koncernen en milliard kroner på bundlinjen.

Til gengæld mener han, at Vestas kan undgå lignende problemer i fremtiden takket være den nye struktur, som selskabet offentliggjorde torsdag. Her får udviklingsafdelingen ny chef samt nyt navn, Turbines, og afdelingen får samtidig ansvaret for industrialisering af produkterne.

»Vi mener, at vi med denne omstrukturering har løst problemerne,« sagde koncernchefen på et yderst velbesøgt pressemøde, hvor det dog ikke lykkedes pressefolkene at få Ditlev Engel til at kritisere nogen af de tre afgående direktører. Heri blandt direktørerne for netop R&D og Vestas Controls.

Ingeniøren bad ham uddybe, hvorfor han tror, at omstruktureringen vil løse problemerne:

»Vi har analyseret forløbet omkring problemerne i 4. kvartal og talt med de respektive mennesker, der har været involveret - også med Anders Vedel, der skal overtage ledelsen af afdelingen. Og uden at gå mere i detaljer så har vi efter det en rigtig god idé om, hvad vi kan gør for at sikre, at den slags ting ikke sker mere, siger han.

Han tilføjer, at produktionen af V112 i dag kører som den skal i Ringkøbing, og at mange Vestas-medarbejdere nok vil være overraskede over fyrings-udmeldingerne, fordi de selv har så travlt med at producere den nye vindmølle.

*De store ekstraomkostninger i indkøringen - kan I være sikre på, at det er en éngangsforestilling og ikke tegn på, at vindmøllen i virkeligheden bliver dyrere at producere? *

»Vores udmelding den 3. januar var en foreløbig udmelding. Jeg kan først sige noget mere specifikt om omkostningerne, når vi aflægger årsregnskab den 8. februar.«

*Får problemerne med V112 indkøringen nogen betydning for konceptet med at teste så meget som muligt af møllen og dens komponenter, før den stilles op ude hos kunderne? *

»Vi mener klart, det er bedre at tage problemerne upfront og selv betale - og dermed skåne vores kunder. Det gjorde vi med problemerne i indkøringen, og selvom det er dyrt og bestemt ikke tilfredsstillende, så ville det være langt dyrere at vente med at klare problemerne, til møllerne står ude hos kunderne,« siger han.

Han tilføjer, at Vestas tidligere har haft meget store udgifter til netop at rette op på fejl på vindmøller ude 'i marken'.

*Netop med V112'eren har I jo gennemtestet komponenter og design forud. Er det så ikke mærkeligt, at man ikke kan få tingene til at virke i produktionen? *

»Jeg læste forleden dag hos jer, at Airbus 380's vinger var begyndt at revne, og jeg er helt sikker på, at de vinger var testet godt igennem forud. Så bare for at sige: Tingene flasker sig ikke altid, som man gerne vil have det, men det ved ingeniører meget mere om, end jeg gør,« sagde Ditlev Engel med et smil.

Ifølge Vestas står der omkring 70 V112 vindmøller rundt om på kloden, og virksomheden har solgt mere end 1.000 MW eller 333 møller af denne type.

*I forbindelse med annoncering af den nye struktur åbner Vestas også op for nye partnerskaber omkring udvikling af virksomhedens nye 7 MW offshore mølle. Hvad ligger der i det? *

»Nu har vi jo forpligtet os til at udvikle en 7 MW mølle til offshore brug, men det er en meget kapitalintensiv investering - ikke mindst, når vi taler om at udvikle produktionsenheder til sådan en stor vindmølle. Rundt om os ser vi, at vore kunder indgår partnerskabet på kryds og tværs omkring udvikling af nye vindmøller, og nu signalerer vi, at vi også er åbne for at inddrage andre parter i i udviklingen af møllen. Men indtil da kører vi videre som planlagt,« sagde han.

Dårlig virksomheds kultur
Mangel på virkelig innovation
Mangel på vision
Dårlig ledelse

Uden verdens bedste forkants teknologi er Vestas i dybe problemer

Og det er synd for medarbejderne

  • 0
  • 0

Ja udtrykket "meget utilfredsstillende" lyder næsten som en rapport fra statsrevisorerne om IC4.
Det interessante er måske hvornår Ditlev opdagede at det var utilfredsstillende i forhold til hvornår det begyndte at gå galt.

  • 0
  • 0

Har kun middelmådige produkter

Der er simpelthen Vision , Innovation og styring der mangler

Og så skal der være 100% dependability i ethvert leveret produkt

Ellers så Luk !

Folk både indefor og udenfor skal elske Vesta fordi de er de bedste
Men der sørme langt vej dertil

  • 0
  • 0