Verdens kraftigste elbiloplader står ved et storcenter i Bergen

Plus3. december 2021 kl. 09:493
Verdens kraftigste elbiloplader står ved et storcenter i Bergen
Evinys ABB Terra hurtiglader kan levere op til 360 kilowatt Illustration: Marius Valle.
Energiselskabet Eviny mener, det vil give mening at tilbyde højere ladeeffekt andre steder end langs vejnettet.
Artiklen er ældre end 30 dage

Det norske energiselskab Eviny har opsat, hvad de hævder er verdens kraftigste hurtiglader, en 360 kilowatt Terra-oplader fra ABB. Ladestanderen er offentligt tilgængelig og står ved et storcenter i Bergen i Norge.

Eviny har en oplader på lager, klar til at blive monteret et andet sted, og de har allerede ordrer på flere.

Høj effekt er kort sagt lig med hurtigere opladning, og 360 kilowatt er en imponerende høj effekt. men der er foreløbig ingen biler på markedet, som kan oplades så hurtigt.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
3 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
3
3. december 2021 kl. 18:48

Er der andre,som har implementeret dynamisk lastdeling på tilsvarende ladere?

Teslas v3 superchargere er implementeret ved at fire ladeudtag deles om en lader der består af en 350 kW AC til DC der laver 1000V på en fælles DC bus og fire (et per ladeudtag) DC til DC konvertere til at lade bilerne. På hvert site er der typisk 3 eller 4 sådanne ladere som alle er koblet op på den fælles 1000V DC bus. Laderne kan således få 1000V DC strøm fra hinanden.

Der er dynamisk lastdeling på tværs af hele sitet.

Teslas ældre v2 superchargere har to ladeudtag per lader med dynamisk lastdeling mellem de to ladeudtag. Hvis muligt bør man derfor undgå at parkere på den anden halvdel af en lader der optaget. Ladestanderne er markeret med et nummer og A eller B så man kan vide hvilke der hører sammen. Laderne er kun på 150 kW men lastfordelingen er dynamisk, så man bliver ikke så hårdt ramt såfremt den anden bil er sidst i ladeforløbet, hvor der ikke lades med så høj effekt.

2
3. december 2021 kl. 14:24

Denne mulighed ligger dog et stykke ude fremtiden, idet ABB stadig er i gang med at udvikle den pågældende software. Den aktuelle oplader er foreløbig konfigureret således, at den er opsat med statisk effektfordeling.

Det må være træls for en Kia EV6 kun at få 180kW ud af de 360kW, blot fordi en lille bil trækker 20kW på det andet stik. Og det bliver værre, hvis standeren konfigureres med 4 stik. Er der andre,som har implementeret dynamisk lastdeling på tilsvarende ladere? Nogen, der ved om det er implementeret på Spirii's lader ved Jyllandsringen?

1
3. december 2021 kl. 12:41

Hvad skulle gøre den hurtigere en den 400kW der står ved Jyllandsringen?