Verdens rigeste på himmelflugt: Følg opsendelsen af rumfartøjet New Shepard

Illustration: Blue Origin

Mangemilliardæren Jeff Bezos skal i dag spænde sig fast til sædet i sin egen rumkapsel, når hans raketvirksomhed, Blue Origin, for første gang skal sende et bemandet fartøj til rummet.

Opsendelsen af fartøjet ved navn New Shepard finder sted i West Texas og ventes at begynde klokken 15.00 dansk tid.

Da rejsen er fuldautomatiseret, vil rigmanden ikke få følgeskab af piloter i rumkapslen. Til gengæld har Jeff Bezos tre gæster med i form af broren Mark Bezos, den 82-årige pilot Wally Funk og den 18-årige hollænder Oliver Daemon.

»Jeg er spændt. Flere har spurgt mig, om jeg er nervøs. Jeg er ikke rigtig nervøs, jeg er nysgerrig. Jeg vil vide, hvad vi kan lære af det,« har Jeff Bezos fortalt i et interview til CBS News.

Vil krydse Karman-linjen

Rumfartøjet New Shepard består af to elementer - en kuppelformet kapsel, hvor passagererne sidder, og en 18 meter lang hjælperaket.

Når sikkerhedsselen er fastspændt, venter der en tur på omkring 11 minutter, hvor rumturisterne undervejs krydser den såkaldte Karman-linje, der ligger 100 kilometer over jordens overflade og udgør den internationalt anerkendte grænse for, hvornår rummet begynder. Til sammenligning kommer nutidens passagerfly op i højder omkring 12 kilometer over jordens overflade.

De første 40 kilometer bliver passagerkapslen hjulpet afsted af raketten, og allerede efter de første to minutter forventes fartøjet at have opnået en fart på 3500 km/t.

Flere års testflyvninger

Blue Origin blev grundlagt for 21 år siden, og dagens opsendelse markerer kulminationen på flere års automatiserede testflyvninger, der alle er foregået uden passagerer.

I april gennemførte selskabet sin 15. succesfulde opsendelse i træk med testdukken Mannequin Skywalker med ombord.

Affyringen af New Shepard-fartøjet finder sted lidt over en uge efter, at den britiske erhvervsmand Richard Branson rejste til kanten af verdensrummet med flyet VSS Unity som en del af sit eget rumprogram ved navn Virgin Galactic.

Rumflyet nåede en højde af 80 kilometer og gav passagererne tre minutters vægtløshed, før flyet gled ned til en landing i New Mexico.

Du kan følge opsendelsen af New Shepard i live-udsendelsen her.

Emner : Rumfartøjer
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Spændende! Men jeg savner at raketten kan bruges til noget brugbart, er der nogen med info omkring et bedre formål med denne, end at sende folk 80km op, og ned igen?

  • 8
  • 1

Spændende! Men jeg savner at raketten kan bruges til noget brugbart, er der nogen med info omkring et bedre formål med denne, end at sende folk 80km op, og ned igen?

Jeg er ikke sikker på, hvad du mener, Mikkel?

Raketten kan, som det sikkert vises, bruges til at sende ting op over grænsen til rummet. Noget der benyttes utallige balloner til, hver eneste dag.

Btw. Denne raket kommer, hvis alt lykkes, over de magiske 100 km.

Formålet er at sende mennesker så højt op, at de kan se jordens krumning, og det mørke rum.

Hvad mener du egentligt med "Spændende", Mikkel?

  • 4
  • 15

Men jeg savner at raketten kan bruges til noget brugbart, er der nogen med info omkring et bedre formål med denne, end at sende folk 80km op, og ned igen?

Det er det eneste formål. Det verden har behov for er mennesker der i 11 min hop bevæger sig over 100 km op. Vi skal være lykkelig over at leve i en verden hvor en lille minoritet er så mange tusinde gange rigere end gennemsnittet, at de har råd til sådan ny oplevelsesturisme.

  • 15
  • 12

Jeg er ikke sikker på, hvad du mener, Mikkel?

Jeg synes skam oprigtigt at det er spændende, John. Men som jeg også skriver så savner jeg en smule nyttevirkning. Jeg er helt med på at det ikke er en let øvelse at sende en raket op, men det jeg savner er formål, John.

  • 10
  • 0

fordi, at raketdelene er 85% og de generere end lang række fordele til samfundet, og det er ikke noget der kan lade sig gøre ved "jordiske" forsøg! Jeg er helt sikker på, at datarene er i fuld gang med af blive undersøgt, og vil komme alle til gode. Det bliver broderparten vi i de rige lande kommer til at betale, men vi har også råd til det. Det er komerstælle og ikke det statslige.

De 15% er "bare" turisterne, der skal betale for rumturen.

  • 2
  • 6

Efter min mening er New Shepard omtrent ren fornøjelse, selv om Blue origin formentlig kan hente nogle data hver gang rakettrinnet lander uskadt, som kan bruges til New Glenn.

Men jeg undede virkelig Wally Funk turen!

  • 12
  • 0

men det jeg savner er formål, John.

Det har samme formål som den gamle rutchebane i Tivoli - længere er den ikke. Hvorvidt det så er et værdigt formål, kan man jo diskutere - men den debat gælder jo alle luksusoplevelser. Der er rigtigt mange mennesker med rigtigt mange i penge i verden i dag, så den øvre grænse for, hvad man kan sælge på den front, flyttes hele tiden.

Rumfartsmæssigt er det en gentagelse af Alan Shepards tur med Mercury kapslen - 60 år senere (selvfølgelig med brug af den tekniske udvikling, der er sket i mellemtiden) - egentlig utroligt, at der skulle gå så længe?

Jeg kan absolut ikke se noget nyttigt spin off komme fra denne “industri” - der skal vi over noget med orbitale muligheder.

Så har jeg meget mere respekt for SpaceX, som leverer brugbar rumfart - og egentlig også for CS, som laver DIY (lige så nytteløst som Bezos, men uden ubegrænsede økonomiske ressourcer)

  • 17
  • 3

Ret godt fløjet. Og ret godt landet, af både raket og kapsel. Så alt i alt ret godt gået. I sig selv relativt formålsløst - tja måske isoleret set. Men det kan jo være et skridt på vej mod et eller andet, der tjener noget mere formål. Og man kan jo også sige at et bungy jump er relativt formålsløst og relativt farligt, men for dem der tør, er det sikkert en oplevelse - og det samme for de 4 her i denne kapsel.

  • 8
  • 0

Hvis billionærerne kunne blive hængende deroppe, kunne det være et godt formål. Jeg tvivler på, at rumturisme er CO2 neutralt, så i en tid hvor klimakatastrofen er tæt på, bør FN forbyde rumturisme. Turisterne bør i det mindste skamme sig og krybe til korset, hvor de kan hænge godt. Så vil de gå i en anden kendis' fodspor.

  • 4
  • 14

bør FN forbyde rumturisme

Nonsens.

Udnyttelsen af rummet er den eneste måde vi kan give 12 milliarder mennesker en fantastisk levestandard uden at knække kølen på rumskib Jorden. https://dash.harvard.edu/bitstream/handle/...

Rumturisme er blot første skridt, ligesom Teslas første bil var en roadster for de rige. mere her : https://twitter.com/DrPhiltill/status/1133...

De to herrer Branson og Buffet har vist at der er et kæmpe utappet marked af rige mennesker der keder sig, (28 millioner for en billet) og der er nu et pres på at levere den bedste oplevelse.

Jeg vil mene at inden der bliver opsendelser nok til at forureningen fra rum industrien bliver globalt målbar vil de alternativer der er dyrere i investering, men billigere pr opsendelse, være økonomisk fordelagtige. (laser propelled lightcraft, coil gun, space fountain, skyhook, launchloop, space elevator etc.)

  • 1
  • 8

Jeg er meget enig. Det tætteste noget brugbart jeg har set er, at Blue Origin gør en del ud af at forklare, at Nasa har nogle eksperimenter med på nogle flyvninger for at udnytte få sekunders vægtløshed. Men det næsten befriende ved projektet er, at både bezoz og branson er rimelig ærlige omkring, at det er en tivolitur. Det har jeg det så personligt en smule svært ved.

  • 4
  • 0

Billionær - mon ikke der menes milliardær. En amerikansk billion er 1 milliard, en dansk billion er 1000 milliarder.

  • 5
  • 0

Fx fra strøm fra solceller, vindmøller?

Jojo, bevars, men der kommer strømmen vist ikke fra? (Det er i USA)

og desuden er jo kun så meget "grøn" strøm derude og med alle de certifikater der sælges for tiden tvivler jeg stærk på at der bare er "grøn" strøm nok til certifikaterne :-) (Det var ikke oplæg til debat om certifikater!)

jamen jamen!... hvordan ser CO2 regnskaber så ud for solceller / vindmøller.... ... og vi kunne blive ved :)

Jo og nej, men derimod forståelse for virkningsgraden for PtX, som selvfølgelig i sidste ende omhandler CO2 udledningen for produktionen af brinten og ilten.

Pointen er at det ikke er heavy fuel de futter af i forsøget på at please de dyre drenge.

Ok :-) Jeg ved ikke helt hvad du mener for Heavy fuel eller "heavy fuel oil" er "tjæren" vi hælder på B&W's 2 takts maskiner!

Mon ikke du forveksler CO2 med partikel forurening?

  • 1
  • 3

Det er klart, der bliver en masse spin off fra rumindustrien, men man kunne efterhånden forvente, at mennesket ikke bare lader udviklingen køre sin egen gang med skyklapper på (dvs. lader markedet styre 100 %). Rumturisme er og forbliver et misfoster de næste 100 år.

  • 3
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten