Vejsalt får vejtræer til at tørste ihjel
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Vejsalt får vejtræer til at tørste ihjel

Træerne langs de danske veje drikker saltvand, og det går hårdt ud over dem. Rent faktisk er halvdelen af træerne i forreste række langs motorvejene døde, fordi de har fået for meget salt, vurderer seniorforsker Lars Bo Pedersen på Skov og Landskab på det Biovidenskabelige fakultet på Københavns Universitet. Det skriver videnskab.dk

»Det er et meget alvorligt skadebillede, vi ser i år. Jeg har kørt fra København til Aarhus og rundt tilfældige steder på Sjælland og Lolland-Falster, og det er dramatisk: Vejtræer, bytræer og gadetræer ser mange steder rædderlige ud,« siger Lars Bo Pedersen.

Sidste år kørte vejdirektoratet 2,64 kg vejsalt ud per kvadratmeter statsvej i Danmark. Året før kørte direktoratet 2,56 kg vejsalt ud per kvadratmeter, hvilket var ny rekord, da det skete.

Vejsaltet er skadeligt for træerne på flere måder. Når saltet sætter sig på stammerne udtørrer de, og derudover gør salt i jorden det sværere for træet at optage vand og næringsstoffer.

»Alt i alt bruger vi omkring 2,5 kg vejsalt per kvadratmeter vej i Danmark. Det er helt utrolige mængder af salt. Det virker som en stærk plantegift, så jeg tør slet ikke tænke på vejtræernes tilstand, hvis vi får flere hårde vintre,« lyder det fra Lars Bo Pedersen.

Rent faktisk er der til tider lige så meget salt i jorden hvor vejtræerne gror, som der er i havvand.

»Vi har lavet målinger i jorden rundt omkring, og når det går slemt for sig, så står saltkoncentrationerne ved vejkanten ikke tilbage for dem i Østersøen. Det kan træer altså ikke tåle; så dør de,« konstaterer Lars Bo Pedersen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Vejtræer langs grøftekanterne er stærkt udsat for hård frost, som er forekommet i vinter.
I 70-erne saltede man mere -og bedre af hensyn til trafiksikkerheden uden nævneværdige skader på naturen.
Kraftigt regnvejr hjælper på træernes tørst.

  • 0
  • 0

Nuværende viden er, at op til 75% af saltet der spredes som befugtet salt forsvinder væk fra vejen før det virker. Se f.eks. http://www.aiban.dk/artikler/Vejdirektorat...
eller http://www.aiban.dk/artikler/Sobo20%20maal...
Det ved Vejdirektoratet og alligevel vælger de at sprede befugtet salt eller tørt salt, når de vil bruge meget salt, f.eks. i snevejr.
Argumentet er, at man på motorvejen syd om Odense har et dokumenteret eksempel på, at i en speciel snesituation, kunne en fugtsaltspreder, ved et uheld placere saltet så skævt på motorvejen, at det på motorvejen blev bedre end saltlage der var fordelt jævnt. Se http://www.vejdirektoratet.dk/publikatione...
Nordfyns Kommune kørte i vinteren 2007-2009 med præcisionssaltning med saltlage. Det reducerede saltforbruget kraftigt og trafikuheld med glatføre med 75%. Resultatet afvises af Vejdirektoratet som værende på et for lille grundlag, selvom det fuldt ud opfylder de normale krav for trafiksikkerhedsvurderinger, se http://www.aiban.dk/artikler/Trafikulykker...
Da Vejdirektoratet er en væsentlig aktør på dette område, søger jeg hjælp til at få en dialog igang, så vi kan få sat forsøg igang og få nedbragt det helt unødvendig høje saltforbrug (og trafikuheld med glatføre).
Jens Kristian Fonnesbech

  • 0
  • 1

Hej Jens.

Det kan godt ske at jeg er lidt pernippen, men når du konsekvent henviser til din egen side - med kommercielt formål - bliver jeg lidt usikker på dine konklusioner. Du er sikkert et godt og redeligt menneske der sagtens kan adskille økonomi fra fakta, men der findes mange mennesker på det store internet som ikke er så gode til den slags.

https://www.dk-hostmaster.dk/index.php?id=...

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten