Verdens største motorshow svømmer over i el- og hybridbiler

Organisationen Drivesolar.org har lavet en opgørelse over nyheder på verdens største biludstilling, der officielt åbner i morgen, torsdag.

Her vil verdens bilfabrikker præsenterer ikke mindre en 42 forskellige modeller inden for el- og plugin-hybridbiler. Nogle har været vist før, mens andre, som f.eks Audis E-tron, aldrig har haft andre øjne hvilende på sig end fabrikkens egne ingeniørers.

Forbrugerne kan dog godt kigge langt efter modellerne ude hos forhandlerne, for langt de fleste er prototyper og demonstrationsmodeller. En enkelt model, nemlig den danske designer Henrik Fiskers Karma, er i produktion.

For fleres vedkommende, er det nok også lidt af en tilsnigelse at kalde dem miljøvenlige. Der drejer sig for eksempel om Mercedes Vision S 500, som godt nok er en plugin-hybrid, men med en tørstig V6 under motorhjelmen til at holde den gående når batterierne er brugt op.

Heller ikke BMW's Vision ligner svaret på fremtidens eldrevne familiebil. Med tilsammen 262 kW motoreffekt, sportspræstationer og fire meget lavtliggende sæder er det næppe en bil man får svigerforældrene, hunden og seks indkøbsposer ned i.

Mere interessant for almindelige forbrugere er for eksempel Citroën Revolte, som er en moderne fortolkning af den gamle 2CV, Toyota Prius Plug-In Hybrid eller Peugeots iON. Også Renault og Tesla Motors er særdeles aktiver og viser hele fire forskellige rendyrkede el-modeller.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Der er vist da mere end een i produktion - Tesla f.eks.

Jeg er glæder mig til Frankfurt, jeg skal være dernede hele weekenden!

  • 0
  • 0

Er en aldeles unødvendig frembringelse. Den har for mig at se intet tilfælles med 2CV. Det er en hån mod 2CV konceptet at sammenligne med den design prut som Citroën Revolte udgør. Intet mindre.

Det er også noget journalistisk vrøvl at skrive således:

Mere interessant for almindelige forbrugere i for eksempel er Citroën Revolte, som er en moderne fortolkning af den gamle 2CV.

Den er længere væk fra 2CV end Jupiter er fra Solen.

  • 0
  • 0

Jeg synes den ser spændende ud, langt fra en designprut.

Så vidt jeg har forstået er målet for for Citroen ikke at gentænke den designprut, som den oprindelige 2CV virkelig var - med al respekt var det vist de færreste der købte 2CV for udseendet.

Derimod var egenskaber som prisbillighed og anvendelighed vigtige for målgruppen. Mig bekendt er det netop de egenskaber Citroen vil tænke ind i den nye bil.

  • 0
  • 0
  • ER altså helt essentielt for at lokke de brede skarer over i elbilerne. De firekantede modeller, som man fremstiller (læg mærke til ikke-designer) til "svigerforældrene, hunden og seks indkøbsposer", er og bliver til de frelste. BMW`en som præsenterer i Frankfurt bør nedskaleres, så langt flere får adgang til lidt smart og ikke mindst mulighed for at betale.
  • 0
  • 0

Nogen synes om moderen, andre om datteren.

2 CV var speciel med et formål, denne creation er kun anvendelig på en udstillings catvalk.

Der er sikkert mange sjove ting i den, men lad være med at genere 2CV med en sammeligning.

Måske kan apparatet accepteres når den har været iafbrudt produktion i 46 år som 2CV.

  • 0
  • 0

En hån mod 2CV konceptet? Har de lavet den i rustfri plastik?

Ja det er rigtigt at 2CV rustede som om det var en tiltænkt feature - men det behøvs man da ikie at kopiere?

Men jeg synes nu også den er tudegrim. De der hjul :-0

Mvh Morten

  • 0
  • 0

Hej Morten

2CVen var tiltænkt anvendt i Frankrig, der ikke anvendte salt på vejene og hvor klimaet sørgede for at bevare køretøjet så rustfrit, at motor nr 3 eller 4 var slidt op inden karossen var kassabel.

Med hensyn til rust var den ikke dårligere end gennemsnittet fra dengang. Toyota Crovn kom frem i Danmark omkring 1970 som en billig stor stationcar. Den var lige så almindelig som berlingoen er det idag. Jeg kan garantere at hvis der overhovedet er nogen tilbage så kan de tælles på en hånd og de er ikke indregisteret. Allerede i 1980 var der næsten ingen af dem tilbage.

Men omvendt har jeg selv set at ret så mange 50 årige 2CVer stadig er i live i Sydfrankrig.

De kendes på at spedometeret sidder som en kaffekop i venste side, hvor kablet dertil også trækker vinduesviskerne. De kan også spottes på hastigheden da deres 9hk ikke flytter dem særligt hurtigt :-)

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten