Vejdirektoratet dropper vejpigge mod spøgelsesbilister

Forsøg med vejpigge, der skulle sikre bilister på landets motorveje mod spøgelsesbilister, bliver nu droppet.

Tidligere transportminister Hans Chr. Schmidt (V) afsatte i 2010 25 millioner kroner til forsøget, der skulle være med til at forhindre, at bilister kørte ned ad den forkerte rampe til motorvejen.

Nu viser det sig, at der blandt andet er problemer med, at piggene ruster fast, fortæller driftsdirektør i Vejdirektoratet Niels Christian Skov Nielsen.

»Vi har haft Teknologisk Institut til at undersøge og vurdere anlæggene, og den endelige konklusion er, at den nuværende konstruktion ikke er egnet til de påvirkninger, de udsættes for,« siger han ifølge avisen.dk til Ritzau.

Der har været to forsøg, og i første omgang var der problemer med at få piggene hurtigt nok ned igen efter aktivering.

Eksempelvis fik to bilister i 2011 ødelagt bilens dæk ved en motorvejstilkørsel ved Hjallese på Fyn. Herefter slukkede Vejdirektoratet og Teknologisk Institut for forsøget i et lille års tid.

Illustration: Vejdirektoratet

I januar 2012 startede Vejdirektoratet så et nyt forsøg ved frakørslen ved Ringsted Øst, hvor en lille, simpel elmotor skulle sikre, at vejpigge blev sænket, straks efter at en spøgelsesbilist havde aktiveret dem.

Men heller ikke den løsning var stabil, og nu konkluderer Vejdirektoratet så på baggrund af undersøgelse fra Teknologisk Institut, at vejpiggene slet ikke er stærke nok til at kunne klare det danske vejr.

Vejpiggene har været testet på afkørsler ved Ringsted, Odense, Sæby og Låsby.

Kunne ikke håndtere høj fart

Forsøget ved Ringsted Øst viste desuden, at dækkene ville blive flænset, hvis bilerne i den rigtige retning kørte mere end 70 km/h. Nedvipningen ved kørsel i den rigtige retning skete ikke hurtig nok.

Resultatet er, at piggene nu bliver fjernet i hele landet, men de sensorer, som også registrerer spøgelsesbilisterne, vil dog stadig være der.

»Alarmsystemerne vil fortsat registrere, at man kører den forkerte vej, så vi kan agere på det,« forklarer Niels Christian Skov Nielsen.

Spøgelsesbilister koster hvert år i gennemsnit en dræbt og fem personskader, skriver Ritzau ifølge avisen.dk.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Citat: "Forsøget ved Ringsted Øst vist desuden, at dækkene ville blive flænset, hvis bilerne i den rigtige retning kørte mere end 70 km/h"

Ja, det lyder jo ikke som noget man kunne have fundet ud af inden man spildte 25.000.000 skattekroner, som kunne være brugt til noget fornuftigt i stedet for.

  • 0
  • 0

For 25 mill. kr. kunne vi fra PL Brake have lavet 4 teststrækninger a 5 kilometer i hvert kørselsretning incl. dækning af alle ramper. Systemet kan ses på nedenstående link til Youtube og er baseret på dobbeltsidede lysdiode tavler med advarsel til både bilister på vej mod en spøgelsesbilist og selvfølgelig også mod spøgelsesbilist.

http://www.youtube.com/user/plbrake

Mvh. Lars plbrake.dk

  • 0
  • 0

En billig løsning ville være en fæ-rist umiddelbart inden hajtænderne ved afkørslen. Jeg ved godt det ikke vil standse alle spøgelsesbilister, men hvis man vender sig til at færistene kun findes ved afkørsler og ikke tilkørsler, vil det stoppe en del. Ydermere vil det sænke antallet rådyr på kørebanen - det sker jo de forvilder sig ned af af- og tilkørselsramper.

De kan også tænkes udført som vipperamper, der sluser biler den ene vej, mens man støder mod en "kantsten", hvis man kører den forkerte vej. Bare en idé.

Selvfølgelig kan man ikke køre 70 km/t over en færist, men den hastighed bør man alligevel ikke køre med umiddelbart før hajtænder.

  • 0
  • 0

Her i landet har vi en sjov gammel skik, idet de fleste færdselstavler placeres i stor højde. Det går tilbage til dengang vi primært brugte hestevogne og så var det hensigtsmæssigt at skiltene sad så højt at kusken kunne se dem. Selv i nye udstykninger uden gadebelysning bruge nogle kommuner stadig 2 meter standere. Det samme er tilfældet med de røde - indkørsel forbudt - som står ved motorvejsafkørslerne. Det ville sikker hjælpe, hvis disse skilte var placeret, der hvor lyset fra lygterne rammer, nede i knæhøjde.

  • 0
  • 0

Tak Lars, jeg synes også 25 mil lyder vildt, for noget, der har virket andre steder, men det var på parkeringsudkørsler! Så hastigheden var lav.

Ja skilte og lyskurve er en pestilens - højt opsat, og i sparemode sættes det røde ved indkørslen til krydset men ikke i modsat side, så man kan se det. Kan afhjælpes med små lavt siddende lys, som man gør det flere steder i udlandet.

  • 0
  • 0

Der synes at komme flere og flere spøgelses bilister hvert år. Før GPS'erne holdt deres indtog i personbiler, var der stort set ikke nogen. Jeg er ret overbevist om, at mange af dem som kører ned ad den forkerte rampe til motorvejen, har fået besked om at dreje af den flinke dame i GPS'en. Mange 1. generations GPS'er var ikke helt nøjagtige, og for den let forvirrede fører, som både skal holde øje med vejen, skiltene og samtidig høre efter GPS instruktionerne, kan det jo gå grueligt galt, når troen på den "ufejlbarlige" stemme er større end troen på egen stedsans.. Derfor synes jeg, at denne mulige årsag for fejl bør undersøges nøje af bilinspektørerne, når de står med vragene af de biler der har været indblandet i den slags ulykker.. Og hvis min teori holder stik, så ku' løsningen være en radiosender, som bryder ind i bilens radio og/eller GPS, på samme måde som trafikradioen gør med advarsler om dette og hint, og i utvetydige vendinger gør føreren opmærksom på, at hin er på gale veje, når bilen passerer føleren, i den forkert retning.

  • 0
  • 0

for i Californien har jeg set det alle vegne, og der har det fungeret i årevis. Det vil selvfølgelig tage et stykke tid for de bilister, der forlader motorvejen med meget høj hastighed, at lære at tage sig i agt for vejpiggene. Jeg vil dog tro, at at de næppe begår den fejl meget mere end to gange.

  • 0
  • 0

Teknologisk Institut har nu (gen-) opdaget det fænomen som hedder "Inerti af en masse". Når man tænker på hvor grundlæggende masseinertien er for en maskiningeniør, er 25 mio. kr. faktisk ikke nogen høj pris for en så væsentlig opdagelse.

Men når man så tager i betragtning at "masseinerti" hører til folkeskolens fysikpensum - så virker det alligevel meget flovt.

  • 0
  • 0

Ja, det har jeg også undret mig over mange gange. Hvis man skal se et gadenavn i en by når det er mørkt, kan det næppe lade sig gøre. Skiltene er helt mørke, og sidder f.eks. i 5 meters højde på hjørnet af en mur. Herning var dog den første by, hvor jeg så gadeskilte i lav højde med store bogstaver. Nu er det vist også kommet mange andre steder, men der mangler stadig mange.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten