Venedig cementerer forsvar mod havet
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Venedig cementerer forsvar mod havet

Precisione, precisione, precisione! Det er mantraet for det entreprenørkonsortium, der i disse dage er begyndt at støbe de store sænkekasser, som skal forankre Venedigs højvandsporte.

Højvandsportene - 20 meter brede stålkasser, der er mellem 18,5 og 29,6 meter høje og mellem 3,6 og 4,5 meter tykke - skal hængsles til sænkekasserne. Ved normal vandstand kommer højvandsportene til at ligge nede i sænkekasserne, der er gravet ned i havbunden, så de ikke påvirker vandgennemstrømningen til Venedigs lagune.

Men hvis vandet stiger til 110 centimeter over dagligt vande, vil de 78 højvandsporte blive fyldt med komprimeret luft, rejse sig fra havbunden og holde vandet ude af lagunen.

Læs også: Store ingeniørprojekter: Mose-projektet i Venedig

Kræver præcision

Men hvis kunststykket skal lykkes, kræver det, at sænkekasserne både bliver støbt meget præcist og derefter placeret ligeså præcist i de udgravede render mellem øerne, der adskiller lagunen fra Adriaterhavet.

»Sænkekasserne vil være under vand, og højden på dem alle skal passe perfekt,« som en talsmand for entreprenørkonsortiet, Consorzio Venezia Nuova, har forklaret til det britiske tidskrift, New Civil Engineer.

Højvandsportene udgøres som nævnt af 78 stålkasser. De vil blive placeret på rækker ved de tre udsejlinger fra lagunen. Ved den 800 meter brede Lido-udsejling er der blevet bygget en kunstig ø i midten. På den nordlige side vil der blive bygget 21 porte og på den sydlige side 20 porte. Udsejlingen Malamocco får 19 porte og den sydligste udsejling, Chioggia, får 18.

For at kasserne kan fungere som en samlet mur, når de er rejst, skal sænkekasserne og hængslerne placeres med millimeterpræcision. Derfor mantraet. Hvem der kommer til at lave selve portene, der også skal være helt præcise, er endnu ikke afgjort, men designparametrene er klare:

Kan rejses til lodret

Højvandsportene er designet til at klare en havvandsstigning på 60 cm. Under normal højvandstand vil de blive rejst til en vinkel på 45 grader, men i tilfælde af ekstremvandstande, kan de rejses, så de står lodret. I sådanne tilfælde, vil de kunne klare en vandstand i Adriaterhavet på to meter over dagligt vande.

Entreprenørkonstortiet forventer, at højvandsportene og de tre sluser - én for store skibe ved Malamocco og én for mindre skibe ved både Lido og Chioggia - er klar i 2014. Prisen vil til den tid ende på ca. 35 mia. kr.

Den italienske stat betaler anlægget, men ifølge New Civil Engineer har den italienske indenrigsminister, Renato Brunetta, allerede afsløret, at der er brug for private investeringer for at vedligeholde den venetianske redningskrans.

Dokumentation

Læs mere på projektets hjemmeside

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

......italiensk "togsucceslevering" til Danmark i hukommelsen, så vil jeg tro at Johans bekymringer er relevante.

  • 0
  • 0

Mennesket har dælme godt nok haft nogle mærkelige steder at bo. Særdeles udsatte stedet, som Holland, New Orleans.

Det er som om vi tigger om problemer.

  • 0
  • 0

Mennesket har dælme godt nok haft nogle mærkelige steder at bo. Særdeles udsatte stedet, som Holland, New Orleans.

Det er som om vi tigger om problemer.

Problemet er at Venedig og New Orleans er sunket. Og nu når vi taler om mærkelige steder at bo, så bør Lammefjorden nævnes. Dens 7 m under havoverfladen er en europarekord

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten