Verdens første trådløse high-end-højttaler indstillet til Produktprisen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Verdens første trådløse high-end-højttaler indstillet til Produktprisen

Lydentusiaster verden over kan nu se frem til at skille sig af med i det mindste en del af kabelbøvlet. Det danske firma Dynaudio, der blandt andet leverer lydanlæg til professionelle lydstudier i film- og musikbranchen, har netop lanceret, hvad de betegner som verdens første trådløse high-end-højttalersystem.

Nu er systemet, kaldet Xeo 3, indstillet til Produktprisen i innovationskategorien.

»Det er ikke første gang, der er bygget en trådløs højttaler, men det har altid været på den præmis, at det var for komforten og nemhedens skyld. Ofte har det trådløse signal været hårdt komprimeret, og man har sendt i en form for mono. Men med Dynaudio Xeo er det nu muligt både at opnå komfort og høj kvalitet på én gang. Oven i købet kan det ikke lade sig gøre at sætte et system sammen, bestående af forstærker, højttalere, kabler og en D/A-konverter til samme pris, som lyder lige så godt som Xeo 3,« forklarer nordisk landechef i Dynaudio Morten Nielsen.

Systemet består af en central enhed - transmitter - der med diverse tilslutningsmuligheder kan sende lyden trådløst til de dedikerede højttalere.

Ifølge landechefen vil Xeo lyde væsentlig bedre, fordi der er indbygget forstærker, elektronisk delefilter og DSP-korrigering i hvert højttalerkabinet.

»Der er i hver højttaler indbygget 2 x 50 watts forstærker. Det lyder måske ikke af meget, men da der benyttes et elektronisk delefilter, svarer det til at have 2 x 200 watt tilsluttet en passiv højttaler,« uddyber Morten Nielsen.

Han tilføjer, at lydsignalet fra transmitteren, der både har tilslutningsmuligheder for analoge signaler som mini-jack og phono, har digital (optisk) og USB, overføres ukomprimeret til højttalerne.

Dynaudio har i udviklingsprocessen hentet erfaringer og teknologi fra en lang række af de andre områder, som selskabet arbejder med.

»Vi har ønsket at tage dette til et helt nyt niveau uden at benytte eksotiske chips, der ville få prisen til at stige kraftigt. Vi har trukket på vore erfaringer på rigtigt mange områder: aktive studio-monitorer, Volkswagen-projekter, high-end HiFi højttalere og sågar projekter med MSI-notebooks. Alt dette bliver benyttet i den lille Xeo 3,« fortæller Morten Nielsen.

Den trådløse opkobling har været et helt kapitel for sig, og her har Dynaudio haft hjælp fra et firma med netop trådløse kompetencer, men specifikationerne har Dynaudion selv opstillet.

»Når man har en trådløs forbindelse, er der en ting, der er meget vigitgt: at undgå udfald i lyden. Derfor skal man have en buffer, for at man kan undgå udfald. Men vi havde så også et ønske om, at Xeo skulle kunne bruges med tv, og her er det vigtigt, at der ikke er en høj latens-tid, altså en stor buffer. Derfor skulle den trådløse forbindelse være så stabil og sikker, at man næsten kunne undgå en buffer, hvilket er lykkedes med en latens-tid på 20 ms,« uddyber Morten Nielsen.

Men systemet er mere avanceret end blot at kunne sende lyd trådløst fra en mp3-spiller til en højttaler.

»Med Xeo-transmitteren ville vi skabe en central, som kunne sende trådløst ud til op til 3 sæt Xeo-højttalere, hvilket betyder, at man opnår multiroom-funktionalitet. Disse kan styres uafhænigigt af hinanden, da højttalerne har hver sin fjernbetjening. Opsætningen er utrolig let, da der ingen software er, eller IP adresser der skal konfigureres,« siger han.

Også i udlandet har de fået øjnene op for de danske kvalitetshøjttalere, der er samlet i Skanderborg med kabinetter, der er fremstillet på Dynaudios fabrik i Vejle.

Xeo 3 har netop fået den prestigefyldte EISA-award.

»Alene i år har dette produkt alene betydet omsætningsfremgang på 33 procent. Det er en ny æra for Dynaudio, der nu kan bringe sine high end-kvaliteter ud til et større publikum, så endnu flere kan nyde musikken, som den var tiltænkt fra musikkeren. Dynaudio Xeo kan gå hen og blive en reel gamechanger i markedet, hvor alt tradionelt er bygget op af store forstærkere, tykke kabler og afspillere. Alt dette forsvinder nu som dug for solen, og man har nu kun et sæt højttalere stående, som kan alt det, det store anlæg før var nødvendigt for,« siger Morten Nielsen.

Ingeniørens Produktprisen 2012 - kom og vær med

Illustration: Marci Papineau Gottlieb

Læs alt om Produktprisen herEt væld af produkter er indstillet til Produktprisen 2012, og dommerne går nu i gang med at vurdere hver og et.
I år har der været så stor interesse for arrangementet, at vi har besluttet at udvide det til en hel dag med et skarpt konferencespor - alt sammen om produktudvikling. Det bliver afholdt hos Aalborg Universitet i Nokias gamle bygninger i København.

Her vil man eksempelvis høre om trends inden for produktudvikling som 3D-print og brugerdrevet innovation, og man har mulighed for at få praktiske råd om patentering og finansiering.

Uddelingen af priserne sker ved et arrangement den 7. november. Se programmet og tilmeld dig her

Dokumentation

Læs Dynaudios indstilling af Xeo 3

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Der bliver spundet guld på dyre Hifi kabler.

Hovedparten af alle firmaer der sælger kabler til vandvid´s priser
bliver fremstillet i østen og solgt som OEM-produkter.

Tænk at et stykke ledning mellem forstærkeren
og højttaleren skal koste mere end to små biler.!

http://www.ktradio.dk/products.asp?mode=br...
Nordöst Odin koster kr.219.000.- for blot små 3meter.

Tekst fra KT-Radio:
"Nordost Odin består af 24 forsølvede ledere i 20 AWG tykkelse over en inderkerne af 99,99999% oxygenfrit kober. Hver leder er forsølvet med 85 microns af sølv på overfladen, og benytter Nordost's patenterede Dual Mono Filament teknologi. Den ekstreme præcision i dette kabel gør det til den ultimative signal leder, hvilket gør at samtlige små nuancer kommer igennem. Nordost Odin er det ultimative kabel!"

http://high-performance.dk/product/204/63/...
"Det ypperste indenfor kabelteknologier. Odin er baseret på et unikt dual-filament princip og giver hele 98% af lysets hastighed. Hurtigere kabel findes ikke."

Hmm , 98% af lysets hastighed.?

Dynaudio´s teknik skal nok komme ned i pris
så almindeligt Hifi kan bruge denne gode teknik.

Q113 skulle jo være designet med denne teknik !
Så havde den været en nyhed på højttalermarked.

  • 0
  • 0

Det er efterhånden lang tid siden at jeg var i praktik hos Dynaudio i 9. klasse. Jeg har stadigvæk Dynaudio højtalere :-)

Det her er jo perfekt til baghøjtalere, så man ikke skal have to kabler til at gå fra tv'et til et sted bag ved sofaen, hvis de have to små baghøjtalere. Bruges de her så som front og der var en aktiv center og et udgang til en aktiv sub, så kunne man eliminere forstærkeren helt sammen med en masse ledninger :-)

Så skal den bare kunne håndtere DTS/DD multikanals spor.

Hvis de mangler en til at teste sådan et setup, så kan de jo ringe ;-)

Vh Troels

  • 0
  • 0

XEO 3 er bestemt et skridt i den rette retning.

At kalde en højttaler high-end når den kun kan spille PCM op til 16 bit 48 (ca CD kvalitet) er dog at strække sandheden ud hvor mit audiofile hjerte skriger til himlen.

Integration og brugervenlighed er dog i mine øjne vejen frem, og XEO 3 er tidligt fremme med det trådløse.

Finske Genelec har med sin professionelle 8200 monitor serie den integrerede high-end jeg gerne ville se noget mere af.
Specifikt 8260a er et acustisk vidunder, og de kommer ikke sovende til resultatet:

  • 24 bit / 192 khz AES/EBU input
  • Coaksial mid/high enhed
  • tri-amp
  • digitale X-over
  • DSP rum EQ og tids-korrektion med kalibreret mic
  • Aftrundet trykstøbt alu kabinet for minimum reflektioner
  • Perfekt sub integration via software og måling
  • Perfekt til surround - op til 25 højttalere + 5 subs

Det eneste der mangler er faktisk det trådløse.

www.genelec.com/products/dsp-products/8260...

  • 0
  • 0

@ Peter

Prikken over i'et er jo det trådløse...

Firmaer som ; Ground Sound , Lyngdorf , Holm Acoustics , Dynaudio ,
(for at tage de danske først) , Meridian , DEQX , ADAM , Genelec , mv..
arbejder alle i den rigtige retning.

  • om det så er CD /16bit i starten er vel ok!
    (husk at der er stadig en masse CD-afspillere i mange hjem)
    og i disse "MP3" tider er PCM 16 bit dog bedst af dem.

Bare man arbejder i den rigtige retning.
i fremtiden kan 24bit eller mere være det rigtige.

  • 0
  • 0

At kalde en højttaler high-end når den kun kan spille PCM op til 16 bit 48 (ca CD kvalitet) er dog at strække sandheden ud hvor mit audiofile hjerte skriger til himlen.

Du har stadigvæk en pladespiller derhjemme antager jeg, hvis CD kvalitet ikke er nok til dig? ;-)

Det er ikke high end. Det er religion for de få.

Og hvad koster det finske vidunder så til sammenligning?

Vh Troels

  • 0
  • 0

[quote]At kalde en højttaler high-end når den kun kan spille PCM op til 16 bit 48 (ca CD kvalitet) er dog at strække sandheden ud hvor mit audiofile hjerte skriger til himlen.

Du har stadigvæk en pladespiller derhjemme antager jeg, hvis CD kvalitet ikke er nok til dig? ;-)

Det er ikke high end. Det er religion for de få.

Og hvad koster det finske vidunder så til sammenligning?

Vh Troels[/quote]

Som sagt, XEO 3 / XEO 5 er brugervenlige mid-fi consum produkter, det er bare ikke high-end.

Min pladespiller er gået i hi, lp lyd kan ikke konkurrere længere.
En vel mastered CD spillet fra hukommelse med et præcist klokket signal er bedre.

Det nytter iøvrigt ikke at sende LP lyd gennen XEO systemet.
Lyden vil så både lide under lavt opløst digitalisering og lp'ens farvning og begrænsede dynamik (og måske problemer pga. lavopløst dithering).

Genelcs 8260a ligger et andet sted på kvalitets skalaen, og prisen er ca DKK 28.500/stk.

Det er et topologisk spørgsmål mere end et spørgsmål om pris.
Genelec har 2 vejs højttalere i serien med alle de samme funktioner fra DKK 9000/stk. Teknologien er vel og mærke 5 år gammel og Genelec har ry for ikke at ændre prisen fordi produktet ikke er nyt.

Hvis vi vælger at gå digital, bør vi så ikke udnytte alle de oplagte muligheder for at lave det bedste produkt til prisen?

  • 0
  • 0

Priserne hos dtk er helt i vejret!

Prøv hos 4sound, f.eks:
http://www.4sound.dk/shop/studiehoejttaler...

8200 serien bruger AES/EBU, den robuste professionelle udgave af S/PDIF. Der er derfor brug for et lydkort, en converter eller en DD oversætter som f.eks:

Lydkort Lynx AES16: http://www.lynxstudio.com/product_detail.a...
Converter Neutrik: http://www.neutrik.com/en/accessories/aes/...
DD oversætter: April Music Stello U3 http://www.aprilmusic.com/eng/main/sub02_0...

Ikke ligefrem det mest brugervenlige, 1 - 0 til XEO på den konto.

  • 0
  • 0

Peter Ring, hvis der var noget rationelt i audiofile og det ikke var 100% kejserens nye klæder som det er, så ville man for længe siden have flyttet forstærker ind i højttaler hvor den hører hjemme så resten af systemet var omkostningløst digitalt. I køber rene illusioner og jo dyrere jo bedre. Størrelsen af aluminiumsklodsen er jo afgørende for lydkvaliteten eller radiorør og pladespillere hvis vanviddet skal være totalt.

Derudover er der et aspekt i "hifi" som underminerer al kvalitet og det er stereobegrebet. Ubevidst og tankeløst har vi alle accepteret stereo som helt gyldigt og det giver jo overfladisk mening idet vi også har 2 ører. Der er bare den lille detalje at fritstående punkthøjttelere producerer bølgeinterferens og den effekt er ganske dramatisk. Du kan sætte en test CD på med sinusbølger og flytte dit hoved lidt rundt i rummet og opleve hvor voldsom udsving der er mellem regioner af destruktiv og konstruktiv bølgeinterferens.
Stereokonceptet er således grundliggende defekt (pånær til høretelefoner). Når så dramatisk et problem har været overset i så mange år kan du være sikker på at hifi aldrig har eksisteret i virkeligheden. Kun i illusioner.

For at løse det problem skal man have kontinuerte højttalerflader istedet for isolerede punkter afgørende mere end bølgelængden fra hinanden. (1000Hz er bølgelænge på ca 34cm, 100Hz ca 3.4m) Der findes 3 kategorier, enten et enkelt punkt (mono), en stribe, eller en flade. Mono er nok for begrænset hvis man går efter kvalitetsoplevelse og en hel flade er nok for dyr så en stribe virker oplagt. I princippet skulle man så have uendeligt mange enheder eller en speciel kontinuert enhed men i praksis kan relativt få gøre det. Hvis vi siger en typisk lydbillede aperture på 2.5m så vil 8 kanaler give et gab på omkring 35cm. Dvs 1000Hz vil blive gengivet uden den store interferens og så begyndende interferens derover men alt i alt tror jeg det vil være en ret ren lydoplevelse. (man kan lave visualiseringer for forskellige frekvenser fra sådan et array)

Betyder det så at sådan bliver det snart? overhovedet ikke. Mennesket har markant for ringe mental disciplin til at tage konsenvensen af sådanne logik. Man vil benægte sandheden fordi man vil holde ved den komfortable løgn at stereo er helt fint. Never mind the truth.
Så spektakulær ringhed ses ganske tydeligt i situationen med den menneskeskabte drivhuseffekt. Det betragtes som en ubelejlig sandhed og så ignoreres den i praksis. Der er endda mange der bittert bekæmper sandheden som værende tåbelig og lader sig ikke påvirke i trivielle ting som måledata og simpel logik. Og det er ikke bare bonden som har giftet sig med sin søster der mener det. Bob Lutz som har ledt General Motors udvikling benægter selv i dag at AGW er virkelig.

Så stereo er her for at blive. og tro ikke at surround er et hak bedre.

Som et semi fiks kan man rykke højttelerne lidt tættere sammen. og putte skumkegler på alle væggene : )

  • 0
  • 0

. . . I køber rene illusioner og jo dyrere jo bedre.
. . . Ubevidst og tankeløst har vi alle accepteret stereo som helt gyldigt og det giver jo overfladisk mening idet vi også har 2 ører.
. . . Så stereo er her for at blive. og tro ikke at surround er et hak bedre.

Dan, du mangler lige et /RANT END
Jeg håber du fik luft.

Wikipedia har dette at sige om audiofile:
An audiophile is a person with a strong interest in high-quality sound (usually music) reproduction.
Det synes jeg passer meget godt i mit tilfælde, og jeg indrømmer at jeg er en ren amatør :-)

Måske skulle du holde dig til den definition i stedet for at stikke fok du ikke kender noget i skoene.

Du har teknisk set ret i meget af det du skriver, men hvis du er fagmand ved du vel også at hjernen er fantastisk til analysere, kompensere og visualisere, ofte helt uden at vi bemærker det. Selv når måledata siger noget andet.

Personligt kan jeg sige at jeg oplever musik i simpelt 5.1 surround som en fantastisk oplevelse, som altid forudsat at optagelsen er foretaget med omhu.

Jeg er iøvrigt enig med dig i, at hvis grundsignalet er digitalt, så bør det bestemt sendes digitalt helt ind i højtalerne med indbyggede DSP, digitale delefiltre, DAC's og forstærkere. Præcist klokket og tabsfrit hele vejen.

Sig til hvis du vil høre et surround system bygget efter netop den opskrift, min dør står altid åben.

Beklager trådkapringen!

/RANT END

  • 0
  • 0

Er just hjemkommet efter at have bivånet DR Symfoniorkestret opføre Carmina Burana med Rafael Frühbeck de Burgos på dirigentpodiet.
Sad ude på siden, så jeg havde hele orkestret og koret på tværs.
Har været lydtekniker i en menneskealder og undervist i stereoteori.
Venner! Virkeligheden overgår ALT!
(undskyld - ku' ikke la' være - det var fantastisk!)

  • 0
  • 0

Nu koster mine 100% tabsfri digitale kabler ca DKK 120 for 5m, så det er vist ikke en nyhed. #

Note: Indholdet af den digitale kommunikation i AES/EBU kabler er bit perfekt op til 100-200m, og kan derfor betragtes som tabsfri.
  • 0
  • 0

Understøtter denne transmitter flere højtalersæt? Ville jo være lækkert hvis man kunne have et sæt i 2-3 forskellige rum fra samme forstærker og de hver især kunne have sin egen kilde af musik.

  • 0
  • 0

I følge artiklen: "Med Xeo-transmitteren ville vi skabe en central, som kunne sende trådløst ud til op til 3 sæt Xeo-højttalere, hvilket betyder, at man opnår multiroom-funktionalitet."

Men det er dog nok samme signalkilde til alle højtalere.

  • 0
  • 0

Derudover er der et aspekt i "hifi" som underminerer al kvalitet og det er stereobegrebet. Ubevidst og tankeløst har vi alle accepteret stereo som helt gyldigt og det giver jo overfladisk mening idet vi også har 2 ører. Der er bare den lille detalje at fritstående punkthøjttelere producerer bølgeinterferens og den effekt er ganske dramatisk.

Ja, vi har 2 ører, men deri er også indbygget retningsbestemmelse.

'Kunsten' er ikke tekniske data, men at reproducere den 'originale' lyd.

Prøv at sætte dig ind i Bose's koncept med 10% direkte og 90% indirekte, 'and you will hear..'

Subjektivt selvfølgelig, men sikket et stereoperspektiv/'rumfylde'..

Mine egne hjemmeb(r)yg var bygget efter disse principper, og uanset hvor i rummet man var, var man 'inde i musikken'.

  • 0
  • 0

Stereokonceptet er således grundliggende defekt (pånær til høretelefoner). Når så dramatisk et problem har været overset i så mange år kan du være sikker på at hifi aldrig har eksisteret i virkeligheden. Kun i illusioner.

For at løse det problem skal man have kontinuerte højttalerflader istedet for isolerede punkter afgørende mere end bølgelængden fra hinanden. (1000Hz er bølgelænge på ca 34cm, 100Hz ca 3.4m) Der findes 3 kategorier, enten et enkelt punkt (mono), en stribe, eller en flade. Mono er nok for begrænset hvis man går efter kvalitetsoplevelse og en hel flade er nok for dyr så en stribe virker oplagt. I princippet skulle man så have uendeligt mange enheder eller en speciel kontinuert enhed men i praksis kan relativt få gøre det. Hvis vi siger en typisk lydbillede aperture på 2.5m så vil 8 kanaler give et gab på omkring 35cm. Dvs 1000Hz vil blive gengivet uden den store interferens og så begyndende interferens derover men alt i alt tror jeg det vil være en ret ren lydoplevelse. (man kan lave visualiseringer for forskellige frekvenser fra sådan et array)

Hvorfor er din løsning ikke blevet udført, hvis den er så perfekt?

  • 0
  • 0

Stereokonceptet er således grundliggende defekt (pånær til høretelefoner). Når så dramatisk et problem har været overset i så mange år kan du være sikker på at hifi aldrig har eksisteret i virkeligheden. Kun i illusioner.

Nu er det jo sådan at stereo optagelsen er lavet til at der er højre højtaler spiller til både venstre og højre øre. og omvendt. Derfor er det forkert at spille et stereo signal i hovedtelefoner! med mindre at den afspilningsenhed man bruger sørger for at mixe signalet rigtigt og således tage højde for den manglende "akustiske forbindelse" mellem højtaler og modsatte øre.

Således er det ikke "forkert". Stereo standarten specificere jo også at du skal sidde i et symmetrisk setup for at netop at undgå for mange uheldige interferencer.

Men generelt omkring kabler er det jo et stort hul i hovedet. Tag og gør noget ved det rum man lykker i istedet og man vil få en hørbar effekt:-) Bare når læser på hvordan producenternes kabler kan ændre lyden (også når den er digital???) er jo til at grine over. Hvis de således kan lave en bedre lyd må det jo være fordi de manipulere signalet...

  • 0
  • 0

Indholdet af den digitale kommunikation i AES/EBU kabler er bit perfekt op til 100-200m, og kan derfor betragtes som tabsfri.

Tja, så mangler du bare at få pillet en fornuftig clock ud af din bit-perfekte overførsel ;-) Det vil jeg tro går meget bedre for dig med et S/PDIF signal i et coaxial kabel!
Det er sgu' synd at man ikke valgte et bare rimeligt HF-kapabelt stik til AES/EBU. XLR er nu engang udviklet til analog lyd!
Og når vi nu er i gang med brokkeriet: clock'en burde aldrig ha' været embedded i signalet! Totalt spild af ressourcer... ;-)

Når det er sagt irriterer det mig grænseløst, at der ikke nævnes hvilke bånd/standarder Dynaudio bruger til at overføre deres 48k/16bit signaler. Mon det er en Ti CC8530 eller lignende som en konsulent har solgt dem? Jeg gad også godt vide, om de har plads til en et par 7.1 anlæg i lejlighederne ved siden af....
Personligt har jeg ikke noget imod trådløs overførsel af lyd - men jeg synes ikke man skal acceptere udfald eller dårligere lyd. Der skal jo trods alt stadig lidt strøm til højttaleren, så kabeltræk undgår man ikke endnu...

Mvh. Anders (som stadig er glad for sine gaaamle, let moddede Dynaudio Contour 2 MKII)

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten