Verdens første kommercielt tilgængelige hydrofoilbåd lanceret

Plus9. juni 2022 kl. 11:259
Verdens første kommercielt tilgængelige hydrofoilbåd lanceret
Den 11,5 meter lange båd blev fremvist for offentligheden i Belfast havn og har fået navnet Pioneer of Belfast. Illustration: Artemis Technologies.
En elektrisk drevet båd med hydrofoil ‘vinger’ fastmonteret i bunden af skroget, så båden løftes over vandoverfladen, er blevet lanceret i Belfast.
Artiklen er ældre end 30 dage

I den nordirske hovedstad Belfast er en noget speciel båd blevet offentliggjort.

Her har firmaet Artemis Technologies nemlig fremvist den første båd, der gør brug af hydrofoil-teknologien, som er kommercielt tilgængelig, skriver Sky News.

close
Gratis adgang i 30 dage
Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Version2 og Ingeniøren, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement.
remove_circle
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
Tak !
Vi har sendt en kvitteringsmail til .
Du bliver viderestillet til artiklen om få sekunder.
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Version2 og Ingeniøren
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Version2 og Ingeniøren, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
9 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
8
10. juni 2022 kl. 23:03

Elendig skrevet artikkel der ikke lever op til ingeniørens standard, den vejer ikke 10 tons som der står skrevet i artiklen men 7,5 tons og så kan den veje op til 10 tons lastet. Indtil videre er det en prototype der kommer i produktion til næste år (Den slags har jeg hørt fra Tesla om Cybertruck i 3 år i træk, at den kom til næste år...). Den er muligvis oversat fra et andet sprog da det ikke er den første kommercielle hydrofoil (muligvis el-hydrofoil). Den svenske Candela har eksisteret længe og har været vist frem på Copenhagen Boat Show for år tilbage inden covid.

https://candela.com/public-transport/

https://www.artemistechnologies.co.uk/11m-workboat/

7
10. juni 2022 kl. 00:19

Fra 65 til 77 var det hydrofoilbåde med skrå vinger. De behøver ikke den samme styring af "flyvehøjden", men er måske ikke så effektive.

Havde samme tanke - men ikke tid tidligere:-(

Hvorfor har Artemis el-bådene vandrette (ingen vitser, tak;-) hydrofoils? Gør det ikke bådene ustabile i bølgegang?

5
9. juni 2022 kl. 15:31

pladsholder

3
9. juni 2022 kl. 12:19

@#2: Den her har da både hydrofoils og el-hjælpemotor, og kan købes, men man kan måske diskutere om det er en 'båd'..https://manta5.com/

2
9. juni 2022 kl. 12:09

Der har da været hydrofoil både før, for eksempel DSØ s Flyvebåde (vistnok italiensk Schweiziske Supramar) og de russiske Alekseev TSKb 19 -Raketa og Meteor.

Mon ikke overksriften skulle have sagt "Første kommercielt tilgængelige EL- hydrofoil..."

mvh Jens

1
9. juni 2022 kl. 11:43

Det er vel ikke helt rigtigt at de er de foerste - vores Svenske naboer, firmaet Candela, har kunnet dette siden ca. 2019 - deres Candela C8 kan bestilles og de havde tidligere C7 der ogsaa er en elektrisk 'full foiling' baad med lignende raekkevidde.