Vejdirektoratet nedlægger nødtelefoner langs motorvejene
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Vejdirektoratet nedlægger nødtelefoner langs motorvejene

Nødtelefonerne langs det danske vejnet vil i løbet af den næste måneds tid blive dækket til, inden de endeligt nedtages og tages ud af funktion. Illustration: Casper Dalhoff/1. sektion

Snart vil det være slut med de velkendte, orange SOS-telefoner, som er spredt langs de danske motorveje med få kilometers mellemrum.

Således vil Vejdirektoratet fra 1. juni starte nedtagningen af samtlige 1.300 nødtelefoner og kun efterlade 30 telefoner ved væsentlige broer og tunneller. Det fremgår af en pressemeddelelse, som Vejdirektoratet har udsendt i dag.

Læs også: Opkald fra nødtelefoner flyttes til Vejdirektoratet

Årsagen til beslutningen er et voldsomt fald i brugen af nødtelefonerne i takt med, at mobiltelefoner er blevet allemandseje. I pressemeddelelsen udtaler trafikdirektør for Vejdirektoratet Niels Tørsløv:

»De gamle nødtelefoner er simpelthen blevet overhalet af den nye teknologi i form af mobiltelefonerne,« siger trafikdirektøren og fortsætter:

»De er blevet gjort overflødige. Og derfor har vi besluttet at afvikle dem.«

I 2016 blev nødtelefonerne kun benyttet til 2 nødopkald, mens der bare 5 år tidligere blev ringet op 35 gange i forbindelse med nødsituationer.

Læs også: Fejl i nødtelefoner fra motorvejenes barndom

Sikkerheden undersøgt

Vejdirektoratet orienterede i slutningen af april i et notat til Folketinget om baggrunden for beslutningen. Her fremgik det blandt andet, at Vejdirektoratet vil kunne opnå en årlig besparelse på 4 mio. kr. til drift og en større udgift til udskiftning og reparation af nedslidte telefoner på 56 mio. kr.

For at kunne stå inde for beslutningen har Vejdirektoratet undersøgt sikkerheden ved at udfase nødtelefonerne og argumenterer blandt andet med, at opkald til 112 altid vil blive opfanget af nærmeste telemast uafhængig af, hvilken operatør man ellers benytter. Dækningen burde derfor være i top.

Læs også: Strømsvigt kan lukke dansk mobilnet

Samtidig fremhæver trafikdirektøren, at de fleste trafikanter med stor sandsynlighed er indehavere af en mobiltelefon, som vil kunne benyttes i en nødsituation:

»Desuden viser tallene, at 96 procent af alle husstande har mindst én mobiltelefon. Og den andel er formentlig endnu højere for dem, der også har en bil,« siger Niels Tørsløv i pressemeddelelsen.

Faldet i brug af nødtelefoner over de seneste syv år

Opkaldstype2010201120122013201420152016
Nødkald813527272282
Trafikfarlig1823103628
Vejhjælp56951332022817910688
Sum66857135725820711698

Kilde: Vejdirektoratets trafikcenter

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er vel ok.
Man må bare håbe der er mobildækning, hvis der opstår behov for hjælp/assistance.

  • 3
  • 1

??? Det er da ikke på samme skærm at man låser telefon op, som hvor telefon funktionen er.


Prøv at taste 112 eller 911 i stedet for pinkoden. På min telefon spørges man om man ønsker at lave et nødopkald, og sådan skal det være, for det siger EU. (911 er USAs nummer til nødkald.) Lad være med at trykke ja, for så ringer telefonen til TDC eller Telenor, og der er jo ikke nogen grund til at genere dem. (Det er heller ikke lovligt at gøre det.) TDC og Telenor har til opgave at sende alarmopkaldet videre til den rette alarmcentral.

  • 5
  • 0

Du overlever nok at gå et par kilometer

Sagtens! Det var heller ikke pointen.
Men, det ville sikkert være muligt at lade bilen​ løbe farten af, så man holder lige ved nødtelefonen.
Et "mobildødt" område kan jo ikke ses, og ikke alle er fysisk i stand til gåturen.
- Hvilken vej, i øvrigt, og hvor langt?

  • 2
  • 0

I Danmark nedlægger vi ting på stribe med begrundelsen "alle har en mobiltlf"...

  1. alle har IKKE en mobiltlf.
  2. man er ikke forpligtet til at forlade hjemmet med sin mobiltlf.
  3. ingen stopper ved en bil som har havariblinket tændt.... det kan jo være østeuropæiske landevejsrøvere.
  • 9
  • 2

turister får selvfølgelig udleveret en mobiltelefon, som bruger de frekvenser, der er gængse i Danmark - ikke?

Folk fra the Americas (f.eks. i en lejet bil) har telefoner på andre frekvenser.

  • 4
  • 1

Pyt, det er jo kun NØDtelefoner. Og de bliver næsten aldrig brugt og folk i nød har sikkert en mobiltelefon og vi kan spare penge... Så pyt og dette var sarkastisk ment...

  • 2
  • 3

Folk fra the Americas (f.eks. i en lejet bil) har telefoner på andre frekvenser.


Kan du komme med et eksempel på en relativt kendt telefon der ikke virker i EU?

Pyt, det er jo kun NØDtelefoner. Og de bliver næsten aldrig brugt og folk i nød har sikkert en mobiltelefon og vi kan spare penge... Så pyt og dette var sarkastisk ment...


Hvad er prisen på et liv? I dette tilfælde har der været 2 opkald på et helt år til en reel nødsituation. Og vi aner ikke hviklen betydning det har haft for hjælpen. Men til en pris på flere mio./kald så er det godt nok nogle dyre opringninger.
Mon ikke to ekstra ambulancer i vestjylland vil redde flere liv?

  • 5
  • 1

Lad dem stå til de ikke kan mere - de 4 mio. er en lille udgift i forhold til et menneskeliv.

Når de så en efter en går i udu så fjern dem indtil antallet er så lavt at det kan være lige meget om de er der - men indtil da så behold dem.

  • 4
  • 3

Dual-band telefoner uanset mærke og model, som kan bruges i Nord- og Sydamerika virker normalt ikke i Europa.

Fx har iPhone 6s og 7 i alle modeller en 'base' af frekvenser, som gør dem brugbare i hele verden. Den eneste forskel på en amerikansk og en dansk iPhone er, at den amerikanske også understøtter CDMA.
Jeg ved ikke med øvrige mærker, men i den globale verden hører din kommentar heldigvis snart fortiden til.

  • 0
  • 0

Nej, fjern dem når beslutningen er taget, ellers vil du have et system man alligevel ikke kan regne med, når hver tredie telefon er nedtaget.
Systemet har nu været utilregneligt i flere år, efter kraftigt snefald har mange telefoner været skadet af sne fra sneplovene, og det har været langt ind i foråret inden de sidste gule afdækninger har været fjernet.

Teleselskaberne har generelt haft fokus på dækning langs motorvejene, lige fra indførelsen af NMT i fårrige århundrede, det heder jo mobiltelefoner.

  • 0
  • 0

ingen stopper ved en bil som har havariblinket tændt.... det kan jo være østeuropæiske landevejsrøvere.

Det er dog ret nemt at tage vare på egen sikkerhed, og skaffe hjælp til nogle som ser ud til at have hjælp behov:

Jeg har for længe siden besluttet at jeg ikke vil stoppe ved en nødstedt bil (særligt et øde og mørkt sted) selv om der står nogle og gør fagter --- og besluttede samtidig at hvis jeg oplevede en sådan opstilling, ville jeg køre forbi og derefter ringe til politiet og informere om at der tilsyneladende er nogle der har brug for hjælp.

I øvrigt er det ikke længe siden jeg sad kørte i min bil og funderede over om der i det hele taget var nogle der brugte de orange telefoner --- for mit vedkommende har jeg brugt dem én gang, nemlig tilbage i 70'erne ved en sprængt ventilator-rem. For et par år siden røg vandpumpen, men da brugte jeg min mobil :-0

  • 1
  • 0

Det er langt fra første gang at den faldende brug af nødtelefonerne er oppe og vende i medierne. Vejdirektoratet har tidligere oplyst at man måtte bevare nødtelefonerne frem til 2017, fordi man havde bundet sig til en langvarig serviceaftale som først udløber i år. Se f.eks. denne artikel fra nogle år siden:
http://jyllands-posten.dk/indland/article6...
Den forklaring er dog ikke medtaget i pressemeddelelsen.

  • 0
  • 0

His man fjerner "hovedet" på stolperne, hvilke ledninger vil da stikke op - et telefonkabel og noget strømforsyning?

Formentlig kun telefonkabler, gammeldag analoge telefoner bruger kun den strøm de får gennem telefonkablet.

Kunne det anvendes til et pænt finmasket info-system med dynamisk styring af hastighed, advarsler om kø, udrykningskøretøjer m.m.m.?

En af de hyppige fejl er kabelfejl, på de stadig ældre kabler.

En alternativ løsning kunne være en simpel GSM telefon, hvis batterier lades af solceller, forbindelsen checkes automatisk ved regelmæssige kontrolopkald, service interval 5-10 år.

  • 0
  • 0

Foreslår du, at man skal på vandring på motorvejen?

Det er nok en god ide at holde sig helt ude i siden af vejen.
Jeg har i øvrigt hørt en gang imellem i radioen, at nogen cykler over Farøbroerne, da de eller skal over Storstrømsbroen. Så bliver de gerne hentet af politiet. Hvis det også gælder når man går på motorvejen, bliver man nok hentet uden at have mobiltelefon med.
Thumbs Up.

  • 0
  • 0

For et par år siden røg vandpumpen

Havde den ikke gevet mislyde længe inden?
På min Astra F fra 1997, trækkes den sammen med tandremmen. Tandremmen kører om 2 knastaksler, 2 medløberhjul, et remstrammehjul og vandpumpen. Der er jeg obs på alle mislyde, da det er en af de modeller hvor tandremmene eller medløberhjulene har gevet problemer. Det har det også på min, da den var 7,75 år gl. Da var det bare ikke mig der ejede den.

  • 0
  • 0

@Karsten Nyblad

Prøv at taste 112 eller 911 i stedet for pinkoden. På min telefon spørges man om man ønsker at lave et nødopkald, og sådan skal det være, for det siger EU.


Ikke her. Jeg ved ikke hvilken telefon du har, men på Samsung Galaxy S4 / Android er der ikke den sammenblanding af pin-kode og nødtelefon.

Normalt bruger jeg mønster til at åbne telefon fra stand-by. Hvis du ikke tegner mønster kan du vælge at gå til skærm med telefon funktion, hvor kun nødtelefon kan indtastes. Jeg har prøvet at skifte telefon til pin-kode åbning med samme resultat. Der er heller ikke noget problem at vælge pin der begynder med 112 for telefon funktion er som sagt en separat skærm.

  • 0
  • 0

Jeg brugte en for 5 år siden lige uden for Vejle, ristet tændspole... de er langt hurtigere end mobiltlf. man kommer igennem med det samme. Folk tror at mobiltlf er en nem løsning men man havner ofte i en kø på en 10 ~ 15 min.


Var det på en ældre bil med kun 1 tændspole? I nyere biler (også min som er 20 år gl.) er der 2 spoler indbygget i et hus, da der tændes på to tændrør af gangen, det ene dog uden noget at tænde.
Ofte har jeg indtryk af, at tændspolerne før de står helt af, ofte giver udsættere et stykke tid, da det ofte er højspændingen som slår igennem dem til stel.

  • 0
  • 0

På min S7 edge, står der en knap mærket Nødopkald, under tastaturet som bruges til at taste telefonens adgangskode. Tastaturet fremkommer når der stryges med telefonikonet med det samme der tændes på tænd-knappen på siden af telefonen.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten