Verdens største 3D-printede flymotor i luften for første gang

Jetmotoren Trent XWB-97 har som den første i verden får 3D-printede statorblade i det forreste lejehus. Det er første gang, at så stor en del af en kommerciel jetmotor er udstyret med 3D-printede enheder.

Statorbladene er placeret lige bag ved fanmodulet og har til formål at guide luften bedst muligt ind i kompressoren.

Ifølge producenten, Rolls-Royce, har 3D-printede motorkomponenter potentialet til at forbedre både produktionen og komponenternes funktionalitet.

Læs også: Kontroversiel kæmpe gæster Danmark

Det antages, at brugen af 3D-printede komponenter har reduceret fremstillingstiden for komponenter til den nye XWB-97 med en tredjedel.

Her ses hele motoren Trent XWB-97 - de blå områder er 3D-printet. Det er første gang, at så stor en del af en kommerciel jetmotor er fremstillet med 3D-print. Illustration: Airbus

Motoren, som Rolls-Royce selv kalder den mest effektive civile jetmotor i verden, er blevet installeret som en af fire motorer på flyproducenten Airbus’ flyvende testplatform. Det er en A380 placeret på fabrikken i Toulouse i Frankrig.

Læs også: Airbus sigter efter London-New York på en time

I fremtiden skal motoren sidde på Airbus’ kommende langdistancefly XWB A350-1000, som første gang bliver leveret i 2017. Typebetegnelsen XWB-97 betyder, at motoren kan producere 97.000 pund thrust.

Læs også: 'Næsten lodret' stigning var nok kun 30 grader for Boeing-fly

Den nuværende version af A350 XWB, flyver med XWB-84 og er indtil videre i operation hos flyoperatører. I 2018 vil SAS modtage de første af otte styk A350 XWB-900.

Her ses statorbladene. Illustration: Rolls-Royce
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Bjørn,

Din artikkel er misvisende! Det drejer sig ikke om "hele den forreste del" af motoren og "aerofoils" kan ikke bare oversættes med turbineskovle ala dem der sidder på turbinehjulet bagerst i motoren.

Hvis du læser den artikel du selv linker til, og kigger nøje på billedet, vil du opdage at det drejere sig om det forreste lejehus hvorpå der er statorblade. Disse blade sidder bag ved fanemodulet men inden kompressor modulet og har en vingeprofil (aerofoils). De er desuden stationære hvilket turbineskovle ikke er.

Disse statorblade har til formål at guide luften bedst muligt ind i kompressoren.

  • 8
  • 0

GEnX og LEAP motorerne fra GE (og Snecma) anvender TiAl skovle, der er "3D-printede", eller rettere, produceret vha. den generelle betegnelse: Additive Layer Manufacturing (ALM).

  • 4
  • 0

"Verdens største 3D-printede flymotor i luften for første gang" Overskriften får det til at lyde som en hel motor er printet.. !

.. men det er jo bare en enkelt "simpel" komponent.. !

Personligt vil jeg foretrække informative overskrifter, frem for sensations overskrifter. Ser ingen grund til, at efterligne den kulørte presses i dette forum..!

  • 13
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten