Varmefølsomt kamera i udkigstønden skal forhindre hvalkollisioner

Skibstrafik, seismiske tests og sonar er med til at gøre det sværere for hvaler at navigere i havet. Men det skal den varme og lyd, som hvalen selv frembringer lave om på.

Forskere ved Bioacoustics Research Program på Cornell University har nemlig udviklet et varmesøgende kamera, der genkender varmen fra et hvalsprøjt. Kameraet, der netop har gennemgået sin første test ombord isbryderen Polarstern, viser, ifølge Olaf Boebel, der leder forskningsteamet, tydeligt, hvor hvalen er, da kontrasten mellem det kolde vand og hvalen sprøjten er meget klar.

»På en sort-hvid computerskærm ombord på et skib, vil det kunne ses som et lyst, hvidt område,« siger Olaf Boebel.

Teknologien sørger samtidig for, at kameraet ikke opfanger bølger og anden bevægelse til havs, som ikke har noget at gøre med hvaler. Kameraet er anbragt på skibets udsigtstønde omkring 28 meter over havoverfladen.

Her kan det scanne 360 grader, tage en halv million billeder om dagen, og samtidig vil en automatisk genkendelses-algoritme leder efter tegn på hvalers tilstedeværelse.

Men ifølge Olaf Boebel, så vil der stadig være andre fænomener, som cirkulerende fugle og solens refleksioner på havoverfladen, der kan fremkalde samme temperatururegelmæssighed, som hvalerne kan. Derfor skal teknologien føres over i realtime, og det mener han vil ske om cirka fem år, skriver Scientific American.

Før i tiden havde man observatører på skibene, der skulle spotte hvalerne. Men med tiden har man fundet ud af, at det kun er muligt at koncentrere sig i en vis periode, når man leder efter 'spor' på vandets overflade. Især hvis det regner, så er det umuligt at se, om der er hvaler i nærheden.

Bøjer med lyd skal hjælpe hvalerne på vej

Men det er ikke kun varme, der skal hjælpe menneskene med at undgå hvalerne. Eksperter mener, at der ikke kun findes en metode, der vil løse problemet. Der skal være tale om en kombinering af teknologier, der fungerer optimalt sammen. Måske varme og lyd.

Christopher Clark bruger lyd som fremgangsmåde. Sammen med sit forskningshold har han sat intelligente bøjer op langs skibenes handelsruter ved New Englands kyst. Bøjerne indeholder et system, der opfanger hvalenes lyde.

Lydene sendes herefter til et laboratorium, hvor de undersøges nøje. Vurderes det, at lydene kommer fra hvaler, som især Nordkaperen, der ofte ses i de vande, så ringer laboratoriefolkene til de skibe, som er i nærheden af hvalen, og advarer dem om chancen for kollision.

Men heller ikke denne metode er perfekt, da havet har mange lyde og ikke alle hvaler 'synger' hele tiden. Eksperter understreger derfor, at der er brug for de supplerende teknologier, der kan se, høre og føle - en form for multisensor.

Nordkaperen er en af de hvaler, der lider allermest under den menneskelige trafik på havene. Den er en af de mest truede hvaler, og det anslås, at der findes omkring 350 i dag.

Dokumentation

Artikel fra Scientific American