Vejdirektoratet: Bilisterne kan ikke vente ni år på, at Hofor skybrudssikrer Lyngbyvej
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Vejdirektoratet: Bilisterne kan ikke vente ni år på, at Hofor skybrudssikrer Lyngbyvej

Vejdirektoratets trafikdirektør, Niels Tørslev, er klar i spyttet efter gårsdagens udmelding fra Hofor i Ingeniøren om, at det vil tage forsyningsselskabet ni år at sikre Helsingørmotorvejen
ved Lyngbyvej mod oversvømmelser:

»Vi oplever med efterhånden jævnlige mellemrum, at det samme sted på Lyngbyvejen bliver oversvømmet i forbindelse med voldsomme regnskyl. Det er ikke en acceptabel situation for vores trafikanter, og vi betragter det som en hovedopgave at sørge for, at de kan komme frem på statsvejnettet – også når det regner voldsomt. Vi kan derfor ikke leve med en udmelding om, at problemet først bliver løst om ni år. Der er 70.000 trafikanter, der bliver berørt når den inderste del af Helsingørmotorvejen ikke fungerer på en hverdag,« påpeger han.

Læs også: Efter søndagens skybrud: Sikring af Lyngbyvej først klar i 2026

Kloaker kan ikke klare presset

Oversvømmelserne skyldes både til- og afledning: Når kloakledningen fra Emdrup Sø oversvømmes under skybrud, begynder vandet at strømme på overfladen og ned i det laveste punkt på Helsingørmotorvejen – dér hvor S-banen krydser både motorvejen og Lyngbyvejen. For at håndtere tilstrømmende vand har Vejdirektoratet to store pumper placeret i 'hullet.' Men under skybrud fyldes hovedkloakken – Vilhelmsdalsløbet, der har overløb i Svanemøllebugten – op over sin kapacitetsgrænse, så Vejdirektoratet ikke kan pumpe vand i kloakken. Og når hovedkloaken er fyldt, løber vand fra de lokale gader også ned i hullet.

Løsning forsinket ni år

Vejen bruges dagligt af omkring 70.000 bilister. Derfor besluttede Københavns Kommune allerede i 2014, at Hofor skulle bruge 12 mio. kroner på et projekt, der skulle lede vand fra Emdrup Sø over vejene til et forsinkelsesbassin i Ryparken. Projektet skulle have været klar i 2016, men byggeriet af bassinet er blevet udskudt, fordi der skal anlægges skakter til en såkaldt skybrudstunnel i Ryparken. Tunnellen vil skabe ekstra kapacitet i kloakkerne, og bassinet vil give mulighed for at opbevare vandet fra Emdrup Sø, indtil der igen er plads i kloakkerne.

Læs også: Rør over Lyngbyvej skal sikre trafikken mod skybrud

Men tunnellen vil først være klar i 2025, hvorefter byggeriet af bassinet kan gå i gang.

»Hofor fik denne opgave overdraget i 2014. Med opgaven fulgte der betydelige midler, blandt andet fra Vejdirektoratet. Vi forventer, at Hofor som en stor og seriøs aktør på dette felt tager opgaven på sig og finder en løsning, der kan etableres hurtigt og ikke først om ni år,« siger Niels Tørslev.

Vejdirektoratet: Vi er ikke problemet

I gårsdagens artikel nævnte chefkonsulent Jes Clauson-Kaas fra Hofor også, at en af årsagerne til søndagens oversvømmelse var, at afvandingssystemerne på Lyngbyvej er underdimensionerede.

»Vejafvandingssystemerne på Lyngbyvej er slet ikke designet til at aflede den slags vandmængder, så dér står Vejdirektoratet med en udfordring med at omdesigne vejafvandingssystemerne til større vandmængder, ligesom vi har gjort det med de såkaldte skybrudsriste i Indre By.«

Læs også: Kunstig sø reddede Aarhus fra 600.000 m3 vand

Men det står Vejdirektoratet uforstående over for:

»Vores eksperter har mandag underkastet hændelsen en grundig analyse, og den viser, at oversvømmelsen ikke skyldtes problemer med vores riste men snarere det forhold, at vandet ikke kunne blive ledt væk fra vejen, fordi Hofors system var fyldt til bristepunktet,« siger Niels Tørslev.

Kræver ny tidsplan

Teknikere fra Vejdirektoratet og Hofor skal mødes torsdag, hvorefter Niels Tørslev forventer at få en ny tidsplan for, hvornår motorvejen er skybrudssikret.

»På baggrund af søndagens hændelse vil vi fra Vejdirektoratets side skrive til Hofor og bede om en nærmere forklaring på oversvømmelsen af Lyngbyvejen i søndags. Vi vil samtidig bede Hofor om en tidsplan for, hvornår de kan have en oversvømmelsessikring af dette udsatte sted på det københavnske vejnet klar, så trafikanterne ikke i de næste mange år skal leve med disse tilbagevendende hændelser,« siger trafikdirektøren.

Det er tankevækkende, at hyppigheden af oversvømmelser af Lyngbyvej ved Ryparken er eksploderet efter, at man lukkede Lersøgrøften i 2008. Noget tyder på, at man tog en forkert beslutning, da det blev vedtaget. Eller i hvert fald at man fejldimensionerede rørsystemet, der erstattede grøften:

http://dams.dk/Vejret/Vejret141.pdf (s. 28- 34 - særligt s. 32 ff)

  • 6
  • 0

Jeg er sikker på at der har værret mange folk i marken der har kunne se at det gik galt men folk ved skrivebordene og regnearkene så kun deres tal og snævre område og de vidste jo at alt var godt.

Spørgsmålet er så om det skal være en ret at kunne køre på strækningen under alle forhold eller om der ikke er sund fornuft i at sige at der er korte perioder hvor vejen er lukket. Eller er folk virkelig så forvent/forkælet at deres verden bryder sammen fordi en vej er lukket i 7-8 timer? for så er der nok større problemer end et vejstykke under vand der skal tages fat på.
Naturligvis giver det problemer hvis vandet underminere vejen så ser regnestykket anderledes ud.

  • 8
  • 9