Din kommentar ...
jeg vil gerne her redegøre for skal og kan.
”Kan” & ”Skal”
Indtil december 2017 forfægtede jeg det synspunkt at Vejdirektoratet ”kunne” iværksætte stk. 2 i loven om Fjordforbindelsen, Men efter en henvendelse december 2017 fra ledelsen i vejdirektoratet fik jeg ændret min opfattelse, fra ”kan” til ”skal” Dette synspunkt har jeg forfægtet indtil denne artikel, den 28-10-2020 i ingeniøren.
Jeg har efterfølgende haft kontakt med ledelsen i Vejdirektoratet, på grundlag af artiklen i ingeniøren, Som har orienteret mig om at vejdirektoratet, nu er af den opfattelse at ”skal” var aktuelt i drøftelserne i 2017, Men ikke i dag, det er nu kun ”kan” der er aktuelt. Det tager jeg naturligvis til efterretning, men med meget stor tilfredshed.?
Indsat udsnit af loven om Fjordforbindelsen, samt udsnit af bemærkningerne: , Lov om en ny Fjordforbindelsen ved Frederikssund Kapitel 1 Anlæg af en ny Fjordforbindelsen ved Frederikssund § 1. Transportministeren bemyndiges til: 1) at anlægge en hovedlandevej (4-sporet motortrafikvej), der klassificeres som en statsvej, som føres syd om Frederikssund fra Frederikssundsvej, og som føres over Roskilde Fjord på en højbro til Hornsherred og tilsluttes Skibbyvej, og 2) at anlægge en 2-sporet vej øst for Lyngerup og Lyngerupvej syd for Landerslev, som tilsluttes den i nr. 1 nævnte motortrafikvej, og som klassificeres som statsvej. Stk. 2. Strækningen, der omfattes af stk. 1, fremgår af lovens bilag 1. § 2. Efter åbningen af den nye Fjordforbindelsen ved Frederikssund, jf. § 1, stk. 1, vil det ikke længere være tilladt for lastbiler eller lastvognstog med en totalvægt på 3,5 t. eller derover at passere Kronprins Frederiks Bro udover i forbindelse med varetagelse af vejbestyrelsesarbejde på nærliggende kommunale veje. Stk. 2. Vejdirektoratet kan, i overensstemmelse med færdselslovens § 92 og efter forhandling med Frederikssund Kommune og med politiets samtykke, træffe bestemmelser om trafikregulerende foranstaltninger på Kronprins Frederiks Bro og J. F. Willumsens Vej og på de i § 1, stk. 1 nævnte vejstrækninger, jf. lovens bilag 1, der indvirker på vejens udnyttelse og indretning med henblik på at reducere den gennemkørende kørsel. Bestemmelsen i § 5, stk. 1, i lov om offentlige veje om indbringelse af tvistigheder mellem vejmyndigheder til afgørelse af transportministeren finder ikke anvendelse på Vejdirektoratets afgørelser efter dette stykke. Her er udsnit af bemærkningerne til lovforslaget: Det foreslås i stk. 2, at Vejdirektoratet, efter forhandling med Frederikssund Kommune og med politiets samtykke, kan træffe nærmere bestemmelser om trafikregulering på Kronprins Frederiks Bro, J. F. Willumsen Vej samt på de i § 1, stk. 1 nævnte vejstrækninger, der indvirker på vejens udnyttelse eller indretning. Dette er i overensstemmelse med færdselslovens § 92. Der vil fx kunne blive tale om nedsættelse af den tilladte hastighed samt etablering af diverse fartdæmpende foranstaltninger på vejarealet. Trafikregulerende tiltag vil udgøre et instrument til at gøre den nye Fjordforbindelsen mere attraktiv i forhold til den eksisterende Kronprins Frederiks Bro. Trafikregulerende tiltag vil have til formål at reducere den gennemkørende kørsel over Kronprins Frederiks Bro og dermed flytte en del af trafikken derfra og over på den nye Fjordforbindelsen og på den måde øge indtægtsgrundlaget for den nye Fjordforbindelsen og dermed sikre den forudsatte tilbagebetalingstid. Trafikregulerende tiltag vil desuden betyde en forbedring af trafikmiljøet i Frederikssund By. Det er med bestemmelsen forudsat, at Vejdirektoratet iværksætter et eller flere af de ovennævnte trafikregulerende foranstaltninger umiddelbart op til åbningen af den nye Fjordforbindelsen. I bestemmelsens sidste pkt. bestemmes det tilsvarende, at tvistighedsbestemmelsen i § § 5, stk. 1, i lov om offentlige veje ikke finder anvendelse på Vejdirektoratets bestemmelser om trafikregulering. Det bemærkes herved, at vejloven er under gennemgribende revision. Den gældende vejlovs § 5 foreslås videreført dog med den undtagelse, at tvistbestemmelsen fremover gælder for alle vejmyndigheder og ikke kun kommunale vejmyndigheder. Der henvises til den til enhver tid gældende tvistbestemmelse i lov om offentlige veje. Det betyder, at Frederikssund Kommune ikke kan indbringe Vejdirektoratets bestemmelser om trafikregulering på Kronprins Frederiks Bro og J. F. Willumsen Vej samt de i § 1, stk. 2, nævnte strækninger for transportministeren. Det er dog overordnet forudsat, at Vejdirektoratet forhandler med kommunen, før der træffes bestemmelse om trafikregulering, jf. afsnittet ovenfor. Ved valg af trafikregulerende foranstaltninger skal der tages særlig hensyn til, at J. F. Willumsens Vej, som er en af de nævnte strækninger, er en central fordelingsvej i Frederikssund, og at den i dag er en naturlig adgang til Frederikssund Sygehus og Rednings- og Beredskabstjenesten i Frederikssund. Endvidere er vejstrækningen en del af rutenettet for kollektiv trafik i nærområdet. Den nærmere udformning af trafikregulerende foranstaltninger vil derfor i høj grad skulle afspejle vejens nuværende og fremtidige funktion i kommunens vejnet og vil derfor skulle ske i et tæt samarbejde med Frederikssund Kommune og politiet. For så vidt angår lokale hastighedsbegrænsninger fastsættes disse af politiet efter forhandling med vejmyndigheden, her Vejdirektoratet, jf. færdselslovens § 92a, stk. 2.
BH Leif Tullberg.. Ps. Det er min klare overbevisning at ovennævnte er hypotetisk og ikke kommer i brug. Men årsagen til at det løbende kommer frem er at chikaner på willumsens vej, er meget "kontroversielt" især blandt betalings modstanderne... Det står nu klart, at 2020 ikke bliver det baseline-år, som den videre strategi skal baseres på. Covid-19 kostede for meget trafik tidligt på året, og derfor er årets målsætning om 3.500 daglige biler udskudt til 2021. Men det ændrer ikke på bestyrelsesformandens tro på, at betalingsbroen, som hidtil i år i gennemsnit har haft under 3.000 krydsende biler per dag, nok skal nå de nødvendige 7.500 før år 2025, som økonomien kræver. »Når vi tallene nogenlunde i 2021, er der ingen problemer. Vi har besluttet at holde arme og ben i ro de første tre år, uanset hvad der sker,« siger han. Selv vurderer han, at trafikken kommer, lige så snart almene stigninger i trafikken medfører, at det bliver for surt at benytte den gamle gratis bro i Frederikssund. »Når vi kommer op på 18-19.000 bilister på den gamle bro, begynder folk at skulle holde og vente. Så er der meget mere tid at spare på at bruge Kronprinsesse Marys Bro end de nuværende 10-12 minutter. og så vil overløbet blive meget større til Fjordforbindelsen.
"siger Leif Tullberg"