Hvorfor lige Randers ? Når man er forbi Århus er der nærmest ingen trafik.
Hvad med Vejle - Kolding og Vejle/Kolding til Odense ? Der er behovet da større....
En seks-sporet motorvej fra Vejle til Randers er tættere på at blive en realitet, efter at regeringen og Dansk Folkeparti i fredags afsatte 78 millioner kroner i deres aftale om en finanslov til at igangsætte en VVM-undersøgelse af projektet.
I alt er der planer om at udvide en strækning på omkring 80 kilometer. Cirka 35 kilometer mellem Hornstrup (ved Vejle) og Skanderborg Syd, den 16 kilometer lange strækning mellem Aarhus S og Aarhus N og omkring 30 kilometer fra Aarhus N til Randers N.
Da udvidelsen af den mellemliggende strækning fra Skanderborg Syd til Aarhus Syd – hvor der ikke kræves en VVM-undersøgelse – er planlagt færdiggjort til 2019, betyder det, at hele strækningen mellem Vejle og Randers N vil få seks spor – hvis alt går efter planen.
I regeringens finanslovsudspil fra slutningen af august foreslog de ligeledes en udvidelse af E45. Dengang var der dog kun tale om strækningerne fra Hornstrup til Skanderborg Syd og Aarhus S til Aarhus N. Til denne version skulle der afsættes 48 millioner kroner til VVM-undersøgelsen, som man forventede ville tage to år at færdiggøre.
Transport-, Bygnings-, og Boligministeriet oplyste dengang, at formålet med udvidelsen var at håndtere stigende trængselsproblemer og forventet trafikvækst.
I forbindelse med aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti i fredags, udtalte transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA), at udvidelsen er et stort lokalt og regionalt ønske.
»Nu laver vi en VVM-undersøgelse af en udvidelse af E45 fra 4 til 6 spor mellem Randers og Vejle. VVM-undersøgelsen giver os det nødvendige beslutningsgrundlag for at sætte spaden i jorden til en 6-sporet motorvej på strækningen. Udvidelsen af den østjyske motorvej er et stort lokalt og regionalt ønske, som vil lette hverdagen for både private og erhvervslivet,« siger Ole Birk Olesen ifølge en pressemeddelelse fra ministeriet.
Hvorfor lige Randers ? Når man er forbi Århus er der nærmest ingen trafik.
Hvad med Vejle - Kolding og Vejle/Kolding til Odense ? Der er behovet da større....
Hvorfor lige Randers ? Når man er forbi Århus er der nærmest ingen trafik.
Det kommer an på tidspunktet på dagen, Randers er vej til at blive en forstad til Aarhus.
En bil kan blokere 2-4-6 spor på en motorvej men en bil kan ikke blokere to motorveje. Det er ufattelig at man ikke forlængst er begyndt på hærvejs motorvejen, det hjælper ikke at tilføje spor når de blokeres ved et uheld det burde man vide fra motorvejene omkring KBH. og hvis man mener der ikke er grundlag for en parallel motorvej til E45 så byder jeg på kaffe lige op ad A13 så kan vi snakke om det.. hvis vi kan overdøve lastbilerne...
Eller hvad med en motorvej til et sted som Frederikssund. Eller måske en bro, over fjorden som vi ikke selv skal betale for ?
// Jesper
Eller hvad med en motorvej til et sted som Frederikssund. Eller måske en bro, over fjorden som vi ikke selv skal betale for ?
@ Jesper Frimann
Meget god ide. Desværre er den ikke ny, men det kniber for regionens politikere med et trække investeringer til det ellers rige Nordsjælland. Kunne man bygge selv eller medfinansiere?
Generelt modtages motorveje med kyshånd i Jylland og med vrede på Sjælland. Tænk på den massive modstand mod en Ring 5 motorvej og en Havnetunnel. Ikke så mærkeligt politikerne helst vil bygge hvor folk er glade for det.
Direkte pinligt for Frederikssund at Svendborg, Herning, Holstebro, Frederikshavn, Hirtshals og Sønderborg fik motorvej inden dem. Måske Næstved og Kalundborg når at overhale Frederikssund. Hillerød kunne også godt bruge en forlængelse af Allerødmotorvejen og Espergærdemotorvejen kunne forlænges til Helsingør.
Hvorfor lige Randers ? Når man er forbi Århus er der nærmest ingen trafik.
Og månen er en grøn ost. Det er fair nok at mene, at andre strækninger også kunne trænge til en opgradering, og måske mere påtrængende en Århus Randers , men man skulle måske lige undersøge forholdene inden man udtaler sig. Man tager sig til hovedet med sådan en udtalelse.
@Bent Johansen
Egentlig mener jeg, at pengene skal bruges, hvor der er et fagligt begrundet behov. Og den faglige begrundelse om en motorvej til frederikssund stammer fra en rapport fra 1963. Og man vedtog første etape i 1967. Det man desuden skal huske på er at en af 'fingeren', fra den oprindelige femfinger plan jo peger mod Frederikssund. Det er også derfor der går en.. S-togslinje den vej. Det man også skal huske på, at trafikken der i dag kommer fra hele Slangerup-Frederikssund-Odsherred-Frederiksværk-Hundested til københavn oplandet (Haldnæs,Frederikssund og dele af Gribskov, Hillerød, Allerød og Egedal kommuner) i dag i høj grad rammer Hillerødmotorvejen. Derfor vil en motorvej til Frederikssund i høj grad aflaste Hillerødmotorvejen.
Jeg må så indrømme, at jeg ikke forstår hvorfor man skulle betale selv ? Det er allerede en skandale, at kommunen skal skilles i to dele med en betalingsbro. Og hvis man kalder 'oplandet' til Frederikssund for 'det rige nordsjælland' Sååååå ja er der vist noget man ikke helt har forstået.
// Jesper
Hillerød kunne også godt bruge en forlængelse af Allerødmotorvejen og Espergærdemotorvejen kunne forlænges til Helsingør.
Der er allerede sat penge af til en VVM undersøgelse af det sidste stykke af Hillerød-motorvejen, så der er en god chance for at det kommer før Frederikssundsmotorvejen.
Det sidste stykke til Helsingør kommer sikkert i forbindelse med HH-forbindelsen, hvis den bliver til en realitet om mange, mange år.
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard