Vehicle-to-grid på Roskilde: Elbiler balancerer elnettet i Food Court
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Vehicle-to-grid på Roskilde: Elbiler balancerer elnettet i Food Court

To ladere bag Food Court gør det muligt for to elbiler at være forbundet til nettet, så de enten kan trække eller levere strøm. En tredje Nissan Leaf står stand by i baggrunden. Illustration: Morten Egedal

Det trækker hårdt på elnettet, når Roskilde Festivals spisesal – også kaldet Food Court – skal holde mad og drikke afkølet. Så hårdt, at man tidligere har haft en dieselgenerator klar til backup. Men i år kommer der hjælp fra en anden kant:

To Nissan Leaf-elbiler leverer ekstra strøm til madmarkedet i dagtimerne og lader batterierne op igen om natten, når forbruget er faldet.

Princippet kaldes peak shaving, og projektet er et samarbejde mellem Roskilde Festival, Nissan og de tre DTU Elektro-studerende Albert S. Seligmann, Malene Wang Justesen og Andreas Gamborg.

Syv målere overvåger strømforbruget i Food Court, så elbilernes batterier kan supplere nettet, når det er nødvendigt. Illustration: Morten Egedal

»Vi eliminerer ikke et strømforbrug; vi udligner det, så vi får flyttet toppen til et senere tidspunkt,« siger Albert S. Seligmann.

»Det sikrer, at nettet ikke bliver overbelastet,« forklarer Malene Wang Justesen, der ligesom resten af gruppen er ved at færdiggøre fjerde semester på DTU.

Bruger den tilgængelige teknologi

Ude bag salen er to Nissan Leaf koblet til hver sin lader med bogstaverne V2G (Vehicle-to-grid). Og det er ikke tilfældigt, at de studerende har valgt elbiler frem for f.eks. et hjemmelavet batteri:

»Elbilerne har glimrende batterier, og de har allerede de nødvendige sikkerhedsprogrammer, de såkaldte battery management systems. Desuden er de jo lette at transportere,« påpeger Albert S. Seligmann.

Bag madboderne har de tre DTU'ere syv målere, der konstant overvåger Food Courts strømforbrug.

»Vi har sat en grænse for, hvornår vores system skal sætte ind. Når forbruget bliver for højt, sætter det i gang,« forklarer Albert S. Seligmann.

Inden for døren viser en skærm, hvor meget elbilerne har sparet klimaet for. Illustration: Morten Egedal

Festivalgæsterne kan på en skærm inde i Food Court følge med i, hvor stor klimagevinsten har været på at hente ekstrastrømmen fra elbilerne frem for som tidligere ved hjælp af en dieselgenerator.

Fremtiden for peak shaving

Der bliver allerede lavet forsøg med og batteriinstallationer til peak shaving på både Bornholm og i Københavns Nordhavn, så de studerende tror selv på, at teknologien har stort potentiale.

Og de mener ikke, at ejere af elbiler bør være bekymrede for at stille deres bil til rådighed for elnettet:

»Hvad hvis du satte den i din oplader og sagde, at du skulle bruge bilen igen kl. 16.00 – og så var den fuldt opladt dér?« spørger Andreas Gamborg og fortsætter:

»Det er jo et centralt spørgsmål, der nok skal blive besvaret. Der er mange i industrien, der har fokus på netop det her,« siger Andreas Gamborg.

Her ses gruppens illustration af peak shaving. Både den øvre og nedre top fjernes, da elbilerne enten leverer eller trækker strøm på de tidspunkter.

Illustration: Seligmann, Justesen og Gamborg

Fedt at se hvordan Roskilde Festival forstætter med at give muligheder for interessante studenterprojekter og forsøg med nye grønne energiløsninger.

Det er umiddelbart lidt svært af artiklen at læse hvor metodeudviklingen ligger. Det kunne også være lidt sjovere med en graf der viste den faktisk forbrugs- og forsyningskurve over døgnet fra forsøget samt den derudfra konkrete beregnelige CO2, for hhv. 1) dieselgenerator, 2) alm. netstrøm, 3) udjævnet med batterierne. Men det kommer helt sikkert i projektopgaven fra Malene, Albert, mfl. Held og lykke videre!

  • 6
  • 0

Hej Henrik, hvad mener du med metodeudvikling? De laver en peakshave, så de sætter et niveau, hvor bilen giver strøm retur, så grænsen (sikringen) ikke overskrides. Når forbruget så falder til et lavere niveau, så lades bilen op igen. Det kan man så optimere lidt på, så man sikre at batteriet ikke bliver helt op- eller afladet, men hvad tænker du ellers på?

  • 2
  • 0

Er det normalt at man ved peak-shaving kobler ekstra kapacitet ind med fuld effekt enten / eller?
Et sådant system er så afhængigt af at der er andre kilder der balancerer forskellen. En mere gradvis indkobling ville gøre at der kan understøttes i en længere periode.

  • 3
  • 0