I den nordirske hovedstad Belfast er en noget speciel båd blevet offentliggjort.
Her har firmaet Artemis Technologies nemlig fremvist den første båd, der gør brug af hydrofoil-teknologien, som er kommercielt tilgængelig, skriver Sky News.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sponseret indhold
V2 Briefing | 17. april | GENERATIV AI: Sådan bruger du det professionelt
Kunstig Intelligens31. marts kl. 13:46
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Formodentlig lige omvendt, for vingen er altid nede i vandet og påvirkes derfor ikke meget af bølgerne på overfladen. Til gengæld kræver det, som for fly, at man kan styre "flyvehøjden". Hvis vingen ryger ud af vandet i en bølgedal er man på den, eller hvis en bølgetop får fat i båden.Hvorfor har Artemis el-bådene vandrette (ingen vitser, tak;-) hydrofoils? Gør det ikke bådene ustabile i bølgegang?
Elendig skrevet artikkel der ikke lever op til ingeniørens standard, den vejer ikke 10 tons som der står skrevet i artiklen men 7,5 tons og så kan den veje op til 10 tons lastet. Indtil videre er det en prototype der kommer i produktion til næste år (Den slags har jeg hørt fra Tesla om Cybertruck i 3 år i træk, at den kom til næste år...). Den er muligvis oversat fra et andet sprog da det ikke er den første kommercielle hydrofoil (muligvis el-hydrofoil). Den svenske Candela har eksisteret længe og har været vist frem på Copenhagen Boat Show for år tilbage inden covid.
Fra 65 til 77 var det hydrofoilbåde med skrå vinger. De behøver ikke den samme styring af "flyvehøjden", men er måske ikke så effektive.
Havde samme tanke - men ikke tid tidligere:-(
Hvorfor har Artemis el-bådene vandrette (ingen vitser, tak;-) hydrofoils? Gør det ikke bådene ustabile i bølgegang?
https://da.wikipedia.org/wiki/Flyveb%C3%A5dene
Fra 65 til 77 var det hydrofoilbåde med skrå vinger. De behøver ikke den samme styring af "flyvehøjden", men er måske ikke så effektive.
Hovedparten af DSØ's hydrofoilbåde (6 stk. leveret 1965-73) var bygget af italienske Rodriques.Der har da været hydrofoil både før, for eksempel DSØ s Flyvebåde (vistnok italiensk Schweiziske Supramar)
Rodriques leverede også hydrofoil delen af Disco Volante, skurken Largos yacht i Bond-filmen Tunderball fra 1965.
@#2: Den her har da både hydrofoils og el-hjælpemotor, og kan købes, men man kan måske diskutere om det er en 'båd'..https://manta5.com/
Der har da været hydrofoil både før, for eksempel DSØ s Flyvebåde (vistnok italiensk Schweiziske Supramar) og de russiske Alekseev TSKb 19 -Raketa og Meteor.
Mon ikke overksriften skulle have sagt "Første kommercielt tilgængelige EL- hydrofoil..."
mvh Jens
Det er vel ikke helt rigtigt at de er de foerste - vores Svenske naboer, firmaet Candela, har kunnet dette siden ca. 2019 - deres Candela C8 kan bestilles og de havde tidligere C7 der ogsaa er en elektrisk 'full foiling' baad med lignende raekkevidde.