Vejen fra hype til realiteter

RFID, SOA, RSS, Wiki og mange flere. Forkortelserne står på spring i en endeløs kø, når de tekniske landvindinger skal markedsføres som it-produkter. Og alle bugner med løfter om effektivitet og teknisk innovation. Men hvor gemmer de virkelig interessante nyskabelser sig?

En vej til svaret tilbyder den internationale analysevirksomhed Gartner, der hvert år offentliggør en stribe rapporter til sine kunder om de såkaldte hype cycles.

Begrebet hype cycle dækker over de forskellige faser, som de fleste teknologier gennemgår. Fra en produktlancering, over stigende forventninger, gennem afgrundsdybe skuffelser, med et sejt tråd ud på markedet og endelig for de bedste produkter, en etableret platform, hvor udbredelsen af produktmodnede teknologier foregår fra.

Rapporterne fra Gartner rummer mere end 1.000 sider med seriøse bud på at skille skæg fra snot, når det drejer sig om nye teknologier.

Forskningsleder Alexander Linden fra Gartner Research har i flere år været ansvarlig for rapporternes indhold. Med et blik på markedet præget af mere end 20 års brancheerfaringer hæfter han sig især ved den relative langsommelighed fra tidspunktet, hvor et nyt produkt bliver udråbt til et gennembrud, til det når produktmodenhed og udbredelse.

»Der er er to hjørnesten, som får mange teknologier til at bevæge sig langsomt. Det handler om afhængighed af standarder og af en infrastruktur, som ikke er på plads og kan sikre et produkts udbredelse,« siger Alexander Linden.

Teknologi tager tid

Eksempler på hypede teknologier er ifølge den tyske Gartner-analytikerteknologier som RFID-tags, udsigten til det semantiske web som næste skridt i udviklingen af World Wide Web og såkaldt »utility computings« forjættende løfter om, at firmaer kun betaler for lige præcis den computerkraft, de har behov for.

»De er alle eksempler på teknologier, der ikke endnu er udbredte, fordi standarderne ikke er på plads. Hvis vi går tilbage og analyserer udbredelsen af e-mail og internet, så tog det 20 år at opnå en modenhed på massemarkedet,« konstaterer Alexander Linden.

Gartner-analytikeren erkender også, at teknologier under tiden rammer massemarkedet pludseligt og fra en position, som ligger under radaren hos både analytikere og medier.

»Udbredelsen af Instant messaging, sms-beskeder og usb-memorysticks blomstrede simpelthen pludseligt op uden nogen opmærksomhed fra hverken analytikere eller journalister. De er eksempler på teknologier, som unddrager sig en kendt udbredelsestakt og hopper fra obskuritet direkte ind på markedet. Alle har et usb-stick nu,« siger Alexander Linden.

Han nævner også virksomheders interne brug af web-services, som teknologianalytikerne undervurderede, og som nu er etableret og udbredt på markedet.

»Jeg synes vi gør et hæderligt arbejde, og det meste undgår ikke vores opmærksomhed. Men det er selvfølgelig sket nogle gange,« konstaterer han.

Gamle teknologier med nye navne

Alexander Linden nikker genkendende til en række af de produkter, som bag nye smarte navne markedsføres som nye kvantespring og milepæle i it-branchen.

»Den slags har jeg selvfølgelig set masser af eksempler på. Jeg har været i industrien i mere end 23 år og genkender mange ting som gammel vin på nye flasker. Det er eksempelvis mange af de ting, der skete i Unix-verdenen, der nu bliver markedsført igen som nye opfindelser. Instant messaging-produkter brugte jeg eksempelvis personligt i slutningen af 80'erne, det var et Unix-program, der hed Talk. Og en af de mest hypede teknologier i øjeblikket, grid-computing, ja udgangspunktet går næsten 20 år tilbage. Carnegie Mellon-universitetet skabte det første computergrid i slutningen af 80'erne,« konstaterer Alexander Linden.

Har du samme syn på et begreb som service-orienteret arkitektur (SOA)?

»Ja, præcis, det er de samme principper, som lå til grund for objektorientering i 1960'ernes norske programmeringssprog Simula. Nu ser vi så objektorientering smitte af på servicetankegangen. Så det sprog og det efterfølgende smalltalk var de første eksempler på det, vi nu om dage kalder en serviceorienteret arkitektur,« siger Alexander Linden.

Han fremhæver også ideen om en udvidelse af world wide web-teknologien med det såkaldte semantiske web, som er et bud på at automatisere dataindsamling og behandling via web.

»Det semantiske web handler ikke om andet end at bruge logik på data. Den idé stammer fra programmeringssproget Prolog, som blev opfundet i 70'erne,« siger Alexander Linden.

Han understreger dog, at markedsføring i mange tilfælde er nødvendig og decideret nyttig, når gamle ideer skal genoplives og omsættes til produkter, som der vitterligt er et markedsmæssigt potentiale i at introducere.

»Teknologi tager tid og har undertiden brug for at blive rehypet eller få en anden etiket, så det kan sælges bedre. Datamining er et eksempel. Det lyder fint, men er ikke andet end en lettere sofistikeret multivariabel analyse af data. Det er svært at sælge den slags begreber til virksomhedernes ledelse. Siger den it-ansvarlige i stedet, at virksomheden har behov for datamining, er svaret ja. Det hele er et spørgsmål om at bearbejde forretningsfolkene og kommunikere teknik på en fordøjelig måde over for ledelsen,« siger Alexander Linden.

2004 skriver it-historie

Gartner-analytikeren hæfter sig ved, at dette års hype cycle-rapporter på mange måder markerer et vendepunkt i it-historien.

»Dette års analysearbejde har været en personlig øjenåbner. I de foregående år har markedet været meget bundet op på mobil, trådløs og fysisk konnektivitet som førende teknologier. Men nu ser vi for første gang, at indholdsteknologier bliver innovationsdriverne og de fysiske kommunikationslags betydning begynder at falme. Det handler om brugerdrevne opslagsværker, wikis, og netværksanalyser, det semantiske web, unified communication og rss som en indholdsstandard,« vurderer Alexander Linden.

Han understreger også, at innovationskraften i it-branchen generelt har det rigtig godt.

»De, der siger, at it er død eller ikke betyder noget, har fået meget opmærksomhed, men de tager fejl. Resultaterne af den innovative pipeline er stærkt på vej, bare vent,« siger Alexander Linden.

Han fremhæver billige onlinebetalinger som en af de teknologier, der ikke er medtaget i årets hype cycle-rapporter, men som har et stærkt potentiale for at slå igennem.

»Transaktionsomkostningerne for e-betaling kommer til at falde drastisk. Det fascinerende aspekt er, at når det sker, kan du handle ydelser, som er meget billige. Så bliver onlinekøb af ydelser omkring én euro attraktive. Vi ser det allerde ske med Apples itune musik via nettet,« siger han og fremhæver også en ny lokationsbaseret taxatjeneste i London, som samarbejder med en teleoperatør om at levere hurtige taxaer, som befinder sig i nærheden af kunden, som har ringet med en mobiltelefon.

»Taxaselskabet betaler et latterligt lavt beløb til teleoperatøren for positionsdata – det er et eksempel på de mikroservices, der vil opstå. Ældr