Vedligehold giver stribevis af aflyste tog på Vestfyn

De vestfynske jernbaneskinner vil være helt eller delvist lukkede i perioder fra april til august. Arbejdet kommer til at påvirke både passagerer og godstransport. Men Banedanmark mener, at arbejdet gøres så skånsomt for passagererne som muligt.

Arbejdet på den fynske jernbane vest for Odense skal forny sporene og rense og forny den såkaldte ballast på skinnerne.

»Vi prøver at bibeholde så meget togdrift som overhovedet muligt, mens vi arbejder. Det indebærer, at der er totalspærret i påsken. Men intentionen er, at vi pakker så mange opgaver som muligt ind i den samme periode,« siger trafikdirektør i Banedanmark Peter Svendsen.

Læs også: Overblik: Sådan får Danmark en moderne jernbane for 91 mia. kr.

Han henviser til, at påsken og sommerferien er mindre travle perioder for såvel godstransporten som passagertrafikken.

I påsken skal der skiftes sporskiftere på strækningen, mens sommerferien blandt andet bliver brugt på ballastrensning. Derfor vil der ikke køre tog mellem Odense og Fredericia i det meste af påsken, mens der i sommerferien bliver væsentligt færre afgange end normalt på strækningen.

Læs også: Den første elektrificering af jernbanen bliver et år forsinket

Hvor der i dag kan køre op til otte tog i timen i hver retning mellem Odense og Fredericia, vil der kun kunne afgå tre i hele sommerperioden. I myldretiden vil det normalt udelukkende være passagertog, mens der gives plads til flere godstog om natten. Derfor vil de lokale tog i sommerferien være erstattet af busser, mens landsdelstrafikken er prioriteret, så der stadig vil køre intercitytog mellem Fyn og Jylland.

Ballastrensning og -udskiftning foregår ved hjælp af en 200 m lang maskine, der kører langs skinnerne, løfter dem op og suger skærverne ud, så de kan renses og suppleres med nye sten, der har tilstrækkeligt skarpe kanter til at være brugbare til at holde svellerne fast.

Selv om hele processen kan klares med en enkelt maskine, kommer rensningen af de 54 km spor til at vare det meste af sommeren. Det til trods for, at to ballastrensere kommer til at arbejde parallelt på strækningen.

Se et eksempel på, hvordan en ballastrenser mage til Banedanmarks maskiner arbejder i videoen herunder.

Hårdt arbejde frem til 2030

Ud over den fynske strækning skal Banedanmark allerede i påsken udskifte to broer mellem Slagelse og Korsør, og der er en række andre store arbejder på vej på jernbanen. Ifølge Banedanmark selv er det arbejde, der nu skal gå i gang, det første, siden efterslæbene på at vedligeholde og forny de danske jernbaner blev indhentet i 2014. Efterslæbet blev opbygget over en mere end ti år lang periode, der sluttede i 2007. Det har derfor taget otte års arbejde med højere intensitet end normalt at indhente efterslæbet, vurderer Banedanmark.

»Nu er jernbanen helt opdateret til nye standarder og normer. Både efterslæb på de løbende eftersyn og på vedligehold er blevet indhentet. Vi skal selvfølgelig bebeholde det høje niveau på jernbanerne, men vi kan arbejde med det i normal takt,« siger Peter Svendsen.

Ikke desto mindre er det høje aktivitetsniveau i etaten ikke overstået endnu. Elektrificering, nyt signalsystem og timemodellen er med til at holde gang i ombygninger af jernbanenettet helt frem til Togfonden DK-investeringerne afsluttes i 2031. Herefter forventer Peter Svendsen, at hver strækning kun skal lukkes for vedligehold ca. en gang hvert tiende år.

Efter den forestående renovering mellem Odense og Fredericia vil denne strækning kun skulle udsættes for kortvarige natspærringer for at installere nyt signalsystem – ellers er den klar til brug i timemodellen. Strækningen lige øst for Odense står dog for tur til denne opgradering allerede i 2016.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Der står at strækningen Odense - Fredericia er klar til timemodellen efter installation af nyt signalsystem. Det er da vist ikke rigtigt.

Timemodellen indebærer at der skal bygges en hel ny bane startende lige vest for Odense og sluttende omkring Middelfart. Den skal være med færre kurver, følge motorvejen og vist være helt uden stationer.

Godstog og lokaltog skal fortsat følge den gamle bane.

Banedanmark har netop startet VVM processen for denne strækning.

Se kort her http://www.bane.dk/db/filarkiv/16055/Togfo...

  • 3
  • 0

Det lyder som en "plejer" projektmodel på Vestfyn.

Som beskrevet kan ingen vist være i tvivl om, at der pilles på et sted på Danmarks kritiske infrastruktur. Og med to maskiner ....

Hvorfor ikke fire ? Det er da indlysende, at det så tager halvt så længe.

Og kommer der mon ikke samme arbejde på andre, også kritiske, strækninger ? Kan de samme maskiner lægge ballast og nye skinner ?

Måske er disse maskiner dyre (Cost), men der er da stor fordel (Benefit) ved at blive hurtigt færdig.

Mon BaneDanmark har lavet en Cost-Benefit analyse, eller indgår pasagergenerne slet ikke i deres verden ? (Færre tog = færre problemer ?).

  • 2
  • 1

Banedanmark skal i 2015 bl.a. spærre Vestfyn i en lang periode, for at renovere spor. Samtidig bygger de den nye station i Langeskov (på Østfyn).

I 2016 skal de så spærre Østfyn, for at sporrenovere. Og Langeskov vil så forventeligt være lukket i en periode (?)

Det har de regnet på i 3 år fremgår det af Banedanmarks hjemmeside!

  • 1
  • 0

Problemet er at togtrafik i Danmark er meget dyrt!

I forhold til Banedanmarks udgifter, som vil stige, hvis de forcerer arbejdet, så er det meget billigt at sende passagererne over i busser!

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten