Tidligere denne måned åbnede verdens første vejstrækning med induktiv opladning af elbiler på Gotland. Nu er vejen taget i brug, og resultaterne er indtil nu gode.
De første tests med en 40 ton tung lastbil viser, at den induktive opladning fungerer efter planen under normale kørselsforhold.
Teststrækningen på Gotland afprøves af det svenske Trafikverket og omfatter en halv kilometer vej mellem Visby og Visby lufthavn.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Apr 9, 2020 Metz & Intis inductive charging for e-kick-scooters
https://www.electrive.com/2020/04/09/metz-intis-reveal-inductive-charging-for-e-kick-scooters/
The following is a summary of the performance data: On air-suspended 12-inch wheels, the Moover, which weighs around 16 kg, reaches a maximum speed of 20 km/h, with the electric motor accelerating after a brief push via a hand pedal on the handlebars. Metz mentions 110 kg as the total payload, 250 W as continuous power and 500 W as peak power. The battery has a capacity of 216 Wh and can be charged at the socket – or now wirelessly – in three to four hours. The manufacturer states a range of up to 25 km
Interessant - og måske en løsning på p-problemer.
Fin konference idag - meget viden - tysk og svensk udvikling blev gennemgået. Meget er interessant.
Den induktive udvikling kom ikke så meget i fokus - desværre - da denne udvikling nok er " 2. fase" af ERS (Electric Road System)
Desværre var der intet om udviklingen i Kina.
The 4th Electric Road Systems Conference 2020 will instead be held as a webinar (ERSW2020) on the 12th of May due to the COVID-19 outbreak. Webinar participation will be free of charge. Information about registering below!
https://www.electricroads.org/
Konference imorgen
Helt enig, men med de lave priser der nu er på opførelse af vindmølleparker, så er det vist kun et spørgsmål om tid før vi bruger vind som primær kilde. Det må være uhyre svært at forsvare opførsel af andre (dyrere) værker?Man må desværre også indse at den omtalte elenergi ofte kommer fra kulfyrede kraftværket som også har en virkningsgrad, i skrivende stund er vi dog ifølge energinet godt vindforsynede
Det er spændende, men jeg tror, at vi skal meget ned i pris (og ressourceforbrug) før det rigtigt slår an.+6000 km til El lastbiler
"Elektriske lastebiler over 3,5 tonn har tilstrekkelige flater til at solceller kan gi opp til 6000 km ekstra rekkevidde på et år."</p>
<p><a href="https://www.tu.no/artikler/bruker-solcelle..">https://www.tu.no/artikle…;
<p>"Skissen viser et eksempel der solcellene er tenkt å bidra til kjøling på en bil som frakter ferske matvarer. "</p>
<p>Tja - Mange baekke små... Fint hvis evt. Maersk kan finde tid til at teste solceller på containere.
Nu skrev jeg også "groft sagt" - men pointen er, at de ca. 20% tab der er i opladningskæden ikke rigtigt ændrer på, at eldrift har markant lavere energitab end forbrændingsmotorer.Hr Tomas Sørensen. det er ikke rimeligt at påstå at en forbrændingsmotor har en virkningsgrad på ca 20%.
+6000 km til El lastbiler "Elektriske lastebiler over 3,5 tonn har tilstrekkelige flater til at solceller kan gi opp til 6000 km ekstra rekkevidde på et år."
https://www.tu.no/artikler/bruker-solceller-til-a-gi-ekstra-rekkevidde-for-el-lastebiler/489490
"Skissen viser et eksempel der solcellene er tenkt å bidra til kjøling på en bil som frakter ferske matvarer. "
Tja - Mange baekke små... Fint hvis evt. Maersk kan finde tid til at teste solceller på containere.
Helt rigtigt - og super at vi er så vindforsynet idag. I fremtiden håber jeg vi bliver det oftere og kan denne induktions teknik bruges til at flytte varer mens det blaeser og når der er meget solenergi, så kan teknikken blive et godt bidrag til at nå de 70%.Man må desværre også indse at den omtalte elenergi ofte kommer fra kulfyrede kraftværket som også har en virkningsgrad, i skrivende stund er vi dog ifølge energinet godt vindforsynede
Hr Tomas Sørensen. det er ikke rimeligt at påstå at en forbrændingsmotor har en virkningsgrad på ca 20%. Formodentlig passer det på nogle små motorer til bil og mc, men her er vi i 500kw proff. klassen, hvad en specifik lastvognsmoror har af virkningsgrad ved jeg ikke, men eksempelvis en Jenbacker420 gasmotor på 1500kw har en **elvirkningsgrad ** (altså motor og generator) på 47% . mon det så ikke er fair at antage, at en lastvognsmotor har en virkningsgrad i omegnen af 40-45%
Man må desværre også indse at den omtalte elenergi ofte kommer fra kulfyrede kraftværket som også har en virkningsgrad, i skrivende stund er vi dog ifølge energinet godt vindforsynede. ELSYSTEMET LIGE NU STØRRE VÆRKER OVER 100 MW594 MW MINDRE ANLÆG UNDER 100 MW409 MW VINDMØLLER2.565 MW SOLCELLER538 MW NETTOUDVEKSLING IMPORT156 MW ELFORBRUG4.261 MW CO2-UDLEDNING85 g/kWh
En forbrændingsmotor har groft sagt 80% tab, så elektrisk transport er stadig meget mere effektivt mht. energi.Det er energispild
I disse tider hvor vi alle godt ved at "mere energi = mere forurening".
Hvordan i alverden kan man så acceptere at spilde 17% af energien, bare for at biler og lastbiler skal spare lidt ladetid.
Det er et meget bredt spørgsmål, men inden for trådløs opladning af biler ser man typisk 10-20%, men det kan bestemt være meget større.Undskyld hvis jeg kværner i det, men har du nogen ide om hvad tabet er i induktiv overførsel?
I transportsektoren er energieffektive løsninger særligt relevante, da mere end 70% af vores olie anvendes i biler, lastbiler, skibe, tog og fly. En optimeret udnyttelse af køretøjerne samt øget elektrificering af transportsektoren er vigtige løsninger, da elmotorer er 3 gange så energieffektive som almindelige benzin og dieselmotorer.
Det 17% vil gøre at ellastbilerne vil køre mere af tiden og dermed erstatte flere dieselbrændere. Potentielt kan en ellastbil med induktiv ladning måske 50% flere timer hver dag end andre ellastbiler. Den vil dermed spare 50% mere diesel, og det vil langt opveje et tab på 17%.Hvordan i alverden kan man så acceptere at spilde 17% af energien, bare for at biler og lastbiler skal spare lidt ladetid.
Hvis man skal tro på branchens hylen over brændstofafgifter, så er lastbilbranchen meget følsom overfor prisen på brændstof. Dermed vil de ikke smide 17% af energien væk hvis ikke det giver en ekstra omsætning. Dvs. hvis jeg tager fejl og de 17% ikke giver flere køretimer for lastbilerne pr dag, så vil vognmændene simpelthen undlade at bruge induktiv opladning -- og så behøver du ikke bekymre dig om tabet.
Nat vindmølle strøm.
Tror man skal se energi i forhold til hvornår den bruges og gøre det for dyrt for lastbiler at lade i morgen og aften spidsbelastningerne.
Der er store kommercielle interesser i om det skal vaere hjemmeladere indeholdt i et bil køb - eller om det er staten, som saelger strøm til køretøjer. Og vaelger staten at gøre nat strøm gratis når det blaeser eller sommerdags sol strøm.... jammen 100% velkommen fra min side.
Og husk et kabel lagt med i en vej, holder "hundrede år" - samnenlign det med en ledning i vaegen i dit bolig, de slides ikke.
I disse tider hvor vi alle godt ved at "mere energi = mere forurening". Hvordan i alverden kan man så acceptere at spilde 17% af energien, bare for at biler og lastbiler skal spare lidt ladetid. Tabet af energi bliver enormt hvis vi forestillede os dette indført flere steder (Ok Sverige har vandkraft og kan "måske" tillade sig at sløse - eller kan de?.) men det er dybt uetisk at fortsætte ad denne vej. »Vi er meget tilfredse med at have opnået at oplade en elektrisk lastbil på denne type elvej for allerførste gang,« udtaler direktøren ... Ja selvfølgelig gør han det ! Hvornår hører vi en direktør indrømme at de laver noget der IKKE bør gøres.? Han vil presse på, sammen med blåøjede svenskere, for så er der penge i firma kassen. Så skidt med at vi brænder 17% af energien af. :-( Forestil dig at hver gang du fylder 20 liter benzin på din bil så skal du lige hen og sætte ild til en gryde med 3,5 liter benzin. Og også den næste bil, og den næste .... Og lastbilerne. Det er DET det drejer sig om. Induktiv ladning = TABT energi. Er det en lille effekt og afstand (tandbørste i holder, mobil på en ladeplade) så ok. Men transportsektoren. - Hvornår er der nogen der råber STOP ???
Hej Thomas Sørensen
Undskyld hvis jeg kværner i det, men har du nogen ide om hvad tabet er i induktiv overførsel?Generelt enig - dog er det vist ikke kendt stof, at der er tab i "normal" opladning, derfor tror man ofte, at når en trådløs forbindelse har en effektivitet på 90%, så er det lig med 10% mere end "normal" opladning, og det er ikke korrekt.
Når nu de selvkørende (last) biler kommer, så ligger de ikke under for den slags regler :)
Dyre? Ja, men al infrastruktur er dyr. Skrøbelige? Nej, hvorfor skulle de være det ? Det er en spole under asfalten. Begrænset bevægelsesfrihed? Tja, men det gælder jo for alle motorveje - når man kører fra, så bruger man jo batteriet.Det lyder godt nok som nogle dyre og skrøbelige veje, med dårlig effiktivitet og begrænset bevægelsesfrihed. Det er muligt effektiviteten er bedre end biobrændstof lavet af organisk affald og ikke genbrugligt plast. Man disse ville ikke have alle de andre udgifter og problemstillinger. Samt at det kan udrulles alle steder nu og udnytte overskudstrøm.
Nu nævner du biobrændstof - og det er da bestemt heller ikke optimalt? Bare det, at der overhovedet kommer en udledning ud af motoren begrænser den jo i forhold til ren eldrift?
Det lyder godt nok som nogle dyre og skrøbelige veje, med dårlig effiktivitet og begrænset bevægelsesfrihed. Det er muligt effektiviteten er bedre end biobrændstof lavet af organisk affald og ikke genbrugligt plast. Man disse ville ikke have alle de andre udgifter og problemstillinger. Samt at det kan udrulles alle steder nu og udnytte overskudstrøm.
Mon de bruger stærkstrøm ?
!!hvor strømmen fra en aluminiumsskinne fræses ned i asfalten
Sorry - jeg sad og kedede mig
Generelt enig - dog er det vist ikke kendt stof, at der er tab i "normal" opladning, derfor tror man ofte, at når en trådløs forbindelse har en effektivitet på 90%, så er det lig med 10% mere end "normal" opladning, og det er ikke korrekt. Hvis vi altid angav "net->batteri", så var det en mere reelt sammenligning.Hej Thomas Sørensen
Det er jeg med på, men vi kan vel være enige om at det spændende er "induktiv" og ikke "opladning".
Opladning net->converter->batteri er kendt stof.
Det er den induktive overførsel der er det nye og det er tabet her der kan være interessant. Især hvis det ligger i nabolaget af 10%
Det spændende er, at det totale tab (fra elnet og til batteri) meget vel kan være mindre i disse indiktive løsninger.
Enig - og muligheden for at lastbiler om natten kan blive opladet inden de leverer varer til butikkerne, er god, da nat vindmølle strøm dermed kan bruges direkte.
Hej Thomas Sørensen
Det er jeg med på, men vi kan vel være enige om at det spændende er "induktiv" og ikke "opladning". Opladning net->converter->batteri er kendt stof. Det er den induktive overførsel der er det nye og det er tabet her der kan være interessant. Især hvis det ligger i nabolaget af 10%Jeg læser ingen steder, at der står "..i forhold til et stykke kabel; katodisk forbindelse", men jeg svarede blot, at der ikke er 0% tab i en normal opladning.
Der er lidt link om flere udviklinger.
https://www.greencarcongress.com/2015/07/20150706-zte.html
https://www.smartroadgotland.com/
Håber der bliver video link til denne konference i Lund
https://www.electricroads.org/
Transportministeriet har et projekt forslag liggende, om at lave test straekninger i den inderste vognbane på flere motorvejs-straekninger. En 10 x 50 cm bred asfalt del, "raspes op" - et induktions kable laegge ned i et tyndt lag bitumen og asfalten genvarmes og laegge ud igen. En arbejds proces om natten. Straekninger på 2-3 km "op ad bakke" hvor det er muligt.
Fra mine møder med det svenske Trafikverket, fornemmer jeg stor interesse om emnet.
Ja, jeg har selv besøgt flere af disse demonstrationsforsøg og samarbejder med nogen af deltagerne. Jeg har selv målt en del på tab i elbiler ved opladning og det er desværre ikke 0%.Det læser jeg som cirka 10% tab i forhold til ingenting, dvs et stykke kabel eller ren katodisk forbindelse.
Har du anden erfaring i hvad tabet er ved induktiv overførsel af strøm?
Hej Thomas Sørensen</p>
<p>Hvad mange glemmer er, at der er tab i almindelig ladning. Både i AC/DC konverteren og i "ledningerne".
Det er vist ikke nogen biler der har under 10% tab lige pt? Altså ved AC-ladning.</p>
<p>Den er jeg med på, med artiklen lyder:
Løsningen skulle efter sigende have en virkningsgrad på mellem 87 og 92 procent, og afstanden fra modtagerne til kobberspolerne kan være op til 24 centimeter.</p>
<p>Det læser jeg som cirka 10% i forhold til et styke kabel; katodisk forbindelse.
Hvordan læser du det?
Jeg læser ingen steder, at der står "..i forhold til et stykke kabel; katodisk forbindelse", men jeg svarede blot, at der ikke er 0% tab i en normal opladning.
Hvis man måler på det, så er det ret nemt at konstatere tab i en normal opladning. Det spændende er, at det totale tab (fra elnet og til batteri) meget vel kan være mindre i disse indiktive løsninger. Det er nok svært at opnå i de dynamiske løsning som her, men bestemt muligt (og dokumenteret) ved statiske opstillinger (f.eks i en carport). Den primære synder i dette regnskab er AC/DC konverteren, og visse biler har tab på optil 60%, men heldigvis er normen omkring de 10% - dertil kommer tab i ledningsnet, relæer etc på et par %.
Hej Thomas Sørensen
Den er jeg med på, med artiklen lyder:Hvad mange glemmer er, at der er tab i almindelig ladning. Både i AC/DC konverteren og i "ledningerne". Det er vist ikke nogen biler der har under 10% tab lige pt? Altså ved AC-ladning.
Det læser jeg som cirka 10% tab i forhold til ingenting, dvs et stykke kabel eller ren katodisk forbindelse. Har du anden erfaring i hvad tabet er ved induktiv overførsel af strøm?Løsningen skulle efter sigende have en virkningsgrad på mellem 87 og 92 procent, og afstanden fra modtagerne til kobberspolerne kan være op til 24 centimeter.
" I 2018 åbnede den anden teststrækning i Arlanda. Her blev en 800 volt strømførende skinne fræset ned i vejen. Ved hjælp af en elektrisk arm under køretøjerne blev lastbilerne så opladet ved hjælp af magneter. I år åbnes både en tredje og fjerde strækning."
Ja så forstår alle vi El- ingeniører lige nøjagtigt hvordan det virker! Er det mon skrevet af en kemi ingeniør? Eller har I fået en 4 årig til at skrive i disse Corona tider?
Hvad mange glemmer er, at der er tab i almindelig ladning. Både i AC/DC konverteren og i "ledningerne". Det er vist ikke nogen biler der har under 10% tab lige pt? Altså ved AC-ladning.
Det er heller ikke lang tid der køres (hver vej) på den aktive del. ved 30km/t er det jo 8,3m/s eller ca. 6s på en 50m strækning (96s på en 800m) ved 120km/t er det 33,3m/s eller 24s på 800m (1,5s på 50m) Det giver selvsagt ikke meget tid til energioverførsel. Hvert modul giver ca. 7Wh/s, så de skal køres et par gange frem og tilbage for at lade et batteri helt op. Hvis der pludseligt kommer flere km, så ser regnestykket pludseligt noget bedre ud :)
10 % tab lyder temmelig dyrt for ikke at gide holde ind?
i originalartiklen taler de om 45 kW. Så på et minut vil der overføres 0.75 kWh.
Der var først 50m og nu 800m aktiv vejbane og pt overføres 25kW pr. modul med op til 92% effektivitet til en pris på 116mill svenske. Det bliver spændende atfølge projektet og se, om det bliver rullet ud på længere strækninger og med almindelige personbiler. I USA har de forsøg med op til 200kW moduler og rapporterer om tilsvarende effektivitet. Der har været en ca. 50m testbane i Frankrig og de har også meldt en højeffektivitet ud. Alt tyder jo på, at det laves - spørgsmålet er vel mest hvor dyrt det bliver? Det ville da være dejligt, hvis man havde mere strøm på batteriet efter en tur på motorvejen end før :)
når der alligevel er kørehviletidsbestemmelser, så er der også tid til at lade
Ja det er egentlig kun de lastbiler der har to chauffører med hvor dette eller "eHighway" er relevant, ellers diktere kørehviletidsbestemmelser jo nærmest at man lader under hvil.
Så hvis lastbilen "blot" kan kører 4½ timer ved motorvejshastighed og kunne lynlades på 40 minutter, så er man jo i mål ift. kørehviletidsbestemmelser
Hvad koster 1 km lade-vej? Og hvad ender en kWh fra ladevejen med at koste?
For jeg gætter på at det bliver langt dyrere end at sætte et par hurtigladere op. Tesla snakker om 1 MW ladeeffekt til deres lastbiler. Og når der alligevel er kørehviletidsbestemmelser, så er der også tid til at lade
Blev der overført 45 MWh på 1 minut, i dette forsøg? Eller kørte lastbilen testestrækningen flere gange?