Verdenskendt arkitekt bag nyt byggeri på Københavns Havn

To spektakulære, robuste tårne og en spinkel gangbro skal i fremtiden linke Marmormolen og Langeliniespidsen sammen. Det skal den verdenskendte amerikanske Steven Holl Architects sørge for.

Arkitektstuen vandt konkurrencen om den arkitektoniske udformning af byggerierne på molerne. Dommerkomiteen valgte Steven Holl Architects, da de lagde vægt på indbydende publikumsfaciliteter som terrasser, restauranter og færdsel på gangbroen, der forbinder byggerierne.

"Projektet kombinerer det flotte, det funktionelle og det forretningsmæssige - og så har projektets to tårne rod i havnens oprindelige arkitektur. Dette vinderforslag er arkitektur i høj, høj klasse," siger formand for dommerkomiteen og adm. direktør i By & Havn, Jens Kramer Mikkelsen.

På Marmormolen bliver tårnet 24 etager højt, mens tårnet på Langeliniespidsen strækker sig op til 27 etager. Broen vil udgå fra den 17. etage og vil være 65 m over havets overflade.

"Jeg glæder mig over, at vi med udviklingen af Marmormolen får åbnet endnu et havneområde for københavnerne. Med vinderprojektet får vi et rigtig godt højhusbyggeri, der vil binde byen bedre sammen og fungere som et vartegn i havnen," lyder det fra overborgmester Ritt Bjerregaard i en pressemeddelelse.

Hvert byggeri af Steven Holl er unikt, og hans arbejdsmetoder handler om at opleve lys, omgivelser og lyde. Siden 1976, hvor han grundlagde arkitektfirmaet Steven Holl Architects, har han modtaget en del priser. Han er blandt andet blevet udnævnt som USA's bedste arkitekt af Times Magazine og har modtaget den fornemme Alvar Aalto-medalje.

Steven Holl er ikke fremmed for Danmark. Han arbejder i øjeblikket på Kunstens Hus i Herning, der skal være hjemsted for Herning Kunstmuseum, Ensemble Midtvest og Socle du Monde.

Dokumentation

Pressemeddelelse

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

De stablede klodser mangler nogle afrundede former.

Bortset fra det: Hvordan vil to ekstra højhuse »binde byen bedre sammen«? Vil der måske blive bygget togsstationer i kælderen under de to tårne?

  • 0
  • 0

Er formaalet at homogenisere byggestilen i Koebenhavns Havn saa det passer til Kalvebod Brygge?

Kommer byggeriet ikke til at overskygge Store Robert?

Og har de husket en cykelkaelder i byggeriet? Det er jo ikke alle, som vil gaa til toget ... Biler er jo bandlyst.

  • 0
  • 0

Spændende at nogle tør tænke nye tanker.

Men helt ærligt: Det ser altså grimt ud med de tilfældigt stablede klodser i forskellige størrelser for former. Det ser tilfældigt ud på en rodet måde, ikke en charmerende måde.

  • 0
  • 0

Jeg synes, at det er spændende! Netop det, at man bygger det "rodet" eller nærmere asymmetrisk, gør det meget interessant at se på.

  • 0
  • 0

Jeg vil nødig kloge mig på arkitekturen i almindelighed og det viste forslag i særdeleshed. Men jeg håber, at lokalplan mv tager højde for den øgede trafikbelastning til området og peger på løsninger af disse.

Og ikke blot lappes med en forlængelse af bus linie ...

Efter min opfattelse er det ikke lykkedes ret godt ifm. andre byggerier på de ofte svært tilgængelige havneområder i Kbh.

  • 0
  • 0

Der skulle åbenbart en provokation fra Århus til (z-huset) før København kunne få nogle markante bygninger i en arkitektonisk spændende udformning. Genialt at nytænke Holmens gamle mastekran i en dobbelt udgave. Det kan godt være at gangbroen vil have en yderst begrænset trafikmæssig betydning, men mon ikke turisterne vil vide at værdsætte den - det bliver sandsynligvis den bedste udsigt til de gode gamle kobberspir. Tillykke til hovedstaden med det - bare synd at de danske arkitekter ikke tør lave noget tilsvarende, men må nøjes med at kopiere hinanden langs Kalvebod Brygge.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten