Verdens første fjernstyrede slæbebåd testet i København

Illustration: Rolls-Royce

For første gang nogensinde er et kommercielt skib blevet styret af en kaptajn på Svitzers hovedkontor i København, mens fire mand om bord på båden har stået for den øvrige betjening af skibet.

Skibet er en slæbebåd, der har sejlet gennem havnen, lagt til ved kajen og roteret om sig selv i løbet af prøveturen, oplyser Rolls-Royce i en pressemeddelelse.

Læs også: 40.000 containere flyttes fra norske veje til autonomt skib

Illustration: Rolls-Royce
Illustration: Rolls-Royce

»Vi har sagt i et par år, at et fjernstyret kommercielt fartøj ville være i drift inden udgangen af årtiet. Takket være en unik kombination af Svitzers operationelle viden og vores teknologiske ekspertise har vi gjort den vision til virkelighed langt tidligere, end vi havde ventet,« siger Mikael Makinen, direktør i Rolls-Royces marine-afdeling ifølge pressemeddelelsen.

Svitzer og Rolls-Royce oplyser i pressemeddelelsen, at forsøget blev gennemført i Københavns Havn tidligere i år med den 28 meter lange slæbebåd ‘Svitzer Hermod’.

Læs også: Minister vil have ubemandede skibe før 2020

Svitzer Hermod er som den første af Svitzers skibe udstyret med de sensorer, der er nødvendige for at fjernstyre skibet. Derudover er et lokale på Svitzers kontor i København udstyret med fjernstyringsudstyr og skærme til kaptajnen. Fem yderligere slæbebåde skal udstyres med samme type udstyr.

Illustration: Rolls-Royce

Den kunstige bro, hvorfra kaptajnen fjernstyrer skibet, er indrettet for at optimere placeringen af alle instrumenter og andet udstyr i stedet for at kopiere en almindelig bro på et skib. Den indretning er sket i samarbejde med erfarne kaptajner for at være med til at forme fremtidens standard for fjernstyring af kommercielle skibe.

Læs også: Norge på vej med autonome elfærger

Mens testen i Københavns Havn foregik, var skibet ud over de fire mand og den virtuelle kaptajn bemandet af et fuldt mandskab inklusive en kaptajn, i tilfælde af at styringen måtte overtages fra den virtuelle kaptajn.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Forsøget er interessant, men om føreren sidder i land eller på båden ændrer ikke meget. Hvor mange både kan en enkelt "styrmand" styre?

  • 4
  • 4

de mange tomler ned til Svend?

Jeg synes selv, artiklen mangler en vinkel på, hvorfor man vil fjernstyre en slæbebåd. Jeg tror ikke, man finder mange sømænd, som synes det er er smartere eller sikrere at sidde bag skærmen end at være der selv.

Jeg ved godt at hypen i øjeblikket er "selvkørende", men skal man ikke indføre teknik "bare fordi man kan" - det skal helst give mening, enten i form af bedre sikkerhed eller sparet arbejdskraft.

Dette eksperiment synes jeg savner ovenstående - og det revolutionerende i, at man kan se output fra et antal kameraer på et kontor og ud fra dette fjernstyre et skib, imponerer mig ærligt talt ikke særligt meget - sorry.

mvh Flemming

  • 3
  • 0

Jeg ved godt at hypen i øjeblikket er "selvkørende", men skal man ikke indføre teknik "bare fordi man kan" - det skal helst give mening, enten i form af bedre sikkerhed eller sparet arbejdskraft.

Jeg synes godt jeg kan se en vis mening med fjernstyrede bugserbåde. Ikke at de skal styres fra land, one by one, fra en skærm, der simulerer at styrmanden sidder på slæbebåden, hvor han i så fald ligeså godt kunne have siddet (endda med langt større mening).

Derimod det faktum, at en opgave ofte består af 4 bugserbåde eller flere, som arbejder ekstremt koordineret, eksempelvis med at manøvrere et meget stort fartøj gennem et snævert, snoet farvand.

Jeg kunne godt se idéen med at disse bugserbåde var, ikke nødvendigvis ubemandede, men selvstyrende, så vidt at man fra en central post, eksempelvis fra broen af det bugserede fartøj, kunne kontrollere hvilken bugserbåd der præcis skulle gøre hvad/hvornår.

På den anden side er det jo en fornøjelse at overvære, hvad disse bugserbåds-teams kan præstere med ren sømandskab, og det ville jo næsten synd at tage udfordringen fra dem. ;o)

PS; der går 6,5 minutter af videoen, før scenariet opstår - men pausemusikken er nydelig! ;o)

PPS; disse manøvrer gennem Odense Fjord og Gabet (som absolut ikke levner plads til fejl), har foregået i al den tid AP Møller har skibet store tank- og containerskibe ud fra Lindø. Disse er endda betydeligt større end den viste platform, og ingen af dem har sejlet ved egen kraft, før de første gang var et godt stykke ude i Kattegat.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten