Vejdirektoratet udskifter makværksbro

Den vestlige af de to tvillingebroer, der leder Hillerødmotorvejen over Skovdiget og Bagsværd Hovedgade ved S-togs-stationen Skovbrynet skal efter årtiers forfald udskiftes.

»Broerne blev født dårlige. De var dårlig udført, og det var dårlig kvalitet. Betonkvaliteten er dårlig - det samme er armeringskvaliteten, tingene ruster derude,« fortæller driftschef Niels Christian Skov Nielsen, Vejdirektoratet.

Udskiftningen af broen kommer til at koste omkring 200 millioner kroner, og det videre forløb drøftes netop nu med Transport- og Energiministeriet, oplyser driftschefen.

Planlægning og projektering af den nye bro går i gang næste år, og selve arbejdet med at udskifte broen forventes færdigt 2010.

Bro del af byggesjusk

Hillerødmotorvejen blev anlagt i 1960'erne 1970'erne, og de to store motorvejsbroer på strækningen blev bygget i sidste halvdel af 1960'erne. Det drejede sig om Fiskebækbroerne og Skovdigebroerne, der blev konstrueret af samme bygherre og tilsynsorganisationer.

Fiskebækbroen ved Furesøen styrtede sammen 8. februar 1972, kort tid efter at den var blevet færdig. Midtersektionen af den to-sporede motorvejsbro styrtede uden varsel i mosen, men heldigvis kom ingen til skade. Mistanken faldt hurtigt på bropillernes fundament - de såkaldte frankipæle.

Det dårlige byggeri medførte, at man fra 1978 til 1982 totalrenoverede østbroen ved Skovdiget, men renoveringen viste sig så omfattende, at man delvist ventede med vestbroen.

»Den lod vi - under intensiv overvågning - kontrolleret forfalde, indtil den ikke kunne mere. Og det er ved at være nu,« fortæller Niels Christian Skov Nielsen.

Ved totalrenoveringen af østbroen nøjedes man nemlig med at renovere fundamenter på vestbroen, altså søjlerne, men lod overbroen smuldre under kontrol.

»Vestbroen blev dødsdømt i starten af 1980'erne. Det kunne ikke betale sig at renovere. Den måtte stå, så længe, den nu kunne - kun med nødtørftige renoveringer,« fortæller driftschefen.

Han afviser, at bæreevnen skulle være et tema og dermed, at der er risiko for, at broen styrter sammen. Niels Christian Skov Nielsen forventer oven i købet, at Vejdirektoratet kan genbruge funderingen, fordi den netop blev renoveret i starten af firserne. Det er overbygningen, der nu skal udskiftes. Altså kørebanen og brofladen.

»Der er ingen sikkerhedsmæssige problemer ved den bro,« siger han.

Der findes omkring 41 statsejede store broer og bygværker som Skovdigebroerne i Danmark og ca. 2000 mindre broer og bygvæker.

Døgntrafikken på Hillerødmotorvejen ved Skovdiget ligger på omkring 50.000 biler.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Vi kender alle filmoptagelserne fra Tacoma Narrow Bridges kollaps. Men hvorfor er det ikke til at opdrive et billede på nettet af den sammenstyrtede Fiskebækbro? Kan nogen hjælpe mig?

  • 0
  • 0

Nu toget kollapsen af Tacoma Narrow Bridge flere timer, så en fotograf kunne nå at stille sig op og filme. Alle DtU studerende har vel set denne film - det er vel nærmest en fælles referenceramme :-) Fiskebækbroen styrtede sammen med et hult drøn en tidlig morgen uden varsel, så film på Youtube skal du nok ikke forvente. Men der må naturligvis eksistere billeder - problemet er her at 1972 var der jo ikke noget der hed Internettet (højst noget ARPA net imellem nogle amerikanske universiteter og det amerikanske militær) og da WWW kom til var denne hændelse 20 år gammel. Jeg kan huske at jeg så billeder ar de meget mærkelige frankipæle som blev hevet op af Fiskebækkens dynd. Dem så jeg i "Ingeniørens Ugeblad" som det hed dengang, så dybt i Ingeniørens arkiver må der findes billeder. Du skal nok også dybt i billedbureauernes og dagblaenes arkiver, ligesom måske DR's arkiv har interviews og film efter kollapsen. Jeg kan erindre et interview med skovfogden i det nærliggende skovfogedhus hvor han malende beskrev hvordan han var blevet vækket. Han optrådte i amdre sammenhænge i børne-TV så det var lige for at få hans øjenvidneskildring (kan huske han hed Bjørn, men ikke hans efternavn).

  • 0
  • 0

Hej Nikolaj og Michael

Fiskebækbroens kollaps er beskevet i et af debatindlæggene på Byggebloggen: http://ing.dk/artikel/80970

Jeg har også et godt billede. Det er fra Bogen: Danske bygningsingeniørers virke, Dansk selskab for Bygningsstatik, 2003, skrevet af Per Milner.

Hvis man kan og må lægge billeder ind på debatten - så??

Christian

  • 0
  • 0

Nu har jeg lige læst den der links artiklen om Fiskebækbroen. Den er rystende, der skrives firmaet gik konkur, Amte måtte overtage projektet. Vider skrives der, at det viste sig, prøveboringerne uheldigvis blev fortaget de laveste steder, noget som ingen havde taget forbehold til. Der fortælles også at Amtet gav tilladelse til, at hver og en pille måtte laves på akor, hvilket blev skævet negativt til af "statiker m.m.".

Jeg var med til en dejlig forodrag om beton på AAU arrangeret af betonforening Nordjyllan. Her fik vi genfortalt alt det der blev fortalt i dagspresse, af resultat på motervejsbroen der styrtede sammen under byggeriet + en som der døde ved det. Har vi glemt det, og det som tidliger er sket med Fiskebroen.

Hvad kan det ellers bruges til ind rald (knust beton) til en ny bro med en ny og breder motervej, end den der er der pt. Ja den er godtnok blevet renoveret i 1980érne, men dem af jer som har en håndværksmæssige uddannelse fra før i blev ingeniø, ved det kan ej blive det samme, bare sådan da de der piller jo er dem som skal holde broen oppe i lufte. I skal læse rapporten på den bro som styrtede sammen ved Aalbor, her vil i se der var ingen geologis test lavet til nord gående spor! I vil da også se der var piller til syd gående spor der manglede statisk beregning for deres forlængere.

Hvordan kan i så tør genbrug de der piller af den nuværende Fiskebækbro?

  • 0
  • 0

"Han afviser, at bæreevnen skulle være et tema og dermed, at der er risiko for, at broen styrter sammen."

For at forstå den sætning må man først oversætte den til engelsk, og så tilbage igen til dansk. "not an issue" betyder nemlig at det ikke er "noget problem" - det betyder ikke at det ikke er "et tema". Men den bedste oversættelse af en overflødig sætning er at udelade den: "Han afviser at der er risiko for at broen styrter sammen". (Kommaer udelades også gerne foran efterstillede ledsætninger, men det er en anden historie).

  • 0
  • 0

Skovfogeden hed Bjørn Døssing, og er bl.a. kendt som forfatter til naturbøger. I halvfjerdserne var han med til at oprette Naturskolen, som underviste skolebørn fra bl.a. Gladsaxe, Farum og Værløse i skovens natur. Naturskolen findes stadig, placeret ved Furesøbad, ca. 200 m fra Fiskebækbroen.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten