Varmeudfordringen: Hjælp Søren med at køle den gamle bil

Illustration: Søren Hebsgaard
Her ses Sørens 'HebsyBreeze.' Illustration: Søren Hebsgaard

Ganske subjektivt formuleret, så er heden ulidelig. Især hvis man sidder i en 20 år gammel VW Polo uden aircondition.

Derfor måtte tidligere journalist på Ingeniøren, Søren Hebsgaard, ty til egen kreativitet i håbet om at få nedbragt temperaturen under sin forestående tur til Thy.

Frem fandt han en flamingokasse, en 8x8 cm stor 12V pc-blæser, en metaldåse, en sodavandsflaske, en omformer til cigarettænderen og fire Tupperware-beholdere med ca. 1,5 liter is i hver for at konstruere sin egen A/C.

Blæseren skulle fordele kulden fra isen. Illustration: Søren Hebsgaard

»Min aircon kunne flytte 56 m3/t, og vi havde store forventninger til den. Faktisk tænkte vi, at vi nok kom til at småfryse lidt, men der skete ikke en s...,« fortæller Søren Hebsgaard.

Læs også: Nyt studie: Sandsynlighed for hedebølge i Danmark er firedoblet

Udfordrende middagshede

Derfor valgte de to rejsemakkere at holde ind ved Aarhus for at opgradere til version 2.0. De købte en større blæser, som kunne flytte 128 m3 luft og købte i stedet nogle store poser med isterninger at lægge i bunden.

»Jeg tænkte, at jeg så ville kunne få noget mere kold luft gennem kassen, og jeg kunne også mærke, at der nu kom rigtig kold luft ud. Det var et stort øjeblik, faktisk blev min medpassager ret kold om lårene,« siger Søren Hebsgaard.

Søren opgraderede blæseren. Illustration: Søren Hebsgaard

Men den høje stemning faldt alligevel lidt igen, da de i middagsheden måtte sande, at flamingokassen ikke kunne følge med i forhold til den varme, der bankede ned mod den lille Polo. Godt nok holdt isen hele turen, men temperaturen i kabinen blev ikke sænket nok til at det for alvor kunne mærkes.

Læs også: Varmeplagede træer får huse til at slå revner

Hvordan når man 22 grader?

»Vi ville jo gerne ned på 22 grader, og der må være et mekanisk regnestykke, vi kan gøre her, og vi vil gerne lave en version 3.0. Vi tænker, om man kunne afskærme kabinen på en måde, så vi har et mindre areal at køle, eller om man kunne lægge noget på taget til at tage fra. Men det er alt sammen bare en brainstorm,« fortæller Søren Hebsgaard, som meget gerne vil høre, hvad Ingeniørens garvede læsere kunne have af input.

Så har du selv bakset med dine egne konstruktioner i bilen eller huset her i heden - eller blot vil give Søren et par råd med til hans aircon - så byd ind i kommentarfeltet herunder.

Send meget gerne billeder af jeres konstruktioner, der kan holde heden fra døren. Så følger vi op med læsernes opfindelser i kampen mod varmen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Aircon fungerer på 2-3 måder i forhold til komfort. 1. Luften nedkøles 2. Ved nedkøling kondenserer en del af luftens vand, og luften bliver mere tør. Dette gør det lettere at fordampe varme. 3. Luftens bevægelse hjælper også med at fordampe varme.

Der kommer dog ret store varmemængder ind via solen.

For at forbedre den, så vil jeg foreslå så lang en vej som muligt gennem kassen, gerne gennem et metalrør så hele røret er kølet ned. Fyld koldt vand om isterningerne, da vand er meget meget bedre end luft til at fjerne varme. Skift evt vandet med nyt koldt vand hvis det bliver for varmt. Dette skulle hjælpe meget på nedkøling af luften.

Evt find en død kondenstørretumbler, og lån køleribben fra den, og sørg for at den køles på ydersiden - Hellere isvand end is. Den lidt højere temperatur opvejes så rigeligt af effektiviteten. Men som sagt, et metalrør (ventilationsrør?) er bedre end en slange, da det uveksler energi bedre.

Der er så et praktisk problem omkring det kondenserede vand. Sørg for at det kan løbe til et dybere liggende sted, hvorfra det evt kan dryppe i en opsamlingsbakke der kan tømmes ved pauser.

Og få reflekterende film i bagrude/bagerste sideruder. Solindstrålingen skal minimeres. Evt tape det man må med hvidt papir.

  • 6
  • 0

Det her lyder måske næsten som en joke men denne metode giver kolde bajer på rekord tid, så mon ikke også den kan få køle systemet i bilen til at køle hurtigere pga. den lavere temperatur som du opnår ved at gøre følgende..: Bemærk det her er måske mest brugbart på kortere ture.

Det kræver måske en lille ombygning så systemet bliver vandtæt

Guide..: Fyld beholder halvt op med vand.. Tilsæt en masse is. put en håndfuld salt i vandet, og så sker der en kemisk process som får isen til at smelte hurtigere og derved køler den bedre i en periode. PRO TIP..: hvis du har en 6 pack, kan du putte den i kassen og have kolde bajer når du når frem..

Her ses ovenstående i funktion, sådan får du kolde bajer / kold bil ( samme princip ) https://www.youtube.com/watch?v=iqiuz7vZr4U

  • 0
  • 1

Nu er dette jo et tidsskrift for ingeniører, burde man ikke have startet med at opstille en kravspecifikation, f.eks. hvor meget varme der skal fjernes fra bilen. Hvis der ikke er tilgængelige data må man jo måle på det. Dernæst, hvis man er fast besluttet på at anvende isterninger som kuldelager, kan der så regnes på hvor lang tid der vil gå før disse er omdannet til lunkent smeltevand og dermed virkningsløse. Jeg ved godt at denne metode kan virke en smule kedelig men det er vist egentlig sådan man kører et projekt. Selv om den gode Søren er journalist og måske ikke har den store erfaring med fysiske størrelser virker denne artikel som et børnehaveprojekt, og så i et ingeniørtidsskrift. ( agurketid?)

  • 20
  • 15

Hmmmm. Input 60W virkningsgrad ca. 30% ( hvis man køler den varme side effektivt) output til bilen 20W køling, det kan vist lige opveje instrumentbelysningen.

  • 14
  • 0

omkring 2 kW køleeffekt?

Hvis mediet er frosset vand giver det ved optøning 335 w/g - dvs, at Søren skal smelte ca. 6 gram is i sekundet eller 21 kg i timen - så: Større kasse, større is overflade og større blæser (og afløb fra kassen)

;o)

Jeg vil anbefale en ny bil - med air con.

  • 28
  • 1

Jeg ser det her lidt som ved energioptimering, hvor man altid først skal reducerer energiforbruget og så derefter levere det så effektivt som muligt.

Jeg ville derfor først se på at reducerer solindfald ved f.eks. at monterer solfilm, og dernæst optimerer på effekten til køling.

Jeg tænker dog at tøris måske kunne overvejes.

Mvh Bjørn

  • 0
  • 1

Flemming har fat i det væsentlige her. En lille rettelse dog fra w/g til J/g er på sin plads.

Der står 5kW kapacitet på kølekompressoren i min bil (ved hvilket omdrejningstal vides ikke).

Så hvis man skal lave 5kW køl ved smeltning af is skal man smelte (5/334)*3600 = 53,9kg is/h. Kort sagt er det uoverskueligt at opnå i nærheden af samme kapacitet som dit klimaanlæg ved smeltning af is.

  • 16
  • 0

At isen holder længe er et tip om hvad der er galt. Hvis isen ikke smelter er det fordi luften ikke kan udveksle varme med isterningerne.

Find et kloakrør eller lignende og blæs luften ned i bunden af kassen, så den tvinges til at undslippe ved at bevæge sig imellem dine isposer. Jo længere tid luften bliver i kassen og jo bedre kontakt den får med isen jo bedre virker køleren.

  • 0
  • 0

Hej Frank Det lyder som om du kører mange store projekter til dagligt, så det skal jeg ikke belære dig om.

Hvis du har lyst kan du læse min korte kommentar og beregning igennem lidt længere oppe i kommentarsporet, så vil du se, at man uden hverken kravsspecifikationer eller andet ståhej kan sætte tingene i perspektiv. Så kan man undgå at følge et projekt, som ikke lader sig gøre pga. kendsgerningerne.

Venlig hilsen.

  • 8
  • 0

Hvis bagsædet ikke benyttes, så klap det ned og fyld op med isolering( indpakket), så der stadig er plads til lidt bagage. Jeg brugte det for mange år siden i en bil med elendigt varmeanlæg, kabinen blev meget hurtigere varm om vinteren, men det vil vel også virke den anden vej.

  • 0
  • 0

...dog mere kompliceret men til gengæld integreret: Der er en ting som der er rigeligt af i en bil, varme. Einsteins køleskab (absorptionskøleskab) laver varme om til kulde dermed kunne man helt gratis producere kulde via kølevandet, systemet kræver kun varme, ingen pumper eller kompressorer dvs. ingen strømforbrug og i ældre biler er der typisk rigeligt med plads i motorrummet.

  • 3
  • 2

Man skal helt sikker top i kW-størrelse af kølekapaciteten!

Et superhurtigt, groft overslag over varmekilderne i bilen:

"Våd" varme pr. person, ca. 130 W => 260 W ved to personer

Fuld sol på 1 m2 overflade vinkelret på solen er ca. 1000 W. Afhængig af areal, udformning af bilen og farve, er det måske lidt mindre i kabinen, antag 800 W.

Varme fra motor og instrumentering, der havner i kabinen, måske 100 W.

Minimum varme, der skal fjernes fra bilen (2 personer) er nok omkring 1200 W - sandsynligvis noget mere.

Som tidligere nævnt, bør en "rigtig" tekniker nok lige gøre sig et minimum af ovenstående overvejelser, før man kaster sig ud i konstruktionsarbejdet.

  • 4
  • 1

Med en grov antagelse kan man sige at AC kompressoren i biler optager omkring 5 % af bilens effekt, dvs. har bilen 100 kW vil kompressoren være på omkring 5 kW. - hvilket betyder med COP på 3 at køleeffekten vil være omkring 15 kW. Dette er en meget stor effekt, som ville kunne køle et større parcelhus - men hvorfor er den så kraftig?

Svaret er:

  • Biler er meget begrænset isoleret.
  • Har et stort vindues areal - et rullende drivhus.
  • Består primært at stål - meget termisk ledende.

Alle ting som gør køling meget svært...

Min pointe (som Laurits NI også skriver) - så vil en lille 12 V computer blæser og 2 kg is vil aldrig kunne fjerne nok effekt til at det vil kunne mærkes.

Mit bud:

Køb et 220V mobilt AC anlæg, monter en inverter (12V-220V). sæt anlægget i bagagerummet og lav et hul til afkast røret fra kondensatoren. Så vil vil man nok kunne få temperaturen lidt ned - batteriet/generator vil nok få det stramt.. :)

  • 7
  • 0

Hej Frank

Du har helt ret. Det handler ikke om projektledelse og kravspecs - og vi er et medie for ingeniører. Men det er også mest for sjov her i sommervarmen - og jeg kan konstatere at andre læsere er med på legen med kreative og sjove bidrag, byggende på faglig indsigt.

Mvh Henrik Heide Redaktionschef

  • 12
  • 0

Lav en beholder med is i bagagerummet, helst med en køleenhed, måske fra en gammel fryser... Sæt et rør igennem den (der fungerer som varmeveksler), og lad vand med lidt antifrost væske løbe i gennem til en varmeveksler i bilen. 1 M3 isvand indeholder det der svarer til mere end 80 KWH aircondition, så måske 150 liter er nok til de fleste ture.... Fidussen er så at du kan sørge for at køle isen inden du kører, så sparer du benzin og bruger el fra hjemmet istedet.

  • 1
  • 1

Da det er bilerne der i stort omfang er ansvarlige for sommerheden, vil den eneste rigtige løsning på problemet være at smide den gamle "diesel oser" ud og købe en ny el-bil.

Selv en Renaul Zoe, har et klimaanlæg der sagtens kan hamle op med sommervarme på + 32 C, i Danmark.

At beholde en 20 år gammel fossil-brænder, er jo nærmest en miljøsynd, med vores nuværende viden om klima og natur!

  • 8
  • 13

Kan du finde en gammel intercooler og smide i bunden af is kassen. Kør luften igennem intercooleren, som en motor normalt gør det og lad vand og is køle ydersiden af intercooleren. Husk at recirkulere blæserne i bilen, så du holder kulden inde.

Prøv at se om du ikke kan finde recirkulerings indtaget og monter kassen på der, istedet for at bruge en relativt svag pc blæser.

  • 0
  • 1

Hej Laurits NI, nej tværtimod, jeg driver et etmandsfirma der konstruerer elektronik. Det jeg efterlyste var præcis det du skrev, et par hastige tal på et stykke papir og så kunne man straks se at den valgte metode var, skal vi kalde det uhensigtsmæssig. Det kunne spare meget energi her i sommervarmen men er selvfølgelig ikke så sjovt som en måske lidt afsporet diskussion. Jeg kan i øvrigt godt lide Carl-Erik Ravns løsning, hi. God kølig sommer.

  • 5
  • 0

Fjern bagsæderne, smid et køleskab med blæsefunktion ind istedet disse, lav huller i bagsmækken så kompressoren kan slippe af med varmen.

  • 2
  • 1

https://ing.dk/artikel/bagsiden-selfmade-k...

Ja, det var tilbage i starten af 2000'erne hvor vi havde et par varme somre. Jeg byggede 3 udgaver af denne AirCon og skrev om dem til Lynch (Bagsiden) - og fik en fantastisk vin for artiklen.

Jeg var dengang ansat i GN Netcom i R&D, og AirCon'en stod faktisk på mit skrivebord og lavede en mild kølig luft mens jeg tegnede headset i CAD.

I den første artikel var der også nogle billeder af AirCon'en og af min ganske unge søn med lidt værktøj i hånden - måske Bagsiden stadig har noget i arkivet?

Med venlig hilsen

Martin

  • 3
  • 0

Hej.

En gang imellem undres jeg over hvilke mærkelige Storm P. løsninger folk gider bruge deres tid på. (men det er jo selvfølgeligt ders egen sag) Derfor vil jeg lige komme med et par forslag til, hvordan du kan få et 100% velfungerende AC anlæg.

  1. Hvis du elsker din 20 år gamle Polo til ”døden jer skiller”, så tag og kontakt nogle af landets autoophugger for at finde et brugt komplet AC anlæg til din bil. Brug weekenden på at montere det og find et værksted til at fylde det med kølemiddel. Det bliver sikkert ”pain in the ass” at montere fordamperen men du får et anlæg som kan holde dig dejlig kold og du slipper for at bruge mindst lige så meget tid på den flamingobox, som alligevel aldrig kommer til at virke tilfredsstillende.

  2. Er din 20 år gamle Polo en ”bunke skrammel” så skil dig af med den og find f.eks. en brugt UP, MED AC.

Livet er da for kort til uduelige løsninger, specielt her i det dejlige sommervejr. God arbejdslyst

  • 13
  • 3

Med en grov antagelse kan man sige at AC kompressoren i biler optager omkring 5 % af bilens effekt, dvs. har bilen 100 kW vil kompressoren være på omkring 5 kW. - hvilket betyder med COP på 3 at køleeffekten vil være omkring 15 kW. Dette er en meget stor effekt, som ville kunne køle et større parcelhus - men hvorfor er den så kraftig?

AC trekker maksimalt rundt 4 kW og gir ca 4 kW avkjøling i fossilbiler. Altså COP er lik 1, i motsetning til nye elbilers AC som kan ha COP opp til 3. AC's effektbehov er ikke knyttet til motorens makseffekt, altså en bil bil trekker like mye effekt til AC som samme bil med tre ganger så stor motor. Større biler med større rom (og ofte større motor) trekker forholdsmessig mer.

Tatt i betraktning at en bil i snitt behøver ca 11 kW, så skjønner en at AC opp til 4 kW øker strømforbruket katastrofalt for en elbil. Altså bør en elbil ha AC med høy COP-faktor

  • 5
  • 0

En absolut lavpraktisk løsning som som hverken kræver is, blæser (larm) eller energi overhovedet, kunne være blot at gøre sit tøj vådt og rulle vinduerne ned - så kan jeg love at man ikke får det for varmt. Den metode brugte jeg i hvert fald i Afghanistan, hvor vi sjældent havde strøm og temperaturen om sommeren ofte var ca. 45 gr.C . Den lave luftfugtighed gjorde selvfølgelig virkningen ekstra effektiv.

  • 9
  • 0

I stedet for at køle bilen for at køle passagererne foreslår jeg at kølingen udføres direkte på corpus motoristi og evt medfølgende passagerer. Jeg ser to muligheder, udover den banale at lukke vinduerne op. 1 Førnævnte isvand bad forsynes med en lille pumpe som kan føre kølevand igennem en slange. Denne køleslange lader personerne sig omslutte af ved på alle tænkelige måder at føre den ind og ud af diverse åbninger i de tekstiler der omslutter deres kroppe 2 Alternativt, når tidligere metoder alligevel indeholder en produktion af is, kunne man simpelthen nedfryse køleelementer og fylde en særlig fremstillet vest med passende antal lommer med frosne køleelementer som hver passager iføres ifm indstigningen i køretøjet. Derved opnås nok en mere direkte kuldeeffekt end alle de maskimekaniske forslag. Måske en særlig hue kunne fremstilles efter samme principper hvis også hovedet skal holdes koldt. Passende baljer kan opsamle drypvand og samtidig give et sidste bidrag til fødderne som placeres i baljerne.

  • 4
  • 0

Jeg har før beskrevet hvordan jeg har fjernet det variable dæksel der begrænser luftindtaget på et primitivt varme/ventilations anlæg. væk med det så strømmer der masser af luft ind når bilen køre over 80 km/t og helt lydløst. Det styres ofte af en pind og følger blæserens 1-2-3-4 blæserstyrke. Et kølesæde virker også rimeligt godt. Hvis man har en bil med meget skrå sideruder kan man montere aftagelig solfilm på de øverste 20% af de forreste sideruder. Synsmanden vil rive det af men det kan genmonteres med vand. De bagerste sideruder kan selvfølgelig dækkes helt med aftagelig solfilm. Så er det bare afsted mod syd europa.

Skal man bare en lille tur så tag el-cyklen. En 100% bedre oplevelse.

  • 1
  • 1

At beholde en 20 år gammel fossil-brænder, er jo nærmest en miljøsynd, med vores nuværende viden om klima og natur!

Det kommer da vel an på hvor meget man kører - hvis man nu kun kører få tusinde kilometer om året, og ikke lige har den elitære tilgangsvinkel, at man-bare-lige-køber-en-ny-bil, så er det slet ikke sikkert at synden er så stor endda.

Men bortset fra det, så lev med det, eller mal eventuelt bilen hvid.

Er der i øvrigt ikke noget med at Land Rovere har (eller havde) dobbelt tag, så der dels skærmes mod solstråling, dels køles med luftgennemstrømning?

  • 5
  • 0

"AC trekker maksimalt rundt 4 kW og gir ca 4 kW avkjøling i fossilbiler" - øhh, hvad?? om kompressoren trækkes af en elmotor (som i et AC anlæg til parcelhuset) eller mekanisk af bilen er ligegyldigt - 4 kW kompressor effekt er 4 kW kompressor effekt - det kræver noget arbejde at komprimerer kølemidlet. Tvivler på at AC i biler har en COP på 1 - så er det ihvertfald i stykker..

  • 2
  • 0

Med en grov antagelse kan man sige at AC kompressoren i biler optager omkring 5 % af bilens effekt, dvs. har bilen 100 kW vil kompressoren være på omkring 5 kW. - hvilket betyder med COP på 3 at køleeffekten vil være omkring 15 kW. Dette er en meget stor effekt, som ville kunne køle et større parcelhus - men hvorfor er den så kraftig?

Da jeg kører elbil, så kan jeg direkte aflæse AC forbruget ved at se på hvor meget effekt der bruges, når bilen holder stille. Jeg bruger 2 kW på AC lige når jeg sætter mig ind i den varme bil og skal have kølet den ned. Når bilen så er kølet ned efter de første 5 minutter, så ligger forbruget på 1 kW. Dvs. antager vi en COP på 3 (højere er den vel ikke), så er varmeeffekten der skal fjernes 3 kW.

  • 0
  • 0

Blandt de mange kommentarer savner jeg lige lidt konkrete rammebetingelser: - den tilgængelige elektriske effekt i en bil er begrænset, meget begrænset. Mon ikke 15 A fra diverse udtag er et rimeligt, generelt, tal - ikke mindst i en ældre bil. 15 A x 12 V = 180 W. Det er dårlig nok til en ventilator. (Prøv at se efter hos e.g. HN).

De effekter, som har været nævnt, for Aircon er 1 til 2 kW, så der er en størrelsesorden til forskel.

Men hvis nu "den negative energi", kulden, er skaffet som e.g. is, så reduceres effektbehovet til en blæser, som skal smelte nok is hurtigt nok til at levere f.eks. 1 kW under kørslen (antal timer ukendt). Det er tvivlsomt om en 180 W blæser kan klare det.

Så, opgavens løsning kræver nok et kraftudtag fra motoren, hvor der kan hentes 1 - 5 kW.

P.S.: på nettet fandt jeg en køler, som virker ved fordampning af vand, men den krævede 350 W - og så ved jeg ikke om fordampet vand er godt i en bil.......

  • 0
  • 0

Hej Søren Hebsgaard Herlig artikel og på det helt rigtige medie. Du skal ikke hører på debattørerne her på siden, som hader gamle biler, gamle biler er at fortrække og din Polo 6n skal du ikke skifte før den er helt udtjent.

Du skal spørge dig selv hvad du har til rådighed på din bil af gratis energi som du kan udnytte. Hvis du skal have en ordentlig køle effekt ud af nuværende løsning skal du have et kørende is-lager med på turen, så den løsning er ikke farbar.

Du har 12V med rigeligt overskud her i varmen og masser af varme energi som blæses ud af køler på bilen.

Da et absorptions køle anlæg nok bliver for kompliceret at bygge på din Polo, så du skal udnytte de 12V.

Du må igen ud og investerer i lidt hardware! Jeg vil foreslå Peltier elementer! Det kunne være denne type: https://www.ebay.com/itm/Gigantic-62mm-545...

Du kan starte med 1 eller 2 stk og så udbygge hvis det ikke er tilstrækkeligt. Måske du lige skal finde plads til en ekstra akkumulator, da 1 element vil trække ca. 45 A ved 12V. Måske der skal monteres en ekstra generator men lad nu ikke sådanne små ting stoppe dit projekt ?

Elementet fungerer på den måde at det ”transporterer” varme fra den ene til den anden. Den varme side skal have kontakt til bilens karosseri, selvfølgelig via køle-pasta, måske du må slibe lakken af hvor element sættes (indvendigt i bilen), for at skabe bedre overførsel af varme, da lakken nok vil isolere.

På den kolde side monterer du køle profiler typisk alu-profiler med stor overflade og sætter dine indkøbte blæsere så de fordeler den kolde luft ud i kabinen fra køle-profiler.

Yderligere kan du tilføje, ja nu går der stormP i forslagene ?

Hold altid parkeret i skyggen hvis muligt, og lav eventuelt et forstøvningssystem igen drevet af 12V som sender forstøvet vand ud over bilen mens den står parkeret, dette vil løbende stå at fordampe over dagen og vil være medvirkende til at holde bilens karosseri temperatur nede. Det kunne være gamle forrude sprinter systemer fra andre polo’er. Effekt af dette kan diskuteres ? og hvis bilen er placeret i solen, vil ovenstående nok ikke have nævneværdig effekt. Til vinter vender du bare elementet og vupti så har du ekstra varme i bilen, et helt klimaanlæg ? Held og lykke til med dit nye klimaanlæg i din fantastiske Polo.

  • 1
  • 1

at se hvor mange ubrugelige løsninger og forslag, der præsenteres på et ingeniørforum, specielt set i lyset af, at de tørtre tal er smidt på bordet højere oppe.

F.eks. Batteridrevet AC - prøv nu lige at regne på opgaven og dermed de mulige løsninger.

mvh Flemming

  • 4
  • 2

Lægger mærke til at bilen er mørkeblå, altså næsten sort. Hvis det alligevel er en gammel spand uden særlig værdi, så mal selv bilen hvid eller sølvfarvet på ydersiden, så den ikke "suger" så meget varme.

Min egen erfaring fra omkring 35 klassiske – og bare almindeligt gamle – biler uden AC siger også, at det er rart at have en måde, den varme kabineluft kan blive trukket ud af bilen på: De drejelige trekantede ventilationsruder man havde i gamle dage er perfekte til det, og ligeledes de udklapbare bagruder der er i bagdørene på 3-dørs biler (og virkeligt billige 5-dørs, som fx Aygo) - Så find én eller anden måde luften kan trækkes ud af bilen ved fartvindens hjælp.

En brugt Aygo el.lign. koster 25000 med AC, koster en femtedel i grøn afgift af en Polo, kører halvanden gang så langt på literen, og er sikkert også billigere at forsikre, så merudgiften tjenes ind i løbet af kort tid på besparelserne. Men det ville jo selvfølgelig være snyd...

Fortsat held og lykke med projektet!

  • 4
  • 0

Og prisforskellen er ligegyldig!?

Ja prisen på de to løsninger jeg har foreslået er nok meget tæt på hinanden.

Prisen per kørte km i en fabriksny UP, kontra prisen per kørte km i en 20 år gammel Polo er nok meget tæt på hinanden. Og den 20 år gamle bil er kun billiger hvis man reparere ALT selv, og der skal ikke meget til før balancen tipper. (f.eks. installation af AC) Det ved jeg af egen erfaring.

Ja. De fede må svede! Og nu har vi så konstateret at de fattige også må.

Kan for øvrigt godt komme med et helt billigt forslag! Afmonter alle vinduer, incl frontrude. Evt alle dører. Afmonter al personlig beklædning. Indstil sprinklerdyserne så de rammer lige i ”sylten”. Aktivere sprinklerne og kør så hurtigt som overhovedet muligt.

(realisme kan forekomme)

  • 3
  • 2

Et tykt vattæppe, spændt behørigt fast omkring førerkabinen, uden det tager udsynet fra chaufføren.

Vattæppet skal mættes med vand, hurtigere man kører, større fordampning.

P.S. Med passende mellemrum, skal man ud at mætte tæppet med vand.

  • 2
  • 0

Mikkel Ekwall, Som du selv skriver handler det om at forstå opgaven. Vor ven journalisten efterspørger ikke bare lidt kold luft men en 22 grader varm bil i disse tider hvor der er hedebølge udenfor. De tørre ( eller kolde ) tal er beskrevet af flere debattører ovenfor. Man kan da godt købe en transportabel AC fra Amazon, det kræver bare en meget lang forlængerledning, turen gik fra København til Thy.

  • 3
  • 0

Jeg hører de fleste aircons til almindelige biler er dimensioneret til en 30-40.000 BTU.

Mit forslag er 1) en 2kW inverter, den fås vist til 1700,-

Og så 2) en 2kW transportabel aircondition, med lidt held køler den en 16-17.000 BTU. Sikkerhedsselen omkring den på passagersædet, så er der dejlig kold luft til ansigtet, om ikke til hele bilen.

Så er jeg da ca. halvvejs af af vejen for en 7-8.000 ,-

Laderen i sådan gammel Polo kan vel ca. producere en 500W eller sådan noget - så hvis mine ture ikke er alt for lange og jeg husker at lade lidt på den når jeg kommer hjem, så skulle alt være fjong :-)

Og så kan den tages med ind på børneværelset når arbejdsdagen er slut - ah, ro! :-)

  • 0
  • 1

Tal er nu en god ting. Hvis generatoren yder 500W og inverteren bruger 2000W kommer resten fra akkumulatoren. 1500W ved 12V er 125A. Med en 70Ah akkumulator går bilen i stå efter 33 minutter. Det bliver en tur med afbrydelser.

  • 7
  • 0

Frank Pedersen Hvilken tempereatur er hedebølge? Hvad skal du med en ledning?

Skal han købe en ny bil?

Læs nu hvad intentioner var med artiklen! Det var lidt sjov i sommervarmen, hvis du er i tvivl om hvad det betyder kan du spørge Søren Espersen!

Krav specifikation, for at lave noget fusk på en gammel Polo? Proportioner?

  • 1
  • 1

Mikkel:

Hvilken tempereatur er hedebølge? Hvad skal du med en ledning?

Skal han købe en ny bil?

Læs nu hvad intentioner var med artiklen! Det var lidt sjov i sommervarmen

En hedebølge er defineret ved 3 sammenhængende dage med en temperatur over 28° Intentionerne med artiklen var at skabe et "produkt" der ved den forudsætning kunne holde 22° inde i kabinen på en VW Polo.

Så foruden "lidt sjov" var opgaven sådan set ganske konkret, og ikke mindst: Noget enhver ingeniør burde kunne regne på.

Mange af de stillede forslag ville (groft sagt) svare til at ville løse opgaven med at varme en sportshal op om vinteren ved at placere 10 fyrfadslys på en tallerken i midten.

Jeg mener - uanset "sjov" eller ej, at man som et minimum ikke kommer med forslag, der er helt uigennemtænkte..

(sagde den sure gamle mand så) ;o)

  • 3
  • 1

Jeg tænker at det kunne være muligt at udnytte fordampingsvarmen i vandet. Hvis vandet er fint forstøvet så overfladen er stor.

Der skal fjernes 3kW Specifik fordampningsvarme ved 30 grader ca. 2420 kj/kg

2420/3=4.463 kg vand pr time der skal fordampes

At det så giver 7,5 kubikmeter damp i timer så er jo et andet problem

  • 2
  • 0

Ja, det står alle klart men det var ikke spørgsmålet! Hvad temperatur er hedebølge? Det er ingen temperatur! Den var til Frank. Tænkt ikke mere over det!

Mange af de stillede forslag ville (groft sagt) svare til at ville løse opgaven med at varme en sportshal op om vinteren ved at placere 10 fyrfadslys på en tallerken i midten.

Nej, det er faktisk ikke tilfældet heller ikke groft sagt!

Men mener du at Aircon skabt med andet end Carnot processen i en bil er umuligt eller?

  • 0
  • 1

Men mener du at Aircon skabt med andet end Carnot processen i en bil er umuligt eller?

Nej - selvfølgelig ikke, men jeg mener forslag om batteridrevet aircon , eller 230V aircon drevet af en inverter ret så indlysende ikke er muligheder.

Fordampning af vand er - som Nicolai og Magnus er inde på - en ingeniørmæssig oplagt ide med ca 2.5 kJ / gram. (ca 8 gange så meget som smeltning af is). Lastvognchauffører kølede jo i gamle dage deres drikkevarer ved at omvikle dem med en våd klud og placere dem ude i fartvinden.

Så den med at pakke bilen ind i et vattæppe ,tilsætte 3 liter vand i timen (gange virkningsgraden af systemet) og lade fartvinden løse opgaven vil nok virke - intil vattæppet blæser i stykker ;o)

mvh Flemming

  • 4
  • 1

Min tur til at være den gamle sure mand med nej hatten!

For at køling med fordampning af vand skal fungerer, som beskrevet, skal den "våde klud" være meget tynd!

Toilet papir 1 lags! kun befugtet ikke gennemblådt! ellers er der ingen effekt, jo måske lidt isolereing! Dette afhænger også af luftfugtigheden som for tiden er høj og som vil begrænse fordampning.

Befugtnings processen skal gentages igen og igen for at opretholde den kølende effekt!

Dette er bedst til at køle en øl på stranden men kræver konsentration for at holde papir fugtigt!

At tale om fyrfadslys i en sportshal :-) God aften,

  • 0
  • 3

Tøris fortrænger ilten i bilen når det fordamper og kan i nogle tilfælde kvæle personerne i bilen.

  • 2
  • 0

Åben vinduerne :)

Jeg har aldrig haft en aircon i mine biler og får det aldrig(hvis jeg kan blive fri:) )

  • 3
  • 1

De nye fossil drevne biler, incl. ikke plug-in hybrid kører ikke meget længere pr. liter. Skal vi over på noget af betydning, må det være plug in hybrid eller rene el-biler, hvor der kun tappes strøm fra vedvarende energi, produceret samtidig med opladningen eller i Ø-drift form, frakoblet el-nettet.

  • 1
  • 0

Ja prisen på de to løsninger jeg har foreslået er nok meget tæt på hinanden.

Prisen per kørte km i en fabriksny UP, kontra prisen per kørte km i en 20 år gammel Polo er nok meget tæt på hinanden. Og den 20 år gamle bil er kun billigere hvis man reparere ALT selv, og der skal ikke meget til før balancen tipper. (f.eks. installation af AC) Det ved jeg af egen erfaring.

Sørens Polo er sikkert betalt, mens han næppe kan købe en ny UP kontant. Vist er benzinforbruget ikke meget forskellig på de to. Ejerafgiften er nok lidt højere på Poloen, og det skulle ikke undre mig at forsikringen koster mindst lige så meget, hvilket er temmelig ulogisk. Poloen har Søren nok kun ansvar på mens den ubetalte UP skal have kasko. Har man en Polo 5N, så laver man nok en del vedligehold selv, eller kender nogen som kan hjælpe. Personligt bruger jeg kun værkstedet når bilen skal undervognbehandles eller som her have efterfyldt aircon. Og det bedste til sidst; Ved UP'en: I denne måned skal afbetales x antal kroner, ligesom den næste - og den næste - og den næste - og den næste - og . . . . . . . . Ved Polo'en: Den er Sørens ejendom, - er min antagelse.

  • 1
  • 0

Sørens Polo er sikkert betalt, mens han næppe kan købe en ny UP kontant. Vist er benzinforbruget ikke meget forskellig på de to. Ejerafgiften er nok lidt højere på Poloen, og det skulle ikke undre mig at forsikringen koster mindst lige så meget, hvilket er temmelig ulogisk. Poloen har Søren nok kun ansvar på mens den ubetalte UP skal have kasko.

Jeg ved udmærket hvad det koster at køre gammel kontra ny bil.

Jeg har selv en 2017 UP, 19.000km. En gammel 2002 ford focus 1,6, 343.000km. og en 2005 touareg, 354.000 km.

Alle biler er købt kontant. Alle køre ca. 25.000 km/år. Alle har kasko (elite). Alle reparationer udføres af mig. (inkl. undervognsbehandling :o( ) Alle dele købes online fra tyskland. Det eneste der ikke er med i mine beregninger er indkøb af værktøj og sprinklervæske. Det meste værktøj har jeg alligevel. Kører mindst 5 år i mine biler.

UP = 1,40 kr/km. Focus = 1,61 Kr/km. Touareg = 3,34 Kr/km.

NY UP BILLIGER END GAMMEL FOCUS !!!!!!!!

Gætter på at en 16 år gammel Focus og en 20 år gammel Polo opføre sig ca. enes.

Dette er inkl. værditab, bare for at gøre det helt klart. Prisen køre lidt op/ned afhængt af benzinpriserne, men det gælder jo dem alle.

Her er et link som siger en UP koster 1,27 Kr/km. Den er dog lidt gammel og jeg har i år set en analyse som vist siger ca. 1,50 Kr/km, men den kan jeg ikke finde.

bilpriser.dk/analyse.do?analysisid=302

Ny bil har den fordel at den ikke skal repareres (så tit). De 2 andre skal konstant have timevis af LTC.

Der er kun 2 løsninger på køleproblemet. Monter et rigtigt AC anlæg på eksisterende bil eller køb anden bil MED AC. Som jeg før har foreslået. Nyt/brugt, whatever suits you best.

Der er ikke nogen grund til at beregne / konstruere en flamengobox (eller andet) fyldt med frosset vand, frosset fisk, frosset kanin lort, alt afhængigt af hvad der nu måtte have det bedste forhold af kuldeenergi og luftgennemblæsnings mulighed.

AC’en er opfundet, beregnet, designet, konstrueret, produceret og klar til at arbejde. Punktum.

Gammel hverdagsbil, SUCKS , gammel hverdagsbil, UDEN AC, sucks even more :o)

  • 0
  • 2

Nej jeg kunne ikke. Det er faktiske tal. Og jeg har ikke tænkt mig at ligge alle mine bilbudgetter frem her, i detaljer .

Nej, men du kommer med nogle postulater, og så nytter det ikke at blive pigesur når man anfægter dem.

Hvis jeg tager min Cordoba, så kommer jeg også frem til ca. 1,60 kr per km, under forudsætning at jeg tager min anskaffelsespris for 5 år siden og siger jeg intet får hvis jeg smider den ud!

Men det er et baglysregnestykke, da bilen er 0 kr værd ud fra en salgsmæssig betragtning, så derfor vil de efterfølgende km fra nu faktisk kun koste mig ca. 1,40 kr.

OG da jeg ikke kører ret mange km om året, så er forsikring (endda kun ansvar) og ejerafgift en rigtig stor del af regnestykket, hvilket så omvendt betyder at mine ekstra km (i fald jeg kørte dem) bliver endnu lavere.

Så man kan vende og dreje regnestykket på mange måder, men hvis man alt andet lige selv holder en bil som f.eks. en Polo 6N eller lignende ved lige, så bliver det meget svært at finde noget der er billigere (og så er der jo lige den lille detalje om banken overhovedet vil låne en pengene til en ny bil).

Bortset fra det, så kan man ikke have hængertræk på en Up (eller en Aygo, eller en el-bil), så det afgør helt sagen.

  • 1
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten