Vestas beholder gearet i ny havvindmølle på 7 MW

Efter vanligt hemmelighedskræmmeri offentliggjorde Vestas onsdag på et pressemøde i London et bud på et nyt offshore-mølledesign. Det var overraskende nok ikke en 6 MW, men en 7 MW stor havvindmølle med et vingefang på 164 meter.

Teknologisk set har Vestas valgt at holde fast i en gearkasseløsning, selvom mange af konkurrenterne har valgt gearløse løsninger til offshore-brug.

Ifølge Vestas har man valgt at satse på en 'gennemprøvet teknologi', hvor man dog vælger at bruge en langsomt kørende generator, der gør det muligt at droppe et trin i gearkassen.

»Vi har faktisk holdt alle muligheder åbne fra starten ved at køre to separate parallelle F & U-spor. Både et fokus på direkte drev og et på en gearet løsning,« siger Finn Strøm Madsen, President for Vestas Technology R & D i en pressemeddelelse;

»Men det blev snart klart, at hvis vi ønskede at imødekomme kundernes forventninger om lavest mulige omkostninger til energi og høj sikkerhed omkring forretningsmodellen, så havde vi brug for en perfekt kombination af innovation og gennemprøvet teknologi,« siger han.

Vestas forventer, at de første prototyper af møllen - som hedder V164-7.0 MW - skal rejses i fjerde kvartal 2012, mens serieproduktionen planlægges til at starte i første kvartal 2015.

Med udmeldingen om en 7 MW offshore mølle lægger Vestas sig i front, hvad angår størrelsen på prototypen, sammenlignet med andre store fabrikanters offshore-projekter, som typisk ligger på 5-6 MW i møllestørrelse.

Vestas' topchef Ditlev Engel mener, at der er et marked for den nye vindmølletype, som bliver den største enkeltinvestering for Vestas nogensinde. Og han kalder ifølge Børsen vindmøllen for et salgshåb 'af episke dimensioner':

»Den vil løfte Vestas og vindmarkedet til et nyt niveau,« siger Ditlev Engel til Børsen.

Se Vestas' demonstration af møllen her

Dokumentation

Pressemeddelelse

Emner : Vindmøller
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg spekulerer dog på hvorfor at de holder fast i gearløsningen.

“We actually kept all options open from the start, running two separate parallel R&D development tracks; One focusing on direct drive and one on a geared solution.

It soon became clear that if we wanted to meet the customers’ expectations about lowest possible cost of energy and high business case certainty we needed a perfect combination of innovation and proven technology and so the choice could only be to go for a medium-speed drive-train solution,” says Finn Strøm Madsen.

  • 0
  • 0

Bjarke

Jeg spekulerer dog på hvorfor at de holder fast i gearløsningen.

Med den vingediameter - over 1/2 km i omkreds - er vi nede mellem 5 og 10 omdrejninger i minuttet, og da må en direkte koblet generator blive både stor i omkreds og i vægt.

Der må alligevel være en meget solid aksel, og da er det ikke så meget ekstra at bygge et planetgear sammen med den for så at koble en "direte drevet" generator på det.

Det er jo efterhånden en meget vigtig parameter, at møllen kan transporteres på veje, så mon ikke det er en væsentlig overvejelse? - "Gearløs" har vel været lidt af et mantra, og en kombination kan meget vel være det ideelle - i hvert fald indtil superledende magneter bliver ukomplicerede at bruge i generatoren.

  • 0
  • 0

Det er jeg med på Peder.

Det jeg overvejede var om der var en "dagsorden" vi ikke umiddelbart kan få øje på...rare earth magneter....hvor de kunne blive presset mere af Kina end de gør det i forvejen. De har jo fabrikker dernede. Kina har jo et stort ønske at de virksomheder der "flytter ind" også lægger deres udvikling i Kina!

  • 0
  • 0

Nu blev pressemødet holdt i London, så det forklare jo nok hvorfor den prøver at henvende sig til størstedelen af de fremmødte på mødet.

  • 0
  • 0

Meget britisk orienteret film, findes der en international version?

Formenlig ikke, men nu er der også op til 25 GW der skal i udbud når 3. runde af det britiske offshore wind eventyr går igang næste gang. Så det er vel ikke så underlig at den henvender sig til britterne.

  • 0
  • 0

Det er jo efterhånden en meget vigtig parameter, at møllen kan transporteres på veje, så mon ikke det er en væsentlig overvejelse?

Det er nok ikke lige den største overvejelse når vi taler om havmøller, som skal placeres på "havet", der er det nok vigtigere at bruge gennemprøvet teknik hvor parametre omkring pålideligheden er kendte(tror de), og som Bjarke Mønnike er inde på så kan man planlægge produktionen uden at være i lommen på en leverandør der sidder på 97% af råvarerne, de kan altså opscalere produktionen til episke styktal.

  • 0
  • 0

Med den vingediameter - over 1/2 km i omkreds - er vi nede mellem 5 og 10 omdrejninger i minuttet, og da må en direkte koblet generator blive både stor i omkreds og i vægt.

Der må alligevel være en meget solid aksel, og da er det ikke så meget ekstra at bygge et planetgear sammen med den for så at koble en "direte drevet" generator på det.

Det er jo efterhånden en meget vigtig parameter, at møllen kan transporteres på veje, så mon ikke det er en væsentlig overvejelse?

Diameteren med baldes på hver 80 meter giver 160 meter, e.g. V164-7.0 ;-) Så den kører lidt hurtigere.

Et planetgear i den her størrelse og til så ustabil en kraft som vind er ikke noget man bygger, og derfor er gearkasserne også altid akilleshælen på gearede maskiner, og står for en stor del af deres nedetid. Hvis Vestas mener det de siger om sikkerhed, så må det være at risikoen med en kendt teknologi kan kvantificeres (eller at de ikke var gode nok til at få multipolgeneratoren til at køre) og det er sværere med ny dd teknologi, som de mig bekendt ikke har haft ude at køre.

En aksel kan sagtens laves til at holde det hele. Se Ennercons 7MW DD.

At lave en 7MW så den kan transporteres på vejen er helt ude i skoven, da det er en offshoremaskine, og den derfor bør samles ved vandet, så man undgår at komplicere maskinen unødvendigt. Den vil alligevel aldrig blive en storsælger på land pga. størrelsen.

En anden overvejelse er måske at en hurtigere generator bruger mindre neodynium, så de er knapt så påvirkelige af hvad Kineserne gør på det område og at hele generatoren bliver langt mindre.

Vh Troels

  • 0
  • 0

Tror du skal læse lidt om hvad der egentligt blev sagt på det pressemøde.

Lige nu er der kun snak om prototyper til 2012 hvis der viser sig interesse fra investorer og købere så vil der blive investeret i et helt nyt produktionsanlæg til denne type møller og dette anlæg vil blive placeret helt ude ved kysten.

læs evt: http://borsen.dk/nyheder/investor/artikel/... specielt nedeste del.

  • 0
  • 0

Godt at se at Vestas endelig har en mølle på vej i 5MW+ klassen. Tillykke med det. Men der er desværre stadig 1.5 år til vi kan se en prototype opstilling og 4 år indtil produktion starter.

Det er meget lang tid ud i fremtiden når andre mølle fabrikanter allerede nu bygger vindmølleparker med 5MW møller. Et eksempel er Bard off-shore 1 i Tyskland med 80 * 5MW møller.

http://www.bard-offshore.de/

Vestas er endnu verdens største vindmølle-producent, men det er tvivlsomt om de stadig er det når Vestas skal ud og sælge første generation af disse møller i 2015. Vestas, ledet af økonomen Ditlev Engel, har de sidste fem år spildt meget tid for at lefle for aktiemarkedet i stedet for at investere mere i produktudvikling. Det kommer til at gøre ondt i de kommende år.

Om V164-7.0MW specifikationer:

http://www.vestas.com/en/wind-power-plants...

Operational temperature range: -10 to +25ºC

Det var godt nok meget lille interval. Undrer mig for Vestas V112-3.0MW modellen har "Operational temperature range: -20°C to 35°C".

  • 0
  • 0

...og derfor er gearkasserne også altid akilleshælen på gearede maskiner

Logistikken omkring direct drive vil være den virkelige akilleshæl, storproduktion kræver et jævnt flow af komponenter, det kan gå når det bare er den globale autoindustri, som lige nu hoster lidt efter et jordskælv i Japan, men forestil dig at du har bygget nye produktionsfaciliteter for milliarder, og tegnet kontrakter for 25GW "3.572" møller, og en eller anden padde i udenrigsministeriet får sagt noget kineserne ikke bryder sig om.

  • 0
  • 0

Operational temperature range: -10 to +25ºC

Det var godt nok meget lille interval. Undrer mig for Vestas V112-3.0MW modellen har "Operational temperature range: -20°C to 35°C".

Men mere end rigeligt, hvis temperaturen falder til mindre end -10 på åbent hav så er der også vindstille, og dermed ikke noget produktionstab, og mere end +25 stadig på åbent hav i nordsøen og østersøen kommer vel så sjældent at der heller ikke her er produktionstab.

Jeg hæfter mig mere ved den stejle produktionskurve, vi er vandt til at produktionskurven starter noget vandret, men her har vi næsten fuld stejlhed fra 4sekundmeter og vi har allerede 5MW ved 10sekundmeter, det må give en imponerende kapacitetsfaktor, og en kWh pris på kun 60% af det nogen anden mølle kan levere må lægge et vist pres på konkurrenterne.

  • 0
  • 0

Benny Olsen:

Jeg hæfter mig mere ved den stejle produktionskurve, vi er vandt til at produktionskurven starter noget vandret, men her har vi næsten fuld stejlhed fra 4sekundmeter og vi har allerede 5MW ved 10sekundmeter, det må give en imponerende kapacitetsfaktor, og en kWh pris på kun 60% af det nogen anden mølle kan levere må lægge et vist pres på konkurrenterne.

Du er da nem at narre, eller også vil du gerne narres. V164 er ikke specielt imponerende, når det kommer til vindhastigheder for cut in og nominel produktion. V112 er faktisk en hel del bedre bedre.

I oplysningens tjeneste: http://dl.dropbox.com/u/3879038/112vs164.png

Vestas har gjort et godt stykke arbejde med at gemme data væk eller undlade at nævne dem, men det er heldigvis stadig muligt at sammenlignes grafisk med lidt snilde.

Kan vi ikke komme tilbage til den kedelige virkelighed inden fantasien løber af med dig og du opfinder 5+MW møller med urealistisk høj kapacitetsfaktor?

Det eneste vi har set er en [b]garanteret[/b] lavere kapacitetsfaktor i trade off for en [b]påstået[/b] lavere COE. Der er altså ingen grund til at falde i svimer over denne mølle, slet ikke når Ditlev Engel ikke vil garantere at den skal produceres i Danmark.

  • 0
  • 0

[quote]Med den vingediameter - over 1/2 km i omkreds - er vi nede mellem 5 og 10 omdrejninger i minuttet, og da må en direkte koblet generator blive både stor i omkreds og i vægt.

Diameteren med baldes på hver 80 meter giver 160 meter, e.g. V164-7.0 ;-) Så den kører lidt hurtigere.

At lave en 7MW så den kan transporteres på vejen er helt ude i skoven, da det er en offshoremaskine, og den derfor bør samles ved vandet, så man undgår at komplicere maskinen unødvendigt. Den vil alligevel aldrig blive en storsælger på land pga. størrelsen.

En anden overvejelse er måske at en hurtigere generator bruger mindre neodynium, så de er knapt så påvirkelige af hvad Kineserne gør på det område og at hele generatoren bliver langt mindre.

Vh Troels[/quote]

Ifølge databladet kører den ca. mellem 4,5 og 12,5 omdrejninger i minuttet med en nominel hastighed på 10!! - Så det var nu ikke så dårligt gættet.

Selvfølgeligt kører man ikke 390 tons på et læs, men trods størrelsen ser nacellen ud til at være omkring 4,5 meter bred - uden kølevinger - og da kan både den og generatoren køres på vejen.

En direktedrevet generator på 7 MW må kunne deles i flere stykker for at kunne transporteres på vej eller bane, så det udgør ofte en stor udgift.

Jeg tror faktisk, at VESTAS har fat i noget rigtigt her. 40 gange opgearing i et plantgear skulle ikke give de store problemer - i hvert fald ikke i forhold til hvad den meget lave tolerance på luftgabet i en direktedrevet med stor diameter koblet direkte på mølleakselen giver . Med de store variable belastninger og vibrationer i alle retninger, det giver, er jeg bange for, at mange efter nogle år får problemer med kontakt mellem rotor og stator.

Ellers er det jo åbenbart, at de stigende priser på neodym må være en væsentlig faktor for prisfordelen ved denne kontruktion.

Mvh Peder Wirstad

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten