Verdens første cykelsti af solceller åbner i Holland
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Verdens første cykelsti af solceller åbner i Holland

Hollænderne bliver de første i verden til at teste et offentlig vejanlæg, der består af en overflade af hærdet glas med indlejrede solcellepaneler. En 100 meter lang cykelsti åbner i begyndelsen af november i byen Krommenie.

Den korte strækning er et pilotprojekt fra udviklingskonsortiet SolaRoad og skal testes i en treårig periode. Stien består af færdige moduler, der måler 2,5 gange 3,5 meter sat i forlængelse af hinanden. Hvert modul er støbt i beton, og under en centimeter hærdet glas befinder solcellerne sig.

Glasset er overfladebehandlet med et materiale, der skal sikre et solidt vejgreb. Overfladen har gennemgået laboratorietests og har ifølge konsortiet det samme vejgreb som en almindelig cykelsti.

Cykelstien, der er tosporet med trafik i begge retninger, indeholder kun solceller i én færdselsretning. I den anden retning skal det øverste lag løbende måles for materialets evne til at modstå forurening og slid.

Glasset er ifølge SolaRoad testet, så det kan holde til chokbelastninger, hvis noget tungt bliver tabt ned på overfladen. Eventuelle skår vil blive fastholdt i rammen i tilfælde af brud.

Valget af en cykelsti til testen begrunder hollænderne med at holde omkostninger nede samtidig med, at det er enkelt løbende at udbedre modulerne.

De tre virksomheder, der står bag projektet, har i første omgang sat stien op til at levere den producerede strøm til nettet. På længere sigt er det meningen, at strømmen så vidt muligt skal afsættes i den lokale vejbelysning og lignende. Slutmålet er, at teknologien kan bruges på større veje og levere energi direkte til de elbiler, der kører på dem.

Konsortiet regner med, at den 100 meter lange strækning kan producere strøm svarende til tre gennemsnitlige husstandes elforbrug årligt. De vil endnu ikke komme med et estimat på økonomien i at bruge solcellerne som alternativ til asfaltunderlag, men når produktionen og teknologien effektiviseres hen ad vejen, skal tilbagebetalingstiden ned på omkring 15 år.

Læs også: Bomstærke solcellepaneler skal give veje med indlagt lys og varme

Et parallelt udviklingsforløb foregår også i USA, hvor et ægtepar har stiftet Solar Roadways. Her er ambitionerne endnu større. Deres solpaneler, der i modsætning til det hollandske projekt er udformet som mindre hexagonale enheder, skal blandt andet indeholde varmelegemer, så glatte veje og snerydning vil høre fortiden til.

Hver af de amerikanske enheder har ligeledes indbyggede microcontrollere og LED-lys. På den måde kan solcellemodulerne i vejen spille sammen med intelligente trafiksystemer og skrive varslingsbeskeder til trafikanter direkte ind i vejoverfladen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg kunne forestille mig, det er alligevel træls at gøre rent for sne, blade, mos, osv. for det lægger sig der alligevel.

At lave det som vejbane gør det også muligt at lave evt. flere kilometer lange strækninger uden det forstyrrer gadebilledet, og vedligeholdelse kræver samme udstyr som nu, dvs. nogle minutter med en fejemaskine. Den kører jo der alligevel.

  • 2
  • 0

På længere sigt er det meningen, at strømmen så vidt muligt skal afsættes i den lokale vejbelysning og lignende.

Der er måske et problem her med en negativ korrelation mellem mængden af sollys og behovet for vejbelysning.

I mine øjne kan et projekt som dette måske give mening hvis anlæggelse + langsigtede vedligeholdelsesomkostninger ikke er helt ude af proportioner med en asfalteret vej hvor asfalten måske skal fornys oftere, eller hvis man fra samfundets side er villig til at yde tilstrækkeligt tilskud mod f.eks. at slippe for at der går landbrugsjord til solceller. Ellers er det bare en dyr gimmick.

  • 5
  • 0

Ville det ikke give mere mening at høste den kinetiske energi de mange cyklister producerer ved kontakt med vejbanen?

Hvis du høster kinetisk energi fra en cykels rullen på en cykelsti, så kan den energi kun komme et sted fra....ja nemlig, fra cyklen.
Med andre ord du trækker kinetisk energi ud af cyklen. Eller sagt helt nede på jorden. Du laver kunstig modvind på cykelstien...det vil cyklisterne garanteret elske!

Du er ikke ingeniør? For så ville du vide, at der ikke findes sådan noget som en gratis frokost...især ikke når vi taler energi.

  • 7
  • 0

Den effekt de leverer når vejen er dækket af blade, støv osv er vel kraftigt nedsat?

Blade og støv tenderer jo til at blæse af flade områder og de cykelstier jeg benytter er sjældent dækket af noget. Lidt sne om vinteren, ved ikke hvor meget det nedsætter udbyttet?

Om det er smart??? Nok mest i en menneske hjerne...

Ville det ikke give mere mening at høste den kinetiske energi de mange cyklister producerer ved kontakt med vejbanen?

:-) jo mere du høster, jo mindre frem kommer cyklen. Så ved 100% udnyttelsesgrad, står cyklen altså stille. Men du kan da vende og dreje din ide lidt, det skader aldrig :-)

  • 3
  • 0

Hvordan kan nogle mennesker finde på at støtte sådan en gang fis. Det kan kun være fordi de ingen respekt har for andre folks penge, og mangler elementær viden om fysik. Hvis de så endda havde lavet cykelstien nede omkring ækvator. Måske IPCC skulle begynde at undersøge om der ikke er en korrelation mellem CO2 og hjernefunktionen blandt politikere. Jeg tror den er større end korrelationen til temperaturen.

  • 3
  • 6

Hvordan kan nogle mennesker finde på at støtte sådan en gang fis.Det kan kun være fordi de ingen respekt har for andre folks penge,.

Du misser pointen. Der er netop mange penge i et miljørigtigt image. Vi ser den samme tendens i luftfartsbranchen hvor alle flyselskaberne er ved at falde over hinanden for at få biobrændstof i tanken, så de kan score kunder på at passe på miljøet. Skidt være med om der rent faktisk er nogen reel gavnlig miljøreffekt.

  • 5
  • 0

Hvad med at koble et bølgekraft-agtigt anlæg til cykelstien, og så anlægge den på gyngende knastaksler.

Altså, effekten der kan høstes er jo nok ca hvad der kunne høstes af en mindre ladebygning. Jeg mangler også lidt realitetssans.
Måske vi skulle lade vejmateriale være vejmateriale, og solceller være solceller - gerne på steder hvor de ikke beskadiges.

Så altså, f.eks. 3 paneler lader en lysmast op, og så lyser den om natten ? Er VE ikke i overflod om natten ?
Kunne lygtepælen lade op med en akkumulator i masten, når der er overskud af VE fra det generelle el-net. Evt. ville man bare sætte en Akku i et lokalt styreskab i stedet, så vi kunne bruge almindelige billige master. Egentlig behøver lysmasterne kun bruge akkumuleret strøm i et par timer om dagen, og så koble på elnettet når batteriet er ved at dø. Så har vi VE for alle pengene i gadebelysningen.

  • 0
  • 0

Jeg er meget skeptisk over for deres projekt, mest af alt fordi at det her nærmest er den værste måde at udnytte en solcelle på.

  1. Solcellerne levere en del mindre energi vandret, i forhold til at placere dem på skrå og rettet mod solen. Derudover er der også det 1cm tykke glas som strålerne skal igennem.

  2. Grus og småsten kommer nemt til at lægge sig i "mønstret" på glasset, og dermed dække for solen.

  3. Sten sætter sig i hjulene på cykler/biler og kan være med til at slide glasset mat.

  4. I følge deres hjemmeside vil de dække alle veje med de paneler her. Lige så snart der kommer tryk på fra tunge biler og lastbiler, kommer vejen til at lige et godt brugt fortov (alle fliserne ligger skævt). Prøv at forestille jer at køre 130km/t på det ;) De regner med en tilbagebetalingstid på 15år før sådan et panel har betalt sig selv hjem. Som cykelsti vil den måske kun holde, men når de vil lægge den ud på vejbanen tror jeg ikke på at den kan holde over 2år.

  • 3
  • 0

ja jeg giver alle ret , nok ikke ligefrem tænkt helt igennem.
men det giver vidst nok penge i posen.
kig på vores hvide striber på vejene , ret hurtigt bliver de pænt sorte.
så skal de lige opfriskes for næste korte stund ( når vi ikke regner med nedslid ) Bildæk og snavs .... hm når man tænker på at der er utallige glimrende steder at placere solceller UDEN at skulle anvende hærdet glas er det da virkelig " genialt " at nu vil man udstyre dem med et tykt lag.

Har de overhovedet tænkt på hvor meget energi der skal bruges til at støbe alt det glas ????
Vi flytter bare problemet ... Nu støber vi kilometer efter kilometer efter kilometer GLAS .... til IN-EFFEKTIV placering af solceller = meget lav virknings grad.
Direkte Tåbeligt........
Beregn lige energi forbruget af 2 kilometer 2 spors vej af 2 cm tykkelese når der skal støbes alt det glas .....
Rent "" giv mig penge , jeg udvikler grønt ""
UBRUGELIGT... det er en ommer...

  • 3
  • 0

Desværre er det jo sådan verden dikteres lige nu. Nye og store chokrapporter der nærmest lover ragnarok om 100 år, hvis man ikke gør det noget ved CO2 udslippet -> Dyre, hurtige, uigennemtænkte og ineffektive løsninger på problemet, da det er noget der bare SKAL ordnes nu og her - koste hvad det vil !

Så ja, grøn energi er det vildeste buzzword for tiden, og politikere æder det råt. Det er simpelthen skræmmende og skamfuldt

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten