Vejdirektoratet: Motorvej skal bygges nu
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Vejdirektoratet: Motorvej skal bygges nu

På finanslovsudspillet fra regeringen, finder man ingen penge til motorvejen mellem Holstebro og Herning, der skal føre patienter til det nye hospital i Gødstrup, som skal stå klar i 2017.

Det har fået Vejdirektoratet til at råbe op. Hvis man vil have motorvejen klar til åbningen af sygehuset, skal man i gang med at anlægge den nu.

Regeringen lovede ellers, at den nye motorvej ville være klar samtidig med hospitalet. Flere kommuner beklagede sig over beslutningen om at lukke akutmodtagelsen i Holstebro til fordel for det nye og større hospital i Gødstrup. Motorvejen blev derfor set som en erstatning for kommunerne, da patienter fra f.eks. Lemvig og Thyborøn får endnu længere til nærmeste akutmodtagelse.

Jyllands-Posten har været i kontakt med finansminister Bjarne Corydon (S), der er noget fåmælt.

»Det er velkendt, at denne regering ikke bruger penge, som den ikke har, og jeg vil derfor drøfte med Folketingets partier, hvordan vi kan skaffe finansiering til motorvejen mellem Herning og Holstebro,« skriver finansminister Bjarne Corydon i en mail til Jyllands-Posten uden at uddybe nærmere.

Dokumentation

Artikel fra Jyllands-Posten

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Mon ikke motorvejen er en forhandlingbrik i spillet med oppositionen. Den skal nok komme, men til gengæld for indrømmelser. Eller krav der frafaldes, som fx at Venstre ønsker at brugerne skal betale for Storstrøms-forbindelsen (som ikke behøver være en bro...)
Vestjylland er trods alt oppositionens kerneland.

  • 0
  • 0

Har "vejdirektoratet" regnet på om en motortrafikvej kunne bruges og hvor meget denne løsning koster til sammenligning. Forudsat denne kun er en opgradering af eksisterende landevej. Skulle det mod forventning vise sig at trafikken overstiger Frederikssundsvejens, kan det overvejes om der skal bygges motorvej.

Sammenblandingen med en nedslidt jernbanebro er usmageligt, selv for Venstre. Men folketingspolitikkere glemmer vist lige at vi har en krise nu.

  • 0
  • 0

Såfremt der ikke er penge til færdiggørelse af Herning/Holstebro motorvej, så er der heller ikke penge til Gødstrup projectet.
Det er galimatias at bygge et hospital uden tilgang fra veje, medmindre man da sørger for helikopter i stedet for ambulancer.
Stop det nonsens nu!
Brug grunden i Gødstrup til brakmark. Det er den mest velegnet til.
Vi har hospitaler nok.
Eller byg et kollektiv til læger mm. i Gødstrup. så kan de bo centralt til alle hospitaler i region midt.

  • 0
  • 0

Hvorfor skulle forholdene være bedre i det vestjyske end de bliver omkring det kommende "supersygehus" i Køge.
Her er godt nok motorvej næsten til indgangsdøren - desværre er strækningen også den mest trafikerede i HELE Danmark. Så transporttiden til sygehuset i morgentimerne og eftermiddagstimerne bliver urimelig lange.

Det rigtige ville være at genoverveje alle de mange sygehusplaner og nøjes med de 10-12 sygehuse som dette land reelt har brug for.

Og vejen mod Vest ude på heden - tja det er vel fin nok som den er.
Mange andre steder i kongeriget er vejstrækninger i en ringere stand.

  • 0
  • 0

Hvorfor skulle forholdene være bedre i det vestjyske end de bliver omkring det kommende "supersygehus" i Køge.

Uhm, du har vist ikke fulgt med i timen.

Det skal de fordi Venstre så ud til at miste stemmer i det vestjyske som resultat af studehandlen om placeringen af sygehuset.

1-2-3 vupti, så blev der designet en vestjysk kompensationsmotorvej så meningsmålingerne vendte igen.

  • 0
  • 0

Og vejen mod Vest ude på heden - tja det er vel fin nok som den er.
Mange andre steder i kongeriget er vejstrækninger i en ringere stand.

En opgradering, som strækningen Roskilde-Ringsted, ville nok ikke skade. Evt. ombygning til motortrafikvej.

  • 0
  • 0

Og vejen mod Vest ude på heden - tja det er vel fin nok som den er.
Mange andre steder i kongeriget er vejstrækninger i en ringere stand.

Tjae enhver so hytter sine grise.
Jeg kan godt give dig ret i at en del veje på Sjælland er nedslidte.
Men jeg kan sgu godt nok ikke se, at vi skulle være ringere stillet i Vestjylland.
Jeg kan bare ikke se, at heden skulle være årsagen.
Men selvfølgelig brødnid er der alle steder.
I har cafeerne, og vi har naturen. Såeee.

  • 0
  • 0

Hvad vil vejen betyde for transporttiden i minutter? Hvis det er et 20 km spor der laves til motorvej må dt give en besparelse på ca. 4 minutter. Er det virkeligt det værd i det store billede?

  • 0
  • 0

Du mener at det er usmageligt, selv for Venstre, at sammenblande motorvejs debatten med en nedslidt jernbanebro - tja, det må du da gerne mene, men du sammenligner jo selv på samme usmagelige måde behovet for "nærhed til akutsygehuse" med en tilfældig vejstrækning på sjælland et sted. Du sammenligner efter min mening æbler og burhøns.

Du spørger om vejdirektoratet har undersøgt hvad en udviddelse af den eksisterende vejforbindelse til en motortrafikvej ville koste. Mit bud er nej, og det begrunder jeg med at vejdirektoratet er et embedsapparat som får udstukket nogle opgaver af politikkerne. Netop i denne sag er de blevet bedt om at undersøge hvorledes der kan etableres en "motorvejsforbindelse" imellem Herning og Holstebro. Det har de så gjort, og har givet (eller skal meget snart) deres indstilling til trafikministeren om hvilken ruteføring der vil være den samfundsmæssige bedste . Du kan eventuelt opsøge informationerne på vejdirektoratets hjemmeside, og her også se den nyligt udarbejdede VVM rapport.

Ligegyldigt hvilken politisk observans man har, så kan vi i denne sag ikke komme udenom at næsten samtlige partier har stået i kø for at love en "motorvejsforbindelse". Men jeg er da enig med dig i at der er mange på borgen som har det med at glemme - ligesådan har vælgerne!

  • 0
  • 0

Bliver forholdene bedre i vesstjylland end omkring Køge?
Jeg kan fortælle dig at også i vestjylland er trafikken på vejnettet størst i morgen og eftermiddagstimerne. Og ja jeg mener også urimelig lange transporttider samt at afstanden er urimelig lang.
Har du været på vejen på heden, og mere relevant på vejene vest for Holstebro og helt ude i yderkanten? Nu er det ikke kun beboerne omkring Herning (som jeg mener er heden) der skal bruge sygehuset.

Jeg er enig med dig i at vi burde beholde det velfungerende sygehusvæsen som findes i dag, og ikke samle det hele i såkaldte super sygehuse.

Men for at forholde os til artiklen - så har vejdirektoratet da 100% ret i deres udsagn om at projektet skal igang nu for at nå at være færdig til at Gødstrup sygehuset står færdigt.

  • 0
  • 0

Men for at forholde os til artiklen - så har vejdirektoratet da 100% ret i deres udsagn om at projektet skal igang nu for at nå at være færdig til at Gødstrup sygehuset står færdigt.

Ja, der er især omfartsvej nord om Herning til Gødstrup og derfra til syd for Aulum, det vil være en idé at færdiggøre. Strækningen Aulum-Holstebro er en 2-sporet landevej, der gødt kunne udbygges.
http://www.vejdirektoratet.dk/DA/vejprojek...

Dernæst er der tale om omfartsvej ved Holstebro, hvor der har været flere forslag. Til en start er strækningen Gødstrup-Aulum det der har første prioritet. Dernæst Aulum til kommende Holstebro omfartsvej, der sikkert kunne være en motortrafikvej. Omfartsvejen ved Holstebro er planlagt længere ind mod Holstebro, mens en Motorvej skulle føres i en lang stor bue uden om Holstebro. Det er vel denne omfartsmotorvej der er tale om og ikke strækningen Gødstrup-Aulum.
http://kommuneplan2009.holstebro.dk/dk/bys...

  • 0
  • 0

Der er en billigere løsning end motorvejen og det er at opgradere den eksisterende infrastruktur - jernbanen - til en regulær nærbane mellem Holstebro og Herning.
Strækningen er nyrenoveret og med trinbræt/stationsanlæg i Holstebro Syd, evt. Mejdal, Tvis, Skibbild, Gødstrup (tosporet med mulighed for at Re-tog fra Århus kan vende) og Herning Vest til samlet ca. 100 mio. kr samt to nye togsæt formedelst 50 mio. kr, kan man have timedrift til alle stop (evt. efter behov), halvtimesdrift ved de større og 3 tog/time mellem Gødstrup og Herning.

Hvis man sammenligner med prisen for en motorvej Holstebro-Herning er der vist rigeligt til overs til en god forbindelsesvej til Hospitalet og en opgradring til motortrafikvej.

  • 0
  • 0

Der kører rigtig meget tung transport på hovedvejen mellem Herning og Holstebro, så det går ofte meget langsomt. Desuden, husk nu at der bliver borgere i regionen, som får ca. 1½ times kørsel til skadestuen men det dårligt placerede "supersygehus" i Gødstrup.

Fx kørsel fra Struer til Herning, tager nu om dage en times tid at køre de 53,3 km hvis trafikken glider og der ingen ophold er i trafikken.
Det samme tur hvis der var motorvej hele vejen, ville tage en halv time.
Ved motorvej til Holstebro Nord, som det bør blive, vil turen fra Struer til Herning vil der nok være ca. 25 minutter kortere, og sandsynligvis helt op til det dobbelte når trafikken er værst.

Motorvejsnettet bør generelt på sigt favne hele landet. Jeg synes det er lidt usolidarisk at nogle folk i andre egne af landet, ikke kan unde vestjyder en rimelig infrastruktur.

  • 0
  • 0

Jan - jeg synes du skulle tage og læse materialet inden du fortsætter med yderligere indlæg da du har misforstået indholdet angående de forskellige forslag mht ruteføring.

Ja det siger sig selv at der skal laves en tilkørsel til Gødstrup, nu hvor de "kloge" har valgt at placere sygehuset ude på en pløjemark. Langt fra alt! Der beskrives i rapporten forskilleige løsninger, herunder motorvejs/motortrafikvejs løsninger

I den anden ende ved Holstebro:
1: Hovedforslag er en motorvej til Holstebro med tilslutning lige udenfor den allerede eksisterende ringvej. Der skal altså ikke bygges en ny ringvej som du skriver
2: Et af "alternativerne" (som jeg ville have kaldt et tillæg) er følgende: Hovedforslag + en udviddelse af ringvejen så den føres som 4 spor hele vejen
3: Et af alternativerne er at motorvejen skal føres udenom byen og tilsluttes på nordsiden, og ikke som hoveforslaget i den sydøstlige ende af byen

  • 0
  • 0

Prøv at sende en ambulance fra Vallensbæk til Køge ad hhv. Gl. Køge Landevej og Køge Bugt Motorvejen.

Så ved du at tidsgevinsten er meget mere end 4 minutter.

Hvorfor, er jeg sikker på at du sagtens selv kan regne ud, men det glemte du nok i farten, ikke?

  • 0
  • 0

Ja det er da logisk. Der er trafiklys ved de krydsende veje i københavn.
Det er der nærmest ikke et eneste af på stykket mellem herning og holstebro, og derfor vil en motorvej ikke betyde specielt meget for tiden.

  • 1
  • 0

Søren: Du er helt forkert på den! Der er ingen lyskryds på strækningen Herning - Holstebro!!.
Men så er der tilgengæld flere rundkørsler, samt farlige vejkryds med hastighedsbegrensninger. For da slet ikke at tale om antallet af traktorer, mejetærskere, trailere, lastbiler og modulvogntog.
Nu har du selvfølgelig ikke begreb om hvordan vejen er, men jeg kan fortælle dig at der er knap så mange overhalingsmulighed - så dine 4 minutter holder ingensteder.

  • 0
  • 0

Ja det er da logisk. Der er trafiklys ved de krydsende veje i københavn.
Det er der nærmest ikke et eneste af på stykket mellem herning og holstebro, og derfor vil en motorvej ikke betyde specielt meget for tiden.

Tag lige og kør en tur fra Holstebro til Herning på de mest belastede tider.
Så tror jeg du ændrer holdning.
Men selvfølgelig har I også Jeres problemer på øen, men stadigvæk så er Jylland altid blevet tilsidesat.
Men sådan har det jo altid været når vores politikere kommer på Borgen, så bliver de "sat på plads" og "glemmer" alt om hvad vi satte dem derover for.

  • 0
  • 0

Uhm, du har vist ikke fulgt med i timen.

Det skal de fordi Venstre så ud til at miste stemmer i det vestjyske som resultat af studehandlen om placeringen af sygehuset.

1-2-3 vupti, så blev der designet en vestjysk kompensationsmotorvej så meningsmålingerne vendte igen.

Poul-Henning Kamp, det er nu vist nærmere dig der har sovet i timen, eller er det blot en dumsmart kommentar fra en fra øen?
Jeg vil henvise din opmærksomhed på følgende dokument (www.rute18.dk/userfiles/file/Rute18.pdf), hvori der står følgende:
Folketinget vedtog i 1996 en projekteringslov (LOV nr. 408 af 22/05/1996) for udbygning af hovedlandevejen mellem Holstebro og Vejle (rute 18) til motorvej.

Ja nu er har jeg ikke fulgt med i politik i særligt mange år, men hvis jeg ikke tager helt fejl var det vist en rød regering dengang.

  • 0
  • 0

[/quote]
Jeg vil henvise din opmærksomhed på følgende dokument (www.rute18.dk/userfiles/file/Rute18.pdf), hvori der står følgende:
Folketinget vedtog i 1996 en projekteringslov (LOV nr. 408 af 22/05/1996) for udbygning af hovedlandevejen mellem Holstebro og Vejle (rute 18) til motorvej.
[/quote]

Ja og for 40 år siden vedtog man den omfartsvej vest om slagelse som bliver klar næste år.

Der var dog mange, herunder pressen der lagde mærke til hvor kort efter en ubekvem meningsmåling Venstres udmelding om den vestjyske kompensationsmotorvej kom.

At Venstre så ikke ser ud til at kunne opfylde deres valgløfter er så en anden sag.

  • 0
  • 0

Din beregning må forudsætte at man kan køre med maksimal tilladt hastighed i begge tilfælde.
Hvis du nogensinde har været ude på landet vil du vide at man meget ofte kører i en kø der er skabt af en mejetærsker der kører 30 kmh. og at en realistisk gennemsnitshastighed ofte er omkring 60 kmh.
Det er sandsynligt at et udrykningskøretøj vil kunne køre strækningen på den halve tid på motorvej.

  • 0
  • 0

At Venstre så ikke ser ud til at kunne opfylde deres valgløfter er så en anden sag

.
Nu skal man jo have flertal for at få gennemført sin politik! (Er det ikke sådan SF siger)

Men min pointe er at det ligeså meget er den siddende regering (specielt S) som har afgivet løfter om den motorvej, og ikke noget 1-2-3vupti fra Venstre, det vil du også se hvis du læste ovenstående artikel.
[quote]Regeringen lovede ellers, at den nye motorvej ville være klar samtidig med hospitalet[/qoute]

Din Transportminister, Henrik Dam Kristensen (S) har ligeledes været ude inden for de seneste år og garanter at motorvejen kommer, ligeså Mogens Jensen (S)!. Det var rent faktisk et bredt forlig der banede vejen for at starte projektets første fase med VVM undersøgelsen, og herefter var det så Bent Hansens (S) værk at få lukket for Holstebro sygehus hurtigst muligt, som dermed øgede behovet for at finde en passende løsning! En "passende løsning" har partierne bag der brede forlig valg skal være en motorvej.

Nu er det så den røde side som sidder med magten, som også har ansvaret for at holde deres løfter, og dermed skal der findes penge til at få startet byggeriet! Det kan da ikke være andet end ansvarligt at Venstre så nu kæmper for at holde "dem" op på deres løfte.

  • 0
  • 0

Hvis nu de gode folk på SJ, blev bedre til at benytte sig af, alle de offentlige transport muligheder der er stillet dem til rådighed i form af busser S-tog hvor vi alle samme er med til at betale ind over div. vægtafgifter og andet Skat, på den måde kunne man måske opnå noget mindre trafik på SJ. Nu er der jo også snak om at det skal være billigere at tage bussen i KBH’s området, hvor kommer de penge fra? Prøv lige at tage en bus ude på ”heden” efter man har cyklet 5km for at nå frem til et busstop, så kommer det næste chok, prisen og den skal sjov nok ikke sættes ned ud på heden?
Skal vi så ikke holde vores politiske ståsted for os selv her i debatten, for det flytter os væk fra selve opgaven, nemlig at få den motorvej sat i gang. Jeg får 4km op til det nye super sygehus, så jeg har ikke noget problem, men jeg kan nemt forstå folk i Nord Vest Jyl. Ønsker at have en hvis form for tryghed i at kunne komme i en hurtigst mulig behandling.
Forsat god dag til alle i det her fine forum.

  • 0
  • 0

Hvis nu de gode folk på SJ, blev bedre til at benytte sig af, alle de offentlige transport muligheder der er stillet dem til rådighed i form af busser S-tog hvor vi alle samme er med til at betale ind over div. vægtafgifter og andet Skat, på den måde kunne man måske opnå noget mindre trafik på SJ. Nu er der jo også snak om at det skal være billigere at tage bussen i KBH’s området, hvor kommer de penge fra? Prøv lige at tage en bus ude på ”heden” efter man har cyklet 5km for at nå frem til et busstop, så kommer det næste chok, prisen og den skal sjov nok ikke sættes ned ud på heden?
Skal vi så ikke holde vores politiske ståsted for os selv her i debatten, for det flytter os væk fra selve opgaven, nemlig at få den motorvej sat i gang. Jeg får 4km op til det nye super sygehus, så jeg har ikke noget problem, men jeg kan nemt forstå folk i Nord Vest Jyl. Ønsker at have en hvis form for tryghed i at kunne komme i en hurtigst mulig behandling.
Forsat god dag til alle i det her fine forum.

Selve opgaven? For enhver pris at undgå byggeriet af overflødige motorveje; særligt denne.
Hvis du ærligt mener at den kollektive transport på Sjælland (læs: i din virkelighed vel Kbh) er betalt af befolkningen "ude på heden", burde du starte med et kik i finanslov og kommunale budgetter (hint: Søg på bloktilskud, overførselsindkomster mv).

Spørgsmålet er hvor meget vi i byområderne skal vedblive med at betale til de fjerneste egne af landets umættelige appetit på overklassificerede veje.

Kø-dannelse her i hovedstadsområdet kan i øvrigt gøre det til noget af en opgave at blive fragtet akut på hospitalet.

  • 0
  • 0

Hvis nu de gode folk på SJ, blev bedre til at benytte sig af, alle de offentlige transport muligheder der er stillet dem til rådighed i form af busser S-tog hvor vi alle samme er med til at betale ind over div. vægtafgifter og andet Skat, på den måde kunne man måske opnå noget mindre trafik på SJ. Nu er der jo også snak om at det skal være billigere at tage bussen i KBH’s området, hvor kommer de penge fra? Prøv lige at tage en bus ude på ”heden” efter man har cyklet 5km for at nå frem til et busstop, så kommer det næste chok, prisen og den skal sjov nok ikke sættes ned ud på heden?

Hvad med at sætte ind i hvad der kan lade sig gøre inden man kritiserer en masse mennesker? Der kan i myldretiderne i Kbh stort set ikke presses flere passagerer ind i s-togene, så hvor skal de extra du mener skal benytte s-togene være? Tilskud til busser er et kommunalt anlæggende så jeg er ret sikker på at tilskuddet til de københavnske busser ikke kommer fra Jylland. S-togene er ifølge de gamle tal jeg kunne finde (http://www.statensnet.dk/pligtarkiv/fremvi...) stort set omkostningsneutrale, til gengæld ryger der vist en del støttekroner til togdrift i udkantsområder. Sammenligning mellem midttrafiks og movias priser viser at det er dyrere pr. zone i Kbh, så lad nu være med altid at føle jer snydt i Jylland.

  • 0
  • 0

Jeg ved godt der er plads til en del optimering af vejnettet på SJ. Nu høre man bare hver gang der bliver bedt om noget vej sjov i Jyl, så bliver der råbt jysk vej mafia. Hvis de folkevalgte kommunal politikere på SJ kunne finde ud af samarbejde, trods deres politiske ståsted, så vil der nok komme noget mere givtig ud af alle deres møder til gavn for den sjællandske bilist. Nu har jeg ikke styr på hvor lang en ventetid i har på SJ,
Jyl i mange mindre byer der kan der nemt være 3,5 time ventetid på noget offentlig transport, og glem ikke at der er mange familier der opgiver at bo i udkants DK, da de ikke kan overskue at skulle fragte deres børn til alt mulig form for aktivitet, og så flytter de ind til steder hvor deres børn selv kan komme fra A til B efter skole. Så efterlader vi de gamle i udkants DK hvor der så bliver 80-100 km til sygehus. Hvor langt bliver der mellem sygehusene på SJ? Så vidt jeg ved så heder det 80km/t på landevej med traktor og andet sjov. Motorvej hedder det 110-130 uden traktor og andet sjov!

  • 0
  • 0

Du mener vel ikke alvorligt at de "småkøer" der findes i det Vestjyske kan sammenligens med Køge Bugt motorvejen om morgenen?

Ellers vil jeg meget opfordre dig til at tage en tur mellem kl 07.30 og 08.00 fra Ringsted og ind mod Hovedstaden.

Og så har jeg åbenbart ikke udtrykt mig klart nok.
I Danmark har vi reelt kun brug for 10-12 sygehuse med akut funktion!
Alt andet er spild af penge og giver en dårlig patient behandling.

Så kan man kalde sygehusene for supersygehuse? Det er reelt ligegyldigt.
Jeg tager gerne til Århus såfremt de kan tilbyde mig den bedste form for kirurgi indenfor et givet område.
Men jeg tager nødigt til et mindre sygehuse i udkantsdanamrk som ikke har kvalificeret bemanding, har gammelt røntgenudstyr, beredskab som er i tilkald hjemmefra og sjældent står med svært syge patienter.
Og det er desværre fortsat fakta i vort sundhedssystem.

  • 0
  • 0

Deroppe kan udtrykket "smagt motorvej" anvendes nogenlunde i synonym med "smagt blod". Derefter gælder alle kneb.

Den motorvej har intet andet med sygehusbyggeriet at gøre, end at det blev givet af Venstre som tilbagekøb af stemmer ifm. en upopulær lokalpolitisk beslutning.

Sk*** være med økonomien; det er alligevel penge, som hentes i Østdanmark.

Lur mig om nogen af dem, der så heftigt her på siderne har talt for den, nogensinde kommer til at bruge den som hurtig transport til det nye sygehus; det er ganske enkelt ikke dér hunden ligger begravet. Det er oplevelsen af bilen som statussymbol, forlænger-af-det-mellem-benene, you-name-it.

At K.M.A.T. ovenfor blander offentlig transport ind i det, er blot tågesnak.

  • 0
  • 0

Du mener vel ikke alvorligt at de "småkøer" der findes i det Vestjyske kan sammenligens med Køge Bugt motorvejen om morgenen?

.

Nu er det jo overhovedet ikke det som denne tråd drejer sig om, men hvad ved du om køernes størrelse herovre? Jeg kan fortælle dig at jeg i flere år har pendlet ind til Lyngbyvej i Kbh - så ja jeg ved noget om hvordan trafikken er i staden.

I Danmark har vi reelt kun brug for 10-12 sygehuse med akut funktion!
Alt andet er spild af penge og giver en dårlig patient behandling

.

Måske - men her er jeg så ikke enig. AKUT funktionen skal være tilgængelig tæt på borgeren.
Jeg har ingen problemer i at skulle rejse til en af de 2-3 supersygehuse som er hvad vi maksimalt burde have i "lille" Danmark for at blive behandlet.

I denne motorvejsdebat har man så forsøgt at berolige borgerne i Vestjylland med at love flere akutbiler samt at der skulle være en akuthelikopter, men tragikomisk nok har vores kære politikere nu allerede
være ved at svinge sparekniven på dette område også!
Men jeg kan da spørge dig - hvor hurtigt mener du at man skal kunne få "akut" behandling i DK?

  • 0
  • 0

Akut behandling - svaret er enkelt.
Kan behandling ikke vente 60 min - ja så kan man næppe reddes!

Glem hjertestop / fremmedlegeme som lukker for luftrør. Disse kræver behandling indenfor 4-5 min. Så her er det ligegyldigt hvor sygehuset ligger henne.

Men det sygehus du gerne skulle komme på skal beherske ALLE tilstande eller i det mindste have så meget faglig ekspertise at du sikkert kan gøres transportabelt til et af de 2-3 helt store stederhvor man har samlet helt speceille ting. (neurokirurgi / hjertelungekirurgi).

Sygehuse med et optageområde under 300.000 borgere vil typisk idag og specielt i fremtiden ikke kunne opfylde disse kriterier. Og såvel sjællændere som jyder burde have mulighed for en optimal behandling.

Og optimal behandling er ikke et mindre sygehus henne på nærmeste gadehjørne!

  • 0
  • 0

Kan behandling ikke vente 60 min - ja så kan man næppe reddes!

.

Ja, dette udsagn ligger vist meget godt i tråd med hvor samfundet er på vej hen ad. Skulle vi ikke sige 120 min i stedet - så kan vi da spare noget mere.

Glem hjertestop / fremmedlegeme som lukker for luftrør. Disse kræver behandling indenfor 4-5 min. Så her er det ligegyldigt hvor sygehuset ligger henne.

.

Ja, men hvordan synes du så vi skal redde disse mennesker? Læge og akutbilerne bliver også fjernet fra yder områdrne.

Men det sygehus du gerne skulle komme på skal beherske ALLE tilstande eller i det mindste have så meget faglig ekspertise at du sikkert kan gøres transportabelt til et af de 2-3 helt store stederhvor man har samlet helt speceille ting. (neurokirurgi / hjertelungekirurgi).

.

Nej ikke ALLE, men ja de skal være istand til at stabilisere patienterne til at blive overført til de store "enheder". Der er vi da sådan set enige i. Men forklar mig så lige hvorfor man synes det er i orden at flytte disse "opsamlingsenheder" væk fra yderområderne og tættere på de "store" enheder.

Sygehuse med et optageområde under 300.000 borgere vil typisk idag og specielt i fremtiden ikke kunne opfylde disse kriterier. Og såvel sjællændere som jyder burde have mulighed for en optimal behandling.

.
Ja alle i dette land skal have den optimale behandling. Har du noget til at underbygge dit postulat omkring de 300.000? Men hvis det er virkeligheden, så skulle man måske lave hele infrastrukturen om i vores sygehus væsen så vi alle har adgang til, og får, akut livsredende førstehjælp og ikke først skal fragte sig selv til nærmeste sygehuset (med akutmodtagelse) 80km væk.

  • 0
  • 0

De 60 min er en international anerkendt "gylden standard" indenfor akut medicin og traumebehandling.

Hjertestoppatienter skal behandles af de nærmeste personer. Du kan ikke bruge en akutbil som er 15 min væk til en hjertestoppatient alligevel.
MEN kan de personer som er omkring en patient med formodet hjertestop give hjertemassage - ja så kan pågældende med stor sandsynlighed overleve at blive flyttet til et sted som kan overtage behandlingen (= 60 min).
Evner man ikke at give hjertemassage el. bruge en hjertestarter - så glem alt om at redde liv!

En CT-scanner er teknologisk forældet efter 6-8 år. I den periode skal den udnyttes optimal. Det samme gælder en stor del af det øvrige udstyr som sygehuse idag er udstyret med. Så hvis du ønsker at få en optimal behandling - både i den akutte situation og ved f.eks kræftsygdomme - ja så skal sygehusene have et befolkningsunderlag på min. være på 300.000 - 400.000 borgere. Omvendt - der er d.d. ikke belæg for at gøre dem større end 500.000-600.000 borgere.
Så vil du have toptrænet læger og plejepersonale - udstyr som ikke er forældet, en drift som er rimelig økonomisk - så bør du satse på 10-12 sygehuse.

Placering - alt andet lige giver det mest optimal drift og færrest smafundsmæssige udgifter at sådanne sygehuse ligger i områder med en vis befolkningstæthed. Det giver ikke meget mening at placere et Rigshospital i Thyborøn! (Men nogle synes at det giver mening at placere et "supersygehus" i miniklasse i Køge - lige ud til Køge Bugt). Men det er en anden snak.

Og forklar mig så lige hvorfor dem som bor f.eks på Anholt ikke skal have et stort fint sygehus, medens dem i Holstebro mener de er berettiget til et sygehus indenfor få km? (Det er her din logik desværre går tabt).

  • 0
  • 0

Det giver ikke meget mening at placere et Rigshospital i Thyborøn! (Men nogle synes at det giver mening at placere et "supersygehus" i miniklasse i Køge - lige ud til Køge Bugt). Men det er en anden snak.

.

Nej det siger sige selv at rigshospitalet ikke skal ligge i Thyborøn (der ligger man jo kun ting som man ikke vil have på sjælland, bør jeg nævne debatten omkring placering af atomaffald), men så kan du vel heller ikke være uenig i hvad hele denne tråd udspringer af - nemlig at infrastrukturen frem til supersygehuset skal være i orden, og som vejdirektoratet skrive "motorvejen skal bygges nu for at arbejdet kan afsluttes til at sygehuset står klar"

Og forklar mig så lige hvorfor dem som bor f.eks på Anholt ikke skal have et stort fint sygehus, medens dem i Holstebro mener de er berettiget til et sygehus indenfor få km? (Det er her din logik desværre går tabt).

.
Ja du har da ret i at der ikke kan ligge et sygehus i hver by, men at sammenligne Anholt med Holstebro og opland, det viser da lidt om hvor seriøst du tager denne debat.
Alle skal have en anstændig adgang til vores sygehusvæsen, og på Anholt skal man også have et akut beredskab lige såvel som alle andre dele af det danske samfund.
Nu har jeg på intet tidspunkt i denne debat forholdt mig til om der skal være et sygehus i Holstebro eller ikke (men jeg kan fortælle dig at de allerede har et velfungerende sygehus i byen), men jeg argumenterer for at alle skal have en ordenlig adgang til akutberedskabet i DK.

  • 0
  • 0

Om jeg tager debatten seriøst - tja - udgangspunktet er at man ikke har pengene til motorvejen.

Og i forvejen hælder vi tonsvis af penge ud til "nye" sygehuse som de fleste indenfor faget kan se vil være forældede eller uhensigtmæssige placeret eller planlagt.

Men for dem på Anholt er behovet vel det samme som i Holstebro eller Ringsted eller Nakskov.

Så at bruge en given lokalitet som begrundelse for at lige netop dette sted skal have et sygehus - ja det kan jeg ikke tage seriøst.

Udgangspunktet må være at placere et passende antal sygehuse med et beredskab som er fremtidssikret i de næste 30-50 år.

Det er det billigste og bedste for HELE samfundet.

Men forklar mig i hvilke akutte situationer hvor du mener at der skal være et sygehus indenfor få km?
(Jeg er ret sikker på at dine argumenter nemlig hurtigt kan pilles ned!)

  • 0
  • 0

Du mener vel ikke alvorligt at de "småkøer" der findes i det Vestjyske kan sammenligens med Køge Bugt motorvejen om morgenen?

Ellers vil jeg meget opfordre dig til at tage en tur mellem kl 07.30 og 08.00 fra Ringsted og ind mod Hovedstaden.

Og så har jeg åbenbart ikke udtrykt mig klart nok.
I Danmark har vi reelt kun brug for 10-12 sygehuse med akut funktion!
Alt andet er spild af penge og giver en dårlig patient behandling.

Så kan man kalde sygehusene for supersygehuse? Det er reelt ligegyldigt.
Jeg tager gerne til Århus såfremt de kan tilbyde mig den bedste form for kirurgi indenfor et givet område.
Men jeg tager nødigt til et mindre sygehuse i udkantsdanamrk som ikke har kvalificeret bemanding, har gammelt røntgenudstyr, beredskab som er i tilkald hjemmefra og sjældent står med svært syge patienter.
Og det er desværre fortsat fakta i vort sundhedssystem.

Jeg har aldrig hørt mangen til vås.
Du aner åbenbart ikke hvad der findes på sygehusene af udstyr og beredskab.
Hovedparten af hvad du læser i avisen er direkte løgn for at kunne sælge aviserne.
Men selvfølgelig er I bedre kvalificeret på Sjælland. I har jo ordet i Jeres magt som "gode" socialdemokrater. FØJ
Ved en akut situation ville du garanteret gerne ind på een af vores mindre mend gode sygehuse.

  • 0
  • 0

Sikkert vås i dine ører.
Beklageligvis for dig er jeg faktsik kirurg og ved udmærket hvad der findes af udstyr og især mangel af udstyr på sygehusene.
Og socialdemokrat er jeg heller ikke.
Og jeg ville betakke mig for at komme på et mindre sygehus, såfremt jeg kunne blive transporteret enten med ambulance eller helikopter til et sygehus med tilstrækkelig beredskab og udstyr.

Men kom igen med hvad det er for situationer hvor du og dine ligesindede mener at et "sygehus" henne om hjørnet ville gøre en forskel!

De læger vi uddanner idag er rigtig dygtige - men de er ikke så bredt udddannet. Til gengæld er mange ferme til indgreb / undersøgelser som kræver at man udfører disse ofte og har hjælp af personale som også kender til sådan udstyr.

Men hvis I kan leve med en nødhjælpskasse og et iltapparat samt en læge der engang har læst noget om hvordan man laver en operation for blødende mavesår - ja så er det helt fint for mig. Det behøver I bare ikke en ny motorvej til!

  • 0
  • 0

Fx kørsel fra Struer til Herning, tager nu om dage en times tid at køre de 53,3 km hvis trafikken glider og der ingen ophold er i trafikken.

Vi bliver altså NØDT til, at lave en motorvej fra Bagenkop til Svendborg, med direkte forbindelse til den nye motorvej mellem Svbg. og Odense!
- Har I set hvor langt der er fra Bagenkop til OUH (Sygehuset i Odense)?
Sygehuset i Svendborgs akutafdeling, mindst, lukker jo når OUH bliver regionssygehus....

Pointe: Det er slet ikke kun Vestjylland, som har problemer med langt til sygehus!?

Stem på en politiker/et parti som ønsker nok helikopterambulancer til!!!
- Som ,P.S:, også kan flyve om natten!!!

  • 0
  • 0

Men kom igen med hvad det er for situationer hvor du og dine ligesindede mener at et "sygehus" henne om hjørnet ville gøre en forskel!

De læger vi uddanner idag er rigtig dygtige - men de er ikke så bredt udddannet. Til gengæld er mange ferme til indgreb / undersøgelser som kræver at man udfører disse ofte og har hjælp af personale som også kender til sådan udstyr.

Men hvis I kan leve med en nødhjælpskasse og et iltapparat samt en læge der engang har læst noget om hvordan man laver en operation for blødende mavesår - ja så er det helt fint for mig. Det behøver I bare ikke en ny motorvej til!

Jeg har aldrig forlangt et sygehus lige om hjørnet. men jeg vil beholde de sygehuse vi har.
At du er kirurg, rager mig langsomt. Det er ikke nyt at såkaldte specialister taler ned om andre.
Vi har gode og kompetente læger i Jylland ,også på sygehusene i Holstebro og Herning. De skal ikke nedgøres af en 2 mill. kr. kirug på øen.
Jeg vil hellere behandles af vores egne læger istedet for en fjernlæge som ikke gider være menneskelig. a h. til med supersygehusene.

  • 0
  • 0

Kære
Du må have fået gylle ind med morgenmaden!
Men din måde at argumentere på siger jo også alt.
Så mod tåber kæmper selv guder forgæves.

PS jeg er ikke gud - men har nok mere indsigt end du har i snakken om sygehuse!

  • 0
  • 0

Det må du faktisk mene hvad du vil om.
Når du tirrer en jyde, så kommer der noget tilbage.
og jeg gider ikke diskutere med tåber.
Det er ikke første gang en såkaldt lærd (læs læge) prøver at "få skovlen under mig"
Jeg har haft min gang som tekniker på sygehuse i Danmark igennem 30 år og hvad jeg har set og hørt i de år, vil jeg simpelthen ikke være bekendt at fortælle videre.
Men det var jo motorvejen vi kom bort fra.
Når nu helikopterne ikke flyve om natten, så må vi jo køre og der kommer motorvejene ind, men det kan du vel ikke forstå.
I sender jo også ambulancer ud til en brækket finger derovre, ikke?

  • 0
  • 0

Helikopterne flyver fint om natten, ihvertfald de store havredningshelikoptere som beflyver Rigshospitalet et par gange i døgnet, nat og dag. De er så nok lige store nok at vifte ned til lokalsygehuset midt i provinsbyen, så de mindre ambulancehelikoptere bør helt klart godkendes til natflyvning som man gør i udlandet. Er det hos politikerne eller luftfartsvæsenet at klappen er gået ned ?

De små helikoptere er et afgørende element i at få sygehusvæsenet til at hænge sammen, motorveje eller ej.

Jeg ser Holstebro-motorvejen i et længere perspektiv, nemlig fordeling af samfundsudvikling. Den kan måske ikke betale sig på 20-års-sigt, men på 100 år har den givet et mere jævnt land selvom netop de penge måske kunne give mere dynamik for pengene i København. Det lever jeg fint med.

  • 0
  • 0

endelig en fornuftig person.
Tak for det.
Til orientering, så er der mange steder udpeget/lavet helikopter landingspladser med radio/sms styret lys og bomme, så de store helikoptere fra søredning kan lade der, men det er jo ikke hver gang de er til rådighed.
Forøvrigt så er de små gule landet i byerne midt på vejen, så det kan lade sig gøre. Men det kræver jo at vi er fleksible, det er jyder jo.
Nu vil jeg ikke trampe mere i det, men overlade scenen til de kloge :-)

  • 0
  • 0

Hvis du har haft din gang på danske sygehuse i de sidste 30 år - samme tidsperiode jeg har gået rundt som læge - så må du medgive at aldrig har der været så meget udstyr, teknik etc. som det er tilfældet nu.
Formentlig vil du også medgive at det idag er mere vigtigt end for 30 år siden at personalet så også evner at betjende det - dag som nat / hverdag som weekend.
Og den udvikling fortsætter med stormskridt!
De sygehuse vi taler om, skal stå også om 30 eller 40 år.
Indenfor mit eget område kan de yngre kirurger ikke favne så bredt som det jeg er oplært til. Men på mange områder er de bedre - bare indenfor et snævre felt.
Det sammen emd mere avanceret og dyrt udstyr gør at vi skal nøjes med 10-12 sygehuse.
Så må vejnet / akutbiler / helikoptere tilpasse sig denne virkelighed!
Ellers ender vi med - igen - at have lavet en megafejlinvestering.
Jeg tvviler ikke på at I har mange fine læger ude i det vestjyske - men de er altså for de flestes vedkommende pensioneret om 20 år!
Det kan du og jeg sikkert være ligeglade med - måske har vi fået en etværelses med låg eller er blevet til fjernvarme i en central beliggende krematorium tilknyttet det lokale fjernvarmenet.
Men vi efterlader os nogle som gerne skulle have et godt sundhedstilbud - og her synes jeg at du er "forstokket" og ikke vil se fremtiden i øjnene.

  • 0
  • 0

Det må du faktisk mene hvad du vil om.
Når du tirrer en jyde, så kommer der noget tilbage.
og jeg gider ikke diskutere med tåber.
Det er ikke første gang en såkaldt lærd (læs læge) prøver at "få skovlen under mig"
Jeg har haft min gang som tekniker på sygehuse i Danmark igennem 30 år og hvad jeg har set og hørt i de år, vil jeg simpelthen ikke være bekendt at fortælle videre.
Men det var jo motorvejen vi kom bort fra.
Når nu helikopterne ikke flyve om natten, så må vi jo køre og der kommer motorvejene ind, men det kan du vel ikke forstå.
I sender jo også ambulancer ud til en brækket finger derovre, ikke?

Er det nu af betydning, at du er jyde?

Tja - her gik jeg og havde den opfattelse, at vi alle var lige for loven...

  • 0
  • 0

Jeg har aldrig forlangt et sygehus lige om hjørnet. men jeg vil beholde de sygehuse vi har.
At du er kirurg, rager mig langsomt. Det er ikke nyt at såkaldte specialister taler ned om andre.
Vi har gode og kompetente læger i Jylland ,også på sygehusene i Holstebro og Herning. De skal ikke nedgøres af en 2 mill. kr. kirug på øen.
Jeg vil hellere behandles af vores egne læger istedet for en fjernlæge som ikke gider være menneskelig. a h. til med supersygehusene.

Tak til Paul Paulsen, som har vundet dagens nominering i disciplinen: "Viden er vi da helt ligeglad med".

For ærlig talt: Sådan som du skriver, nedgør du netop de mennesker, som rent faktisk forsøger at bidrage med viden om sundhedsvæsenets indretning.
At svine debattører til med bemærkninger som ovenfor, er usmageligt og for at sige det lige ud: Tungt ubegavet!

Det er da godt, at du "vil beholde de sygehuse vi har".

Desværre må du så forvente, at det mange af dem kan tilbyde, nok ikke vil opfylde dine forventninger: De får nemlig vanskeligere og vanskeligere ved at tiltrække kompetent sundhedsfagligt personale, vedligeholde allerede opnået ekspertise - og finansiere dyrt medikoteknisk udstyr.

For du agter vel ikke at tvangsudskrive den samlede danske lægestand til diverse småsygehuse rundt omkring i landet?

At jeg overhovedet giver dig svar på tiltale skyldes for det første, at jeg er træt af at opleve hvor lidt vi rent faktisk bruger den ekspertise vi besidder, når store samfundsøkonomisk tunge beslutninger træffes.

OG at det er min personlige oplevelse, at vi er ved at nå smertegrænsen for, hvad skattebetalere vil finansiere af meningsløse projekter i andre områder af landet, som reelt har svært ved at klare sig selv.

  • 0
  • 0

Jeg ved ikke hvor du vil hen med "diverse små sygehuse"
Jeg mener Holstebro og Herning er af sådan en størrelse, at de kan
"konkurrere" med de andre.
Jeg mener, at lægerne i al for lang tid har kunnet "styre" sygehusvæsenet ved at sige, at de ikke vil f.eks til vest eller nord jylland.
Det må ændres og det ser ud til at det er på vej.
At jeg er jyde har nok ikke noget med sygehusene og motorvejen at gøre, men pointerer blot at jeg ikke finder mig i alt. Jeg er normalt rolig og besindig, (deraf jyde), men jeg gider ikke nedgøres af personer som ikke kan diskutere på et sagligt grundlag.
Samtidig kan jeg ikke acceptere, at bl.a. Jylland skal gøres til et u-land, set med Østdanmark øjne. Men selvfølgelig er det ikke første gang det sker.

  • 0
  • 0

At jeg er jyde har nok ikke noget med sygehusene og motorvejen at gøre, men pointerer blot at jeg ikke finder mig i alt. Jeg er normalt rolig og besindig, (deraf jyde), men jeg gider ikke nedgøres af personer som ikke kan diskutere på et sagligt grundlag.

Hvis du virkelig alvorligt mener at diskussionen bør foregå på et sagligt grundlag, og uden at nedgøre andre, burde du starte hos dig selv.

Tag en dag uden ing.dk - og gennemlæs så din svada ovenfor.

Jeg beklager, men... råt for usødet: En rigtig stor del af bl.a. Vestjylland er uanset om du vel vedgå det eller ej på støtten - især finansieret af skatteborgere i Østsjælland og Østjylland. Vi har enorme trafikproblemer begge steder - og finder det måske en anelse ude at trit med alm. anstændighed at høre på hvordan personer som dig råber op som et andet forkælet barn, der bare vil ha mere og mere og mere - UDEN selv at bidrage med ret meget andet end ynk.

Prøv og se lidt rundt i landet: Der er andre problemer, der trænger sig på.
Måske burde du slå lidt kold vand i blodet, lytte til fagkundskaben (her lægerne) og acceptere, at der måske er noget om det med at samle (især) den lægefaglige ekspertise i større enheder. Og at det ikke nødvendigvis er transportafstand (og tid) som er afgørende for om lige netop du også får nytte af det.

Og kan du ikke leve med det, er det for en god del af skatteborgerne billigere, om du flyttede lidt tættere på sygehuset.

  • 0
  • 0

Tjae, dit indlæg bekræfter desværre hvad jeg mener.
Det kan da ikke være meningen, at befolkningen skal flytte fordi een eller anden mener at sygehuse skal ligge efter hvad en politiker ejer af jord og derfor kun kan ligge der.
når du mener at østdanmark er belastet kan du jo selv flytte.
Pladder.
Forøvrigt burde specielt du lytte til lægerne herovre. de har ihvert fald ikke samme mening.

  • 0
  • 0

Det kan da ikke være meningen, at befolkningen skal flytte fordi ...bla bla bla.

Nej. Men der børe være nogen mådehold og en vis rimelighed i det man kræver rundt om i landet.
Især når man ikke selv kan betale.

  • 0
  • 0

Jeg må beundre din evne til fuldkommen at undlade at besvare mine spørgsmål / udsagn.

Trist at du kun kan se få dage frem og primært se noget som - måske - kan være til gavn for dig selv.

Nogle af os andre forsøger at få en bedre sammenhæng mellem udgifter / betjening / skatter / levevilkår UDEN at man af den grund, snæversynet ser på hvad man selv SKAL have. Måske også accepterer at andre kan have et større behov end en selv og at pengene - brugt på en anden måde - gavner OS ALLE.
Her er det ofte at filmen knækker for os andre på djævleøen i forhold til kravene i det Vestdanske.

Men nok om det. Der bliver sikkert basis for andre spændende debatter senere.

  • 0
  • 0

Du svarer så fint på kommentar andensteds fra! Nej vel?

Jeg må beundre din evne til fuldkommen at undlade at besvare mine spørgsmål / udsagn.

.

Torben, prøv du nu lige at kigge indad.....
Den gruppe mener jeg så også du tilhører! Du har jo flere gang i denne debat ikke villet svare, og har ligeledes ikke forholdt dig til hvad jeg skriver, men kun valgt at dreje debatten hen på din 10-12 sygehus dagsorden.
Du har flere gange udtalt dig, uvidende, med overordnede, generalisering og nedgørende kommentarer så som: "de småkøer i Vestjylland", "hvorfor skulle forholdene være bedre i Jylland end som ved Køge", "Og vejen mod Vest ude på heden - tja det er vel fin nok som den er".
Du har flere gange påberåbt dig svar på hvorfor jeg mener vi skal have et sygehus på nærmeste gadehjørne, hvilket jeg aldrig har argumenteret for.
Jeg har bedt dig om at forholde dig til udsagnet om at motorvejsbyggeriet skal igangsættes nu, hvilket du hver gang har ignoreret. Dog kan jeg så se herover at du nu siger følgende:

Så må vejnet / akutbiler / helikoptere tilpasse sig denne virkelighed!.

.
WHUUUUUTTTT - velkommen til debatten. Det er jo for f.... det hele denne tråd er startet ud fra.
Godt gået "gamle dreng"

Så kan du jo tænke lidt på hvor din logik gik tabt.

  • 0
  • 0

Mit gæt er, at Paul Paulsen ovenfor nok er den stolte Jyde, der ikke vil erkende at dele af hovedlandet er på overførselsindkomst!

Men det kan alligevel stadigvæk overraske mig hvor uimodtagelig nogle debattører her på siderne er af andres erfaringer og viden.

Derfor tak til Torben Bauer for overhovedet at gide ulejlige sig med at kommentere på indlæg ovenfor; forhåbentlig har det den virkning at andre og mere svage karakterer bliver påvirket lidt i den rigtige retning!

  • 0
  • 0

Der lugtes motorvej :o)

Så lad dem da få den motorvej, og læg ruteføringen, så den går lige ned gennem deres baghave med til- og farkørsel lige ved deres indkørsel, og midt igennem samtlige små flækker. Så tror jeg nu nok at de fleste vil være fri for motorvejen, da det så går ud over prisen på husene :-)

Så får de det præcis som folk i Valby, Østerbro, Amager og Brønshøj har det.

Noget helt andet er, at udrykningskøretøjer jo faktisk ikke har brug for motorvej, da de ikke behøver at overholde de generelle hastighedsgrænser, samt at andre trafikanter SKAL give plads til dem. Bevares, man kan komme i situationer, hvor man ikke har tid til at vente på ambulancen; men så er det altså fuldt lovligt SELV at køre udrykningskørsel med en hvid dug på kølerhjelmen.
Man kunne så overveje at udvide landevejen med et ekstra spor til en 2+1 vej, hvis jyderne ikke kan finde ud af at holde til siden.

  • 0
  • 0

Udgangspunktet for motorvejen var at skulle den bygges - så skulle det være nu! Men regeringen har ikke pengene.

Når man ikke har pengene - ja så er det vel almindelig god latin at hele økonomien herunder grundlaget for det påtænkte sygehus.

Måske det var bedre også at nytænke her.

Og det har været mit udgangspunkt. På Sjælland har vi desværre også nogle som ønsker at spare på 25 ørerne og lade 2-kronerne rulle til sygehusbyggeri som om 20 år alligevel bliver nedlagt.

Og det er min klare opfattelse at en tur fra Holstebro til supersygehuset i Gødstrup er en nem vej i forhold til f.eks. min tur fra Næstved til supersygehuset i Køge. Kør den tur kl 8 om morgenen - så vil du være lykkelig for den tilsvarende tur fra Holstebro. Og det er et faktum!

  • 0
  • 0

Udgangspunktet for motorvejen var at skulle den bygges - så skulle det være nu!.

.
Ja så er vi ved at have etableret et fælles udgangspunkt for debatten, så skulle grundlaget for en saglig debat være skabt.

Men regeringen har ikke pengene.

.
Tja - det er vel blot et spørgsmål om vilje og prioritering. Nu var der jo allerede "krise" da de var ude med deres løfter.
Men det er da ikke penge ud af vinduet, som nogle vil mene, men ifølge vejdirektoratets VVM undersøgelse en samfundsmæssig fornuftig investering med en intern forrentning på et sted imellem 6-7%. Ifølge vejdirektoratet er alt over 5% en god investering (således udtalt til borgermøder hvor VVM rapporten blev fremlagt).
Så kan vi jo begynde at diskuttere hvorledes byggeriet skal finansieres, men jeg bliver lige nød til at spørge hvad du mener med følgende da jeg tror du mangler at afslutte første sætning i det følgende:

Når man ikke har pengene - ja så er det vel almindelig god latin at hele økonomien herunder grundlaget for det påtænkte sygehus.

Måske det var bedre også at nytænke her.

Og det har været mit udgangspunkt. På Sjælland har vi desværre også nogle som ønsker at spare på 25 ørerne og lade 2-kronerne rulle til sygehusbyggeri som om 20 år alligevel bliver nedlagt.

.

Skal jeg forstå det sådan at du mener at beslutningen om at bygge Gødstrup (og andre supersygehuse) er en forkert beslutning?
Er det disse sygehuse som du mener bliver nedlagt om 20 år?

Og det er min klare opfattelse at en tur fra Holstebro til supersygehuset i Gødstrup er en nem vej i forhold til f.eks. min tur fra Næstved til supersygehuset i Køge. Kør den tur kl 8 om morgenen - så vil du være lykkelig for den tilsvarende tur fra Holstebro. Og det er et faktum!

.
Hvad er en "nem" vej, og hvad ved du om hvad der gør mig lykkelig? Prøv nu venligst lige at komme tilbage på sporet!

  • 0
  • 0

Så kan vi jo begynde at diskuttere hvorledes byggeriet skal finansieres

Fx kunne man starte med at sænke udligningen via bloktilskuddet (så dem, der er så forhippet på at få både i pose og sæk selv kommer til at betale lidt mere). Alternativt rangordne flere projekter (Costbenefitanalyser fx) og så starte med dem, der giver det bedste ratio. Det vil givetvis ikke være den omtalte motorvej, der står først for.

Hvad er en "nem" vej, og hvad ved du om hvad der gør mig lykkelig? Prøv nu venligst lige at komme tilbage på sporet!

Uden at ville svare på vegne af hverken dig selv eller Torben B, er det mit kvalificerede gæt, at de fleste læsere af denne tråd godt er klar over det som gør dig lykkelig!
Men selv om sæderne er i forfald, burde en smule mere mådehold og erkendelse af, at du ikke kan få alt, pynte en del på dit omdømme.

Prøv du at køre turen fra Næstved til Køge i morgentrafikken (jeps, jeg har prøvet!) - og spørg så dig selv én gang til, om det er dig eller borgerne dernede, som har størst behov.
Forskellen er, at der er ikke nogen venstrestemmer, der skulle købes tilbage.

Og - jeg vil i øvrigt give Torben B delvist ret: En del af de projekterede supersygehuse er i bedste fald unødvendige, i værste fald spild af penge...

  • 0
  • 0

Så længe dit "pis" er i kog og du debatterer med følelserne sålænge gider jeg ikke spilde flere ord på dig, om end jeg gerne vil vedgå er der er flig af nogle fornuftige udsagn i dine ellers hadefulde indlæg!

  • 0
  • 0

Jeg er ikke bekendt med at der findes faglige argumenter i form af trængselproblemer / trafiktæthed / tid for at komme fra A til B som gør at lige netop vejstrækningen fra Holstebro til Herning skal være motorvej.
Der er givet MASSER af andre steder i kongeriget hvor der er faglige argumneter for at udbygge vejene.

På det sundhedsfaglige område er der absolut intet belæg for at bygge en motorvej i det vestjyske.

Eneste argument har været partipolitik. Nemelig at man ville "fedte" for Venstre stemmer i dette område (Og ja er selv Venstremand).

Så med en rød regering og mangel på penge - så forsvinder vejen ligeså stille!.
Og samfundsøkonomisk er det måske også det bedste!

  • 0
  • 0

Så længe dit "pis" er i kog og du debatterer med følelserne sålænge gider jeg ikke spilde flere ord på dig, om end jeg gerne vil vedgå er der er flig af nogle fornuftige udsagn i dine ellers hadefulde indlæg!

Nu smigrer du!
Men roooolig nu, pas nu på du ikke ender med en akut indlæggelse! Alt for dyrt; kom du hellere her forbi (tag en taxa, så blodet ikke koger over pga. trafikken) og få et par piller :o)

  • 0
  • 0

Motorvejen vil betyde et hav af faktor, det er blandt andet sundheds forbedring, mobiliteten, lokalsamfunds overlevelses grundlag, transport sikkerheds forbedringer, bedre mulighed for turister at komme hurtig frem og opleve deres mål og gi dem herved lov til at bruge flere penge i den pågældende område de nu er kommet til.

Motorvejen Kliplev - Sønderborg skulle lette transport tid med 10 -15min. men faktisk den letter med ca.25min. i og med der ingen søndags morfar er på vejen, der er ikke fedte veje fra sidevejene af, man skal ej ind i nogen kryds. Det er bare lige ud, og med 130km/t vupti man kan nå ledt mere og få lov til at sove en ½ time længere mere med ens partner eks. vis.

Denne motorvej har et hav af vind/vind med, den vil tilmed kunne få antal på trafik uheld på de nuværende veje til at falde rimeligt meget. Den vil gøre, at bl.a. Ceminova og B&O kan trække på ingeniør i et langt større område kontra i dag.

Med korte sætninger, den danske ingeniør, tekniker og akademiker kan blive langt mere mobil på en måde, der vil gi kasse uden lige samt erfaring, på uhørt vis.

  • 0
  • 0

Akut behandling - svaret er enkelt.
Kan behandling ikke vente 60 min - ja så kan man næppe reddes!

Glem hjertestop / fremmedlegeme som lukker for luftrør. Disse kræver behandling indenfor 4-5 min. Så her er det ligegyldigt hvor sygehuset ligger henne.

Og det har du forstand på?

Stik sår, skud sår, afrevet lemmer (f.eks. arbejdsskader) osv.

Næh, jeg tror at du har skrevet uden forstand.

  • 0
  • 0

Ja det vil jeg mene at jeg har!
Det er internationalt accepteret at kan man få en tilskadekommet under kvalificeret behandling indenfor 60 min. så har pågældende en stor chance for at overleve.

Jeg medgiver gerne at chancen er større hvis du bliver lemlæstet lige foran døren til f.eks. Rigshospitalets traunecenter.
Men da vi ikke alle kan bo / opholde lige netop der - så gælder reglen om at kan du få den tilskadekomne under kvalificeret behandling indenfor 60 min. så har man gode chancer for overlevelse.
Og det er lige netop problemet at vi i dette land 100 procent sikkert har slået masser af syge ihjel alene forbi vi har haft en sygehusstruktur med altfor små enheder. Og nu har vi en enestående mulighed for at skabe et fremtidssikret sygehusvæsen med enheder hvor den relevante ekspertise altid vil være tilstede.
Du skriver afrevne lemmer Sådanne skal til Odense!
Skudsår hvis du er skud i lungerne skal du snarest til en hjertelungekirurgisk afdeling. Det er vist ikke planlagt at ligge i Gødstrup. Indtil du kommer der skal man blot sikre vejrtrækningen og væsketilførsel.
Og hjernelæsioner De skal såfremt der ikke er andre mere presserende tilstande snarest til en neurokirurgisk afd. En sådan kommer heller ikke i Gødstrup.
Og sådan kunne jeg blive ved!
Beklager men jeg er lige på disse områder nok mere klog end du er!

  • 0
  • 0

Der er regnet på en motortrafikvej. Det findes jo allerede på en stor del af strækningen. Den holder kun i nogle år, så er den ikke tilstrækkelig længere. Og en senere udbygning til motorvej er markant dyrere end at bygge motorvej med det samme.

Tidsgevinsten og dermed samfundsgevinsten er heller ikke nær den samme. 80/90 km/t på en motortrafikvej kontra 130 km/t på motorvej.

  • 0
  • 0

Det kan man jo sige om alle motorvejsstrækninger i hele landet. Besparelsen er jo den samme.

Her er det vigtigt at tænke på, hvilken vejtype som findes i forvejen. Herning-Holstebro er delvist motortrafikvej, delvist almindelig landevej. At erstatte den med motorvej har en forholdsvis stor effekt, også på grund af de mange langsomtgående landbrugskøretøjer som kører på strækningen.

Modsat Frederikssundsvejer, som i forvejen er en 4-sporet hovedlandevej. Her vil tidsgevinsten være minimal. Men jeg er absolut for at vi også bygger motorvej hele vejen til Frederikssund.

Motorveje er bare vor tids hovedlandeveje. Alt andet lugter af skovtur og middelalder. Lad os nu være lidt moderne og effektive, effektivitet er i den grad en mangelvare i Danmark.

  • 0
  • 0

[quote]Jeg er ikke bekendt med at der findes faglige argumenter i form af trængselproblemer / trafiktæthed / tid for at komme fra A til B som gør at lige netop vejstrækningen fra Holstebro til Herning skal være motorvej.

Der er givet MASSER af andre steder i kongeriget hvor der er faglige argumneter for at udbygge vejene.

Svar:
Sæt dig ordentligt ind i tingene. Motorvejen har en positiv samfundsgevinst og en fin intern rente. Det er egentligt argument nok.
Det hænger blandt andet sammen med, at jorden i Vestjylland er billig, og motorvejen derfor tilsvarende billig at anlægge.

http://www.vejdirektoratet.dk/da/vejprojek...

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten