Venstre: Et »alvorligt svigt« fra Banedanmark
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Venstre: Et »alvorligt svigt« fra Banedanmark

Illustration: Cowi/Nicky Bonne

Færre forsinkede tog, bedre passagerinformation, højere sikkerhed, højere hastighed og besparelser på drift og vedligehold. Forventningerne var høje, da et bredt flertal i Folketinget i 2009 besluttede at etablere et nyt signalsystem til jernbanen. Det skulle med Banedanmarks ord ske med en 'big bang-udrulning' af det digitale ERTMS-system i hele landet på én gang, som det eneste land i verden.

Otte år senere er stemningen i forligskredsen bag beslutningen mindre opløftet. Udskiftningen af de gamle togsignaler viste sig i efteråret at blive to år forsinket og 4,4 milliarder kroner dyrere end ventet, så programmet har ingen økonomisk eller tidsmæssig buffer tilbage til de resterende syv år af udrulningen.

Dertil kommer risikoen for fordyrelser og nødvendige opdateringer som konsekvens af, at det nye ERTMS-system ikke er færdigudviklet, og EU’s krav til systemet endnu ikke ligger fast, hvilket allerede nu er begyndt at ramme projektet. Eksempelvis skrev Ingeniøren for nylig, at den nye højhastigsbane mellem København og Ringsted muligvis må udstyres med gamle signaler for at kunne åbne til tiden. Det får advarselslamperne til at blinke hos regeringspartiet Venstre.

Læs også: Danmarks største jernbane­projekt bygger på lappeløsninger

»Signalprogrammets udvikling vækker stor bekymring. Det står allerede nu klart, at programmet både bliver forsinket i flere år, og at de afsatte reserver allerede er opbrugt, på trods af fortsat alvorlige risici. Den seneste udvikling omkring signalerne til den nye bane mellem Ringsted og København forstærker bekymringen. Det vil betyde ekstra udgifter, og alternativet er, at en ny bane til 11 milliarder kroner ikke kan benyttes efter færdiggørelsen,« siger transportordfører Kristian Pihl Lorentzen.

Ikke klare advarsler

»Advarselslamperne blinker, og i lighed med de andre ordførere vil jeg følge signalprogrammet meget nøje i de kommende uger,« siger han.

Ligesom flere andre medlemmer af forligskredsen mener Kristian Pihl Lorentzen, at Banedanmark ikke har oplyst Folketinget tilstrækkeligt om risikoen ved det nye system.

»Jeg må desværre konstatere, at den tidligere ledelse hos Banedanmark langt fra havde det tilstrækkelige overblik over de tekniske og økonomiske risici, der er forbundet med dette gigantiske projekt. I hvert fald blev vi politikere ikke gjort opmærksom på dem i klart sprog. Det er et alvorligt svigt,« siger han.

Signaludskiftningen blev i 2009 vedtaget af forligskredsen bag 'en grøn transportpolitik', den ene af Folketingets to store transportforligskredse, som består af Socialdemokraterne, Radikale Venstre, SF, Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Konservative.

»Det er Banedanmarks forbandede opgave at orientere os«

Venstres transportordfører er den seneste i række af politikere fra forligskredsen, der over de seneste dage har kritiseret Banedanmarks håndtering af projektet.

SF’s Karsten Hønge mener således også, at forligskredsen ikke er blevet tilstrækkeligt oplyst om risikoen ved projektet.

»Det er Banedanmarks forbandede opgave at orientere os om alle relevante udfordringer. Hvis de ikke gør det, har vi et tillidsproblem,« udtalte Karsten Hønge i forrige uge, da Ingeniøren skrev, at systemet hverken er færdigudviklet, testet i drift eller færdigspecificeret i EU.

»Ved Banedanmarks præsentation for forligskredsen i 2009 fremgik det, at der var tale om velafprøvet teknologi. Der var ingen debat om, at ERTMS-systemet ikke var færdigspecificeret i EU. Det viser sig nu, at vi har fået et forkert billede, og det er dybt forargeligt, beløbets størrelse taget i betragtning,« sagde Villum Christensen, transportordfører for Liberal Alliance, i samme omgang.

Læs også: Samarbejdet i Signalprogrammet slår revner

Og da Ingeniøren i weekenden skrev, at signalprogrammet endvidere er ramt af vanskeligheder i samarbejdet med entreprenøren Alstom, meldte flere ordførere sig fra forligskredsen sig på banen med kritik af projektet.

»Jeg ved jo snart ikke, hvordan man skal finde ord. Hver gang staten har større it- eller infrastruktursprojekter, så er der noget, der tyder på, at man ikke magter opgaven,« udtalte Dansk Folkepartis Kim Christiansen i søndags til Danmarks Radio.

Ministertavshed

Han fortalte samtidig, at transportordførerne i forligskredsen har givet udtryk for deres frustration over for Banedanmark, der som følge af de seneste forsinkelser og fordyrelser skal opdatere forligskredsen om status i signalprogrammet hver måned.

»Når der sker forsinkelser fra Banedanmarks side, så står vi i en situation, hvor DSB, der skal køre de her tog, formentlig kan ende med at aflyse endnu flere tog og skuffe endnu flere passagerer, så det er jo en hulens kattepine, som både Banedanmark, DSB og passagererne er havnet i,« sagde Socialdemokraternes Rasmus Prehn til Danmarks Radio.

»Det er uacceptabelt, for vi har brug for de gode oplevelser med kollektiv trafik,« udtalte han.

Kristian Pihl Lorentzen oplyser til Ingeniøren, at han nu vil bede om transportminister Ole Birk Olesens (LA) bemærkninger om sagen. Ingeniøren har ad flere omgange bedt om at tale med Ole Birk Olesen om signalprogrammet, men han har ikke ønsket at stille op til interview.

Læs også: Minister afviser at lade sig interviewe om Danmarks største jernbaneprojekt

Banedanmark har heller ikke ønsket at stille op til et interview om signalprogrammet, men programdirektør Jan Schneider-Tilli skriver i en email til Ingeniøren:

»Banedanmark har taget en række tiltag for dels at rette op på styringen af Signalprogrammet, dels at tilpasse styringen til de nye tidsplaner, som blev oversendt til Folketinget i oktober 2016. Banedanmark vil fortsætte med at holde politikerne opdateret på fremdrift, risici og udfordringer i Signalprogrammet«.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Er nok mere, at politikerne er reduceret til nikkedukker. De brokker sig, og taler dunder,men det eneste magtvåben de har, er "ekstern kvalitetssikring", der nu også er blevet en industri, hvor leverandørerne heraf, er afhængige af DSB og .banedanmarks fortsatte kurs mod "first mover" afgrunden.
Banedanmark og DSB har monopol på al viden om jernbanen, og drejer bare al snak over i en detaljeret teknisk diskussion, hvor politikerne ikke har andet valg, end at acceptere DSB eller Banedanmarks løfter om, at "lige om lidt bliver det bedre, men der er ingen alternativer, for vi har allerede brændt umådelig mange penge af på ingenting".

Politikerne burde vise noget mod og handlekraft, og se at få styr på statens jernbaneselskaber, inden vi binder flere skattekroner i håbløse udviklingsprojekter.

Ja, undskyld. Det blev sgu nok lidt for "nationen" agtigt, men det er simpelthen for letkøbt, at nøjes med at tale om et "alvorligt svigt". Det alvorlige svigt er hvis politikerne ikke GØR noget nu. For hele Jernbanen.

  • 9
  • 1

Kim Christiansen udtaler: »Jeg ved jo snart ikke, hvordan man skal finde ord. Hver gang staten har større it- eller infrastruktursprojekter, så er der noget, der tyder på, at man ikke magter opgaven,« Han glemmer blot at "man" i denne sammenhæng er ham selv. Han er selv med til at opsætte vilkårerne og hvis han ikke er tilfreds med de oplysninger han har til rådighed inden han skal træffe en beslutning, så er der embedsmænd i hobetal, der kan give en hånd med til at undersøge sagen dybere.

Der er da forhåbentlig ikke nogle politikere i dagens Danmark (eller i 2009) der træffer en beslutning om at bruge 20 mia. kr. uden at have sat sig ind i sagerne?

Jeg mener at ing.dk på det seneste har fremlagt en meget ensidig tilgang til sagen. Der er næsten dagligt en negativ artikel, der enten fortæller os at det aldig kommer til at virke eller at politikerne er ved at vaske hænder. Hvad med at skrive om alle de fremskridt der trods alt sker med signalprogrammet? Eller om alle de ensretninger i ERA der bliver skrevet efter hvad vi i Danmark foreslår?

  • 9
  • 1

Se så at få fyret den ledelse, og ansæt nogle der ved hvad det drejer sig om, og husk ingen aftrædelsesordninger, for de har ikke gjort deres job ordentligt.

  • 0
  • 3

Det er besynderligt så uklare artiklerne er om det der er foregået:

  1. Allerede i 2008 da man startede projektet og planlægningen blev der udtrykkeligt advaret om de ting som nu volder problemer. Det har der stået - og for nu at bruge artiklens sprogbrug "gemt af vejen for læserne" i flere artikler - i en artikel med gennemgang af projektet. Dengang sagde man at EU standarder og ERMTS systemet ikke var færdigudviklet og at det derfor kunne give problemer.

  2. Det er helt tydeligt for enhver at sagen er politisk - og at partier som Venstre - der har som politik at nedlægge alt statslig drift såvidt man kan komme afsted med det - hele vejen har sultet og trakasseret DSB og Bane Danmark mv. Der er aldrig penge til nødvendigt togmateriel eller udskiftning - og da V jo sidder på ministeriet er der rig lejlighed til at manipulere med "hvem der ha skylden". En minister som sidder i spidsen for DSB og Bane Danmark har sin egen agenda som presses ned over organisationerne. Det er her man savner en dybdeborende undersøgelse af det der foregår bag kulisserne. Hvad med at undersøge hele den løbende bevillingsproces og planlægningen fra politisk side med diverse skift i organisation, faglige opgaver i statslig versus privat regi og udvandingen af faglig tyngde i de statsdrevne foretagender. Alt sammen drevet af diverse politikere med deres gentagne kludekompromiser. Gad vide om det er noget politikerne ønsker at kommentere?

  3. Det er da en skandale at Venstremanden Hjort Lorenzen skal sidde og kommentere DSB og togdrift. Han blev jo afsløret i at modtage 200.000 kr fra en interessegruppe i Midtjylland, som har økonomiske interesser i en motorvej gennem området. Han "glemte" at oplyse om pengene i modstrid med loven, som udtrykkeligt siger at alle beløb over 20.000 kr givet til politikere skal opgives med navn og adresse på giveren og gøres tilgængeligt for offentligheden. Sjovt nok er han netop fortaler for en sådan motorvejsudbygning, som interessegruppen ønsker. Det virkeligt sjove ved det hele er at justitsministeren Søren Pind fra Venstre har skrevet - i en blog var det vist - at han synes det er noget pjat at bekymre sig om den slags, som han synes hører under private anliggender. Han skulle jo håndhæve loven, men er så ubegavet at fremstå som noget man kunne kalde korruptionens vogter i Venstre.

  • 10
  • 1

Han skulle jo håndhæve loven, men er så ubegavet at fremstå som noget man kunne kalde korruptionens vogter i Venstre.

@ Niels Vestergaard Jespersen

På vegne af Venstre vil jeg så sige undskyld for Venstre under den tidligere borgerlige regering var med til at bevilge en totaludskiftning af BaneDanmarks signalanlæg, i forsøg på at give den danske jernbane et gevaldigt løft. Det var naturligvis i en ond mening (?)

De 20 milliarder kroner svarer til ca. 70% af hele Togfonden.

Det kan godt være Venstremænd ikke ved noget om jernbanedrift, undskyld. Men det er vel heller ikke meningen de skal være eksperter, det har vi jo eksperterne til, blandt andet BaneDanmarks ledelse og deres hundredevis af specialister og rådgivere.

Men det kan være lidt svært at overskue sagerne, når oplysninger forties for politikerne, og når man så endelig sætter uvildige eksperter til at undersøge fx. IC4-togene, så kommer de frem til, at togene er "grundlæggende sunde". Når man spørger DSB, så siger de, at de sagtens selv kan ordne IC4-togene.

Derefter går det ad h-til, og Venstre får skylden. Måske ikke helt fair.

  • 0
  • 9

Han blev jo afsløret i at modtage 200.000 kr fra en interessegruppe i Midtjylland, som har økonomiske interesser i en motorvej gennem området.

Personligt vil jeg hellere have politikere ,der sørger for at banker i Panama og på Bermuda har det godt ,end udvalgte med viden om hvad andre skal ,som Voltaire,Lenin,Hi ++ nåh nej,Pol Pot og Auken.
Når deres visioner fejler er det befolkningens skyld som derfor aflives i passende mængde.
Ingen politiker i Danmark kan gøre noget som helst ved jernbanernes grove misbrug af statsmidler.
For nogle år siden blev et valg afgjort ved køb af 300 færøske stemmer og der er mere end 10000 ansat med drift,snylt og nybygning af jernbaner.
At der smutter en 4-6 milliarder per år til ingenting er en lav pris for at undgå folkerensning.

  • 1
  • 8

ja, man tænker tilbage til Johns: Der er noget galt i Dk, Dybbøl mølle maler helt ad H... til.....
Der er noget i toppen, der trænger til at skiftes ud....
Kan det siges enklere? nej vel.

  • 2
  • 2

Der er ikke skrevet dybdegående om ERTMS standarden i Ingeniøren og at den ikke er færdig specificeret i årene 2008 til 2016.

Det er først i 2017 at Poul Frøsig's advarsler fra 2011 kommer til offentligheden. Hvorfor har Ingeniøren ikke kunnet komme frem til ham noget før?

Der var ellers en god anledning, da tyskerne afviste ERTMS, Ingeniøren:
<<De tyske myndigheder er fuldstændig åbne om deres afvisning af den ERTMS-standard, som Danmark er i fuld gang med at implementere på jernbanen. I en fælles erklæring fra slutningen af 2010 aflyste et officielt tysk koordinationspanel, bestående af regeringen, operatører og infrastrukturforvaltere, alle planlagte ERTMS-investeringer. Panelet begrundede deres beslutning med, at udbredelsen af ERTMS foregår så fragmenteret i EU-landene, at der slet ikke er udsigt til et sammenhængende europæisk ERTMS-net.>>, Tyskland vender ryggen til Danmarks signalsatsning, Af Nicolai Østergaard 24. sep 2011 kl. 12:00.

Der er ikke gravet i de rapporter som daværende Transportminister Flemming Hansen (K) efterspurgte:

<<Men transportminister Flemming Hansen (K) var ikke tilfreds med manglen på alternativer til ERTMS i Banedanmarks rapportgrundlag. Han gav Banedanmarks eksperter og den internationale strategi- og teknologikonsulentvirksomhed Booz Allen Hamilton opgaven at udarbejde et nyt grundlag.>>, fra Ingeniøren 19. jan 20017, Signal-paradis udskudt til 2020 Af Birgitte Marfelt.

I denne sag ser jeg mest Ingeniøren som referent, hvilket er den klassiske journalistisk dyd. Hvor er graver redaktionen, som kan afdække transportministeriets tekniske inkompetence?

Ingeniøren har svigtet rollen som 4. statsmagt.

  • 6
  • 0

Det er korrekt, at Banedanmark ikke advarede mod at gennemføre signalfornyelsen i ét hug. Her sang man den sang politikerne ville høre. Enhver kritisk røst blev afvist. Det gælder både Poul Frøsig og Thomas Albøg, samt andre kloge jernbanefolk, der kunne tale frit hvad Banedanamark tydeligvis ikke kunne. Dette var bl.a. en væsentlig grund til at EL holdt sig væk fra signalforliget, og det havde tjent de øvrige partier, at have tænkt sig om, inden de sagde ja.
Pihl, Kim Christiansen og resten af aftalepartier - inkl. SF - skyndte sig at bruge reserverne på ca. 4 mia kr. til en ny Storstrømsbro. (Hvordan går det for resten med den? Har Venstre tilbageført de 4 mia kr. til statskassen eftersom Kr. Pihl jo mener, at det ikke haster med en ny bro, og da i hvert fald ikke førend Femern Bælt-tunnelen åbner. Hvis den åbner?) Og det inden man overhovedet var klar over, hvordan signalprojektet ville forløbe, og hvornår det ville være færdig.
Hvad skal vi arme vælgere mene om ansvarsløse politikere, der disponerer så letsindigt - også på trods af allehånde advarsler. Vi kan jo ikke finde ud af, at vælge nogle der er mere kvalificerede, hvilet da vist ikke skulle være så svært.

Vi skal her i landet ikke rynke på næsen ad Trump og hans alternative facts. Folketingets trafikpolitiske flertal - i det her tilfælde anført af den besindige jyde, Henrik Dam Kristensen - er selv storleverandører af at fordreje, manipulere og lukke øjnene for det man ikke vil se/høre.
Så er det klart, at det kommer til at gå, som det nu gør her.

  • 0
  • 0