Vejen skal banes for seks spor på E45 mellem Vejle og Randers
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Vejen skal banes for seks spor på E45 mellem Vejle og Randers

Illustration: Vejdirektoratet

En seks-sporet motorvej fra Vejle til Randers er tættere på at blive en realitet, efter at regeringen og Dansk Folkeparti i fredags afsatte 78 millioner kroner i deres aftale om en finanslov til at igangsætte en VVM-undersøgelse af projektet.

I alt er der planer om at udvide en strækning på omkring 80 kilometer. Cirka 35 kilometer mellem Hornstrup (ved Vejle) og Skanderborg Syd, den 16 kilometer lange strækning mellem Aarhus S og Aarhus N og omkring 30 kilometer fra Aarhus N til Randers N.

Da udvidelsen af den mellemliggende strækning fra Skanderborg Syd til Aarhus Syd – hvor der ikke kræves en VVM-undersøgelse – er planlagt færdiggjort til 2019, betyder det, at hele strækningen mellem Vejle og Randers N vil få seks spor – hvis alt går efter planen.

Strækning til Randers tilføjet

I regeringens finanslovsudspil fra slutningen af august foreslog de ligeledes en udvidelse af E45. Dengang var der dog kun tale om strækningerne fra Hornstrup til Skanderborg Syd og Aarhus S til Aarhus N. Til denne version skulle der afsættes 48 millioner kroner til VVM-undersøgelsen, som man forventede ville tage to år at færdiggøre.

Læs også: Transportministeren vil udvide 51 kilometer østjysk motorvej

Transport-, Bygnings-, og Boligministeriet oplyste dengang, at formålet med udvidelsen var at håndtere stigende trængselsproblemer og forventet trafikvækst.

I forbindelse med aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti i fredags, udtalte transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA), at udvidelsen er et stort lokalt og regionalt ønske.

»Nu laver vi en VVM-undersøgelse af en udvidelse af E45 fra 4 til 6 spor mellem Randers og Vejle. VVM-undersøgelsen giver os det nødvendige beslutningsgrundlag for at sætte spaden i jorden til en 6-sporet motorvej på strækningen. Udvidelsen af den østjyske motorvej er et stort lokalt og regionalt ønske, som vil lette hverdagen for både private og erhvervslivet,« siger Ole Birk Olesen ifølge en pressemeddelelse fra ministeriet.

Emner : Veje
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

En bil kan blokere 2-4-6 spor på en motorvej men en bil kan ikke blokere to motorveje. Det er ufattelig at man ikke forlængst er begyndt på hærvejs motorvejen, det hjælper ikke at tilføje spor når de blokeres ved et uheld det burde man vide fra motorvejene omkring KBH. og hvis man mener der ikke er grundlag for en parallel motorvej til E45 så byder jeg på kaffe lige op ad A13 så kan vi snakke om det.. hvis vi kan overdøve lastbilerne...

  • 6
  • 4

Eller hvad med en motorvej til et sted som Frederikssund. Eller måske en bro, over fjorden som vi ikke selv skal betale for ?

@ Jesper Frimann

Meget god ide. Desværre er den ikke ny, men det kniber for regionens politikere med et trække investeringer til det ellers rige Nordsjælland. Kunne man bygge selv eller medfinansiere?

Generelt modtages motorveje med kyshånd i Jylland og med vrede på Sjælland. Tænk på den massive modstand mod en Ring 5 motorvej og en Havnetunnel. Ikke så mærkeligt politikerne helst vil bygge hvor folk er glade for det.

Direkte pinligt for Frederikssund at Svendborg, Herning, Holstebro, Frederikshavn, Hirtshals og Sønderborg fik motorvej inden dem. Måske Næstved og Kalundborg når at overhale Frederikssund. Hillerød kunne også godt bruge en forlængelse af Allerødmotorvejen og Espergærdemotorvejen kunne forlænges til Helsingør.

  • 2
  • 1

@Bent Johansen

Egentlig mener jeg, at pengene skal bruges, hvor der er et fagligt begrundet behov. Og den faglige begrundelse om en motorvej til frederikssund stammer fra en rapport fra 1963. Og man vedtog første etape i 1967. Det man desuden skal huske på er at en af 'fingeren', fra den oprindelige femfinger plan jo peger mod Frederikssund. Det er også derfor der går en.. S-togslinje den vej. Det man også skal huske på, at trafikken der i dag kommer fra hele Slangerup-Frederikssund-Odsherred-Frederiksværk-Hundested til københavn oplandet (Haldnæs,Frederikssund og dele af Gribskov, Hillerød, Allerød og Egedal kommuner) i dag i høj grad rammer Hillerødmotorvejen. Derfor vil en motorvej til Frederikssund i høj grad aflaste Hillerødmotorvejen.

Jeg må så indrømme, at jeg ikke forstår hvorfor man skulle betale selv ? Det er allerede en skandale, at kommunen skal skilles i to dele med en betalingsbro. Og hvis man kalder 'oplandet' til Frederikssund for 'det rige nordsjælland' Sååååå ja er der vist noget man ikke helt har forstået.

// Jesper

  • 1
  • 0

Hillerød kunne også godt bruge en forlængelse af Allerødmotorvejen og Espergærdemotorvejen kunne forlænges til Helsingør.

Der er allerede sat penge af til en VVM undersøgelse af det sidste stykke af Hillerød-motorvejen, så der er en god chance for at det kommer før Frederikssundsmotorvejen.

Det sidste stykke til Helsingør kommer sikkert i forbindelse med HH-forbindelsen, hvis den bliver til en realitet om mange, mange år.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten