Verdens første ustjælelige cykel på vej i produktion

De kan få enhver cyklists blod i kog - cykeltyve. Frustrationen breder sig, når man opdager, at nogen har snuppet ens cykel over natten, og man står tilbage uden hjul at køre på.
Nu har tre chilenske ingeniører måske knækket koden. De har opfundet Yerka - verdens første ustjælelige cykel.

Inspireret af deres egne frustrationer med cykeltyverier har Cristóbal Cabello, Andrés Roi Eggers og Juan José Monsalve, alle i starten af tyverne, fundet på en løsning, som gør cyklen umulig at stjæle uden at man ødelægger den.

Cyklen er designet således at saddelpinden, som er udarbejdet i aluminium, let kan afmonteres. Herefter kan man med en enkelt bevægelse skille skrårøret midt over, og dreje de to skrårørsdele ud fra cyklen, så en lygtepæl eller et cykelstativ kan få plads mellem dem. Saddelpinden hæftes herefter på de to skrårørsdele, således at den låser sig rundt om cykelstativet, lygtepælen, træet eller hvad man har stillet sin Yerka op ad.

Dermed skal man save saddelstangen over for at få adgang til cyklen, hvilket efterlader tyven med en cykel uden saddel. Cyklen går ligeledes i 'lock mode' så længe skrårørsdelene er adskilt, hvorfor pedalerne ikke kan køre rundt.
Cyklen kan låses gennem en Yerka app, hvorfor du også kan få adgang til cyklen, selvom du har mistet din nøgle.

Se videoen nedenunder for demonstration.

Nu har de tre opfindere fået vind i sejlene. I sidste uge fik de en ordre på de første 300 cykler, som nu er under produktion.

Crowdfunding med succes

Yerka blev sidste år lanceret på crowdfunding-siden Indiegogo, hvor de oplevede stor interesse for cyklen. 197 modeller blev sendt til crowdfundere over hele verden. Omkring halvdelen blev sendt til USA, men også folk i Europa, Australien, Hong Kong og New Zealand investerede i en ustjælelig cykel.

De første 100 cykler blev solgt for omkring 2.700 kroner, men prisen er efterfølgende steget for at dække forsendelsen.

Indtil videre er planen at indtage det amerikanske og europæiske marked i 2016. Så der kan gå lidt tid, før danske cykelejere er helt fredet for cykeltyve.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Cyklen er designet således at aluminiumstangen, som forbinder sadlen med cyklen, let kan tages af og efterfølgende monteres på tværstangen, der splittes i to. Løsning gør det umuligt at stjæle cyklen med mindre saddelstangen saves midt over, hvilket efterlader dig med en cykel uden saddel. Se videoen nedenunder for demonstration.

Videoen og forklaringen viser slet ikke fidusen, hvilket frustrerede mig. Man må ind på indiegogo siden for at finde nærmere oplysninger.

At saddelstangen saves over burde ikke betyde ret meget, da man bare skal save så langt nede som muligt. Man kan stadig pille den ud og sætte den i saddelrøret.

Næh, fidusen er, at låsecylinderen (som slet ikke vises i videoen!) er integreret i cykelrammen, og man må derfor formode at et forsøg på at ødelægge låsen dermed også ødelægger cykelrammen, og man dermed gør cyklen ubrugelig.

Det gør det blot til en større risiko for, at cyklen bare bliver smadret på stedet, som jo lige så ofte sker.

  • 0
  • 0

Respekt for fyrene som har opfundet konceptet. Når der allerede er købere, er ideen ikke dum.

Et specielt mønster to steder i sadelstangen som gør det umuligt at sætte stangen i når den er savet over gør konceptet bedre. Forbundet med en plade nederst ved sadelstangen som blokerer for cyklen kan trædes uden sadelstangen er i, gør konceptet endnu sikrere.

Men det handler vel mere om at gøre cyklen til cykeltyvens hadeoffer mere end at gøre den ustjælelig.

  • 0
  • 0

Det offentlige skal da ikke til at opsætte et specielt cykelstativ i min indkørsel eller ved min arbejdsplads eller ved mit yndlingssted i skoven eller alle mulige andre steder.

Nej, et design som dette - og andre "ustjælelige" cykel - er vejen frem.

En anden vej kunne være at få et ordentligt samarbejde med polsk politi...

  • 0
  • 0

Jeg forudser, at visse cykeltyve vælger at hoppe på den i frustration over ikke at kunne tage den med hjem. Så har su en ødelagt cykel, men ikke stjålet. Min kone siger jeg er negativ.

  • 0
  • 0

ja jeg syntes faktisk lige så tit man ser cykler hvor hjulene er sparket skæve, eller cykler der er blevet revet halvt over...

Men gement hærværk kan man vel aldrig beskytte sig helt imod.

  • 0
  • 0

Der kan findes så mange komplicerede løsninger. Hvis man nu i stedet gjorde det lovpligtigt at RFID tagge alle nye cykler, på samme måde som biler har en nummerplade. Så er det så simpelt, har cyklen ikke en lovligt RFID, så er den stjålet.

Det vil selvfølgelig ikke hjælpe på cykler som sendes til udlandet før alle lande i verden indfører sådan et system, men et sted skal man jo starte.

  • 0
  • 0

Eh, som jeg ser det. 1. Sav saddelpinden af så langt nede som muligt. 2. Sæt sadlen i og brug lidt gaffatape til at holde skrårøret sammen med under flugten (hvis man da ikke bare kaster den ind i en varevogn). 3. Fil lidt på resterne på af saddelpinden på skrårøret senere i fred og ro, så de ikke er i vejen for den almindelige mekanisme der holder dette sammen.

Vupti, et styk stjålen cykel der virker som den skal?

  • 0
  • 0

Jeg er med på at alle siger at den stadig kan stjæles osv. Men hvis en cykeltyv skal til at bruge sav og gaffatape og alt muligt andet så tror jeg bare han tænker: "så tager jeg bare den ved siden af som jeg lige kan løfte ud af cykelstativet", og er der kædelås er det et klip på et par sekunder max. Så hvorfor spilde tid på en kompleks cykel.

Noget helt andet er at masser af cykler stjæles med salg for øje, og hvem vil købe en ustjælelig cykel hvis man ikke får nøglen med :) Og hvis man ved den er stjålet og ens moral er lidt flosset, hvorfor vil man så købe en stjålet ustjælelig cykel, logikken siger jo så at den ikke er ustjælelig så hvorfor skulle man så ikke bare købe en (formodentlig) billigere normal stjålet cykel.

  • 0
  • 0

Der er vel to slags tyve og en hærger:

Transportmiddeltyven: Kortsigtet og går efter det nemme og hurtige tyveri. - Stjæler ulåste cykler eller cykler med dårlig / opdirkelig lås.

Værdityven: Stjæler størst mulig værdi. - Stjæler dyre (racer-)cykler uanset låsens evne, da fornødent værktøj typisk medbringes i den medbragte last-/varebil. Dele af værdifulde cykler er også interessant.

Destruktionshærgeren: Lukker frustrationer ud på cykler, muligvis efter at have forsøgt sig som "Transportmiddeltyv". - Tramper, hiver og sparker gerne ureflekteret løs på alt hvad der er, og tænker næppe på værdien af cyklerne. Vælger ofte cykler nær gangarealer og ikke så meget cykler der står i hjørner eller mindre tilgængeligt.

Løsningen på de tre typer er forskellig, men i bund og grund kan risikoen ved brug af cykler på offentlige steder reduceress ved at bruge en ældre gerne rustplettede cykler og låse den meget forsvarligt og stille dem længst væk fra adgangsveje. Det udelukker ingenting, men reducerer risikoen kraftigt. Metoden er med succes afprøvet gennem 8 år på Birkerød station. Første gang jeg satte en næsten ny cykel på en let tilgængelig plads og kun låste med den normale fastsiddende lås, forsvandt den til gengæld.

  • 0
  • 0

Umiddelbart er problemet med dette koncept så vidt jeg kan se at en fejlende låsemekanisme kan betyde at hele stellet skal skiftes ud.

Alt efter kvaliteten af den anvendte mekanisme kan det være det ikke er et reelt problem.

Det største problem er måske at systemet kræver at man har noget at spænde sin cykel fast til, hvilket så i mange tilfælde kan føre til at diverse myndigheder (helt lovligt) ødelægger din fine cykel fordi den er spændt fast steder, hvor de skal kunne komme til.

Jeg fik for nogle år siden den ide at man burde kunne konstruere et dobbeltsidet støtteben der kan låses fast i nedsænket position. På den måde vil en lejlighedstyv ikke være i stand til at køre bort på cyklen uden at save støttebenet over i begge sider først.

Med lidt snilde kunne mekanismen endda udvides til også at låse baghjulet.

  • 0
  • 0

Jeg fik for nogle år siden den ide at man burde kunne konstruere et dobbeltsidet støtteben der kan låses fast i nedsænket position. På den måde vil en lejlighedstyv ikke være i stand til at køre bort på cyklen uden at save støttebenet over i begge sider først.

Det var en super god ide du fik der. Jeg bruger selv et bredt dobbelt støtteben efter at være blevet træt af at cyklen væltede for ofte. Købte det i Holland da den avancerede teknologi slet ikke var kommet til Danmark på det tidspunkt.

  • 0
  • 0

Løsning på værdityvene: Udstyr 10.000 københavnske cykler med en indbygget gps, og dna spor på alle cykel delene. Afsæt 3-4 betjente til at indsamle tyveknægtene. De sider kun og venter på at signalet udløses og sætter straks efter på motorcykel og med sporings udstyr. Tyvene monteres der efter selv med gps fodlænke, og idømmes renovations arbejde i et halvt år på de københavnske cykelstier. Kl 17:00 bliver de afhentet og overnatter i fængslet. Er det for dyrt med fængsel kan de sove hjemme hos dem selv. Der skal lige afsættes en mand til at lære tyveknægtene hvordan man f.eks filer et bump ned med en meget grov fil, det bør højst tage 5 minutter. Udvalgte cyklister på cykel ruterne rapporter om der sker nogle fremskridt. Jeg melder mig selv frivilligt, da jeg kender hver eneste bump og hul på de pendler strækninger jeg benytter mig.

Aktionen annonceres ikke i forvejen, målet er at få mange tyveknægte indsamlet på så kort tid så muligt, så de ikke bliver klar over hvad der ramte dem. Når det går op for dem vil den præventive effekt være enorm! der efter flyttes projektet til en anden by.

Der må eksistere en kæmpe database hos politiet og forsikrings selskaberne med information angående hvilke typer cykler, hvor de typisk bliver stjålet fra og på hvad tidspunkt af døgnet det skete. Lige præcis den type cykler er dem der skal udstyres med gps og dna.

  • 0
  • 0

Selve låsen er "som en Kryptonite lås" skriver de. Det er jo et vidt begreb, men de fleste af dem (Kryptonite) kan åbnes på få minutter uden at ødelægge dem. En lås er sjældent sikker hvis den har nøgle eller kode og med mobiltelefon forbindelse? Tja, lur mig om ikke den kan åbnes af andre ret hurtigt som diverse andre låse på markedet der kan åbnes sådan.

En sådan cykel kunne være eftertragtet for tyve der vil sælge den videre. Mit gæt ud fra deres skriv og video er at en sådanne tyve vil kunne låse den op på cirka 5 minutter.

  • 0
  • 0

Abus Bordo skrammel åbnet på 4 sekunder:

https://www.youtube.com/watch?v=UtCY3GC5VYY

Det er ret ligegyldigt hvor lang tid tyven skal bruge på at åbne en lås i trygge omgivelser og under optimale betingelser. Lad os se ham gentage eksperimentet når cyklen står op, og låsen er vendt så han ikke kan bruge jorden til at støde i mod. Det tager et minut hvis man har prøvet det før, og tilfældigvis har sådan størrelse boltsaks i bag lommen. https://www.youtube.com/watch?v=opjDdMkpjXQ

  • 0
  • 0

Der findes et utal af videoer der viser store åbne pladser med mange mennesker, hvor en tyv har sådan en fætter i en taske, går over og klipper låsen og tager cyklen med væk. Ingen reagere. Det gør ingen forskel hvor cyklen står hvis ejeren selv ikke er der til at stoppe tyven. Ville du måske ringe til politiet og tilbageholde en mand der klipper en lås og påstår det er hans egen cykel han har mistet nøglen til? I så fald er du en sjælden art vi kunne bruge flere af.

Det er en skrammel lås, ligesom stort set alle andre cykellåse (sikkert inklusiv den i artiklen).

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten