Vedligeholdelse tredobler prisen på Danmarks nye eltog

Plus8. juni 2021 kl. 14:212
Vedligeholdelse tredobler prisen på Danmarks nye eltog
Illustration: DR.
Hverken Alstom eller DSB vil endnu officielt ud med, hvad prisen for vedligeholdelse af Danmarks nye eltog løber op i. Ifølge Ingeniørens oplysninger drejer det sig om et tocifret milliardbeløb.
Artiklen er ældre end 30 dage

Da Folketingets partier med undtagelse af Enhedslisten satte gang i indkøbet af nye eltog for tre år siden, var det med et krav om, at leverandøren også skulle stå for vedligeholdelsen af togene.

Det skulle skabe de bedste forudsætninger for god og driftsstabil togdrift til passagererne, med færrest mulige risici, lød det i en pressemeddelelse fra Transportministeriet. Skrækscenariet var endnu en IC4-skandale, hvor Danmark køber ikke-pålidelige tog.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
2 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
9. juni 2021 kl. 11:28

Det er en lidt skarp vinkling at sammenligne en rå pris på nogle tog (de hollandske) og så tog + 30 års vedligehold og så påstå at DSB's tog er 3 gange så dyre som de hollandske. Det er lidt at sammenligne æbler og pærer. Hvad forventer de hollandske baner at bruge på vedligeold i de første 30 år?

1
9. juni 2021 kl. 10:42

Mærkelig sammenligning

Otto Anker Nielsen noterer sig, at man for de 20 milliarder kroner også kunne have fået 100 højhastighedstog

For mener professoren således at de tog ikke skal vedligeholdes? indkøb+vedligeholdelse=samletpris. Staten skal da betale det hele alligevel, det kun et spørgsmål om hvilken kasse der betaler. Nu har DSB så valgt at lave udbuddet med en samletpris, det er da prisværdigt. Metroselskabet har jo gjort det samme med metroen.