Vejdirektoratet: Sådan strammede vi reglerne efter fatalt brokollaps

Vejdirektoratet: Sådan strammede vi reglerne efter fatalt brokollaps

Obligatoriske kurser for alle fra ingeniør til sjakbajs og bedre kontrol er mellem de stramninger, som blev indført, efter at en motorvejsbro styrtede sammen i Nørresundby i 2006.

Har anlægsbranchen intet lært siden 2006, da en bro over motorvejen ved Nørresundby kollapsede under støbningen og kostede en enkelt person livet?

Sådan har mange spurgt, efter at en bro under opførelse over Helsingørmotorvejen lørdag aften på tilsvarende vis brasede sammen. Men der er sket en masse, forsikrer anlægschef Erik Larsen fra Vejdirektoratet.

»Det sidste brokollaps medførte et stort udredningsarbejde, og undersøgelsen endte med en række skærpede forhold. Stilladshåndbogen blev udgivet, og der kom et formaliseret uddannelsesforløb for alle involverede parter. Det er lige fra ingeniøren, der projekterer, til ham, der koordinerer og i princippet udfører arbejdet,« forklarer han.

I dag skal alle involverede i et brostøberi således på kursus hver femte år, og der er kommet øget fokus på kravene for dokumentation. Desuden er Stilladshåndbogen blevet adopteret i vejreglerne som et formelt regelsæt.

Læs også: Stilladset på kollapset motorvejsbro måtte forstærkes flere gange

25. april 2006 bragede 2.000 ton beton, jernbjælker og forskalningsbrædder ned over det nordlige spor af motorvejen ved frakørsel 22 til Nørresundby C. Én bygningsarbejder døde, og fem kom alvorligt til skade.

Ud over kurser til de forskellige professioner er der også kommet skærpede retningslinjer for, hvordan parterne på brobyggeriet skal gå hinandens arbejde efter i sømmene.

Entreprenøren skal dokumentere, at stilladsprojektet er udført korrekt, og bygherren skal dokumentere, at der er ført korrekt tilsyn med kvaliteten af entreprenørens arbejde.

»Der er en hel række skemaer, som de forskellige parter skal udfylde. Og sammen med det formaliserede udddannelsesforløb af alle involverede er det de væsentligste ændringer siden ulykken i 2006,« siger Erik Larsen.

Vejdirektoratet kan endnu ikke sige noget om årsagen til ulykken i Gl. Holte, men fastholder, at alle regler er overholdt i forbindelse med byggeriet og støbningen af den nu kollapsede motorvejsbro.

Læs også: Se forskallingen på motorvejsbroen få timer inden kollapset

En DTU-professor har påpeget, at det kan ligne et problem med forskallingen, og ingeniør Jørgen Münster-Swendsen har bidraget med billeder af en ujævnt udseende forskalling, taget få timer før kollapset.

Læs også: DTU-professor: Brokollaps ligner en gentagelse af et forskallingsproblem

Entreprenøren er også blevet bedt om at forstærke sin stilladskonstruktion flere gange, inden der blev givet tilladelse til støbningen. Men Vejdirektoratet fastholder, at den slags tilretninger af et entreprenørprojekt er helt normale, og at der ikke blev givet tilladelse til at begynde støbningen, førend Vejdirektoratet var sikker på, at alle regler var overholdt.

Helsingørmotorvejen er også lukket tirsdag morgen, mens Vejdirektoratet fortsætter oprydningen efter kollapset.

Kommentarer (5)

Vejdirektoratets fastholder, ifølge artiklen, at alle regler er overholdt.

Jamen, så er der vel ikke mere som skal undersøges. Slut, færdig.

Goddag mand ..... Økseskaft !

Hvordan kan man, i Vejdirektoratet, udtale sig så skråsikker og uden den mindste tvivl - er det ingeniører, embedsmænd eller politikere ?

Det ville være klædeligt, og professionelt, at være ydmyg, tvivlende, og realistisk. Skråsikkerhed hører ikke hjemme her !

  • 2
  • 2

Vejdirektoratet kan endnu ikke sige noget om årsagen til ulykken i Gl. Holte, men Vejdirektoratet fastholder, ifølge artiklen, at alle regler er overholdt.

                    Jamen, så er der vel ikke mere som skal undersøges. Slut, færdig.  

Når man tænker på at italienerne, da man endnu kaldte dem Romere, allerede fra før vores tidsregning arbejdede med beton. Således blev Pantheon bygget 118 - 125 e.Kr. med en kuppel af letbeton og en diameter af 43 m.

Med det i mente bliver det danske Vejdirektoratets brokolapse særdeles pinlig.

  • 0
  • 2

[ Vi har IKKE tid til at lave arbejdet ordentligt. Men vi har ALTID tid til at lave det om ]
Opslaget er set i en skurvogn på en byggeplads hvor der blev arbejdet under tidspres.
Et suk fra en medarbejder som følte at hans faglige stolthed blev krænket af det forjagede tempo.
Jamen så bygger vi da bare en NY bro --- og denne gang gør vi os rigtige UMAGE.

  • 2
  • 0