Verdens største containerskib, MSC Irina, har nu forladt skibsværftet Yangzijiang i den kinesiske havneby Qingdao med kurs mod Europa og sin schweiziske-italienske ejer og verdens største containerrederi, MSC.
Det viser oplysninger fra skibstrafiksporingstjenesten VesselFinder.
MSC Irina måler 399,99 meter i længden og 61,3 meter i bredden. Det rejser i øjeblikket med 13,8 knob svarende til omkring 25 kilometer i timen - en del under skibets makshastighed på 19 knob eller 35 kilometer i timen.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
Hent Profilanalysen og årets ranglister
Profilanalysen 202326. maj kl. 11:24
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Du har ret, min fejl
Nej den er ikke for stor til malacca strædet. Det er dybden der afgør det, og containerskibet stikker ikke så dybt som supertankere.Den er for stor til malacca strædet, det er ca 333 meter max længe: <a href="https://en.wikipedia.org/wiki/Suezmax#/med..">https://en.wikipedia.org/…;. Ja, der er ikke lavet nogen skibe endnu der ikke kan gå gennem Suez, men alle de ULCS (Ultra Large Container Ship) der bliver lavet nu er for store til Panama strædet (<a href="https://en.wikipedia.org/wiki/Panamax">https://en.wikipedia.org/wiki/Pa…;) selv med de nye sluser.
Kan den gå igennem Malacca strædet og Suez kanalen?
Hvis ikke, så kan det jo godt tage noget af glansen af de nævnte energibesparelser
Den er for stor til malacca strædet, det er ca 333 meter max længe: https://en.wikipedia.org/wiki/Suezmax#/media/File:Ship_measurements_comparison.svgJa, der er ikke lavet nogen skibe endnu der ikke kan gå gennem Suez, men alle de ULCS (Ultra Large Container Ship) der bliver lavet nu er for store til Panama strædet (https://en.wikipedia.org/wiki/Panamax) selv med de nye sluser.
En anden ting er at ULCS skibe er for ustabile til at sejle på stillehavet, så ULCS skibe sejler primært asien til europa, hvilket også er her rekorderne er blevet sat.
Hvis ikke, så kan det jo godt tage noget af glansen af de nævnte energibesparelser
Lyder lidt voldsom at sætte 25 containere oven på hinanden, mon ikke der har sneget sig en fejl ind?
Tak for at gøre opmærksom på fejlen. Det er hermed rettet. Mvh journalisten
Selvfølgelig</p>
<p><a href="https://www.msc.com/en/sustainability/enab">https://www.msc.com/en/sust…;
<p>
Ja det er da en væsentlig mere realistisk tilgang end P2X.
Og forhåbentlig en løsning der ikke har snablen nede i alverdens ofentlige kasser!
Hvilket brændstof sejler den på ?
Er den forbedret til mere klima og miljøvenlige brændstoffer ?
Mon ikke, det er vandmodstand, der menes?
Eller mere nøjagtigt: friktionen mellem skrog og vand