Verdens mest solgte elbil er kommet til Danmark
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Verdens mest solgte elbil er kommet til Danmark

Reva er en indisk elbil med plads til fire relativt slanke personer og en topfart på omkring 75 km/t.

Nu er det første eksemplar af den lille, (miljø)venlige bil ankommet til de danske veje, skriver dr.dk.

Det er dog kun, hvis afstanden til arbejde ikke er alt for lang, at det kan betale sig at investere i Reva.

Den kan køre 50 kilometer på en opladning, til gengæld kan den oplades i en almindelig stikkontakt. Så hvis man finder en ledning, der er lang nok, kan den sættes til at oplade mens arbejdsdagen klares.

Motoren er en 13 kW vekselstrøms induktionsmotor med et kraftigt drejningsmoment på 95 Nm. Det giver en hurtig acceleration. Og med en vægt uden batteri på kun 400 kg vejer bilen det samme som en stor motorcykel - Det er altså en meget let lille bil.

Bilen er halvanden meter høj, så det er ikke nødvendigt at krølle sig mere sammen, når man stiger ind, end det er i en almindelig forurenende bil.

Med batterier og dieselvarmer (minioliefyr) kan bilen købes til den nette sum af 128.130 kr.

Dokumentation

Læs om Reva på den danske importørs hjemmeside

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Den skal nok ikke betragtes som en erstatning for en almindelig bil.

Men mon ikke sikkerhedsstatistikken pr. kørt km ikke bliver dårligere end statistikken for cykler, knallerter og motorcykler hvor sidstnævnte ofte kører med noget højere hastighed?

Hvis farten dræber, er denne bil idet mindste sikker på en parameter ;-).

  • 0
  • 0

"Og med en vægt uden batteri på kun 400 kg vejer bilen det samme som en stor motorcykel - Det er altså en meget let lille bil."

øhh JA? hvad med at opgive vægten MED batterier, potten er da ikke meget værd uden :S

  • 0
  • 0

Den skal nok ikke betragtes som en erstatning for en almindelig bil.

  • men desværres skal den vel tillades at køre på offentlig vej i blandt sikre 1500 kg tunge personbiler, der åbenbart komplet vil knuse den ved et sammenstød.
  • 0
  • 0

Nogen der ved hvorhenne batteriet er placeret? Og som Henrik Friis spørger, så ville jeg også gerne vide hvor meget batteriet vejer. Som en lille bybil, så ser den vel okay ud. Dermed undgår man nok opladninger ude i byen. Hvis man skulle oplade den, hvor er det så muligt? Jeg ved da ikke hvor dejligt det er, at skulle trække x antal meter ledning over en p-plads eller ind i en forretning :o)

  • 0
  • 0

"Og med en vægt uden batteri på kun 400 kg vejer bilen det samme som en stor motorcykel - Det er altså en meget let lille bil."

øhh JA? hvad med at opgive vægten MED batterier, potten er da ikke meget værd uden :S

Det er det samme som når man opgiver vægt/effektforhold for motorcykler uden fører.

  • 0
  • 0

Interessant video - er der nogen som kender links til sammenlignelige (benzin)biler som fx små fiat'er, Hyundai'er, Kia'er eller lignende? Jeg ved ikke hvad man kan forvente af sådan en crashtest - det er vel rimeligt nok at hele forenden krøller sammen og optager det meste af energien - det interessante er vel hvor meget kabinen deformerer omkring personerne i bilen?

  • 0
  • 0

ja jeg ved også godt man normalt opgiver vægt uden fører(og vel også uden brændstof?, altså tørvægten), men nu vil jeg stadig mene at batterierne er en rimelig konstant vægt som der altid vil være i bilen, samt det er en kritisk del af bilen. det vil vel svare til at opgive normale bilers vægt, uden lige at tage motorens vægt med.

  • 0
  • 0

Med batterier vejer den 670 kg. Så med batterier er det meget få motorcykler, der vejer mere end den.
Så vidt jeg ved er det kun en Honda Goldving.
Hilsen Marie

  • 0
  • 0

ja jeg ved også godt man normalt opgiver vægt uden fører(og vel også uden brændstof?, altså tørvægten), men nu vil jeg stadig mene at batterierne er en rimelig konstant vægt som der altid vil være i bilen, samt det er en kritisk del af bilen. det vil vel svare til at opgive normale bilers vægt, uden lige at tage motorens vægt med.

Vi er helt enige, det jeg mente var at en MC ikke er meget bevendt uden en fører, og at en 125 cc racer påvirkes mere af en velvoksen skandinav end en 1800 cc Goldwing.

  • 0
  • 0

Hej Marie

Hvad vejer den så med forlængerledninger til brug for opladninger i byen?:.... ;-)

MVH
Jan, der har lidt svært ved at se nytten af den indkapslede knallert75 i Danmark....

  • 0
  • 0

Er prisen for sådan en dyt ikke helt ude i hampen - hvis man lægger normale afgifter på, koster den vel i nærheden af en VW Passat ? - så meget kan det vel næppe koste at producere denne blikdåse ?

  • 0
  • 0

Mht. prisen skal man jo ikke blot sammenligne købsprisen, men også tage højde for en væsentlig billigere brugspris ved elbilen. Plus man slipper for parkeringsafgifter.

  • 0
  • 0

Det største problem ud over at en stor mand som mig nok ikke kan komme ind i den, bliver nok aktionsradius.

Du kan kun køre 50 km nogle få gange, og under optimale forhold, batterierne er sløve i kulde, batterierne skal skiftes for hver 20-25.000 km og koster 20.780 kr

Ethvert tiltag skal hilses velkommen, men den her sætter ikke drømme igang for mig.
http://www.danskelbilkomite.dk/

  • 0
  • 0

I er ret utilfredse. Hvis man normalt kører til arbejde på cykel, motorcykel eller knallert, er en Reeva da meget bedre fordi

man bliver ikke våd i regnvejr

man kan tage 3 passagerer med hvis det skulle blive aktuielt

man kan have masser af indkøb med

man bliver ikke så nemt "overset" af højresvingende personbiler og lastbiler

man slipper meget bedre fra en kollision end, når man er på cykel, motorcykel eller knallert

det er da mange penge værd

  • 0
  • 0

Hvis man normalt kører til arbejde på cykel, motorcykel eller knallert, er en Reeva da meget bedre

Enig, men hvad koster indkøb og veligeholdelse af din cykel.

  • 0
  • 0

et andet billede...

Og hvis du har en refleks, så forhindringen ikke rammes rent, og kræfterne skal optages gennem halvdelen af fronten, hvad så?

Er det ikke de færreste der kører ret mod en forhindring uden at forsøge at undvige?

  • 0
  • 0

40 km/t må være mindre en halvt så faligt/beskadigende som 40 mph. (ca. 2.5 gang så meget kinetisk energi).

Den bil dr.dk omtaler (det som har foranlediget indlægget på ing.dk) er en brugt bil importeret fra GB så den opr. test er i DEN forbindelse vel rimelig.

  • 0
  • 0

kan bilen købes til den nette sum af 128.130 kr.

Den har lige været nævnt i tv-avisen på DR1 til 45.000kroner ved egen import fra England (incl. transport) - så det lader til at den danske importør beregner sig en heftig avance på 80.000kroner.

  • 0
  • 0

Hej ingeniører

Jeg har lige et praktisk spørgsmål

Lad os sige jeg bygger en bil i 1:5 og gerne vil forsøg at lave en crashtest, for at se om konstruktionen opfører sig som den skal - hvor hurtigt skal den så køre ind i en væg? Skal det stadigvæk være med 64 km/t eller kan man nøjes med med 20% af hastigheden (svarende til størrelsen på modellen) - eller hvordan regner man det ud?

Mvh David :)
  • 0
  • 0

Med til den historie hører at omtalte pris er for en brugt Reva, så importøren tjener under ingen omstændigheder i nærheden af 80.000,-

Prismæssigt er elbiler billigst i det lange løb. Ingen p-afgifter, ingen afgifter i det hele taget ud over moms. Man betaler kun for strømforbruget og for sin forsikring. Og selvfølgelig holder batterierne ikke evigt. Det er der mange forbrændingsmotorer der heller ikke gør.

Til det sikkerhedsmæssige er der det at sige, at der er masser af biler, hvor man også vil blive smadret, og ikke vil slippe godt fra uheld, selvom der er 6, 7 eller 8 air bags i bilen, og den iøvrigt har fået massere af NCAP-stjerner. Alt afhænger af omgivelserne - også i en Reva o.a. Skulle man følge den argumentation skal man blive i sin seng, for ellers kan man dø af at gå på fortovet. (Der er forresten endnu ingen, der er blevet slået ihjel af at køre i en Ellert).

  • 0
  • 0

Video med den danske importør (der også imprterer City-el): http://www.tv2fyn.dk/video/18503

(Brugt) Reva i DR's TV-avisen: http://kortlink.dk/64bv

Bilen "Buddy" (Kewet) blev også nævnt: http://www.lorry.dk/moduler/nyheder/showre...

Selvom der stadig mangler at blive udbudt en stor rummelig familliebil, så sker der da heldigvis noget. Antallet af indregistrerede elbiler må da stige jævnt fra nu, og så er det vis tpå tide med flere ladepladser - fx i København. DONG bygger nok ikke dem alle sammen.

  • 0
  • 0

Tak for link Nikolai!

I lorry udsendelsen blev det først nævnt at der eksisterer 3 ladepladser i København....jeg gentager, 3 ladepladser!!!......lige efter blev det nævnt at politikerne meget gerne så flere elbiler i storbyerne.

Så er det at jeg har følgende spørgsmål til politikerne.

Kære politikere, hvis man ikke kan nå ind til byen og tilbage igen på en opladning, eller hvis man bor i lejlighed, hvordan forestiller i jer så at der skal komme flere elbiler i København når der kun er 3 ladepladser?

  • 0
  • 0

Dan,
Så du mener at crash tests er ligegyldige - skrot sikkerhedsseler - lad piloter være berusede - byg flere Tjernobyl'er - det er risikoen ved livet??? eller misforstår jeg dig?
(og jeg har nu aldrig i nyere tid hørt om en bilmotor der kun holder 20.000 km - så dækker garantien i øvrigt)

Det er meget mulig at el-biler er fremtiden, men de fordele du nævner ser for mig ud til bare at være fravær af afgifter - det kan jo ændres fra dag til dag som Chr.borg nu synes. Men det passer vel med din risikovillighed ;-)

  • 0
  • 0

Folk tæller måske stik forskelligt - elelr kender ikke alle stik.

Ved en frisk lille søgning på maps.google.dk finder man følgende:

http://maps.google.dk/maps/ms?ie=UTF8&hl=d...

Der er altså en, der har tastet ladestik ind, måske uden at kende denne lidt større fortegnelse: http://vismig.nu/ladestik/viskort.php
Her er der fire placeringer indenfor "søerne". Generelt alt alt for lidt.

Man må indse, at dem der ejer p-pladserne må ringe til nogle elektrikere (og hvad deraf følger for at trække kabler under fliser og asfalt), og få dem til at trække de nødvendige elkabler.
Kablerne skal der nok blive brug for under alle omstændigheder, men nogle skal betale. Og installationen skal være meget kraftigere end småtteriet til gadebelysning.

Der er også andre detaljer som betaling for strøm, og om man evt. vil have dyre standere, der kan kræve penge for strømmen, og evt. sikre kablet mekanisk fra at blive revet ud af uvedkomne. Det er løsninger, der vist allerede kan købes, og hvis man venter et år eller to er konkurrencen og udbuddet af ladestandere nok steget væsentligt.
Omvendt er det begrænset hvor meget el de få elbiler og andre vil kunne nå at tappe fra gratis elstik (som det ser ud lige nu).

  • 0
  • 0

Alt afhænger af omgivelserne - også i en Reva o.a.

  • givetvis! Men jeg vil nu trods alt mene, at bilen ville være tjent med et andet navn i Danmark: 'Reva' gi'r vist alligevel FOR mange uheldige associationer! :)
  • 0
  • 0

Jeg har set lidt på de 4000£ hvor det så er nævnt det kunne være for en brugt.

Jeg kan se at en ny Reva G-Wiz koster 7995£ (on the road) i UK.

Men inkluderer det andet end wat(moms), så at man ville kunne få den billigere end det?

Er de 4000£ i virkeligheden for en ny?

  • 0
  • 0

Jeg kan se at en ny Reva G-Wiz koster 7995£ (on the road) i UK.

Annoncerede engelske bilpriser skal tages med et stort gran salt, kun tåber betaler dem uden at forhandle dem ned.

Poul-Henning

  • 0
  • 0

Kære Poul-Henning

Kan du mon sole mig i dit forstands lys? (og undskyld en form for dobbeltpost):

*Jeg har lige et praktisk spørgsmål

Lad os sige jeg bygger en bil i 1:5 og gerne vil forsøg at lave en crashtest, for at se om konstruktionen opfører sig som den skal - hvor hurtigt skal den så køre ind i en væg? Skal det stadigvæk være med 64 km/t eller kan man nøjes med med 20% af hastigheden (svarende til størrelsen på modellen) - eller hvordan regner man det ud?

Mvh David :)*

David :)

  • 0
  • 0

Mht. prisen skal man jo ikke blot sammenligne købsprisen, men også tage højde for en væsentlig billigere brugspris ved elbilen. Plus man slipper for parkeringsafgifter.

Jeg kan nu ikke se hvorfor den skulle være billig i drift. Ifølge oplysningerne på den norske hjemmeside koster batterierne 20.000,-kr og holder i fire år max. En elbil af denne type vil normalt ikke køre mere end 5.000 km om året. Det giver en kilometerpris på 1,-kr og hvis vi lægger udgiften til strøm på 20 øre pr. km (igen iflg. den norske hjemmeside) oveni kommer vi op på 1,20-kr pr. km.
Min 10 år gamle Suzuki Swift kører næsten 20 på literen. (Hvis jeg kørte den som en elbil ville den køre endnu længere) Med de nuværende bensinpriser bliver det ca. 50 øre pr. km så selvom jeg så skal betale ca. 1.000,-kr om året i grøn ejerafgift kan det da ikke hænge sammen rent økonomisk. Givetvis vil det være en fordel miljømæssigt.

Venlig hilsen Peter Bolwig

  • 0
  • 0

Jeg kan nu ikke se hvorfor den skulle være billig i drift

Blybatteri 1 kr pr km til udskiftning efter 16.000 km
Strøm 30-40 øre/km, men gratis udtag findes.

Hvis parkering i København er den største post i dit bil-budget, så bliver den sammenlignet med en hvilken som helst anden bil, ´RASENDE BILLIG´

Mit spørgsmål til prisen gik på nysgerrigheden om det kan passe at en ny reva i UK koster 7995 £, som svarer til 62.300 kr, og det endda kun annonceprisen, færdig driftkar leveret.

Kan det så passe at meravancen, jeg antager at UK forhandleren tjener fedt allerede, men at den danske forhandler yderligere skal have godt og vel det dobbelte?

Afhentnings gebyr! hvis den hentes ved forretningen 70.000 kr.

  • 0
  • 0

det er værd at vente på en rigtig bil.

Tjo, men så skal du jo køre i din gamle fossilbrænder 2-2,5 år endnu.

Du linker til F6 det er jo en totonner, med din indstilling i øvrigt ville jeg forvente at F3DM ville være max.

Personligt vil jeg foretrække F3 eller F0 fra BYD, eller C Cactus fra Citroen når den skal afløse C4, på den anden side kan der ske så meget på et par år, så jeg kan jo sagtens ende med noget jeg aldrig ville drømme om.

F0 fra Build Your Dreames var den oprindelige F1, da de lavede navnene var den kun tænkt til Kina, men i vesten betyder det formel 1, og det kan man jo ikke kalde en lille økoræser(anden betydning!).

  • 0
  • 0

128.000 for en lillebitte indisk spand som kun kan køre 75 km/t, og så er rækkevidden kun sølle 50 km. Det kan kun betyde at den har gammeldaws blybatterier istedet for Lithium-ion, og jeg håber ikke nogen er dumme nok til at købe den. Her er Mitsubishi I-Miev et laaangt bedre køb...

  • 0
  • 0

Frederik, du må køre i hvad du vil, men så må du ryste op med noget mere afgift. Der er en hel del regninger for det fossile som skubbes til næste generation. Ikke holdbart.

Men hvis det kan glæde dig så blir du ikke alene om at betale:

"Håber på teknologisk løsning
Det bliver svært at ændre adfærd. De fleste håber, at en teknologisk fornyelse af transportsystemerne kan gøre det muligt at fortsætte med høj rejseaktivitet og megen transport."

http://www.tekno.dk/pdf/nummer258.pdf

  • 0
  • 0

Det kan kun betyde at den har gammeldaws blybatterier istedet for Lithium-ion

Jeg skrev bedre batterier, men har set efter igen, det er stadig blybatterier, men de er opgraderbare til litium-ion.

Hvis du bestiller den nye i model i england inden 31.december så får du den til ca. 63.000 kr, til levering februar 2009.

Mitsubishi I-Miev er en langt bedre bil, som koster mere end det dobbelte, og som heller ikke kan leveres, det er lidt svært at sammenligne de to.

  • 0
  • 0

[quote]Faktisk er det følgende akkumulatorer:

Næppe
Power: 8 x 6v Lead Acid Batteries connected in series, 200 Amp-hr
[/quote]

Hej Benny

Det ser ud til at være rigtigt, at man ikke kan købe Reva med li-ion(LiFePO4)-akkumulatorer netop nu.

Men Li-ion akkumulatorer har været nævnt tidligere som en opgraderingsmulighed:

Fra en gammel 2007-backup af deres side (2008 backups er endnu ikke tilgængelige):
http://web.archive.org/web/20070927105238/...
Citat: "...Upgradeable to hi-performance li-ion batteries..."

http://www.goingreen.co.uk/store/content/n...
Citat: "...20th June: GoinGreen announces preliminary details of a G-Wiz lithium ion fleet trial to begin in Q4 of 2008. The trial will use the UK's most popular electric vehicle, the G-Wiz, factory fitted with new lithium ion batteries. This revolutionary technology will extend the range of the vehicle up to 65 miles per charge while maintaining the top speed at 50mph..."

http://en.wikipedia.org/wiki/REVA#Future
Citat: "...lithium-ion batteries are expected to be available for the latest model. These can be charged much quicker than lead acid batteries, offer lighter weight, greater speed, acceleration, range, improved life cycle cost, and are less affected by variations in temperature..."

Men Li-ion(LiFePO4?)-informationen ser ud til at være blevet fjernet for nylig fra:
http://www.goingreen.co.uk/store/content/g...

-

En anden bil som ser ud til at ville anvende "lithium-ion iron phosphate technology":

Introducing the BYD E6 Electric Car:
http://www.treehugger.com/files/2008/04/by...
Citat: "...Top speed should be top speed of 160 kph (100 mph), and the battery pack, which is located under the rear passenger seats, will be based on BYD's own lithium-ion iron phosphate technology. Range per charge is expected to be 300 km (186 miles)..."

  • 0
  • 0

Men Li-ion(LiFePO4?)-informationen ser ud til at være blevet fjernet for nylig fra:

Ja, læg mærke til at de tilbyder flådeejere, at få LiFePO4, mit gæt er at de vil tage bilerne hjem uden batterier, og montere batterier fra det frie marked under klargøringen.
Men det kan vel ikke være så svært at høre dem om den indbyggede lader passer til de batterier du kunne tænke dig, og så selv købe og montere dem.

Introducing the BYD E6 Electric Car:

E6 er en totonner, med batteri til 300 km bliver, bliver det ikke under 2,5t, og vi kommer sikkert et godt stykke ind i 2010 før de begynder at eksportere.

F3DM koster 21500$, og den rene benzin 14.000$, hvis vi ser på det med en kinesers øjne, så kan der købes meget brændstof for de sparede 7.500$, brændstofafgiften er stadig kun 8 øre/l.

http://club.bydauto.com.cn/bbs/read.php?ti...

  • 0
  • 0

Men det kan vel ikke være så svært at høre dem om den indbyggede lader passer til de batterier du kunne tænke dig, og så selv købe og montere dem.

Hej Benny

Så kunne jeg f.eks. godt tænke mig:

http://www.a123systems.com/products
Tryk på "Cells: 32 Series" i venstre side.

Selvfølge LiFePO4 baseret:
http://www.a123systems.com/technology
Citat: "...Based on new nanoscale materials initially developed at MIT, A123Systems? low impedance Nanophosphate electrode technology provides significant performance advantages over alternative high power technologies.
...
Power
Over 100C pulse discharge rates
...
Life
10 year projected calendar life
..."

http://www.a123systems.com/technology/life
Citat: "...At low rates our ANR26650M1 cells can deliver thousands of cycles at 100% Depth-of-Discharge (DOD), a feat unmatched by most commercial lithium ion cells. Even when cycled at 10C discharge rates, our cells deliver in excess of 1,000 full depth-of-discharge cycles..."

Se også på:
http://www.a123systems.com/products
Tryk på "Thousands of Low Rate Cycles":
26650-M1-cellen er pt. nået til ca. 7.300 100% Depth-of-Discharge (DOD)! Men er dog faldet til 80% af sin startkapacitet.

Dvs. den har været i drift 2*7.300 = 14.600 timer?

  • 0
  • 0

[quote]kan bilen købes til den nette sum af 128.130 kr.

Den har lige været nævnt i tv-avisen på DR1 til 45.000kroner ved egen import fra England (incl. transport) - så det lader til at den danske importør beregner sig en heftig avance på 80.000kroner.[/quote]

Jeg har googlet lidt og fundet ud af, at den i Indien koster ca. 325.000 rupi (på gaden), hvilket er ca. 36.000 Dkr.
Brugerne dernede siger, den går 50 miles på en ladning, når den er ny - faldende til 30 miles, når den har kørt 28.000 km.

Det var nordmændene, der begyndte at importere den, da der er enorme fordele med el-bil i Oslo (ingen VAT, ingen årsafgift, ingen P-afgift, parkering på tværs som en motorcykel, når den er under 265 cm lang, gratis opladning de fleste steder - og det vigtigste: Den kan køre i det ekstra felt for busser og taxi, der er på alle store indfaldsveje til Oslo, hvilket man let kan spare en time ved, hvis man skal køre 5 km til børnehaven, og derefter 15 km til arbejde.)
Da det eksisterende alternativ - den håndbyggede Buddy - koster ca. 120.000 kr. lagde man prisen lidt under - og har altså 3-doblet prisen!!!

Peder Wirstad

  • 0
  • 0

[quote]Det kan kun betyde at den har gammeldaws blybatterier istedet for Lithium-ion

Jeg skrev bedre batterier, men har set efter igen, det er stadig blybatterier, men de er opgraderbare til litium-ion.

Hvis du bestiller den nye i model i england inden 31.december så får du den til ca. 63.000 kr, til levering februar 2009.

Mitsubishi I-Miev er en langt bedre bil, som koster mere end det dobbelte, og som heller ikke kan leveres, det er lidt svært at sammenligne de to.[/quote]Typisk danske bilforhandlere at være så grådige, men hvis nogen rent faktisk vil betale 128 kilo for sådan en fortjener de vel næsten også at blive snydt...

Mitsubishi I-Miev kommer så vidt jeg ved kun til at koste 115000 - 125000 kr. uden den afgift som jo heller ikke kommer på.

  • 0
  • 0

Så er der disse basser - LiFePO4 baserede - fås i 12, 24, 36, 48V - ikke jordens billigste akkumulatorer ( mild underdrivelse ;-) på linje med NiMH ca. 0,1 Wh/kr ):

Priser (tryk på det lysegrønne felt):
http://www.lifebatt.com/HPSpacks.html

Og der lader også til at være liv i eu:
http://www.lifebatt.eu/

September 2008, Fænomenal positivt afslørende Sandia-test:
http://www.lifebatt.com/sandiareport.pdf
Citat: "...
Test results have indicated that the LiFeBatt battery technology can function up to a 10C discharge rate with minimal energy loss compared to the 1 h discharged rate (1C).
...
The majority of the capacity loss occurred during the initial [!] 2,000 cycles, so it is projected that the LiFeBatt should PSOC cycle well beyond 8,394 cycles with less than 20% capacity loss.
..."

For at sige det som det er - disse akkumulatorer er åbenbart fænomenale i forhold til mange andre teknologier.

Med den levetid, kan LiFePO4 måske med tiden betale sig med fremtidens forhåbentligt billigere solceller (10kr/Wpeak).

  • 0
  • 0

Det er måske på sin plads at jeg afslutter denne tråd da jeg er den glade ejer af Danmarks måske første indregistrerede Reva...

Først må vi få nogle misforståelser på plads!

Min bil er købt brugt i England for 4.000 £, og kan på ingen måde sammenlignes med de biler City-El sælger. Ikke alene er min bil over tre år gammel, det er også fra DC-generationen. Siden kom AC-versionen og nu hedder de så GWiz-i.
DC-versionen understøtter ikke lithium batterier, den har jævnstrømsmotor med kulbørster (senere versioner har vedligeholdelsesfri AC-motor der i øvrigt også accelererer bedre), den har tromlebremser(ny model har skivebremser) og slutteligt har den ikke regenerativ bremsning.

Ikke alene er den danske model altså nyere, der er også lavet specielle forbedringer til den nordiske variant. Blandt andet er plastic'en og lak'en gjort mere frostsikker, den regenerative bremsning er gjort blokeringsfri, batterikassen er isoleret ekstra og der er valgmulighed mellem 10 og 16 A ladning i form af en kontakt i bilen.
Hertil kommer at den er født forberedt til oliefyr, og så sidder rattet i den "rigtige" side...
Det sidste er dog intet problem. Og med hensyn til oliefyr, så fungerer varmeblæseren faktisk fint nok selv i disse kolde tider. Varmeblæseren er vist på 800 Watt, så selvfølgelig bruger den noget strøm, men med 9600 Wh i batteriet og en motor på 13 KW har du brugt strømmen til fremdrift langt hurtigere end opvarmning. Iøvrigt har min fjernbetjente centrallås to knapper så jeg kan tænde for varmen inden jeg kører hjemmefra og dermed trække strømmen mens den stadig står tilsluttet 220 V i indkørslen.

Nu købte jeg en brugt Reva i England af flere årsager i stedet for at købe den i Danmark.
For det første kunne den ikke købes i Danmark og
for det andet har vi reelt ikke brug for to biler.
Med en gadepris på 45.000 kan jeg retfærdiggøre anskaffelsen, da den betaler sig selv alene på sparet parkering. Skulle jeg bruge 117.000 ville det være lidt dyrt at have to biler når der nu næsten altid står en i indkørslen.

Havde vi reelt brug for to biler og havde jeg vidst hvor glad jeg var blevet for den havde jeg ikke haft noget problem med at betale den danske pris.
Nu er det bare så heldigt at en brugt Reva fuldt ud tilfredsstiller vores behov.
Jeg vil dog ikke benægte at jeg går og ønsker en nyere model med Lithium batterier.
Den stærkere motor kombineret med en massiv vægtbesparelse må gøre den ganske rap. De nuværende batterier vejer 265 Kg og 200 Kg sparet her ville da være sjovt. Lithium batteriernes højere kostpris (ca dobbelt op) tror jeg er tjent hjem på dobbelt levetid.

Hastighed og rækkevidde er for os aldrig en begrænsning, så dette er ikke argumentet for Lithium. Har faktisk overvejet at nedgradere til 100 Ah, men tør ikke helt da jeg så ville belaste batterierne meget hårdt med peak-power til motoren på over 250A.

Revaen egner sig perfekt som pendlerbil til husstande med to biler.

Med hensyn til sikkerheden i denne lille indiske plastickasse, så er det da klart at jeg ville være sikrere i min Audi med airbags, ABS, ESP, deformationszoner og 1700 Kg til at fjerne forhindringer (såsom andre biler…) Men da jeg samtidig er peak-oil-believer ønsker jeg også at folk snart begynder at acceptere at vi må bringe nogle ofre (komfort og fleksibilitet… Ikke trafikofre!) for at sikre fremtiden. Jeg synes det er trist at man tager udgangspunkt i nuværende løsninger hvis vi skal løse den udfordring vi står foran i stedet for at fokusere på behov. Billig (for ikke at sige gratis) energi har løftet vores forventninger til personbefordring op på et uholdbart niveau. Tidens biler der vejer over et ton, har 100+ HK, 80 airbags, pyrotekniske selestrammere, 5.1 kanals Dolby Surround og fladskærme i nakkestøtterne er bare ikke mulige hvis vi skal transporteres med 100 Wh pr. personkilometer.
Min forundring er dog først total når jeg bliver konfronteret med sikkerhedsspørgsmålet af folk der har deres små poder placeret i en cykelanhænger på en stærkt befærdet vej inde i byen.

Bilen som den er i dag er IKKE holdbar ! ! Indse det ! !

Hvorfor er 99% af alle energikrise-løsninger centeret omkring hvordan vi kan frembringe alternativ energi når det er væsentligt nemmere at finde alternative energiforbrug.

Vindmøller bidrager i dag med ca 3% af vores energiforbrug og jeg anser det for væsentligt nemmere at spare 3% energi i Danmark end at fordoble vindenergien i Danmark.

Mit beskedne håber er at jeg med mit eksempel kan demonstrere et alternativ til vores fastlåste verdensbillede.

  • 0
  • 0

For nogle år siden, lavede Cirtroen en elbil, til omtrent samme pris. Dog, havde den et dyere batteri, af NiCd, som grundet NiCd's forurening, og prisen på batteriet, skulle lejes. Citroens elbil, mener jeg også kostede omkring 128.000 - 130.000. Alligevel, blev den ikke stor success. Jeg tvivler på, at en indisk elbil, har større kvalitet. Med de hyppige batteriskift, vil jeg tro at den også koster 1000 kroner om måneden, for at få batterierne skiftet.

Skal en elbil sælge på prisen, tror jeg den skal være langt lavere - en ellert koster ca. 50.000 - 60.000 kroner, og det er en passende pris, hvis det så er en "rigtig bil", ligesom citroens. Det er svært, at lave en elbil, der kan konkurere med benzin på nuværende tidspunkt.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten