Vejdirektoratet: Selvkørende biler vil øge trængslen med 15 procent
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Vejdirektoratet: Selvkørende biler vil øge trængslen med 15 procent

Troede man, at selvkørende biler ville blive nøglen til at løse trængselsproblemerne på de danske veje, må man sætte forventningerne ned igen. Det viser en endnu ikke offentliggjort prognose fra Vejdirektoratet.

Godt nok bliver selvkørende biler bedre bilister end os mennesker, så de kan køre tættere og frigøre op til 30 procent mere plads på vejene. Men de selvkørende biler vil være så attraktive, at den ledige plads hurtigt bliver optaget af endnu flere af dem.

Når alle biler i Danmark er førerløse, vil mængden af trafik således stige med 14 procent. Og i hovedstadsområdet, hvor trængselsproblemerne er værst, stiger trængslen med 15 procent, viser Vejdirektoratets prognose.

»Der er tale om to modsatrettede effekter. Fordi selvkørende biler kan køre tættere, kan vi udnytte vores veje bedre. Men det bliver samtidig mere attraktivt at køre i selvkørende biler. Resultatet er, at vi får 14 procent mere trafik, og vi får 15 procent mere trængsel i hovedstadsområdet, målt på forsinkelsestiden. Effekten af at udnytte vejene bedre bliver med andre ord overgået af den øgede trafik,« siger Andreas Egense, afdelingsleder i Vejdirektoratets analyseenhed.

Første danske beregning

Det er første gang, myndighederne har regnet på effekten af selv­kørende biler i Danmark, og Vejdirektoratets nye prognose står i kontrast til udmeldinger fra en lang række analytikere og politikere, herunder USA’s tidligere transportminister Anthony Foxx. Flere danske forskere har dog før advaret om, at selvkørende biler kan forstoppe trafikken omkring de danske byer yderligere.

Læs også: Først i 2065 erobrer selvkørende biler danske veje

Men den negative effekt kan minimeres, hvis fremtidens selvkørende biler bliver delebiler i stedet for privatejede biler, vurderer trafikforsker Harry Lahrmann, lektor ved Aalborg Universitet og medlem af Trængselskommissionen.

»Man kunne jo forestille sig et selvkørende kollektivt trafiksystem, der løbende sætter passagerer af og samler nye passagerer op i stedet for at køre ud af byen for at parkere som i Vejdirektoratets beregning. Det ville ændre billedet væsentligt,« siger Harry Lahrmann.

Mere trængsel uundgåelig

Men selv med delebiler vil selvkørende biler i sidste ende skabe mere trængsel, vurderer han.

»Det vil stadig være så bekvem en transportform, at den får folk til at fravælge busser og tog, som jo ikke kører fra dør til dør. Medmindre man skruer prisen i vejret på selvkørende biler, er det stort set utænkeligt, at de vil reducere trængslen,« siger Harry Lahrmann.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) har i sidste uge fremsat et lovforslag, der skal åbne for forsøg med selvkørende biler i Danmark. Han håber fortsat på, at selvkørende biler kan bidrage til at minimere trængselsproblemerne.

»Uanset om bilerne bliver selvkørende eller ej, får vi mere trængsel. Men selvkørende biler kan forhåbentlig hjælpe os med at reducere kødannelse og trængsel,« siger han.

Læs også: Minister: Selvkørende biler skal ud på de danske veje, så snart de er sikre nok

Hvad skal myndighederne gøre for at imødegå udviklingen, hvis selvkørende biler ikke viser sig at være løsningen?

»Det må vi kigge på, hvis problemerne opstår,« siger Ole Birk Olesen, som vurderer, at højere registreringsafgifter på biler ikke er vejen frem.

»Så skal man være opmærksom på, at statskassen taber penge. Og tanken om, at bilister samtidig skal betale højere bilpriser, lyder ikke tillokkende for mig. Der må vi finde nogle andre løsninger,« siger transportministeren.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det kan meget vel være at det giver lidt ekstra kapacitet på motorvejene når bilerne kan køre tættere, men den helt store effekt får vi da i byerne når vi kan nedlægge hele vejbaner med biler der bare holder parkeret til ingen verdens nytte. Der er rigtig mange tosporede veje med to ekstra spor der bare bliver spildt på parkerede biler.
Når vi slipper for de parkerede biler vinder vi så meget mere plads på vejene!

  • 9
  • 4

"Godt nok bliver selvkørende biler bedre bilister end os mennesker"

Predictive facts ?

  • 5
  • 11

Den selvkørende delebil, som tilsyneladende er det store dyr i åbenbaringen for tiden, beskrives med en naivitet, som mest minder om tegningerne i Jehovas Vidners blade. Ligesom løver og lam fredeligt sameksisterer, fortælles det om de selvkørende delebiler, at de blot tuller rundt i byen, og med kunstig intelligens parkerer sig, hvor de ved der bliver behov for dem senere.

Har tilhængerne tænkt på, hvilket ufatteligt svineri brugerne af disse biler skal kunne tåle. Forestil dig den tilstand den københavnske delebilspark vil være i, efter at have kørt unge mennesker hjem fra byen torsdag, fredag, lørdag aften. Bilen kan næppe selv vurdere behovet for rengøring, og selv hvis den kunne, vil logistikken være absurd, når overbrækkede, overpissede (eller det der er værre) selvkørende biler i stort antal skulle køre til rengøring hele natten.

Den selvkørende delebil har ingen chauffør til at styre passagererne, og fulde unge mennesker har ikke den fornødne dømmekraft til opgaven. Så kan man give brugeren, som man jo nok kan identificere, en bøde, men hvordan beviser man, at det netop er ham, eller hans passagerer som har svinet bilen til.

Selvkørende delebiler bliver i løbet af meget kort tid til selvkørende skraldespande, som ingen almindelige mennesker vil være trygge ved at anvende til noget som helst.

  • 13
  • 10

Den selvkørende delebil har ingen chauffør til at styre passagererne, og fulde unge mennesker har ikke den fornødne dømmekraft til opgaven. Så kan man give brugeren, som man jo nok kan identificere, en bøde, men hvordan beviser man, at det netop er ham, eller hans passagerer som har svinet bilen til.

Ja, hvis blot der findes en eller anden teknologi så man kunne optage billeder af hvad der foregår, f.eks. i en bil. Men desværre er den teknologi ikke opfundet endnu. Man kunne overveje at kalde den video!

  • 12
  • 2

At man vil side og beregne på hvad selvkørende biler vil betyde for trafikken, den kan jeg godt forstå.
Der er mange interessante aspekter man kan studere.
Men vi ved ikke hvornår de bliver til rådighed. Hvor selvkørende de faktisk bliver. Eller hvor meget de kommer til at koste. Hvor hurtigt folk vil tage dem til sig. Hvor mange der vil (eller ikke vil) bruge eventuelle taxa/delebilordninger. Osv. Osv.

Der er een million ting vi endnu ikke ved om den praktiske virkelighed med selvkørende biler.
At nogle allerede nu mener at kunne forudsige deres effekt på trafikken med stor nøjagtighed, det er et stort dampende bunke drøvtygger-baseret gødning.

  • 5
  • 1

Det virker som om du søger et problem her...

Delebilsordningen ville jo fungere ved registrede brugere, som skal aflevere bilen i god stand. Møder den næste bruger en svinesti, vil det selvølgelig medføre en bøde, samt udelukkelse i et kortere tidsrum, så er den ged vist hurtigt barberet...

Derudover vil der også komme forskellige delebilsfællesskaber, hvor ikke alle kan anvende alle biler...

Men fint det bliver påpeget, så det kan indtænkes forud...

  • 11
  • 1

"Det vil stadig være så bekvem en transportform, at den får folk til at fravælge busser og tog, som jo ikke kører fra dør til dør..." siger Harry Lahrmann.

Det mangler simpelthen det absolut vigtigste i denne artikel. Kommer folk hurtigere på arbejde? Kommer pendlerne hurtigere fra A til B end hvis de tager bussen og toget?

Det bliver der ikke svaret på, men det står blot at trængslen bliver større. Ja, men større trængsel betyder jo ikke at pendlertiden bliver forøget sammenlignet med en typisk pendlertur, hvor pendleren først skal op på jernhesten, ned på stationen, vente på toget, køre med toget til stationen, på stationen skal man vente på bussen og fra busstoppestedet kan man lige gå 400 meter til arbejdspladsen. Det er fra A over B, C, D, E , F og G.

Med en selvkørende bil går pendleren ind i bilen og stiger ud ved arbejdspladsen - fra A til B.

  • 7
  • 1

"Når alle biler i Danmark er førerløse," Kommer aldrig til at ske... Hvis en bil skal kunne køre overalt i DK førerløs vil det kræve ufattelige evne til ikke bare at navigere med at analysere og forudsige alt og vitterligt alt. Ikke bare "bold på vejbanen" men vejgreb 25m fremme på en hullet markvej, total analyse af alle variabler når traileren køres igennem skovvejen som ikke findes på noget kort, når campingvognen skal bakkes ind på den snævre plads mellem andre vogne og børns legetøj osv.. Der er simpelthen for mange variabler til at bilerne kan være 100% førerløse. Som pendlerbiler, motorvejs biler og lign ja så skal vi nok få dem at se men derfra og til at løse opgaven som bla. firmabil under alle de forhold de bruges ja så er verden en del mere komplex end hvis unge der har brækket den våde bytur op lørdag nat på vej hjem.
Men virkeligheden er nu altid nemmere at forholde sig til på papir end at den praktiske virkelighed så ro på med de beregninger og forudsigelser.. det er mennesker der skal agere og de er.. menneskelig uforudsigelig.

  • 4
  • 9

"Når alle biler i Danmark er førerløse," Kommer aldrig til at ske...

Kan man forestille sig selvkørende bil til håndværkeren, som er selvkørende på motorvejen og hele vejen ind til det sted, hvor håndværkeren skal arbejde. Så overtager håndværkeren selv styringen ved selve destinationen, og parkerer bil og trailer det rigtige sted?

En sådan bil vil være selvkørende 95% af tiden, og opnå alle fordelene som selvkørende bil. Hvorfor skulle det ikke kunne lade sig gøre?

  • 3
  • 1

Det holder ikke. Københavns Kommune har allerede længe aktivt nedlagt vejbaner, derfor er køerne ved trafikrydsene blevet længere.
Ligeledes er fortov og cykelbaner blevet gjort bredere - de optager i dag en større del af hele vejen end vognbanerne gør trods det at bilerne stadig flytter langt den overvejende del af personer.
Adfærden hos de politiske bormmester følger ikke fornuft men en personlig agenda. her kæmper al fornuft forgæves.

  • 6
  • 6

Min farmor ville ikke have elektricitet i huset fordi hun havde læst flere tilfælde hvor strømmen havde sat ild til husene og det ville hun ikke risikere.
Selvkørende biler er nu udsat for samme "overtro", og sådan har mennesker vel altid "behandlet" fremtidige forandringer.

  • 11
  • 3

Vi har 25 kilometer til nærmeste jernbanestation hvor der så kommer tog hver anden time. Busforbindelse hver morgen og hjem igen om eftermiddagen. Derfor bruger vi egen bil. Det er både hurtigere og billigere, og oftest eneste mulighed.

  • 8
  • 3

Ikke bare "bold på vejbanen" men vejgreb 25m fremme på en hullet markvej, total analyse af alle variabler når traileren køres igennem skovvejen som ikke findes på noget kort, når campingvognen skal bakkes ind på den snævre plads mellem andre vogne og børns legetøj osv.. Der er simpelthen for mange variabler til at bilerne kan være 100% førerløse.

Javist! Men alle disse ting klarer et menneske jo til UG, ikkesandt?

Det er ikke et argument mod førerløse biler, at de ikke kan noget som et menneske heller ikke kan!
Hvordan vurderer du vejgreb 25 meter fremme? Kigger du på overfladen og vurderer hvor blank den er? Kunne du i din vildeste fantasi forestille dig, at en computer kunne gøre det samme?

At bakke med en trailer eller campingvogn vil jeg tro er det mindste af det. Det er om noget ren matematik. Menneskers problem med netop denne manøvre, er de uintuitive bevægelser med rattet, når man skal styre den ene vej, for i virkeligheden at dreje den anden vej.

  • 6
  • 1

"Når alle biler i Danmark er førerløse," Kommer aldrig til at ske...

Jo da, fuldstændig som da man i Populær Mekanik i tresserne kunne læse om de flyvende biler der snart kom.

Vi skal såmænd nok se højere og højere grad af autonomitet, men det vil ikke være i byerne det kommer først, dertil er trafikken alt for kompleks og sammensat, men på de lange stræk på motorvejene, hvor der er en langt højere grad af forudsigelighed.

Og det kommer til at tage lang tid, bla. fordi der også er en økonomisk virkelighed at forholde sig til.

  • 1
  • 0

Adfærden hos de politiske bormmester følger ikke fornuft men en personlig agenda. her kæmper al fornuft forgæves.

@Knud L: Måske fordi dem som bor der har andre ønsker end dine?

Når vi slipper for de parkerede biler vinder vi så meget mere plads på vejene!


@Søren: Har du overvejet hvad kapacitet der skal til, når "de parkerede biler" ikke skal parkere men køre væk igen? De kan jo ikke 'holde og vente på en ny bruger' - hvis vejbanerne ikke må fungere som p-plads!

Derudover: Bilen er i snart 100 år solgt som frihedssymbol. Jeg gætter på at der skal mere end en generation (og nogle solide forsikringsbonuser) til at få bugt med det.

  • 1
  • 2

Vi har 25 kilometer til nærmeste jernbanestation hvor der så kommer tog hver anden time. Busforbindelse hver morgen og hjem igen om eftermiddagen. Derfor bruger vi egen bil. Det er både hurtigere og billigere, og oftest eneste mulighed.

Denne kommentar har i skrivende stund en tommelfinger ned. Hvem har stemt dette udsagn ned, og på hvilket grundlag?!?

Der er intet polemisk, kontroversielt eller usagligt deri, blot en beskrivelse af virkeligheden mange steder.

  • 3
  • 1

Dem på markvej.....med heste trailere og campingvogne ...snefygede veje. disse mennesker bliver de sidste til at få selvkørende biler. Disse mennesker fortsætter blot som hidtil.

Dem der ikke kan finde ud af at køre en tur i en dele bil uden at svine den til, Disse mennesker fortsætter blot som hidtil.

Rigtigt mange pendler under 30 kilometer hver dag. Deres trafik rute er ufatteligt forudsigeligt og kan meget nemt gøres selv kørende.
Det interessante er
1: vil det blive så billigt og attraktivt at det trækker trafikanter fra den offentligt trafik og cykelstierne over i selvkørende bil = mere trafik og længere pendler tid.
2:hvor mange kan være tilfreds med at have et dele bils abonnement. = her kan frigives noget vej areal som i dag bruges til parkering.
3: Er man klar med de super effektive/komfortable cykelstier ind/ud af by kernen, der skal betjene fremtidens super effektive elektriske cyklister, som ikke gider betale eller vente på de langsomt kørende biler.
Eller som bare mixer deres transport behov som de lyster fordi solen skinner. Frit valg på alle hylder.

  • 1
  • 1

Jeg bruger bla. viden om underlaget, jordbunden, har det regnet? hvordan ledes vandet væk lige der osv. Det der kaldes erfaringer og viden som ikke kan udlæses af sensorer på brøkdele af sekunder.
For mig er det ikke uintuitivt at bakke med trailer/vogn det hedder erfaring og logik som kan læres men også her kommer erfaring ind, ting som til stadighed er vanskeligt for en computer at opnå for folk vil kræve denne fra det øjeblik de forlader forhandleren.

"En sådan bil vil være selvkørende 95% af tiden" så falder den uden for premissen om at alle biler er førerløs som vejdirektoratet skriver da den kræver en person bag et rat 5% af tiden. Forskelden på selvkørende og føreløs. Føreløs betyder at en mester kan sende bilen hjem til lageret få de materialer man mangler smidt i bilen og sende den ud til folkene, Selvkørende kræver at der er en der kan køre bilen med på den tur.

Føreløse biler er som elbiler gode til nogle ting men man begår samme fejl i begge tilfælde, man definere virkeligheden ud fra en egen og påstår at sådan er alles virkelighed. Vejdirektoratets forudsigelse passer måske fint nok hvis man skal fra soveby A til kontor B, og bringe/hente barn på lokation C men sådan er langt fra alles hverdag ( for ikke at nævne weekender) og der fejler forudsigelsen og bliver en fantasi og ikke en seriøs og faglig forudsigelse.

  • 2
  • 1

Kollektiv trafik har netop en chance for et comeback her. Det er rigtigt at busser ikke kører fra dør til dør, men servicen kan forbedres gevaldigt. I Rusland hvor jeg af og til kommer, er der et ret effektivt kollektivt transportsystem bestående af minibusser med plads til ca. 15 personer. Styrken i systemet er at der kører mange af dem, så man ikke skal vente så længe på en bus. Derfor bruger folk dem.

På samme måde kan den kollektive trafik i Danmark kun forbedres ved at der kører busser oftere, så tiden ikke går med at vente. Og da lønningerne i Danmark er væsentligt højere end i Rusland, så kommer selvkørende busser til at betyde noget.

Hvis man så kombinerer det med en App (buzzword men det giver mening her). Så kunne App'en ved at være online med alle busserne optimere din rejse og bussernes "køreplaner". Helt optimalt, så sender man blot busserne på gaden, og så kører de derhen hvor der er brug for transport.

Et sådan system vil kunne konkurrere med egne biler og delebiler. Det skal blot ikke være det offentlige som får det udviklet!!!

  • 1
  • 2

Det har jeg, for kommentaren er fuldstændig irrelevant i forbindelse med trængsel!

OK, fair nok. Jeg ville nok bare have læst udenom. Det er ikke min stil at stemme ned bare fordi emnet er perifært til hovedtemaet i artiklen.

Men du må da indrømme, at artiklen emmer lidt af, at man gør noget dårligt, hvis man lader sig transportere mere end i dag, og særligt i bil. Denne følelse af at noget man holder meget af eller er afhængig af kan hurtigt få folk til at føle sig trufne - se bare på debatterne om brændeovne...

I øvrigt, så forholder artiklen sig ikke til at selvkørende biler opholder sig mere på vejene end menneskebetjente biler, da de skal køre fra kunde til kunde. Ligesom taxaer i dag. Det kan vel i sig selv hurtigt give mere end 14-15% flere biler på vejene.

  • 0
  • 1

dels er det rasende dyrt


Altså, det skal ikke være KMD der laver systemet, det skal være nogle private som tror på det selv.

dels skal man være tilmeldt et centralovervågningssystem for at bruge den.


Hvad tror du selv med almindelige selvkørende biler, de vil da også bliver overvåget i hoved og ...

hvor man hårdnakket fastholder at køre med 50 sæders bybusser ude på bøhlandet


Netop et sted, hvor der er hårdt brug for forbedringer.

  • 0
  • 2

@Søren: Har du overvejet hvad kapacitet der skal til, når "de parkerede biler" ikke skal parkere men køre væk igen? De kan jo ikke 'holde og vente på en ny bruger' - hvis vejbanerne ikke må fungere som p-plads!
Derudover: Bilen er i snart 100 år solgt som frihedssymbol. Jeg gætter på at der skal mere end en generation (og nogle solide forsikringsbonuser) til at få bugt med det.

Nærmeste næste kunde kan være meget tæt på. alt det er regnes ud mens den første kunde transporteres. Jo flere kunder robot bilen kan betjene uden spildtid, jo billigere bliver det.

Vi skal tilbage til 50´rne for at finde ophavet til dette friheds symbol. De fleste er godt blevet klar over at det er et tveægget sværd og at der følger trældom med i købet.
Den drøm eksistere kun fordi det er det bedste vi har på nu værende tidspunkt.
Hvordan har man forestillet sig at man vil sælge en "personlig bil" til alle dem der køre i bus/stog, på cykel, kun har råd til kedelige triste biler, når man kan vælge hvilken type man nu har brug for.
Frihed til ikke at skulle investere i en bil der skulle kunne opfylde alle mulige funktioner. Noget der gør den dårligere til andre funktioner.
Ingen tvivl om at mange vil eje deres egen bil, men endnu flere vil være ligeglade og vælge det billigste og mest bekvemme.

  • 1
  • 0

Men du må da indrømme, at artiklen emmer lidt af, at man gør noget dårligt, hvis man lader sig transportere mere end i dag, og særligt i bil. Denne følelse af at noget man holder meget af eller er afhængig af kan hurtigt få folk til at føle sig trufne - se bare på debatterne om brændeovne...

Jeg tror vi render ind i en bizar ambivalens her, nemlig at de selvkørende biler fra begge sider af bordet anses for den hellige gral (uden man ellers forholder sig til hvordan det lige skal lade sig gøre, eller hvor pengene liiiige skal komme fra) så man ikke rigtig ved hvad man skal mene.

I øvrigt så mener jeg, at det giver slet ikke nogen mening at lave den slags forudsigelser langt ud i fremtiden ikke, og slet ikke at sætte et absolut tal som 14% på - sådan som DOT gør alt for at skræmme deres kunder væk, så giver det sig selv at trafikken vil stige voldsomt, uagtet der sidder nogen bag rattet eller ej.

Men det misbruges jo belejligt af politikere til absolut intet at gøre ved kvaliteten (og prisen) af offentlig transport - ud fra devisen de-selvkørende-biler-kommer-jo-lige-om-snart.

OT: angående offentlig transport og priser - hvordan kan det være at prisen på et 6 zoners kort (præcis samme zoner) er steget fra 970kr til 1000kr, da postulatet var at den nye takstreform skulle være neutral?

  • 0
  • 1

Altså, det skal ikke være KMD der laver systemet, det skal være nogle private som tror på det selv.

Jeg taler om hvad vi allerede har - altså at den eksisterende offentlige transport er grotesk dyr.

Hvad tror du selv med almindelige selvkørende biler, de vil da også bliver overvåget i hoved og ...

Ja helt sikkert - men nu tror jeg nu heller ikke helt så naivt på dem som andre.

Netop et sted, hvor der er hårdt brug for forbedringer.

Hvilket bare ikke har en bønne med selvkørende eller ej at gøre, da det kunne iværksættes her og nu, til stor fordel for miljøet.

  • 0
  • 0

når man kan vælge hvilken type man nu har brug for.

Show me the money - hvordan har man tænkt sig at dette fantasifoster skal financieres af f.eks. alle de chauffører som ikke mere har noget arbejde på grund af, nåeh ja, de selvkørende biler?

Så når man nu har så travlt med alle forudsigelserne, så skulle man måske også overveje hvordan hele vores samfund udvikler sig, for med de mørke skyer der tegner sig i horisonten, så er diskussionen inderligt forkert, al den stund hovedparten af befolkningen hverken vil have behov for, eller råd til at flytte sig - så måske der bliver masser af plads på vejene til 1% herremændene.

  • 0
  • 2

Show me the money - hvordan har man tænkt sig at dette fantasifoster skal financieres af f.eks. alle de chauffører som ikke mere har noget arbejde på grund af, nåeh ja, de selvkørende biler?


Altså, det skal såmænd blot konkurrere med hvad en bil koster nu om dage. Et system hvor der typisk netop ikke er en lønnet Chauffør, det er jo kun taxi'erne og busserne i dag.

Hvilket bare ikke har en bønne med selvkørende eller ej at gøre, da det kunne iværksættes her og nu, til stor fordel for miljøet.


Jo det har, for netop chaufføren er det som hæmmer kollektiv transport i dag.

så skulle man måske også overveje hvordan hele vores samfund udvikler sig, for med de mørke skyer der tegner sig i horisonten


Og det vil ske uanset hvad. Robotterne kommer, de kan ikke stoppes.

  • 2
  • 1

Altså, det skal såmænd blot konkurrere med hvad en bil koster nu om dage. Et system hvor der typisk netop ikke er en lønnet Chauffør, det er jo kun taxi'erne og busserne i dag.

Nej det skal det så ikke, for det vil blive væsentlig dyrere køretøjer lang tid fremover - så det er en sammenligning af pærer og bananer.

Jo det har, for netop chaufføren er det som hæmmer kollektiv transport i dag.

Det er jo noget eklatant vrøvl - der er intet der forhindrer busselskabet at skifte bussen ud med en femten personers bus den dag i dag, og dermed reducere miljøbelastningen til en trediedel - intet ud over dårlig planlægning.

Det har intet at gøre med om hvorvidt der er en chauffør eller ej.

Og det vil ske uanset hvad. Robotterne kommer, de kan ikke stoppes.

Nej det kan de ikke, men hvis ikke vi får indrettet vores samfund så det er gearet til fremtiden, herunder finder ud af hvor samfundets indtægter (skatter) skal komme fra når nu det meste lønarbejde forsvinder og kapitalakkumulering ikke beskattes, så har vi et kæmpe problem, hvor al snak om selvkørende biler vil være inderligt ligegyldig, for for hovedparten af befolkningen af dette middelaldersamfund V2.0 vil al tiden gå med bare at overleve, ikke køre rundt i biler de ikke har råd til.

  • 0
  • 2

Show me the money - hvordan har man tænkt sig at dette fantasifoster skal financieres af f.eks. alle de chauffører som ikke mere har noget arbejde på grund af, nåeh ja, de selvkørende biler?
Så når man nu har så travlt med alle forudsigelserne, så skulle man måske også overveje hvordan hele vores samfund udvikler sig, for med de mørke skyer der tegner sig i horisonten, så er diskussionen inderligt forkert, al den stund hovedparten af befolkningen hverken vil have behov for, eller råd til at flytte sig - så måske der bliver masser af plads på vejene til 1% herremændene.

Jeg vil ikke begynde at tænke så langt endnu! så længe vi ikke er enige om at uber og deres konkurrenter kommer til at hælde dette ud over os som sukker på en rugbrødsmad. Det bliver et vanvittigt race fra alles side om at få lov til at blive en af dem der sætter sig på markedet.

Hvad der sker der efter vil jeg ikke tage stilling til.... endnu
Arhh det passer så ikke helt, jeg har jo sikret at jeg kan transportere mig billigt/energi effektivt/ rundt i storbyen og dens periferi. oven i købet uden at forurene/trængsle eller larme.
Jeg er klar til alt hvad fremtiden kan kaste i mod mig.

  • 0
  • 1

Jeg vil ikke begynde at tænke så langt endnu! så længe vi ikke er enige om at uber og deres konkurrenter kommer til at hælde dette ud over os som sukker på en rugbrødsmad. Det bliver et vanvittigt race fra alles side om at få lov til at blive en af dem der sætter sig på markedet.

Men man er mere end naiv, hvis man tror dette vil blive gratis.

Lige nu er nassetjenesten Uuuuber jo bare et plagiat af en taxa, hvor chaufføren får mindre end en rigtig taxachauffør (og Uuuuber 20% som tak for det).

I fremtiden kan de måske godt undvære chaufføren, men skal så ud og lave massive investeringer i materiel, så kommer man lige til at kunne tage en tur med dem til 1 kr per km - nixen bixen.

Hvad der sker der efter vil jeg ikke tage stilling til.... endnu
Arhh det passer så ikke helt, jeg har jo sikret at jeg kan transportere mig billigt/energi effektivt/ rundt i storbyen og dens periferi. oven i købet uden at forurene/trængsle eller larme.
Jeg er klar til alt hvad fremtiden kan kaste i mod mig.

Ja, din elcykel er nok en meget god sikring, især i byen, men hvordan vil du forholde dig til et samfund hvor 80+% er arbejdsløse og sultne - spørgsmålet er om du overhovedet tør køre rundt på din cykel.

Og så mener jeg stadig el, eller ej, cykler har visse ulemper når det regner.

  • 0
  • 1

.....selvkørende bil er at den har fået et ankomststed og det kan den sagtens finde, men undervejs kan man blive sulten, når man får øje på en fjerntliggende kro ude til venstre, man ikke kender adressen og navnet på.
Hvorledes vil man så manøvrere derhen med en selvkørende bil.
Alle der har kørt med en TOM TOM eller lignende GPS styret navigator ved at når man har bedt om den nærmeste vej går det af og til galt.
Selv om man har udelukket cykelstier, grusveje og har taget alt i ed så ender man ved et færgested for gående passagerer......jeg har selv prøvet det to gange.

Og har man glemt barnets sut derhjemme....hvad så :)

  • 1
  • 1

.....selvkørende bil er at den har fået et ankomststed og det kan den sagtens finde, men undervejs kan man blive sulten, når man får øje på en fjerntliggende kro ude til venstre, man ikke kender adressen og navnet på.
Hvorledes vil man så manøvrere derhen med en selvkørende bil.

Det tænkte jeg lidt over for nogle år siden da jeg vagabonderede rundt i Europa med min Audi+cykel. Jeg kigger ud af vinduet og ser noget der ser interessant ud.
Hvis min min bil havde været robot styret forestiller jeg mig det kommer til at forgå sådan her. Jeg kigger ned på mit gps kort og sammenligner med den virkelige verden. Så trykker jeg med en finger der hvor jeg gerne vil hen. Der næst trykker jeg kør der til.

  • 0
  • 0

Men man er mere end naiv, hvis man tror dette vil blive gratis.

Lige nu er nassetjenesten Uuuuber jo bare et plagiat af en taxa, hvor chaufføren får mindre end en rigtig taxachauffør (og Uuuuber 20% som tak for det).

Næh gratis bliver det næppe.

Hvis uber pludselig får alle pengene for hver kørte tur, må det svare til hvad en taxa chauffør kan tjene den dag i dag. Sikkert meget mere da den kan køre 24 timer i døgnet minus et par timer til opladning. Jo mere de sænker prisen jo støre bliver kunde gruppen.
Konkurrenter til uber vil dukke op med software der forbinder brugere der ønsker transport med ejere af selvkørende biler som gerne vil sætte bilerne i arbejde og tjene penge på det.
Vil bil fabrikanterne være tvunget til at leje deres biler ud i stedet for at sælge dem. vil der være så mange om buddet at offentligt trafik bliver overflødig.

Hvad koster det at transportere sig på arbejde i en måned ca 10 km med det offentlige i dag 1000kr ?
Billigste leasing af bil ca 2000kr pr mdr ?
Hvis det til en start drejer sig om at blive transporteret til og fra arbejde, så tror jeg på at det kan gøres biligere.

  • 0
  • 0

Fra artiklen:
"Når alle biler i Danmark er førerløse, vil mængden af trafik således stige med 14 procent. Og i hovedstadsområdet, hvor trængselsproblemerne er værst, stiger trængslen med 15 procent, viser Vejdirektoratets prognose."

Fra en anden artikel bragt i Ingeniøren samme dag, også om en prognose fra Vejdirektoratet:
"[...]Det viser en endnu ikke offentliggjort prognose fra Vejdirektoratet.

»Vi skal helt frem til 2065, før alle biler er selvkørende på niveau 5, hvilket vil sige selvkørende på alle veje under alle forhold. [...]"

Bemærk, at begge prognoser handler om en situation, hvor alle biler er førerløse. Så ved at koble de to artikler sammen, kan vi sætte dato på det tidspunkt, hvor vi får de 14% stigning i trængslen generelt og 15% stigning i trængslen i hovedstadsområdet: Det sker i 2065.

Jeg synes, det er helt fantastisk godt gået, at man kan beregne noget 38 år ude i fremtiden med så stor nøjagtighed, at det er værd at gøre opmærksom på en forskel på 1 procentpoint.

Især, når man ifølge artiklen bygger prognosen på to antagelser, vi ikke har empiriske data på overhovedet:
1. Hvor mange flere biler, der kan være på vejene, når de selvkørende systemer tillader mindre afstand.
2. Hvor mange flere biler, der vil komme på vejene, når de selvkørende systemer gør bilkørsel mere bekvem.

"We are engineers. We make precision guesswork based on unreliable data from those of questionable knowledge."

  • 2
  • 0

Det er muligt, at det samlede resultat af forskellige effekter (op- og nedadrette) bliver en stigende trafikmængde (spådomme). Men bliver en meget afgørende effekt ikke overset?
Når biler gradvist bliver mere selvkørende vil man jo kunne udnytte sin tid i kabinen til andre og væsentligt mere fornuftige tiltag end at være fastholdt som fører. Denne effekt regnes faktisk til at have en enorm stor samfundsmæssig betydning, på niveau med besparelsen i liv og sygehusbehandling. Det interessante er så om ikke trængselssituationer i høj grad vil blive forudset og at man derfor indretter tiden derefter. Det betyder jo ikke noget at blive forsinket, når man ikke spilder nyttig tid på det.
Kombiner det med udviklingen omkring Mobility-as-a-Service. Mange råber temmelig højt om behov for infrastrukturelle udvidelser. Bevares, nogle steder er der klare behov, men jeg synes, der er et stort behov for at få justeret prognoserne på dette område. Det tager jo lang tid at etablere nye byggerier, og der jo tale om langtidsinvesteringer.

  • 1
  • 0

Det holder ikke. Københavns Kommune har allerede længe aktivt nedlagt vejbaner, derfor er køerne ved trafikrydsene blevet længere.
Ligeledes er fortov og cykelbaner blevet gjort bredere - de optager i dag en større del af hele vejen end vognbanerne gør trods det at bilerne stadig flytter langt den overvejende del af personer.
Adfærden hos de politiske bormmester følger ikke fornuft men en personlig agenda. her kæmper al fornuft forgæves.

For ikke at snakke alle kommuner omkring København, der har indsnævret vejbanerne til 1, og plantet græs på de arealer der før var vejbane. Kun fordi DE ihvertfald ikke vil have biler på deres veje.

Et grælt eksempel er strandvejen i Solrød kommune, ved troldeskoven. Her var 2 dejlige vejbaner i begge retninger, med 70km/t så trafikken kunne glide både morgen og aften. Men kommunen brød sig ikke om trafikken når der skete uheld på motorvejen. I dag er disse 2 vejbaner plantet til med store græsarealer så der kun er 1 vejbane i hver retning med 40km/t.
Til gengæld har bussen nu første ret, for når den holder på vejen, går trafikken også her totalt i stå, og alle skal vente på at 2 passagere skal sættes af.

Dette kun fordi borgmestrene er blevet en flok egoistiske vejkonger.

  • 0
  • 0

Plus den gevinst det giver at der ikke er så mange trafikofre mere. Det vil spare samfundet for milliarder.
Disse milliarder kunnne trafikministeren så bruge på at genetablere de vejbaner kommunerne har inddraget til nytteløse græsarealer.

  • 1
  • 0

Ikke blot udnyttes den tid, en passager opholder sig i bilen, bedre som nævnt ovenfor.

Det som virkelig vil begrænse trængslen med Selvkørende Biler er, at al tid i bilen kan udnyttes optimalt og planlægges ind i et større billede: Summa summarum: Et mindre antal biler kan servicere et langt større antal brugere, og over hele bilen funktionstid =24 timer!

Man har tendens til at tænke "min bil" i dag, det vil ændres til "vores families bil" til "også naboens og gamle fru Jensen i nr 18's bil@", og samtidig "vores lokale bus/limo/van".

Alsidigheden og flexibiliteten i disse fællesbiler (gerne elbiler) vil overraske de fleste, som tænker ud fra i dag.

Læs fx Elon Musk og hans visioner om transport generelt. Elon rules!

  • 0
  • 1

Man har tendens til at tænke "min bil" i dag, det vil ændres til "vores families bil" til "også naboens og gamle fru Jensen i nr 18's bil@", og samtidig "vores lokale bus/limo/van".


Dette vil hovedsageligt reducere antallet af biler. Det vil ikke nødvendigvis føre til færre kørte km, da der er to faktorer, der trækker i hver sin retning:

  1. Det bliver nemmere at etablere samkørsel og dermed få flere personers transportbehov dækket på 1 tur.

  2. Bilerne vil i et eller andet omfang skulle køre tomme mellem destinationer og opsamlingssteder.

  • 0
  • 0

Det som virkelig vil begrænse trængslen med Selvkørende Biler er, at al tid i bilen kan udnyttes optimalt og planlægges ind i et større billede: Summa summarum: Et mindre antal biler kan servicere et langt større antal brugere, og over hele bilen funktionstid =24 timer!

Det forudsætter at selvkørende biler netop bliver fælleseje. Alternativt kunne jeg da forestille mig at selvkørende biler kan "parkere sig selv", forstået på den måde at de bare kører videre.
Tag nu den nye Royal Arena i København. For de fleste danskere lyder det temmelig langt ude kun at afsætte, - hvad var det 5-600 parkeringspladser til henved 16.000 potentielle gæster i arenaen.
Nu er scenariet ikke så sandsynligt, men skulle jeg både have billet til en forestilling i Royal Arena og besidde en selvkørende bil, så ville jeg nok bare sætte den til at cirkulere i byen i et par timer indtil jeg skulle hjem igen. Den kunne derved blive en del af Vejdirektoratets 15 procent.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten