Verdens største fragtskib: MSC Irina forlader værftet med plads til over 24.000 containere

Plus17. marts kl. 15:2811
Verdens største fragtskib: MSC Irina forlader værftet med plads til over 24.000 containere
MSC Irina har plads til at fragte et nyt par sko til alle mennesker i Tyskland og Frankrig på én gang. Illustration: Yangzijiang Shipbuilding.
Se videoen, hvor det enorme skib på næsten 400 meter i længden for første gang lægger fra havn i det sydøstlige Kina.
Artiklen er ældre end 30 dage

Verdens største containerskib, MSC Irina, har nu forladt skibsværftet Yangzijiang i den kinesiske havneby Qingdao med kurs mod Europa og sin schweiziske-italienske ejer og verdens største containerrederi, MSC.

Det viser oplysninger fra skibstrafiksporingstjenesten VesselFinder.

MSC Irina måler 399,99 meter i længden og 61,3 meter i bredden. Det rejser i øjeblikket med 13,8 knob svarende til omkring 25 kilometer i timen - en del under skibets makshastighed på 19 knob eller 35 kilometer i timen.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
11 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
9
21. marts kl. 10:31

Kan den gå igennem Malacca strædet og Suez kanalen?
Hvis ikke, så kan det jo godt tage noget af glansen af de nævnte energibesparelser

Den er for stor til malacca strædet, det er ca 333 meter max længe: https://en.wikipedia.org/wiki/Suezmax#/media/File:Ship_measurements_comparison.svgJa, der er ikke lavet nogen skibe endnu der ikke kan gå gennem Suez, men alle de ULCS (Ultra Large Container Ship) der bliver lavet nu er for store til Panama strædet (https://en.wikipedia.org/wiki/Panamax) selv med de nye sluser.

En anden ting er at ULCS skibe er for ustabile til at sejle på stillehavet, så ULCS skibe sejler primært asien til europa, hvilket også er her rekorderne er blevet sat.

8
20. marts kl. 13:33

Hvis ikke, så kan det jo godt tage noget af glansen af de nævnte energibesparelser

7
20. marts kl. 13:21

Lyder lidt voldsom at sætte 25 containere oven på hinanden, mon ikke der har sneget sig en fejl ind?

6
Journalist -
20. marts kl. 09:41
Journalist

Tak for at gøre opmærksom på fejlen. Det er hermed rettet. Mvh journalisten

3
19. marts kl. 14:38

Hvilket brændstof sejler den på ?

Er den forbedret til mere klima og miljøvenlige brændstoffer ?

2
19. marts kl. 09:52

Mon ikke, det er vandmodstand, der menes?

Eller mere nøjagtigt: friktionen mellem skrog og vand

1
19. marts kl. 09:13

Reducere luftmodstanden!