Venstre: Kun en havnetunnel kan rense København for trafik

Regeringens planer om at anlægge en metro til Sydhavn med fem stationer er uambitiøs, mener Venstre ifølge nyhedsbureauet Ritzau.

Ud over en ny sydhavnsmetro vil der i regeringens nye plan også blive anlagt en tunnel fra Nordhavnsvej under Svanemøllebugten og et antal yderligere metrostationer i forlængelse af metroafgreningen på Nordhavnen. Men selvom det vækker begejstring i Venstre, er det ikke helt ambitiøst nok, lyder det.

»Vi undrer os over, at regeringen er så uambitiøs. Vi havde foretrukket, at man havde taget hele havnetunnelen med. Enhver ved jo, at havnetunnelen er det projekt, der virkelig kan rense en stor del af København for trafik,« siger partiets transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, til Ritzau.

Læs også: Nu kommer Sydhavnsmetroen alligevel

Hos Dansk Folkeparti vækker den nye metroplan heller ikke ubetinget begejstring. Transportordfører Kim Christiansen føler sig ikke tilstrækkeligt orienteret om projektet til, at partiet umiddelbart kan give sin støtte.

»Det kan godt være, at det hele ser fornuftigt ud, og det vil vi selvfølgelig kigge på, når vi bliver inviteret til møder. Dansk Folkeparti vil gerne have mere metro, men nu må vi først se, hvad det går ud på,« siger han til Ritzau.

Det nye metroprojekt bliver kun gennemført, hvis der er enighed i de forskellige forligskredse. Transportminister Magnus Heunicke (S) forventer dog ingen problemer, da han ifølge nyhedsbureauet fornemmer, at 'der er velvilje'.

Den betragtning kan Kim Christiansen (DF) dog ikke genkende.

»Vi har slet ikke haft nogen sondering. Det ville have klædt ministeren, at han havde orienteret sin forligskreds først. Men det her er altså noget, man render og laver fuldstændig på egen hånd,« siger han til Ritzau.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Enhver ved jo, at havnetunnelen er det projekt, der virkelig kan rense en stor del af København for trafik"

Tillad mig at tvivle på, at det er noget enhver ved, endsige noget, alle eksperter er enige om.

  • 11
  • 3

...sikre 1%'erne hurtigere adgang til lufthavnen ;-)

Større veje har ALTID medført øget trafik; har svært ved at se det ikke også vil være gældende her.

  • 9
  • 5

Tillad mig at tvivle på, at det er noget enhver ved, endsige noget, alle eksperter er enige om.

Det er helt standard venstre-retotik at vruge ordet "enhver" i deres argumentation.

For 4 år siden udtalte Troels Lund Poulsen dette i forbindelse med indførelsen af fedtskatten

»Når man begynder at snakke om, at mættet fedt nu lige pludselig skulle være sundt, så er det jo langt ude på landet. Det, at man spiser chips og kager, er ikke sundt, det tror jeg vist, at enhver kan se,«

Han tog så bare fejl. Det var ikke noget enhver vidste endsige noget, alle eksperter var enige om.

Læs mere her: http://ing.dk/artikel/minister-fejlinforme...

  • 0
  • 4

"Enhver ved jo, at havnetunnelen er det projekt, der virkelig kan rense en stor del af København for trafik"

Tillad mig at tvivle på, at det er noget enhver ved, endsige noget, alle eksperter er enige om.

De trafikberegninger vi har set bl a her på/via ing.dk har da ikke vist bare noget der ligner samme effektivitet mht til færre biler i byen end den havnetunnel.

Det er muligt der også kører flere biler totalt - men det er jo kun et ekstra gode ved en tunnel.

Lars :)

  • 4
  • 3

Større veje har ALTID medført øget trafik; har svært ved at se det ikke også vil være gældende her.

For det første vil folk søge hen mod de større veje når de kam komme hurtigere frem ved at bruge dem, så trafikken vil koncentreres på de større veje.

Og for det andet, hvis man følger guldfisk-vokser-indtil-de-fylder-bowlen logikken her, så er der et par motorveje i Jylland der lige nu ville være smækfyldt med biler.

Jeg tror snarere at motorveje generelt først bliver bygget når det trafikale behov eksisterer siden de jo ikke ligefrem er billige. Derefter er der så motorvejsmodstandere der tilsyneladende forveksler årsag og effekt.

En undtagelse fra dette er så når politikere i deres sædvanlige studehandler forhandler sig til motorveje der ikke er skarpt nødvendige. Det vil jeg ikke sige er tilfældet her. Der er reelt trængsel i København, det kommer man ikke udenom. Medmindre altså der bliver lavet en omfartsvej.

  • 5
  • 0

Ja, hvis den gøres gratis at benytte, nej hvis der er brugerbetaling på.

Så hvis Havnetunnelen virkelig skulle gøre en forskel, så er den ikke kun dobbelt så dyr som metroudvidelsen og vejen til Nordhavnen, men MANGE gange dyrere.

Man kunne så overveje hvor meget vejene ville blive aflastet hvis vi i stedet lavede billetløs offentlig trafik specifikt for jobpendlere for de 27 mia som en Havnetunnel koster.

  • 3
  • 3

Tillad mig at finde det paradoksalt at man mener at jo størrer vejene bliver, jo mindre biler kommer der på dem - vil det så betyde at en 3 sporet motorvej i hver retning gør at der kun kører biler på dem i en mængde et enkelt spor ville kunne klarer?

Logikken i det virker ikke helt for mig, selvfølgelig vil flere veje og størrer veje også give et udfald af at der kommer flere af dem, det skal man da ikke værer ingeniør eller ekspert for at regne ud, bare kig på udlandet og få jeres erfaringer.

Mvh Dennis

  • 1
  • 2

"Enhver ved jo, at havnetunnelen er det projekt, der virkelig kan rense en stor del af København for trafik"

Tillad mig at tvivle på, at det er noget enhver ved, endsige noget, alle eksperter er enige om.

Har man taget højde for Braess’s Paradox?

September 13, 2012, Synchronization in a Decentralized Power Grid: http://scitechdaily.com/synchronization-in... Citat: "... A line in the wrong place: If the British grid operators were to lay a new power line along the broken line (arrow), they would apparently be closing a gap in the grid. Based on Braess’s Paradox, however, this new line would disrupt power transmission throughout the network. ... In a second study using the same mathematical model, Marc Timme and Dirk Witthaut revealed another effect that is known from road traffic and is counterintuitive. Building a new road and thereby increasing the capacity of the network does not necessarily improve traffic flow; on the contrary, even more congestion may occur with the same volume of traffic. This is the case when the new stretch of road provides a shortcut for many drivers, but has been poorly chosen in that it links bottlenecks which were previously avoided by most. ..."

  • 1
  • 1

Hvornår kommer der rigeligt med gratis P-pladser ved mange S-togs og metrostationer?

Hvor kan man parkere hvis man vil med S-tog og metro til lufthavnen?

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten