Det trækker hårdt på elnettet, når Roskilde Festivals spisesal – også kaldet Food Court – skal holde mad og drikke afkølet. Så hårdt, at man tidligere har haft en dieselgenerator klar til backup. Men i år kommer der hjælp fra en anden kant:
To Nissan Leaf-elbiler leverer ekstra strøm til madmarkedet i dagtimerne og lader batterierne op igen om natten, når forbruget er faldet.
Princippet kaldes peak shaving, og projektet er et samarbejde mellem Roskilde Festival, Nissan og de tre DTU Elektro-studerende Albert S. Seligmann, Malene Wang Justesen og Andreas Gamborg.
»Vi eliminerer ikke et strømforbrug; vi udligner det, så vi får flyttet toppen til et senere tidspunkt,« siger Albert S. Seligmann.
»Det sikrer, at nettet ikke bliver overbelastet,« forklarer Malene Wang Justesen, der ligesom resten af gruppen er ved at færdiggøre fjerde semester på DTU.
Bruger den tilgængelige teknologi
Ude bag salen er to Nissan Leaf koblet til hver sin lader med bogstaverne V2G (Vehicle-to-grid). Og det er ikke tilfældigt, at de studerende har valgt elbiler frem for f.eks. et hjemmelavet batteri:
»Elbilerne har glimrende batterier, og de har allerede de nødvendige sikkerhedsprogrammer, de såkaldte battery management systems. Desuden er de jo lette at transportere,« påpeger Albert S. Seligmann.
Bag madboderne har de tre DTU'ere syv målere, der konstant overvåger Food Courts strømforbrug.
»Vi har sat en grænse for, hvornår vores system skal sætte ind. Når forbruget bliver for højt, sætter det i gang,« forklarer Albert S. Seligmann.
Festivalgæsterne kan på en skærm inde i Food Court følge med i, hvor stor klimagevinsten har været på at hente ekstrastrømmen fra elbilerne frem for som tidligere ved hjælp af en dieselgenerator.
Fremtiden for peak shaving
Der bliver allerede lavet forsøg med og batteriinstallationer til peak shaving på både Bornholm og i Københavns Nordhavn, så de studerende tror selv på, at teknologien har stort potentiale.
Og de mener ikke, at ejere af elbiler bør være bekymrede for at stille deres bil til rådighed for elnettet:
»Hvad hvis du satte den i din oplader og sagde, at du skulle bruge bilen igen kl. 16.00 – og så var den fuldt opladt dér?« spørger Andreas Gamborg og fortsætter:
»Det er jo et centralt spørgsmål, der nok skal blive besvaret. Der er mange i industrien, der har fokus på netop det her,« siger Andreas Gamborg.
Her ses gruppens illustration af peak shaving. Både den øvre og nedre top fjernes, da elbilerne enten leverer eller trækker strøm på de tidspunkter.
