Verdens største vindmølle er klar med todelte vinger

14. juli 2009 kl. 07:1715
Med en rotordiameter på 128 meter er spanske Gamesa klar med en mølle, der er større end konkurrenternes. Møllevingerne kan skilles ad og transporteres i to dele.
Artiklen er ældre end 30 dage

Konkurrencen om megavindmøller spidser til efter spanske Gamesa har lanceret verdens hidtil største vindmølle med en rotordiameter på 128 meter.

Dermed er den lige lidt større end Repowers og Enercons største møller, der har en rotordiameter på omkring 126 meter.

De store møllevinger udgør imidlertid et problem i sig selv, når møllevingerne skal transporteres fra fabrik til opstillingsområdet. Endnu er det ikke blevet populært at bruge eksempelvis luftskibe til den form for transport som ellers tidligere beskrevet på Ing.dk, så transporten skal oftest foregå over land, hvilket stiller helt særlige udfordringer til transportvejen, når 60 meter lange møllevinger skal svinge rundt i landskabet.

Derfor har Gamesa besluttet at dele vingen i to, så selve vingen først samles på opstillingstedet, hvilket gør det langt lettere for selskabet at få vingerne frem til opstillingsområdet. Der er dog tale om en prototype, men den har allerede været i sving og produceret sin første strøm. Ifølge selskabet vil erfaringerne fra prototypen indgå i kommende vindmøller. I forvejen har Enercon også produceret møllevinger, der kan deles.

Effekten når kun op på 4,5 MW

Gamesa oplyser endvidere i sin pressemeddelse, at modulprincippet også omfatter selve tårnet, hvilket betyder, at man kan bruge samme udstyr til at opføre denne vindmølle, som man bruger til langt mindre møller.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men selv om Gamesa kan levere den største rotordiameter, oplyses møllen dog ikke til at have mere effekt end 4,5 MW, hvilket bringer dem bagud i forhold til Repower og Enercon, der begge har møller, der producerer over 5 MW.

I vindmølleindustriens førsteland, Danmark, er det sparsomt med oplysninger om 2-delte vindmøllevinger. Hverken hos Vestas eller LM Glasfiber, der er den største producent af vindmøllevinger, vil man sige noget om 2-delte vindmøller.

»Der er tale om forhold mellem os og vores kunder, som vi ikke kan udtale os om,« siger kommunikationsansvarlig i LM Glasfiber Helle Larsen Andersen til Ing.dk.

Dokumentation

Gamesa: The first prototype of the new Gamesa G10X-4.5 MW presented

15 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
18
28. oktober 2009 kl. 22:26

</p>
<p>Ærgerligt hvis Vestas allerede har mistet deres konkurrencefordel ved deres nye krankoncept som kan spare op mod 10.000 euro om dagen i kranleje

Kan du ikke forklare hvad den nye metode går ud på i forhold til den gamle, altså forklare begge metoder? Helst så en 16årig har mulighed for at forstå det :)

MvH Emil

17
15. juli 2009 kl. 01:14

Gamesa nye vindmølle kan forøvrigt ikke benævnes som en lavvindmølle. Dertil er rotoren for lille i forhold til effekt. Rotoren er kun 14% større end den nye V112 3MW fra Vestas mens effkten er 50% større.

128 m i rotordiameter giver i runde tal 12900 m2. 112 m i rotordiameter giver i runde tal 9800 m2. Eller rundt regnet 30% større rotorareal.

V112 ligger på 308 W/m2 og Gamesa ligger på 348 W/m2. Begge må siges at ligge i midelvindsområdet.

Vh Troels

16
15. juli 2009 kl. 00:29

nu er det ved være sent så slutter med denne

nu er det ved være sent så slutter med denne

ʇʀǂѱʇƗ;ѱІμ;Ɨr;ʇʀǂѱ;І;rɻך;

hvis ellers ings side vil gengive tegnene ordentligt ;)

ak ja verden er af lave nu kan man ej heller riste runer,

øv det ville den så ikke

14
14. juli 2009 kl. 23:13

... men nu må vi se, hvor meget det vil blive brugt.

Det er nemlig langt fra gratis. Hverken i fremstilling eller i udmattelseslaster. Så det vil garanteret kun blive brugt der hvor det absolut ikke kan lade sig gøre at tranportere vingen hel.

Gamesa har i Spanien store kunder, der stiller mange vindmøller op i bjernene, og her vil de også gerne kunne bruge deres nye flagskib. Og skal man have en så stor mølle op ad en række hårnålesving - så kan delingen måske retfærdiggøres, alene af den større installerede kapacitet man kan få på en god bakke-kam.

Skal vingerne imidlertid bare offshore, så vil det aldrig kunne betale sig at lave vingerne delbare. Her har man alligevel grej der kan håndtere op til 30 gange så tunge monopæle, så her ville man nok hellere bruge pengene på at gøre vingen et par meter længere.

Så at Gamesa laver delbare vinger, kan man sådan set godt forstå. At LM og Vestas ikke gør det kan man også godt forstå. Det giver i mit verdensbillede god mening. Men at Enercon har gjort det - det er mig en gåde, for på de sites hvor man kan blive nød til at dele vingen for at få den transporteret - der kan man nok heller ikke få en 400T tung nacelle på 12+ meter i diameter op ?? Eller kan man??

13
14. juli 2009 kl. 18:31

hej michael eriksen. hmmm kløftet tunge den har jeg nu aldrig hørt før i forbindelse med krybdyr

men har da hørt i vild west bøger høvding store bøfel sagde til "blegansigt", du taler med kløvet tunge. haha ok ikke for vade i det.

men jo er da op til dig hvis du hellere vil tro på en wiki en du vil tro på mig,

her kan du se hvad andre siger om samme,

I ferskvands centeret (et nationalt center for vandmiljø)siger om slanger - spaltet tunge, spaltet betyder som du nok ved delt

vesterhus siger tvedelt tunge, (et center der underviser børn i naturen) tvedelt er mig bekendt gamle udtale for todelt.

vandtjek.dk (Danmarks naturfredning) siger todelt tunge,

så mon ikke min udtale todelt tunge ikke er helt ude i skoven :)

Venlig hilsen Ole B Dahl.

11
14. juli 2009 kl. 17:33

er vel ikke en todelt vinge når den kun er delt indtil til den færdigmonteres.

lød som et ny ide med vinger der var delt ala et krybdyr med todelt tunge.

10
14. juli 2009 kl. 13:15

Hvis man alligevel deler vingen, er der så ide i at dele den med 1/3 "spids" og 2/3 rod og kunne dreje den yderste del? Eller er det bare overdrevet kompliceret i forhold til effekten?

Vestas har jo offentliggjort samarbejde med Boeing omkring vinger - så mon ikke de er på vej med komplicerede løsninger også - "slats"???

8
14. juli 2009 kl. 12:55

Hej Lars, Tak for informationen om Enercons 2-delte møllevinge, der nu er tilføjet artiklen. mvh torben, journalist, ing.dk

7
14. juli 2009 kl. 12:28

En lav-vindsmølle til offshore lyder nu lidt løjerlig, og det synes jeg heller ikke det tyder på det er.

To-delte vinger vil helt sikkert blive et læreringt project for dem, - spændende at se hvordan de får det vil at virke med tiden.

Det er jo faktisk den første møller de selv laver "fra bunden" - så jeg synes faktisk det er lidt modigt at lave den som offshore.

6
14. juli 2009 kl. 12:15

[quote]Den her 4,5MW må være en prototype?

Ja, som beskrevet i artiklen.[/quote]

Det er faktisk fuldstændigt gået forbi min snude at Enercon i opraderingen fra E114 til E126 har lavet en 2 delt vinge. Så tak for den info. Men puha første sektion er af stål. Så forstår jeg bedre at vingerne vejer omkring 20 tons. Det vil aldrig gå hos Vestas da det vil øge vægten på rotoren og dermed belastningen på hele drivtoget og tårn/fundament ganske drastisk. Jeg formoder Enercon kan gøre det fordi nacellen i forvejen vejer ca 400 tons hvorfor den ekstra vægt på rotoren procentuel ikke er så meget større at det betyder så megt for dem. Fundamentet og tårnet er jo i forvejen af astronomiske størrelse

5
14. juli 2009 kl. 11:32

Ret sigende den kommentar LM kommer med. For det er jo offentlig tilgængeligt at LM gennem flere år har testet 2-delte vinger. Så jeg kan ikke andet end tolke deres kommentar som at de er langt i udviklingen.

Det er forøvrigt også offentligt at Vestas har lavet en 2-delt prototype af en hmm var det V52 eller V29 vinge. Så de arbejder også på konceptet.

Gamesa nye vindmølle kan forøvrigt ikke benævnes som en lavvindmølle. Dertil er rotoren for lille i forhold til effekt. Rotoren er kun 14% større end den nye V112 3MW fra Vestas mens effkten er 50% større.

Er lidt i tvivl om hvorledes det skal forstås at de har udviklet et nyt krankoncept. Mener de at den kan bruges til at rejse møllen eller "blot" noget ala det som Vestas har udviklet med en kran man kan koble på møllen hvis et af hoved komponenterne skal udskiftes.

Ærgerligt hvis Vestas allerede har mistet deres konkurrencefordel ved deres nye krankoncept som kan spare op mod 10.000 euro om dagen i kranleje

3
14. juli 2009 kl. 08:51

Den her 4,5MW må være en prototype?

Ja, som beskrevet i artiklen.

2
14. juli 2009 kl. 08:32

Den behøver ikke bliver et problem, hvis det er lavet fornuftigt.

Den her 4,5MW må være en prototype?

Vh Troels

1
14. juli 2009 kl. 08:17

4.5MW på 128m rotor, det er vist lavvindssegmentet de vil forsøge at skyde efter her. Det bliver spændende at se om deres to-delte vinge bliver et problem for dem, men det tvivler jeg nu på at det gør.