Verdensberømt kirke truet af togtunnel

Arkitekten bag den ufuldendte, men allerede verdensberømte kirke Sagrada Familia i Barcelona bider negle over udsigten til en underjordisk toglinje få meter fra kirken.

Den nuværende arkitekt, Jordi Bonet I Armengol, mener, at togtunnellen vil gøre ubodelig skade på byggeriet, når store boremaskiner vil lave et 12 meter bredt hul i undergrunden. Det giver risiko for for »sammenstyrtninger og oversvømmelser,« siger arkitekten til den britiske avis The Telegraph.

Tunnelbyggeriet i nærheden af kirken er et led i en højhastighedsforbindelse mellem Madrid og Barcelona med planer om senere udvidelser til Frankrig. Byggeriet koster 1,3 milliarder kroner og står på i tre år. Arbejdet vil blive udført af firmaet Sacyr, der netop har vundet ordren, skriver The Telegraph.

Kraner svæver stadig over den ufuldendte kirke i Barcelona, men nu truer et metrobyggeri kirken, mener den nuværende arkitekt. (Foto: Wikipedia). Illustration: Wikipedia.

Arkitekt: Fliser vil falde ned fra tårnene

Frygten for at metrobyggerier ødelægger historiske bygninger er også kendt fra Danmark, hvor ingeniører og menighedsrådet ved Marmorkirken advarer om, at en metrolinje under kirken vil få kuplen til at briste.

I Barcelona er Jordi Bonet I Armengol også bekymret for rystelserne fra togene, som, han mener, vil skabe revner i byggeriet eller ryste fliser løs fra loftet på de 75 meter høje spindelformede tårne.

Byggeriet af Sagrada Familia har været i gang siden anden halvdel af 1800-tallet, og i 1884 blev den verdensberømte arkitekt Antoni Gaudi sat til at færdiggøre kirken. Antoni Gaudi blev dog fuldstændig opslugt af projektet og skabte fire høje kubistiske tårne i en art nouveau-stil. Efter 40 års arbejde blev Antoni gaudi dræbt af en sporvogn, og siden har adskillige arkitekter arbejdet på kirken.

Først om 30 år forventes kirken at stå færdig, men allerede i dag tiltrækker den fem millioner besøgende om året.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten