Verdens største fly flyver igen

Det største fly i verden - det russiske Antonov 225 - er efter ti års pause på grund af Sovjetunionens kollaps igen i luften, skriver BBC.

Det kæmpe fragtfly er en opdateret version af det fly, der tidligere blev brugt til at transportere Sovjetunionens Buran rumfærge.

Antonov 225 har seks motorer og er i stand til at bære over 250 ton fragt, hvilket er dobbelt så meget som det største fragtfly, der bruges i dag. Flyet, som har en spændvidde på 88,4 meter, skal gøre sig gældende på markedet for tung og stor flyfragt, f.eks kan det rumme omkring 80 personbiler.

Petro Balabuyev, som er leder af Antonov Company, var fuld af forhåbninger efter en 15 minutter lang succesfuld prøveflyvning, og han regner med, at flyet kan indsættes på kommercielle ruter om seks uger.

Antonov 225 har kostet 150 millioner kroner at udvikle.

Links:

Billeder af Antonov 225 - på www.air-and-space.com.

Coleta Air & Space Museum

Antonov Design Bureau

(Foto copyright (c) 2000 Nick Challoner, all rights reserved.)

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ja, jeg var også noget forvirret over den pris!

Men kan det bekræftes at det er milliarder og ikke millioner..? Kan det evt. skyldes en forkert valuta?

  • 0
  • 0

Fra Berlingske Bussiness d.d:

To gigantiske vindmøllevinger fra danske LM Wind Power har netop sprængt alle rammer for lufttransport. Vingerne ankom i nat til Danmark efter at være transporteret i fly fra Kina.

Da to 42 meter lange vindmøllevinger landede i Danmark i nat, sluttede flyrejsen for den største last, der nogen sinde er transporteret med fly. Det oplyser den danske vingeproducent LM Wind Power.

Vindmøllebladene blev produceret i Kina og blev transporteret med et gigantisk 83 meter langt og 175 ton russisk Antonov 225-fragtfly. Nu er de to prototypevinger fra LM Wind Power transporteret til LM Wind Powers teknologicenter i Lunderskov.

Vingerne havde været undervejs i luften i 12 timer fra Tianijin i Kina til Skrydstrup i Danmark. De forskellige test af vingerne sker fortsat i Danmark på trods af, at produktionen finder sted i udlandet, hvor vingerne skal bruges.

”Den stigende efterspørgsel i Kina efter nye energiformer har lagt et ekstra pres på vindmølleindustrien om at handle hurtigt. For at imødekomme den stærkt stigende efterspørgsel producerer vi vingerne i Kina tæt på kunderne,” siger Frank V. Nielsen, IT-direktør fra LM Wind Power, i en pressemeddelelse.

  • 0
  • 0

Det nedenfor stående indlæg, skulle have linket til en video, hvor man kunne se Antonoven i Skrydstrup, men der er mildt sagt gået kage i det.

Men ellers kan det findes på Politiken.dk

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten