Verdenshavenes dieselmotorer får trådløs overhaling
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Verdenshavenes dieselmotorer får trådløs overhaling

PLUS.
Det er hverken enkelt eller billigt at opsamle driftsdata fra en skibsmotor på størrelse med et hus. Men MAN Energy Solutions spækker nu sine skibsmotorer med trådløse sensorer, der via satellit skal sende data hjem fra de store have om, hvornår det er tid til forebyggende vedligehold. Her er det en plejlstang, der bliver taget ud af motoren. Illustration: MAN Energy Solutions

MAN Energy Solutions vil gøre sine skibsmotorer endnu mere effektive via IoT. Men det er ikke så ligetil at opsamle data fra en 13 meter høj skibsmotor, der befinder sig ude midt på verdenshavene.

Bare en halv procent sparet brændstof i døgnet batter rigtig meget, hvis din motor sluger 200 ton brændstof i døgnet. Ligesom én dag for meget i repara­tionsdokken er rigtig dyr, når man som reder helst skal have sine containerskibe ude på havet 364 dage om året. Det er baggrunden for, at verdens

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

største designer og producent af dieselmotorer, MAN Energy Solu­tions – indtil for nylig MAN Diesel & Turbo – nu sætter alle sejl til for at udstyre sine motorer med sensorpakker, som skal sende data hjem fra de store verdenshave og hjælpe udviklingsafdelingen med at fin­tune de gigantiske motorer. På sigt er det desuden meningen, at dataene ikke bare skal tilgås af selskabets udviklingsfolk...