Vestas-båd i nyt forlis: Kolliderede med kinesisk fiskerbåd
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Vestas-båd i nyt forlis: Kolliderede med kinesisk fiskerbåd

Illustration: Søren Jessing

En Vestas-båd kolliderede fredag aften med en kinesisk fiskebåd under Volvo Ocean Race ud for Hong Kong havn. Et besætningsmedlem ombord på fiskebåden omkom, mens alle ombord på Vestas 11th Hour Racing slap uskadt fra kollissionen.

Læs også: Dårlige elektroniske søkort får skyld for havariet af Vestas' båd

Ulykken skete kort før, at Vestas ville sejle i mål med en andenplads i stærk konkurrence med det kinesiske hold Dongfeng Race Team. Men forinden skulle et relativt befærdet farvand krydses i mørke.

Radarer og AIS

Alle de deltagende både har sporingssystemet AIS installeret. Men for at kunne være til nogen nytte, skal andre både også have systemet installeret og tændt.

Det vides endnu ikke, om det var tilfældet med den fiskebåd, Vestas-båden vædrede. Men med forholdene i farvandet ud for Hong Kong kan det - selv på radaren - være svært at spotte en relativt lille fiskebåd, mener Morten Brandt, freelance-journalist for Bådmagasinet og kapsejladsarrangør:

Læs også: Vestas bag den første danske båd i verdens største kapsejlads

»Med de bølgehøjder, som der har været på det tidspunkt under sejladsen, har deltagerne højst sandsynligt reguleret radarernes frekvens, så samtlige bølgetoppe ikke dukkede op på skærmen. Derfor kan det godt tænkes, at det har været svært at se et mindre fartøj, som den vædrede fiskebåd formodentlig har været,« siger han.

Kinesisk hold sejlede forbi ulykken

Et af de spørgsmål, som har rejst sig i kølvandet på ulykken er, hvorfor det kinesiske hold Dongfeng ikke ydede assistance på trods af, at deres båd passerede ulykken med en ganske lille afstand.

Som det ses på ovenstående screenshot, så passerede Dongfeng-båden (rød) relativt tæt på Vestas (orange) efter kollisionen. Illustration: Volvo Ocean Race tracker

Det kan blandt andet ses på Volvo Ocean Race’s egen tracker, men ligeledes i billedet til højre.

Ifølge arrangøren selv var det bestemt ikke af ond tro:

»Dongfeng Race Team var den nærmeste båd ved hændelsen, og de tilbød med det samme at ændre kursen for at kunne assistere. Klokken 18:21 lokal tid bekræftede Vestas 11th Hour Racing via email til Dongfeng, at yderligere assistance ikke var nødvendigt, som Race Control også tidligere havde kommunikeret ud,« skrives der i den seneste opdatering.

Volvo burde være bekendt med forholdene

Farvandet omkring Hong Kong er mildt sagt et udfordrende område – og særligt da bådene ankom. Der var mørkt, der var en relativt stærk vind, og samtidig er flere af fiskebådene små og uden AIS, hvilket gjorde det svært for et i forvejen udmattet mandskab at se dem i tide. På daværende tidspunkt havde kapsejladsen varet i flere uger.

De forhold burde arrangørerne af Volvo Ocean Racing have taget højde for, mener Bo Hasseriis, tidligere sejlsportskommentator ved Danmarks Radio, og som selv har sejlet netop VO-65 klassen - samme klasse, som dette ræs består af:

»Det kan ikke komme bag på arrangørerne, at forholdene heromkring var svære at manøvrere i. Man burde have lavet en virtuel mållinje i en mere sikker afstand, så de kunne sejle roligt ind til havnen,« siger Bo Hasseriis.

Han bakkes op af Morten Brandt, som selv er arrangør af kapsejladser:

»Hvis der er nogen, som skal have kritik, må det være arrangørerne. De vidste, at farvandet var berygtet for at have en tæt trafik af både, som i mange tilfælde er mere primitive end dem, vi er vant til i Europa - uden lanterner og uden AIS. Samtidig var det mørkt med en hård vind. Så det ville være meget mere ansvarligt at rykke mållinjen 30 sømil væk fra Hong Kong – tilskuerne var alligevel gået hjem da de første både krydsede« siger Morten Brandt.

I marts 2015 ramte Vestas båden et rev i Det indiske Ocean med 21 knobs fart. Illustration: Brian Carlin/Team Vestas Wind/Volvo Ocean Race

Det er anden gang, at Vestas har været ud for ulykker i Volvo Ocean Race. I 2014 blev sejlbåden Vestas Wind knust mod et rev ud for Mauritius midt i Det Indiske Ocean. Dengang faldt skylden på upræcise elektroniske søkort.

Ingeniøren har forsøgt at få en udtalelse fra Dansk Sejlunion. Men da organisationen samarbejder med Vestas, ønsker de ikke at udtale sig i den konkrete sag, men henviser til de øvrige kilder.

Se Vestas Wind smadre ind i revet ved seneste ulykke i slutningen af 2014

"Det var fiskerbådens skyld! Den havde ingen AIS eller lanterner!"

"Det var de kinesiske konkurrenters skyld! De stoppede ikke op!"

"Det var arrangørens skyld! De burde have lagt målet et andet sted!"

Nej, nej, og nej. Sikkerheden ligger først og sidst hos mandskab og kaptajn på båden. Man skal selvfølgelig sejle efter forholdene. Hvem ville undskylde føreren af en racerbil der drøner ned gennem strøget en mørk aften? Uanset om løbsledelsen havde sagt, det var OK?

Der er ingen undskyldning for at handle uforsvarligt, eller for, ikke at sætte sig ind i forholdende.

men jeg kan ikke forestille mig, de ikke bruger pausen på at lappe båden sammen og fortsætter.

Jeg håber - meget - at de, som i ethvert civiliseret samfund, bliver holdt tilbage, kommer i søforhør, og bliver stillet for en dommer. De har for fanden været årsag til, at der er en familie som ikke får deres søn/far hjem! Hvad helvede er det for en holdning at have om, at de bare skal fortsætte når de ellers har fået lappet båden...

  • 10
  • 13

I orden at du ønsker en myndigheds afgørelse af ulykken, men er det ikke ret meget i modstrid med, at du dømmer dem på forhånd ud fra fakta, du tror at kende.

Hvis du f.eks. ser på Vestas, har den skaden på bagbords bov, hvilket kunne indikere skyld fra det kinesiske fartøj (med alle mulige forbehold for ikke at kende omstændighederne).

Jeg vil også godt opponere mod din sammenligning af et åbent ocean (vi er langt uden for 12-sømilegrænsen) med en racerbil på Strøget. En sammenligning med en rallybil i en ørken var mere relevant.

Det er selvfølgelig dybt tragisk med den døde sømand, men lad os nu lige holde perspektiv.

Mvh Flemming

  • 13
  • 4