Vejstøj dræber fortsat hundredvis om året

Støjen fra danske veje er dødsensfarlig. Mellem 200-500 danskere omkommer hvert år på grund af vejstøj, og 800 - 2200 personer bliver indlagt af samme årsag. Hver fjerde bolig, svarende til otte procent af befolkningen, siger, at de er generet af vejstøj. Det koster samfundet ni milliarder kroner, og det tal er uændret i de sidste syv år.

Disse tal kommer fra en undersøgelse, som firmaet Rambøll netop har afsluttet på vegne af Miljøstyrelsen. Og resultaterne understøttes af tidligere undersøgelser.

Sammenhængen mellem vejstøj og helbred skyldes, at der er risiko for øget blodtryk, når man lever i støj. Ved støjniveauer over 55 dB stiger den relative risiko for forhøjet blodtryk til mellem 1,05 - 1,90. Blandt andet på grund af søvnforstyrrelser.

Det skal forstås sådan, at 1,90 betyder, at risikoen for at udvikle sygelig, forhøjet blodtryk er 90 procent større, hvis man opholder sig i støj, end hvis personen befinder sig i et fredeligt miljø.

Rapporten er en bestilt evaulering af regeringens vejstøjsstrategi fra 2003. Og den viser, at de fleste initiativer, regeringen har taget siden da, har været stort set nytteløse. De har ikke kunnet sænke støjniveauet over Danmark mærkbart, skriver Rambøll i en pressemeddelelse.

Det er dog lykkedes at måle lidt mindre støj omkring statens veje, hvilket i rapporten henføres til regeringens udspil "Bæredygtig transport - bedre infrastruktur" fra 2008. Der er opsat støjværn og støjvolde ved flere motorveje. Men det har ikke haft nogen virkning på antallet af støjforpestede boliger.
Fra 2001 til 2006 voksede antallet af sundhedsmæssigt skadelige, støjplagede boliger med 81.000 styk.

Største syndere er kommunerne

Det store problem i støjforureningen er kommunerne. Cirka 785.000 boliger udsættes dagligt for støj, som er over de sundhedsskadelige grænseværdier. Heraf ligger de 90 procent ved kommunale veje.

Kommunerne siger, de ikke har råd til støjbekæmpelse, skriver Rambøll. Men flere kommuner er dog i i færd med at indføre støjhandlingsplaner, som kan strukturere deres indsats mod larmen.

Huse, der ligger ved motorveje, vurderes lavere i pris, når en køber kommer for at kikke. Pristabet er blevet regnet ud, og det svarer til et tab på 1,64 procent af den normale huspris - altså for hver dB, støjen øges over 55 dB.

For huse ved andre veje er tallet 1,18 procent. For ejerlejligheder skønnes værditabet til 0,5 procent per dB.

Ved hastigheder over 40-50 km/t kommer det meste af trafikstøjen fra dæk og vejbane.

Der findes for tiden kun en enkelt serie bildæk, som er svanemærket. Det vil sige, at dækket støjer 1 dB mindre end grænseværdien i et lempeligt EU-direktiv fra 2001. Stort set alle dæk på markedet i 2001 kunne efterleve direktivet, skønner Rambøll.

Ifølge Rambøll er den lovgivningsmæssige udvikling gået i stå efter 2003. Det drejer sig navnligt om øgede krav til dæk og køretøjer.

Dokumentation

Rambøll: UNDERSØGELSE AF REGERINGENS 2003-VEJSTØJSSTRATEGI: DER ER FORSAT BEHOV FOR INDSATS

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Mage til sludder skal man lede længe efter.

Blandt alle de tusindvis af unge der med vilje tillades udsætte sig for støj på roskilde festivalen må man antage at de alle vil være ude af stand til at høre det der kaldes vejstøj fremover.

Ligeledes vil alle og det vil faktisk sige alle der forsyner øregangene med støj fra deres mobile støjgeneratorer, være ude af stand til at høre støj der har lydstyrker end togsammenstød eller fly med efterbrænder.

Dernæst skulle vejstøj kunne være hovedårsagen til at smede ikke bliver særligt gamle.

  • 0
  • 1

Hvis nogen sludrer, er det vidst Bjarke.

Jeg har selv brugt en hel del energi, i særdeleshed i en lokal bestyrelse i en almennyttig boligforening, og sekundært overfor vores folkevalgte i kommunen, på at prøve at forklare at PÅTVUNGET STØJ DRÆBER!

Vi fik dæmpet denne pest en anelse i vores boligforening, vha. en støj-jordvold, men de dybe frekvenser fra bla. lastvogne, som accelererer fra et nærliggende kryds, lader sig desværre ikke dæmpe så let :-(

Bjarke - der er en verden til forskel på selvvalgt støj i dag/aftentimerne (rockkoncerter, knallertkørsel osv.) hvor personerne enten selv frembringer støjen, eller frivilligt har valgt at lade sig udsætte for den, kontra påtvunget støj i de tidlige morgentimer, fra lastvogne/biler/motorcykler med enten defekte udstødninger, eller påmonterede støjforstærkende resonanslydpotter.

Mvh Rune

P.S. Ros til ing.dk for at fokusere på et ALT for overset problem!

P.P.S. Ros til Det Konservative Folkeparti, for at være det eneste parti AFAIK, som tager dette problem alvorligt (bla. med forslag om bøder på 5000 kr og opad, til dem, som ikke respekterer de støjgrænser, som partiet vil have indført).

  • 0
  • 1

Mage til sludder skal man lede længe efter.

Blandt alle de tusindvis af unge der med vilje tillades udsætte sig for støj på roskilde festivalen må man antage at de alle vil være ude af stand til at høre det der kaldes vejstøj fremover.

Ligeledes vil alle og det vil faktisk sige alle der forsyner øregangene med støj fra deres mobile støjgeneratorer, være ude af stand til at høre støj der har lydstyrker end togsammenstød eller fly med efterbrænder.

Dernæst skulle vejstøj kunne være hovedårsagen til at smede ikke bliver særligt gamle.

Sådan en smule asbest/dioxin tager man sku ikke skade af.

  • 1
  • 0

Vi har ikke set det hele af alle undersøgelserne. Men i mange lignende undersøgelser fremsætter man sammenhæng som årsag. Støj hænger sammen med bymiljø og det giver en masse andre årsager til størrer dødlighed. Uden bedre dokumentation må udtalelsen "Mellem 200-500 danskere omkommer hvert år på grund af vejstøj" tages som en påstand.

  • 0
  • 1

@Morten K

"Støj hænger sammen med bymiljø"

Jeg flytter meget snart fra mit støjplagede "landmiljø" til et dejligt villakvarter i bymiljø, som bestemt ikke er støjplaget - så din påstand er ikke sand IMO.

Mvh Rune

  • 0
  • 0

Støj og socialdemokratisme er det største miljøproblem her i landet. Vindmøller og hurtigere jernbaner giver endnu mere støj og rangerer derfor på linie med vanrøgt af dyr og børn.

  • 0
  • 1

Det er ikke første gang man ser en melding om så og så mange dødsfald på grund af et eller andet.

Men specielt i Ingeniøren burde det oplyses hvordan sådanne tal opgøres. Er det en måned eller er det ti år tidligere end uden genen! Det er jo ikke samme slags dødsfald som at gå ud foran en bil i høj fart? Uanset om den støjer eller ej.

  • 0
  • 1

Det er ikke første gang man ser en melding om så og så mange dødsfald på grund af et eller andet.

Men specielt i Ingeniøren burde det oplyses hvordan sådanne tal opgøres. Er det en måned eller er det ti år tidligere end uden genen! Det er jo ikke samme slags dødsfald som at gå ud foran en bil i høj fart? Uanset om den støjer eller ej.

De giver dig et fint link, så kan du jo selv gå metoden efter, herunder om Rambøll skulle have været så urealistisk uvidenskabelige ikke at rense tallene for andre miljøfaktorer.

  • 1
  • 0

Ja, generelt bliver der mere og mere støj og larm i det offentlige rum! Ikke mindst støj (og bilos) fra trafikken. Men også støjende højtlydende musik i bl.a. offentlige transportmidler og i mange forretninger.

Der bør fokuseres MEGET på bekæmpelse af støjforurening.

Uden tvivl er vedvarende uønsket støj sundhedsskadeligt. Og så er støj spild af energi!

Veje med trafikstøj og bilos bør ikke placeres i nærheden af boligområder.

Hilsen fra Louis Nielsen

  • 1
  • 0

Hvis i er så trætte af støj, så flyt på landet, her er dejlig roligt.

Det største problem er når man får et chok over at køleskabets kompressor starter :-)

  • 0
  • 1

Fra artiklen:

Ved hastigheder over 40-50 km/t kommer det meste af trafikstøjen fra dæk og vejbane.

De store støjkilder er hastigheden, ujævn hastighed, og bevidst støj.

De store lastbiler med syngende hjul, de små hidsige motorcykler, og mekaniker Brian´s bil med speciel lydpotte og sportsluftfilter, og eventuelt dunke dunk anlæg er de største bidragydere.

At det meste af støjen kommer fra dæk og vejbane er helt forkert, ihvertfald hvis vi taler om den generende støj, den baggrundssusen som de 95% af bilerne giver kunne lige så godt stamme fra havet eller vinden i træerne, og det kan man hurtigt vænne sig til.

Da det er mindre end 5% af trafikanterne der genererer stort set alt støjen, så kunne vi starte med at gå efter kilden.

Volde og skærme er gode til at lappe på problemerne, men en lavere hastighedsgrænse på motorveje gennem tæt bebyggelse, f.eks en 90kmt zone i radius af 40km til København, kunne være et andet godt bud.

  • 0
  • 1

At det meste af støjen kommer fra dæk og vejbane er helt forkert, ihvertfald hvis vi taler om den generende støj, den baggrundssusen som de 95% af bilerne giver kunne lige så godt stamme fra havet eller vinden i træerne, og det kan man hurtigt vænne sig til.

Som beboer ved en indfaldsvej i Århus, kan jeg blot konstatere at du her tager fejl... Rigtigt nok, motorstøj fra Brian'er/Motorcykler (same shit imho) er en betragtelig (peak)faktor, men den overgåes absolut af den konstante baggrundstøj fra dæk/vejbelægning.

Noget der iøvrigt bliver markant værre i regnvejr.

Og det er på ingen måde sammenligneligt med vindens susen i træerne, eller nogen form for 'havlyd', jeg er sikker på at folk der bor blot en km fra en trafikeret motorvej vil kunne give mig ret i dette..

Der mangler, som altid, politisk vilje til at prioritere andet i trafikken end det der målbart giver færre lig på bordet, eller flere penge i kassen. Bedre asfalt (Prøv bare med almindeligt, nødvendigt, vedligehold af det eksisterende) og hastigheds sænkning i byområderne er vejen frem. Dit Støjzone forslag er en glimrende ide og ville kunne indføres uden at det går alt for meget ud over ældreplejen og madpakkerne til børnene ....

mvh Søren

  • 0
  • 1

[quote]At det meste af støjen kommer fra dæk og vejbane er helt forkert, ihvertfald hvis vi taler om den generende støj, den baggrundssusen som de 95% af bilerne giver kunne lige så godt stamme fra havet eller vinden i træerne, og det kan man hurtigt vænne sig til.

Som beboer ved en indfaldsvej i Århus, kan jeg blot konstatere at du her tager fejl... Rigtigt nok, motorstøj fra Brian'er/Motorcykler (same shit imho) er en betragtelig (peak)faktor, men den overgåes absolut af den konstante baggrundstøj fra dæk/vejbelægning.[/quote] Mit indlæg skal ikke forstås som at jeg vil bagatellisere problemerne eller som at baggrunds susen ikke er ubehagelig, men stil dig hvor du kan se bilerne der støjer mod din bopæl, og prøv så at forestille dig at du kunne plukke hvert 20énde af de mest støjende fra, nu kunne det ligne noget vi kunne "vænne os til/lære at leve med".

De 5% biler der støjer mest burde sorteres fra i synshallen og i almindelig kontrol på vejene, når jeg ser på trafikken fra en motorvejsbro, kan jeg tydeligt spotte de 2-5% der burde kunne gøres noget ved.

  • 0
  • 1

Anders Jakobsen. Jeg fulgte linket, men kunne ikke finde andet end at de kalder det "for tidlig død". Det er jo et yderst elastisk begreb, så jeg savner stadig noget præcisering, men kan se at det ikke er Ingeniørens skyld.

  • 0
  • 0

... men stil dig hvor du kan se bilerne der støjer mod din bopæl, og prøv så at forestille dig at du kunne plukke hvert 20énde af de mest støjende fra, nu kunne det ligne noget vi kunne "vænne os til/lære at leve med".

Kort sagt, nej dét holder ikke.. Og en stor del af grunden ligger i vejbelægningen, der er nedslidt og af af den gamle type med store 'sten'. Hovedparten af trafikken er iøvrigt alm. bilister og ikke tung trafik udover bybusserne.

Med ny belægning, ville dit argument holde vand, men så er vi jo tilbage ved min kæphest om (kommunal)politisk prioritering ;-)

De bedste hilsener

  • 0
  • 0

De 5% biler der støjer mest burde sorteres fra i synshallen og i almindelig kontrol på vejene, når jeg ser på trafikken fra en motorvejsbro, kan jeg tydeligt spotte de 2-5% der burde kunne gøres noget ved.

Det sker jo aldrig, da Johnny&Brian for længst har lært at montere korrekt udstødning inden turen til synshallen. Men villakvartererne har godtnok fået et pænere støjbillede pga. finanskrisen og deraf færre med råd til Harley-kopierne uden udstødning. (jeg går ud fra at potensproblemerne er de samme som altid)

  • 0
  • 1

Støj og socialdemokratisme er det største miljøproblem her i landet. Vindmøller og hurtigere jernbaner giver endnu mere støj og rangerer derfor på linie med vanrøgt af dyr og børn.

Så brug magnetbaner i stedet for, de larmer mindre end jernbaner.

  • 0
  • 0

Ny viden: Franskbrødet kan dræbe http://ing.dk/artikel/109206-ny-viden-fran...

"risikoen for at udvikle blodpropper i hjertet stiger med 33 procent"

Har man her medtaget effekten af støj fra knaseskorpe? - måske er det retteligen den virkelige dræber?

.og når vi nu har den fremme (overdødelighed pga. stress) - hvor stor en effekt har den endeløse strøm af alarmerende forskningsresultater på befolkningens stresstilstand og heraf øget dødelighed?

  • 0
  • 1

Det kunne vaere interessant at vide hvordan risikoforoegelsen haenger sammen med eksponeringstiden :-) Taler vi om et par maaneder, aar eller hvad!?

Saenkes risikoen igen hvis man begynder at opholde sig i mere fredelige omraader, eller er det en forvaerring der tager lang tid at reducere igen?

mvh Jesper

  • 0
  • 0

Kære Bjarke - nu provokerer du jo - men det kan da også være en underholdende beskæftigelse :) Trier har levet af det i årtier. Artiklen nævner uønsket - ikke selvvalgt - vedvarende STØJ på mere end 55Db. Unge på Roskilde, ville jo nok have sig frabedt at blive installeret i en lejlighed med festival-lydniveau 24/7 - Jeg er forholdsvis overbevist om, at de på et tidspunkt vil ændre deres opfattelse af 'vellyd' til 'støj'. Lyd og lys er særdeles effektive torturmidler.

Men - som oftest er jeg jo fuld af kreative forslag (man er vel humanist) Du artikulerer et: "Rakas vaimoni - anteeksi, mutta se on Tiede :)"

Derefter flytter du en madras ud i køkkenet foran køleskabet, som desværre skal være tømt for fordærvelige varer - og åbner døren og lader kompressoren køre hele natten. (brug evt polarsovepose) Når du så har gjort det en uges tid kan vi vel skrives ved igen :)

Det burde vel dække de 55db vedvarenede støj - ellers regulér afstanden til det passer - men jeg behøver vel næppe informere dig og Db fald og afstande til lydkilden :)

[quote] Dernæst skulle vejstøj kunne være hovedårsagen til at smede ikke bliver særligt gamle.

Hvis dette er en litterær intertekstuel reference til Johan Herman Wessels formaning om ikke at rette bager for smed - er jeg imponeret! Velvalgt citat! For øvrigt - oprindelsen af Wessels inspiration er forholdsvis ukendt i almenheden...

Takket være historieskriveren Saxo (ca. 1160-1208) kender vi den nøjagtige oprindelse til denne vending, der egentlig er ret intetsigende, hvis man ikke kender den ulykkelige historie bag.

Historien udspilledes i den lille landsby Galten, hvor fiskehandleren Hørman Helgrimsøn også stod for undervisningen af byens børn. Som følge af sin rolle som underviser, havde han tillagt sig en vane med altid at rette på folk, der udtalte ordene forkert.

Han havde ofte rettet på byens smed, Arman Brix, hvor smeden blot havde trukket på skuldrene. Men en dag gik det galt, fordi han rettede på smeden foran bageren. Smeden skulle giftes med bagerens datter, og følte sig nedgjort i sin kommende svigerfars øjne. Han plantede derfor resolut sin forhammer i hovedet på fiskehandleren, der straks udåndede. Dermed opstod vendingen "Man skal ikke rette smeden foran bageren". Gennem årene er vendingen blevet forkortet til "Rette smed for bager".

Terveisin!

Lena

  • 0
  • 0

Hvis man kører på en vej, generer man naboerne med sin støj- og luftforurening.

Derfor bør man betale en kompensation til naboerne, opkrævet via vejtold eller lignende, der svarer til den forurening, man udsætter dem for.

  • 0
  • 0

Men alt kan jo benævnes videnskab, dit køleskabsekspriment som eksempel Lena.

Det eneste men, jeg har i forbindelse med støj er nedsat hørelse, men da støj aldrig har generet mig så er jeg jo nok ikke den rette til at bedømme mimose reaktioner.

Du og Marek har jo redegjort for at lavfrekvent støj er en plage for jer....det må jeg så tage til efterretning. Men er støj en sådan plage, at den er livstruende...som artiklen påstår..så er jeg ret uforstående overfor at man bliver boende på en støjende addresse.

Rette bager for smed skyldes Johan Hermann Wessels digt "Smeden og Bageren"....den bager græd gudsjammerligt da man førte ham bort.

Din Goscinny version er da ganske morsom, mutta tämä ei ole tiedettä, vaan tietoa :o)

  • 0
  • 0

Det eneste men, jeg har i forbindelse med støj er nedsat hørelse, men da støj aldrig har generet mig så er jeg jo nok ikke den rette til at bedømme mimose reaktioner.

Ja, som gammel græsk-romersk bryder og eneste kvindelige spiller på et mandligt vandpolohold, er betegnelsen mimose, jo ikke den,jeg holder mest af, da den har 'hysteriske Maude-konnotationer' - men i forbindelse med støj har du ret... det er så mit livsvilkår - som jeg arbejder på at gøre noget optimalt ved - også at flytte bopæl. Jeg kan feks ikke længere køre i IC3 tog mere end en halv time uden at få anfald - selv med 31+35Db høreværn...

Du er en heldig mand - med en hørelse, jeg misunder dig! Et eksempel, der måske er nemmere at forholde sig til ang. lyd/støj. Da min datter blev født, var det dejligt, at høre hende skrige - så var hun jo levende. Når hun skreg, fordi hun var sulten eller havde andre behov, var det håndterbart. Mens hun havde kolik (fra to ugers alderen til ni måneder) og skreg af smerter fire timer i træk uden, jeg kunne gøre noget - da lyden var ... formålsløs og smertefuld - var den vanskelig at udholde. Det var jo 'teknisk set' samme lyd. Jeg ved ikke, om det giver mere mening nu?

Rette bager for smed skyldes Johan Hermann Wessels digt "Smeden og Bageren"....den bager græd gudsjammerligt da man førte ham bort.

Så læs dog, hvad jeg skriver, mand :) "Hvis dette er en litterær intertekstuel reference til Johan Herman Wessels formaning om ikke at rette bager for smed - er jeg imponeret! Velvalgt citat! For øvrigt - oprindelsen af Wessels inspiration er forholdsvis ukendt i almenheden... "

Er vi enige om, at Saxo er tidligere end Wessel? :)

Din Goscinny version er da ganske morsom, mutta tämä ei ole tiedettä, vaan tietoa :o)

Ja, jeg ved det... nu har jeg så kun læst finsk et halvt år - så jeg må forsøge mig, så godt jeg kan. Finsk er ikke for nybegyndere. Iøvrigt foretrækker jeg oftest viden frem for videnskab, da det statistiske grundlag i videnskab forudsætter en implicit reduktionisme, jeg har svært ved at forlige mig med. Jeg har sågar engang fået følgende kommentar efter en eksamen: "Din teoritiske forståelse er eminent, når det absolut ikke kan blive mere (7 på den nye skala), skyldes det, at vi har den klare opfattelse, ikke, at du ikke kan, men ikke vil følge fagets videnskabelige tradition" :)

Lena - der hverken er bager eller smed (kan dog svejse med gas/ilt med jævn søm)- jo måske rimsmed - og bager da også fortræffelige korvapuusti til hr. Norddahls store glæde.

Nå nok om det - god sommer til alle - jeg ønsker jer fred og RO!

  • 0
  • 0

Det kunne vaere interessant at vide hvordan risikoforoegelsen haenger sammen med eksponeringstiden :-) Taler vi om et par maaneder, aar eller hvad!?

Saenkes risikoen igen hvis man begynder at opholde sig i mere fredelige omraader, eller er det en forvaerring der tager lang tid at reducere igen?

mvh Jesper

Hej Jesper - jeg har i grunden travlt i dag og har ikke tid til at lege med jer ingeniører, men... Jeg ved, at folehaven er et boligområde, hvor der er kortlagt følger af støj ift. sundhed. Jeg kan ikke finde rapporten lige nu - men med oplysningerne i dette link, kan du vel selv goggle dig frem til det

http://www.kk.dk/?sc_itemid=%7B4E0633C6-95...

Jeg skal flyve over til kæresten i morgen kl fem og har tusind ting at nå (og jeg kan altid tåle at flyve - det generer mig ikke synderligt - får aldrig migræneanfald af motorstøj fra selve flyet, men kan få det af højtalerbeskeder i lufthavnen.)

Mvh Lena

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten