Venstre: Et »alvorligt svigt« fra Banedanmark

Venstre: Et »alvorligt svigt« fra Banedanmark

Foto: Cowi/Nicky Bonne

Banedanmark har ikke oplyst Folketinget tilstrækkeligt om risikoen ved den storstilede udskiftning af landets togsignaler, som nu er ramt af forsinkelser og fordyrelser, siger Venstres Kristian Pihl Lorentzen. Han er den seneste af en række politikere fra forligskredsen bag projektet, der kritiserer signalprogrammet.

Færre forsinkede tog, bedre passagerinformation, højere sikkerhed, højere hastighed og besparelser på drift og vedligehold. Forventningerne var høje, da et bredt flertal i Folketinget i 2009 besluttede at etablere et nyt signalsystem til jernbanen. Det skulle med Banedanmarks ord ske med en 'big bang-udrulning' af det digitale ERTMS-system i hele landet på én gang, som det eneste land i verden.

Otte år senere er stemningen i forligskredsen bag beslutningen imidlertid mindre opløftet. Udskiftningen af de gamle togsignaler viste sig i efteråret at blive to år forsinket og 4,4 milliarder kroner dyrere end ventet, så programmet har ingen økonomisk eller tidsmæssig buffer tilbage til de resterende syv år af udrulningen.

Dertil kommer risikoen for fordyrelser og nødvendige opdateringer som konsekvens af, at det nye ERTMS-system ikke er færdigudviklet, og EU’s krav til systemet endnu ikke ligger fast, hvilket allerede nu er begyndt at ramme projektet. Eksempelvis skrev Ingeniøren for nylig, at den nye højhastigsbane mellem København og Ringsted muligvis må udstyres med gamle signaler for at kunne åbne til tiden. Det får advarselslamperne til at blinke hos Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører i regeringspartiet Venstre.

Læs også: Danmarks største jernbane­projekt bygger på lappeløsninger

»Signalprogrammets udvikling vækker stor bekymring. Det står allerede nu klart, at programmet både bliver forsinket i flere år, og at de afsatte reserver allerede er opbrugt, på trods af fortsat alvorlige risici. Den seneste udvikling omkring signalerne til den nye bane mellem Ringsted og København forstærker bekymringen. Det vil betyde ekstra udgifter, og alternativet er, at en ny bane til 11 milliarder kroner ikke kan benyttes efter færdiggørelsen,« siger transportordfører Kristian Pihl Lorentzen.

Ikke klare advarsler

»Advarselslamperne blinker, og i lighed med de andre ordførere vil jeg følge signalprogrammet meget nøje i de kommende uger,« siger han.

Ligesom flere andre medlemmer af forligskredsen mener Kristian Pihl Lorentzen, at Banedanmark ikke har oplyst Folketinget tilstrækkeligt om risikoen ved det nye system.

»Jeg må desværre konstatere, at den tidligere ledelse hos Banedanmark langt fra havde det tilstrækkelige overblik over de tekniske og økonomiske risici, der er forbundet med dette gigantiske projekt. I hvert fald blev vi politikere ikke gjort opmærksom på dem i klart sprog. Det er et alvorligt svigt,« siger han.

Signaludskiftningen blev i 2009 vedtaget af forligskredsen bag 'en grøn transportpolitik', den ene af Folketingets to store transportforligskredse, som består af Socialdemokraterne, Radikale Venstre, SF, Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Konservative.

»Det er Banedanmarks forbandede opgave at orientere os«

Venstres transportordfører er den seneste i række af politikere fra forligskredsen, der over de seneste dage har kritiseret Banedanmarks håndtering af projektet.

SF’s Karsten Hønge mener således også, at forligskredsen ikke er blevet tilstrækkeligt oplyst om risikoen ved projektet.

»Det er Banedanmarks forbandede opgave at orientere os om alle relevante udfordringer. Hvis de ikke gør det, har vi et tillidsproblem,« udtalte Karsten Hønge i forrige uge, da Ingeniøren skrev, at systemet hverken er færdigudviklet, testet i drift eller færdigspecificeret i EU.

»Ved Banedanmarks præsentation for forligskredsen i 2009 fremgik det, at der var tale om velafprøvet teknologi. Der var ingen debat om, at ERTMS-systemet ikke var færdigspecificeret i EU. Det viser sig nu, at vi har fået et forkert billede, og det er dybt forargeligt, beløbets størrelse taget i betragtning,« sagde Villum Christensen, transportordfører for Liberal Alliance, i samme omgang.

Læs også: Samarbejdet i Signalprogrammet slår revner

Og da Ingeniøren i weekenden skrev, at signalprogrammet endvidere er ramt af vanskeligheder i samarbejdet med entreprenøren Alstom, meldte flere ordførere sig fra forligskredsen sig på banen med kritik af projektet.

»Jeg ved jo snart ikke, hvordan man skal finde ord. Hver gang staten har større it- eller infrastruktursprojekter, så er der noget, der tyder på, at man ikke magter opgaven,« udtalte Dansk Folkepartis Kim Christiansen i søndags til Danmarks Radio.

Ministertavshed

Han fortalte samtidig, at transportordførerne i forligskredsen har givet udtryk for deres frustration over for Banedanmark, der som følge af de seneste forsinkelser og fordyrelser skal opdatere forligskredsen om status i signalprogrammet hver måned.

»Når der sker forsinkelser fra Banedanmarks side, så står vi i en situation, hvor DSB, der skal køre de her tog, formentlig kan ende med at aflyse endnu flere tog og skuffe endnu flere passagerer, så det er jo en hulens kattepine, som både Banedanmark, DSB og passagererne er havnet i,« sagde Socialdemokraternes Rasmus Prehn til Danmarks Radio.

»Det er uacceptabelt, for vi har brug for de gode oplevelser med kollektiv trafik,« udtalte han.

Kristian Pihl Lorentzen oplyser til Ingeniøren, at han nu vil bede om transportminister Ole Birk Olesens (LA) bemærkninger om sagen. Ingeniøren har ad flere omgange bedt om at tale med Ole Birk Olesen om signalprogrammet, men han har ikke ønsket at stille op til interview.

Læs også: Minister afviser at lade sig interviewe om Danmarks største jernbaneprojekt

Banedanmark har heller ikke ønsket at stille op til et interview om signalprogrammet, men programdirektør Jan Schneider-Tilli skriver i en email til Ingeniøren:

»Banedanmark har taget en række tiltag for dels at rette op på styringen af Signalprogrammet, dels at tilpasse styringen til de nye tidsplaner, som blev oversendt til Folketinget i oktober 2016. Banedanmark vil fortsætte med at holde politikerne opdateret på fremdrift, risici og udfordringer i Signalprogrammet«.

Kommentarer (11)

Er nok mere, at politikerne er reduceret til nikkedukker. De brokker sig, og taler dunder,men det eneste magtvåben de har, er "ekstern kvalitetssikring", der nu også er blevet en industri, hvor leverandørerne heraf, er afhængige af DSB og .banedanmarks fortsatte kurs mod "first mover" afgrunden.
Banedanmark og DSB har monopol på al viden om jernbanen, og drejer bare al snak over i en detaljeret teknisk diskussion, hvor politikerne ikke har andet valg, end at acceptere DSB eller Banedanmarks løfter om, at "lige om lidt bliver det bedre, men der er ingen alternativer, for vi har allerede brændt umådelig mange penge af på ingenting".

Politikerne burde vise noget mod og handlekraft, og se at få styr på statens jernbaneselskaber, inden vi binder flere skattekroner i håbløse udviklingsprojekter.

Ja, undskyld. Det blev sgu nok lidt for "nationen" agtigt, men det er simpelthen for letkøbt, at nøjes med at tale om et "alvorligt svigt". Det alvorlige svigt er hvis politikerne ikke GØR noget nu. For hele Jernbanen.

  • 9
  • 1

  • 6
  • 2