

Da Folketingets partier med undtagelse af Enhedslisten satte gang i indkøbet af nye eltog for tre år siden, var det med et krav om, at leverandøren også skulle stå for vedligeholdelsen af togene.
Det skulle skabe de bedste forudsætninger for god og driftsstabil togdrift til passagererne, med færrest mulige risici, lød det i en pressemeddelelse fra Transportministeriet. Skrækscenariet var endnu en IC4-skandale, hvor Danmark køber ikke-pålidelige tog.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Det er en lidt skarp vinkling at sammenligne en rå pris på nogle tog (de hollandske) og så tog + 30 års vedligehold og så påstå at DSB's tog er 3 gange så dyre som de hollandske. Det er lidt at sammenligne æbler og pærer. Hvad forventer de hollandske baner at bruge på vedligeold i de første 30 år?
Mærkelig sammenligning
For mener professoren således at de tog ikke skal vedligeholdes? indkøb+vedligeholdelse=samletpris. Staten skal da betale det hele alligevel, det kun et spørgsmål om hvilken kasse der betaler. Nu har DSB så valgt at lave udbuddet med en samletpris, det er da prisværdigt. Metroselskabet har jo gjort det samme med metroen.Otto Anker Nielsen noterer sig, at man for de 20 milliarder kroner også kunne have fået 100 højhastighedstog