Det norske energiselskab Eviny har opsat, hvad de hævder er verdens kraftigste hurtiglader, en 360 kilowatt Terra-oplader fra ABB. Ladestanderen er offentligt tilgængelig og står ved et storcenter i Bergen i Norge.
Eviny har en oplader på lager, klar til at blive monteret et andet sted, og de har allerede ordrer på flere.
Høj effekt er kort sagt lig med hurtigere opladning, og 360 kilowatt er en imponerende høj effekt. men der er foreløbig ingen biler på markedet, som kan oplades så hurtigt.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Er der andre,som har implementeret dynamisk lastdeling på tilsvarende ladere?
Teslas v3 superchargere er implementeret ved at fire ladeudtag deles om en lader der består af en 350 kW AC til DC der laver 1000V på en fælles DC bus og fire (et per ladeudtag) DC til DC konvertere til at lade bilerne. På hvert site er der typisk 3 eller 4 sådanne ladere som alle er koblet op på den fælles 1000V DC bus. Laderne kan således få 1000V DC strøm fra hinanden.
Der er dynamisk lastdeling på tværs af hele sitet.
Teslas ældre v2 superchargere har to ladeudtag per lader med dynamisk lastdeling mellem de to ladeudtag. Hvis muligt bør man derfor undgå at parkere på den anden halvdel af en lader der optaget. Ladestanderne er markeret med et nummer og A eller B så man kan vide hvilke der hører sammen. Laderne er kun på 150 kW men lastfordelingen er dynamisk, så man bliver ikke så hårdt ramt såfremt den anden bil er sidst i ladeforløbet, hvor der ikke lades med så høj effekt.
Denne mulighed ligger dog et stykke ude fremtiden, idet ABB stadig er i gang med at udvikle den pågældende software. Den aktuelle oplader er foreløbig konfigureret således, at den er opsat med statisk effektfordeling.
Det må være træls for en Kia EV6 kun at få 180kW ud af de 360kW, blot fordi en lille bil trækker 20kW på det andet stik. Og det bliver værre, hvis standeren konfigureres med 4 stik. Er der andre,som har implementeret dynamisk lastdeling på tilsvarende ladere? Nogen, der ved om det er implementeret på Spirii's lader ved Jyllandsringen?
Hvad skulle gøre den hurtigere en den 400kW der står ved Jyllandsringen?